Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Leží kľúč k životu na dne oceánu?

Vedci zistili, že horúce gejzíry zoskupené vo formácii Lost City (Stratené mesto) na dne Atlantiku vytvárajú uhľovodíky. Sú to stavebné kamene života.

Tridsaťmetrové skalné komíny v Lost City, vľavo hore sú svetlá podmorských výskumných plavidiel Hercules a Argus.Tridsaťmetrové skalné komíny v Lost City, vľavo hore sú svetlá podmorských výskumných plavidiel Hercules a Argus.

Lost City objavila podmorská expedícia v roku 2000. Nachádza sa na okraji horského chrbta, ktorý sa tiahne po dne stredom Atlantického oceána, v hĺbke takmer 800 metrov, zhruba na polceste medzi Marokom a Floridou. Tvoria ho až desiatky metrov vysoké skalné komíny, ktoré vyrástli na prieduchoch, chrliacich spod dna horúcu vodu. Sú v nej rozpustené viaceré plyny a iné chemické látky.

Podmorská chemická

továreň

Vedci zistili, že medzi látkami na dne oceánu sú aj uhľovodíky, zlúčeniny rôzne kombinujúce atómy vodíka a uhlíka. Uhľovodíky sú kľúčom k nám známemu životu založenému na bunkách. Napríklad bunkové steny sa skladajú z jednoduchých reťazcov uhľovodíkov. Aminokyseliny, základ bielkovín, zasa z uhľovodíkov, ku ktorým sú pripojené atómy dusíka, kyslíka či síry. Tvorba uhľovodíkov očividne predstavovala prvý krok ku vzniku života na Zemi. Kde sa odohrala? Na našej planéte? Alebo sem uhľovodíky ako "polotovary" dodalo vesmírne prostredie, trebárs prostredníctvom komét? Odpoveď azda priniesla expedícia do Lost City v roku 2005. Podporuje prvú možnosť.

Nebiologický uhlík

Už dlhšie sa vie, že voda gejzírov Lost City obsahuje uhľovodíky. Dosiaľ sa však predpokladal ich biologický pôvod zo sedimentov na dne. Teraz vedci zistili, že vznikajú jednoduchými reakciami horúcej morskej vody s horninami. Podľa izotopového zloženia uhlík nepochádza z rozpusteného vzdušného oxidu uhličitého ani zo živej hmoty. Podobné útvary ako v Lost City sú známe od 70. rokov minulého storočia. Ide o "čierne dymáky" (black smokers), tmavo sfarbené komíny zo sírnatých hornín, chrliace tmavú zmes vody, plynov a minerálov železa a síry.

Útvary v Lost City sú však biele, krémové a sivé, takmer celé z uhličitanov. Voda gejzírov v Lost City je menej horúca ako v čiernych dymákoch, čo umožňuje vznik uhľovodíkov. Zmes acetátu, formátu, vodíka a alkalických tekutín je biologicky mimoriadne sľubná. Objavy teplomilných mikróbov zvýšili pravdepodobnosť horúcich počiatkov života na Zemi, kde spočiatku bolo oveľa teplejšie ako dnes. Najmä pri sopkách a podmorských gejzíroch. Hoci živej hmote, najmä DNA, teplo škodí. V Lost City mikróby žijú v alkalickom prostredí, pri čiernych dymákoch naopak skôr v kyslom.

Stratené mesto dostalo svoje meno preto, že leží na podmorskej hore Atlantis a objavila ho expedícia tiež nazvaná Atlantis. Zatiaľ je unikátnym nálezom. Vedci sú si však istí, že inde na oceánskom dne nájdu ďalšie podobné útvary. V minulosti Zeme museli vznikať hojne.

Nové výskumy Lost City uverejnil v časopise Science Giora Proskurowski z Washingtonskej univerzity v Seattle a Oceánografického ústavu vo Woods Hole (obe inštitúcie USA) s kolegami.

(urb)

Hlavný zdroj - Science

Vedci v Lost City odoberali vzorky z dna aj z vrcholu tohto hydrotermálneho prieduchu.

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Pod Babišom sa rok pred voľbami prvýkrát kýve stolička

Vystrieda magnáta Pirát?

Líder Pirátov Ivan Bartoš.

Na vakcínu sa musíme pripraviť, armáda nás nevytrhne

Predvedené chaosy varujú pred ilúziami a optimizmom.

Špeciálne vydanie podcastu Medzi nami

Medzi nami: Na Slovensku je nízke povedomie o domácom násilí

Barbora Burajová hovorí, že Slováci majú nízke povedomie o domácom násilí.

Podcast Medzi nami

Aká je najvyššia možná teplota?

Čo je to maximálne teplo vo vesmíre.

Zoom: Koronavírus zmutoval, je nebezpečnejší?

Podcastový prehľad noviniek z vedy.

Charles Darwin. Portrét z roku 1868.
Podcast Zoom špeciál

Zoom: Sú výsledky, ktorých správnosť nevieme overiť

Rozhovor s fyzikmi Máriom Zimanom a Danielom Nagajom.