SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
SOFTVÉROVÝ GIGANT SA NEDOHODOL S VEDENÍM YAHOO, PRETO OSLOVIL JEHO AKCIONÁROV

Microsoft sa musí Yahoo prosiť

Microsoft musí o fúzii presvedčiť akcionárov Yahoo, aby tí presvedčili vedenie firmy. Až potom sa začne súboj o dôveru protimonopolných orgánov, získaných zamestnancov a trhy, ktoré si čoraz viac vyberajú služby Googlu.

Microsoft ponúkol za jednu akciu Yahoo o 62 percent viac, ako je cena, za ktorú sa s nimi obchodovalo v čase oznámenia ponuky.Microsoft ponúkol za jednu akciu Yahoo o 62 percent viac, ako je cena, za ktorú sa s nimi obchodovalo v čase oznámenia ponuky. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

SAN FRANSISCO, BRATISLAVA. Reakcie analytikov a trhov na štvrtkovú ponuku Microsoftu kúpiť portál Yahoo sa zhodujú len v jednej zásadnej veci. Ten, kto na možnej transakcii neprerobí, budú terajší akcionári internetovej firmy. V predpokladoch, že sa obchod uskutoční, a že Microsoft v Yahoo nájde kľúč na efektívnejší vstup na trh internetového obsahu, je väčšina opatrnejšia.

Prvá odpoveď na ponuku Microsoftu pre akcionárov Yahoo prišla hneď v piatkovom obchodovaní na americkej burze. Ocenenie Yahoo na 44,6 miliardy dolárov (približne bilión korún), za ktoré chce softvérová firma zaplatiť spolovice vlastnými akciami a spolovice hotovosťou, sa maklérom javilo ako štedré.

Za každú cenu

Microsoft po Yahoo túži tak, že za jednu akciu ponúkol o 62 percent viac, ako je cena, za ktorú sa s nimi obchodovalo v čase oznámenia ponuky. Trhy uznali obchod za pravdepodobný a akcie Yahoo preto stúpli ešte v piatok o takmer polovicu.

Za obojstranne dobrý biznis by to bolo možné označiť iba v prípade, ak by sa makléri začali rovnako trhať aj o akcie Microsoftu. Stal sa opak, akcionárom firmy zo Seattlu spôsobilo oznámenie o možnej cene za Yahoo stratu sedem percent.

A nebolo to tým, žeby Microsoft na zaplatenie za Yahoo nemal dostatok hotovosti. Analýza zverejnená na webe týždenníka Forbes hovorí, že s účtami Microsoftu by nemala významnejšie zakývať ani taká veľká operácia, ako je kúpa svetovej dvojky vo vyhľadávaní v internete.

„Prémia sa zdá byť prehnaná. Ide o slabnúcu firmu,“ komentoval ponúkanú cenu za Yahoo Tim Smalls z maklérskej firmy Execution. „Nechápem, ako by sa synergie Microsoftu a Yahoo mohli dotknúť Googlu,“ citoval ďalej obchodníka portál BBC.

Podobne uvažovali aj akcio­nári Google, ktorého expanzia je hlavnou príčinou úvah o fúzii Microsoftu a Yahoo. Akcie súčasnej svetovej jednotky v internetovej reklame a vyhľadávaní v piatok stratili takmer deväť percent. Ibaže podľa reakcií maklérov mali na to iniciatívy Microsoftu nevýznamný vplyv. Google jednoducho v ten deň oznámil, že ziskovosť sa mu za tri mesiace zvýšila o 17 percent, čo je menej, ako si trhy u ich miláčika zvykli.

Minulotýždňová ponuka Microsoftu prekvapila analytikov len svojou razanciou a tým, že vedenie Microsoftu rezignovalo z možnosti dohodnúť sa na najvyššej úrovni.

Vedenia sa nedohodli

O viac ako poldruharočných rokovaniach medzi firmami sa vedelo. Priznáva to napokon aj otvorený list generálneho riaditeľa Microsoftu Steva Ballmera adresovaný predstavenstvu Yahoo.

Možnosť uvažovať už len nad spojenectvom a nefúzovať je podľa neho už neaktuálna. Šéfovia Yahoo doteraz túto megafúziu odmietali a čakali, že Yahoo sa preberie a zvýši ziskovosť aj trhový podiel vlastnými silami. Ibaže odvtedy prešiel rok a nič sa nestalo, pripomenul Ballmer. Presnejšie, ziskovosť naďalej klesala, firma dokonca v stredu oznámila, že prepustí tisícku zo svojich približne 14–tisíc zamestnancov.

Konkurenti medzitým nakupovali. Kým Microsoft získal v poslednom roku len zanedbateľný podiel v módnej službe Facebook, Rupert Murdoch kúpil rozhodujúci vplyv v MySpace a Google zasa špecialistu na webovú reklamu Double Click.

V čo dúfajú

Microsoft tak teraz dúfa, že šéfovia Yahoo nebudú mať na výber, pretože ich k nej donútia akcionári, ktorým Microsoft ponúkol oveľa viac, ako by získali za akcie Yahoo v súčasnosti.

Ak by sa však aj to Microsoftu podarilo, pohorieť môže ešte minimálne dvakrát. Forbes pripomína, že firemné kultúry Yahoo a Microsoftu sú také rozdielne, že spojenie bude drahšie a pomalšie, ako by sa čakalo. Predpoklad úniku mozgov z Yahoo nepriamo priznáva aj Microsoft, ktorý v liste akcionárom preberanej firmy sľubuje, že mnohé platy v Yahoo pôjdu hore.

Aktuálne bude o tom všetkom uvažovať až vo chvíli, keď celú transakciu schvália protimonoplné orgány. O americ­kých sa predpokladá, že nebudú robiť problémy. Aj nová firma – Microhoo, ako znie jej webová prezývka, by totiž bola oproti Googlu v internete sotva tretinovým hráčom. Väčšie obavy idú z Európy. Pre vplyvných úradníkov Európskej komisie je totiž Microsoft symbolom neželaného predátorstva.

Nechápem, ako by sa synergie Microsoftu a Yahoo mohli dotknúť Googlu.

Tim Smalls, maklér
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Ilustračné foto.
CYNICKÁ OBLUDA

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

Neprehliadnite tiež

Na snímke z 11. augusta 2020 robotické rameno kozmickej lode amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Osiris-Rex počas skúšky odberu vzoriek z asteroidu Bennu.
Prelet okolo južného pólu Bennu, záber vznikol zo vzdialenosti 12 kilometrov, keď sa sonda vzďaľovala.

Na planine Nazca objavili nový obrovský obrazec

Doteraz odkryli vyše tristo obrazcov.

Obrazec objavili pri navrhovaní novej cesty k rozhľadni.