OBCHOD, V KTOROM NAKUPUJETE, VIE O VÁS MOŽNO VIAC AKO VY SAMI

Veľký brat s vami nakupuje

Povedz mi, čo nakupuješ a ja ti poviem, kto si. Ak ste vegetarián, možno už tento rok vám Tesco namiesto mäsa pošle letáky so sójou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – JASON DERUSHA/FLICKR.COM)

Keď v roku 2004 americkí meteorológovia ohlasovali príchod hurikánu Frances, nákupcovia siete hypermarketov Wal-Mart presne vedeli, aký tovar treba doobjednať, pretože pôjde počas živelnej pohromy na dračku.

Zásobili sa najmä pivom, ktoré je najpredávanejšou potravinou tesne pred príchodom hurikánu, a tiež toast­mi, ktorých predaj počas hurikánu stúpa sedemnásobne.

Tieto informácie mal Wal-mart vďaka analýze miliárd záznamov o nákupoch, ktoré firma získala z obdobia počas predchádzajúcich hurikánov.

Obrovské množstvo dát o tom, čo a v akom čase milióny zákazníkov kupujú, sa vďaka výkonným procesorom a inteligentným algoritmom zmenilo na užitočné informácie, ktoré spoločnosti umožnili dobre zásobovať obchody. „Mohli sme zrazu namiesto čakania predvídať, čo sa stane,“ povedala Linda M. Dillmanová, hovorkyňa Wal-Martu pre New York Times.

Polovica internetu
Technológie umožňujúce takzvaný „data mining“, teda dolovanie dát z rozsiahlych databáz informácií, dnes pomáhajú väčšine zahraničných obchodných reťazcov i internetových obchodov. Pomáhajú napríklad zistiť, ako závisí predajnosť konkrétneho tovaru od teploty ovzdušia, alebo že ľudia, ktorí nakupujú pivo, najčastejšie do košíka hodia aj syr.

Vďaka rôznym zľavovým kartám, ktoré zaznamenávajú aj históriu konkrétnych zákazníkov, môžu obchodníci zároveň jednotlivcom šiť ponuku zliav priamo na mieru: vegetariánovi poslať namiesto ponuky mäsových výrobkov širšiu ponuku výrobkov zo sóje, alebo pivnému gurmánovi väčší sortiment piva.

Najväčšia maloobchodná sieť na svete Wal-Mart vlastní niekoľko stoviek terabajtov dát o minulých nákupoch zákazníkov – toto množstvo sa vyrovná približne polovici informácií, ktoré sú dostupné na internete.

„Dáta používame napríklad pri rozhodovaní o tom, kde otvoriť predajňu a tiež na pochopenie toho, akí presne sú naši zákazníci,“ tvrdí Dillman.

Na webe je analýzou dát známy najmä najväčší internetový obchod Amazon.com.

„Neustále zbierame také veľké množstvo dát o našich používateľoch, ako je len možné,“ povedal Werner Vogels, vedúci technologického oddelenia spoločnosti agentúre AP. Pri nákupe knihy tak vie firma zákazníkovi veľmi úspešne ponúknuť ďalšie tituly, ktoré ho môžu zaujímať – uhádne ich vďaka porovnávaniu jeho vkusu s nákupnými zvyklosťami ostatných zákazníkov.

Tesco u nás začína
Na Slovensku zárodok podobnej technológie predstavila minulý týždeň spoločnosť Tesco – v Košiciach na prvých zákazníkoch testuje karty Club Card, ktoré zaznamenávajú, čo kupujú a na základe získaných dát im domov posielajú personalizované letáky so zľavami.

„Vieme, čo človek nakupoval a vďaka tomu vieme povedať, čo by si chcel kúpiť,“ hovorí o novej službe Michal Štádler, marketingový riaditeľ spoločnosti Tesco Stores na Slovensku. „Ak ste napríklad vegetarián a z histórie vašich nákupov vieme, že si kupujete kolu bez cukru, bolo by zbytočné vám posielať ponuku na hovädzie mäso a kolu s cukrom,“ povedal pre SME.

Spoločnosť zatiaľ len pracuje na technológii, ktorá dokáže zákazníkov podľa údajov z karty rozdeliť na rôzne skupiny podľa ich nakupovacích zvyklostí.

Službu zatiaľ testujú iba v Košiciach, do ostatných častí republiky by sa mala dostať do konca roka.

Zatiaľ v plienkach
Kým v zahraničí vedia vďaka údajom z data miningu veľké firmy priamo riadiť zásobovanie, na Slovensku je táto oblasť zatiaľ v plienkach. „Využívame na to inú metódu. Nevylučujeme však, že v budúcnosti budeme využívať metódy data miningu,“ hovorí Tatiana Onderková zo spoločnosti Nay. „Dnes data mining na zásobovanie nevyužívame skoro vôbec, do budúcna ho však chceme rozvíjať,“ tvrdí Štádler z Tesca.

Podľa Štádlera systém u nás nebude nikdy taký dokonalý ako v zahraničí – aj preto, že množstvo dát, ktoré by sa dali analyzovať, je u nás menšie. Napriek tomu obchody Tesco aj Nay, ktoré denníku SME poskytli informácie, dáta z pokladní precízne odkladajú na dlhý čas.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico pridáva zamestnancom, zaplatia to firmy. Pozrite sa, aké výhody majú ľudia získať

Príplatky za cestovanie za prácou či vyššia minimálna mzda.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Vypočítali, ako sa dá cestovať v čase, ale stroj postaviť nevedia

Nový výskum navrhuje matematický model, ktorý umožňuje cestovanie v čase.

Na Marse by ľudia mohli bývať v domčekoch z červených tehál

Inžinieri našli spôsob, ako z červenej pôdy Marsu vyrábať odolné tehly.

Dnes nie miláčik, som mŕtva. Keď sa vážky nechcú páriť, predstierajú smrť

Aeshna juncea sa v čase kladenia vajíčok musia brániť pred otravnými samčekmi.

TECH_FM

Húsenicu naučili žrať plast, môže to priniesť revolúciu

Vedci náhodou našli húsenicu, ktorá sa dokáže živiť polyetylénom.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 543
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 354
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 193
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 147
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 043
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 619
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 685
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 183
  9. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 3 795
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 791

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop