TLAČENÉ VYDANIE SME: PORADŇA

Iné podmienky má spotrebiteľ, iné firma

Asi pred pol rokom som si kúpil v akcii telefón Nokia 6288, od začiatku boli s ním nepríjemnosti. Odišiel dis­plej, reklamáciu mi neuznali.

Keďže podnikám a bez mobilného telefónu som stratený, súhlasil som, že si nový displej zaplatím, nech mi ho vymenia. Po trojtýždňovej reklamácii a po troch hodinách od prevzatia telefónu sa problém zopakoval. Telefón som s tou istou poruchou vrátiť do spoločnosti S. C. C. – system cards communica­tions v Spišskej Novej Vsi. Sťažnosť som zaslal aj firme T –Mobile.

Koncom októbra mi telefonovali z firmy S. C. C., že mi ani druhú reklamáciu telefónu neuznávajú z dôvodu môjho mechanického poškodenia. Ešte pred tým, než som poslal telefón na druhú reklamáciu, som volal do servisu v Bratislave. Vraveli mi, že keď som si pri prvej reklamácii výmenu displeja hradil sám, platí naň záruka.

Po vyzdvihnutí telefónu som šiel na rokovanie a mal som tri hovory. Pri prebraní posledného odišiel znovu displej, tak som sa hneď vrátil do firmy S. C. C., kde som reklamoval tú istú poruchu Podotýkam, že telefón mi po druhej reklamácii nespadol ani inak som ho mechanicky nepoškodil. Ako mám postupovať?

Peter R., okres Spišská Nová Ves

Keďže ste mobil kúpili na podnikateľské účely, nie je to občianskoprávny vzťah, ale obchodnoprávny. Ten sa neriadi Občianskym zákonníkom, ale Obchodným zákonníkom. Tiež tu neplatí zákon o ochrane spotrebiteľa, hoci v určitých prípadoch (len) v zmysle § 2, ods. a môže byť v pozícii spotrebiteľa aj právnická či fyzická osoba, teda podnikateľ.

Záleží na tom, akú máte zmluvu s predajcom mobilného telefónu a aké obchodné podmienky sú jej súčasťou. V praxi to znamená možnosť rozdielnych reklamačných podmienok i dĺžky záručnej lehoty oproti minimálne dvojročnej záruke pre bežného spotrebiteľa. V každom prípade by sa však na vymenený displej v zmysle uvedených obchodných podmienok určite mala vzťahovať záruka.

Z vyššie uvedených dôvodov pri posudzovaní reklamácie nemá predajca či servis ani povinnosť vyplývajúcu z § 18, ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa 250/2007 zabezpečiť na vlastné náklady odborné posúdenie poruchy V prípade nesúhlasu s výsledkom reklamačného konania si môžete sám zabezpečiť odborné alebo súdnoznalecké posúdenie poruchy, alebo riešiť problém podaním na súd.

Miroslav Tulák, výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov

Vzhľadom na zmenu zákona o ochrane spotrebiteľa od 1. júla 2007 si zákazník môže reklamáciu mobilného telefónu uplatniť výlučne iba v prevádzkach toho predávajúceho, z vlastníctva ktorého výrobok nadobudol. Ten je zodpovedný aj za doriešenie reklamácie.

Mobilný telefón nebol zakúpený v predajnej sieti T-Mobile Slovensko, ale u nášho autorizovaného partnera. Zákazníka sme o tom upovedomili, rovnako sme s požiadavkou riešenia reklamácie oslovili predmetnú predajňu. Budeme na ňu apelovať, aby reklamáciu doriešila v čo naj­kratšom čase.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Kľúčom k mladistvému vzhľadu môže byť obočie

Vedci k vráskam pridali aj znížený kontrast tváre.

Na Mesiaci našli najlepšie miesto pre prežitie ľudí

Astronauti zatiaľ nevydržali na Mesiaci dlhšie ako tri dni.

Umelej inteligencii trvalo len dni, kým sa naučila o hre Go tisícročné znalosti ľudí

AlphaGo Zero prišla so stratégiami, na ktoré ľudia nepomysleli.

Eset sa spojil s Google Chrome. Ochráni pred možnými hrozbami

Chrome Cleanup na pozadí identifikuje hrozby a postará sa o ich odstránenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 832
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 809
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 797
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 663
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 429
  6. Splnený sen 1 414
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 338
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 170
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 975
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 937