SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
OBCHOD, V KTOROM NAKUPUJETE, VIE O VÁS MOŽNO VIAC AKO VY SAMI

Veľký brat s vami nakupuje

Povedz mi, čo nakupuješ a ja ti poviem, kto si. Ak ste vegetarián, možno už tento rok vám Tesco namiesto mäsa pošle letáky so sójou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – JASON DERUSHA/FLICKR.COM)

Keď v roku 2004 americkí meteorológovia ohlasovali príchod hurikánu Frances, nákupcovia siete hypermarketov Wal-Mart presne vedeli, aký tovar treba doobjednať, pretože pôjde počas živelnej pohromy na dračku.

Zásobili sa najmä pivom, ktoré je najpredávanejšou potravinou tesne pred príchodom hurikánu, a tiež toast­mi, ktorých predaj počas hurikánu stúpa sedemnásobne.

Tieto informácie mal Wal-mart vďaka analýze miliárd záznamov o nákupoch, ktoré firma získala z obdobia počas predchádzajúcich hurikánov.

Skryť Vypnúť reklamu

Obrovské množstvo dát o tom, čo a v akom čase milióny zákazníkov kupujú, sa vďaka výkonným procesorom a inteligentným algoritmom zmenilo na užitočné informácie, ktoré spoločnosti umožnili dobre zásobovať obchody. „Mohli sme zrazu namiesto čakania predvídať, čo sa stane,“ povedala Linda M. Dillmanová, hovorkyňa Wal-Martu pre New York Times.

Polovica internetu
Technológie umožňujúce takzvaný „data mining“, teda dolovanie dát z rozsiahlych databáz informácií, dnes pomáhajú väčšine zahraničných obchodných reťazcov i internetových obchodov. Pomáhajú napríklad zistiť, ako závisí predajnosť konkrétneho tovaru od teploty ovzdušia, alebo že ľudia, ktorí nakupujú pivo, najčastejšie do košíka hodia aj syr.

Vďaka rôznym zľavovým kartám, ktoré zaznamenávajú aj históriu konkrétnych zákazníkov, môžu obchodníci zároveň jednotlivcom šiť ponuku zliav priamo na mieru: vegetariánovi poslať namiesto ponuky mäsových výrobkov širšiu ponuku výrobkov zo sóje, alebo pivnému gurmánovi väčší sortiment piva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najväčšia maloobchodná sieť na svete Wal-Mart vlastní niekoľko stoviek terabajtov dát o minulých nákupoch zákazníkov – toto množstvo sa vyrovná približne polovici informácií, ktoré sú dostupné na internete.

„Dáta používame napríklad pri rozhodovaní o tom, kde otvoriť predajňu a tiež na pochopenie toho, akí presne sú naši zákazníci,“ tvrdí Dillman.

Na webe je analýzou dát známy najmä najväčší internetový obchod Amazon.com.

„Neustále zbierame také veľké množstvo dát o našich používateľoch, ako je len možné,“ povedal Werner Vogels, vedúci technologického oddelenia spoločnosti agentúre AP. Pri nákupe knihy tak vie firma zákazníkovi veľmi úspešne ponúknuť ďalšie tituly, ktoré ho môžu zaujímať – uhádne ich vďaka porovnávaniu jeho vkusu s nákupnými zvyklosťami ostatných zákazníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Tesco u nás začína
Na Slovensku zárodok podobnej technológie predstavila minulý týždeň spoločnosť Tesco – v Košiciach na prvých zákazníkoch testuje karty Club Card, ktoré zaznamenávajú, čo kupujú a na základe získaných dát im domov posielajú personalizované letáky so zľavami.

„Vieme, čo človek nakupoval a vďaka tomu vieme povedať, čo by si chcel kúpiť,“ hovorí o novej službe Michal Štádler, marketingový riaditeľ spoločnosti Tesco Stores na Slovensku. „Ak ste napríklad vegetarián a z histórie vašich nákupov vieme, že si kupujete kolu bez cukru, bolo by zbytočné vám posielať ponuku na hovädzie mäso a kolu s cukrom,“ povedal pre SME.

Spoločnosť zatiaľ len pracuje na technológii, ktorá dokáže zákazníkov podľa údajov z karty rozdeliť na rôzne skupiny podľa ich nakupovacích zvyklostí.

Skryť Vypnúť reklamu

Službu zatiaľ testujú iba v Košiciach, do ostatných častí republiky by sa mala dostať do konca roka.

Zatiaľ v plienkach
Kým v zahraničí vedia vďaka údajom z data miningu veľké firmy priamo riadiť zásobovanie, na Slovensku je táto oblasť zatiaľ v plienkach. „Využívame na to inú metódu. Nevylučujeme však, že v budúcnosti budeme využívať metódy data miningu,“ hovorí Tatiana Onderková zo spoločnosti Nay. „Dnes data mining na zásobovanie nevyužívame skoro vôbec, do budúcna ho však chceme rozvíjať,“ tvrdí Štádler z Tesca.

Podľa Štádlera systém u nás nebude nikdy taký dokonalý ako v zahraničí – aj preto, že množstvo dát, ktoré by sa dali analyzovať, je u nás menšie. Napriek tomu obchody Tesco aj Nay, ktoré denníku SME poskytli informácie, dáta z pokladní precízne odkladajú na dlhý čas.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Zoom

Zoom: Ukázali, aké dlhodobé problémy spôsobí Covid-19

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

Vedátorský podcast

Prečo sa magnetické pole Zeme hýbe a ako sa udrží mucha na stene?

Od muchy na stene až po kvantovú nadvládu a gravitačné vlny, Vedátorský podcast odpovedal na otázky poslucháčov.

Ilustračná foto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 647
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 097
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 482
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 106
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 909
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 305
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 484
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 564
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 282
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 994