SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky
OBCHOD, V KTOROM NAKUPUJETE, VIE O VÁS MOŽNO VIAC AKO VY SAMI

Veľký brat s vami nakupuje

Povedz mi, čo nakupuješ a ja ti poviem, kto si. Ak ste vegetarián, možno už tento rok vám Tesco namiesto mäsa pošle letáky so sójou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – JASON DERUSHA/FLICKR.COM)

Keď v roku 2004 americkí meteorológovia ohlasovali príchod hurikánu Frances, nákupcovia siete hypermarketov Wal-Mart presne vedeli, aký tovar treba doobjednať, pretože pôjde počas živelnej pohromy na dračku.

Zásobili sa najmä pivom, ktoré je najpredávanejšou potravinou tesne pred príchodom hurikánu, a tiež toast­mi, ktorých predaj počas hurikánu stúpa sedemnásobne.

Tieto informácie mal Wal-mart vďaka analýze miliárd záznamov o nákupoch, ktoré firma získala z obdobia počas predchádzajúcich hurikánov.

Skryť Vypnúť reklamu

Obrovské množstvo dát o tom, čo a v akom čase milióny zákazníkov kupujú, sa vďaka výkonným procesorom a inteligentným algoritmom zmenilo na užitočné informácie, ktoré spoločnosti umožnili dobre zásobovať obchody. „Mohli sme zrazu namiesto čakania predvídať, čo sa stane,“ povedala Linda M. Dillmanová, hovorkyňa Wal-Martu pre New York Times.

Polovica internetu
Technológie umožňujúce takzvaný „data mining“, teda dolovanie dát z rozsiahlych databáz informácií, dnes pomáhajú väčšine zahraničných obchodných reťazcov i internetových obchodov. Pomáhajú napríklad zistiť, ako závisí predajnosť konkrétneho tovaru od teploty ovzdušia, alebo že ľudia, ktorí nakupujú pivo, najčastejšie do košíka hodia aj syr.

Vďaka rôznym zľavovým kartám, ktoré zaznamenávajú aj históriu konkrétnych zákazníkov, môžu obchodníci zároveň jednotlivcom šiť ponuku zliav priamo na mieru: vegetariánovi poslať namiesto ponuky mäsových výrobkov širšiu ponuku výrobkov zo sóje, alebo pivnému gurmánovi väčší sortiment piva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najväčšia maloobchodná sieť na svete Wal-Mart vlastní niekoľko stoviek terabajtov dát o minulých nákupoch zákazníkov – toto množstvo sa vyrovná približne polovici informácií, ktoré sú dostupné na internete.

„Dáta používame napríklad pri rozhodovaní o tom, kde otvoriť predajňu a tiež na pochopenie toho, akí presne sú naši zákazníci,“ tvrdí Dillman.

Na webe je analýzou dát známy najmä najväčší internetový obchod Amazon.com.

„Neustále zbierame také veľké množstvo dát o našich používateľoch, ako je len možné,“ povedal Werner Vogels, vedúci technologického oddelenia spoločnosti agentúre AP. Pri nákupe knihy tak vie firma zákazníkovi veľmi úspešne ponúknuť ďalšie tituly, ktoré ho môžu zaujímať – uhádne ich vďaka porovnávaniu jeho vkusu s nákupnými zvyklosťami ostatných zákazníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Tesco u nás začína
Na Slovensku zárodok podobnej technológie predstavila minulý týždeň spoločnosť Tesco – v Košiciach na prvých zákazníkoch testuje karty Club Card, ktoré zaznamenávajú, čo kupujú a na základe získaných dát im domov posielajú personalizované letáky so zľavami.

„Vieme, čo človek nakupoval a vďaka tomu vieme povedať, čo by si chcel kúpiť,“ hovorí o novej službe Michal Štádler, marketingový riaditeľ spoločnosti Tesco Stores na Slovensku. „Ak ste napríklad vegetarián a z histórie vašich nákupov vieme, že si kupujete kolu bez cukru, bolo by zbytočné vám posielať ponuku na hovädzie mäso a kolu s cukrom,“ povedal pre SME.

Spoločnosť zatiaľ len pracuje na technológii, ktorá dokáže zákazníkov podľa údajov z karty rozdeliť na rôzne skupiny podľa ich nakupovacích zvyklostí.

Skryť Vypnúť reklamu

Službu zatiaľ testujú iba v Košiciach, do ostatných častí republiky by sa mala dostať do konca roka.

Zatiaľ v plienkach
Kým v zahraničí vedia vďaka údajom z data miningu veľké firmy priamo riadiť zásobovanie, na Slovensku je táto oblasť zatiaľ v plienkach. „Využívame na to inú metódu. Nevylučujeme však, že v budúcnosti budeme využívať metódy data miningu,“ hovorí Tatiana Onderková zo spoločnosti Nay. „Dnes data mining na zásobovanie nevyužívame skoro vôbec, do budúcna ho však chceme rozvíjať,“ tvrdí Štádler z Tesca.

Podľa Štádlera systém u nás nebude nikdy taký dokonalý ako v zahraničí – aj preto, že množstvo dát, ktoré by sa dali analyzovať, je u nás menšie. Napriek tomu obchody Tesco aj Nay, ktoré denníku SME poskytli informácie, dáta z pokladní precízne odkladajú na dlhý čas.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


2 h
Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.


7 h

Neprehliadnite tiež

O stredovekej teórii transcendentálií.


10 h
Mikroskopický záber buniek (zelená), ktoré sú infikované vírusom SARS-CoV-2 (fialová). Záber je vo falošných farbách pre lepšie rozoznanie častíc vírusu.

Ako sa vírus dostal do Číny, nie je jasné.


27. sep
Ilustračná fotografia.

Odkedy Yersinia pestis sprevádza ľudstvo?


a 1 ďalší 27. sep

Inzercia - Tlačové správy

  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  10. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 17 670
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 754
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 014
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 266
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 595
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 981
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 638
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 405
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 237
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 3 961
Skryť Zatvoriť reklamu