SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
TLAČENÉ VYDANIE SME: PORADŇA

Iné podmienky má spotrebiteľ, iné firma

Asi pred pol rokom som si kúpil v akcii telefón Nokia 6288, od začiatku boli s ním nepríjemnosti. Odišiel dis­plej, reklamáciu mi neuznali.

Keďže podnikám a bez mobilného telefónu som stratený, súhlasil som, že si nový displej zaplatím, nech mi ho vymenia. Po trojtýždňovej reklamácii a po troch hodinách od prevzatia telefónu sa problém zopakoval. Telefón som s tou istou poruchou vrátiť do spoločnosti S. C. C. – system cards communica­tions v Spišskej Novej Vsi. Sťažnosť som zaslal aj firme T –Mobile.

Koncom októbra mi telefonovali z firmy S. C. C., že mi ani druhú reklamáciu telefónu neuznávajú z dôvodu môjho mechanického poškodenia. Ešte pred tým, než som poslal telefón na druhú reklamáciu, som volal do servisu v Bratislave. Vraveli mi, že keď som si pri prvej reklamácii výmenu displeja hradil sám, platí naň záruka.

Skryť Vypnúť reklamu

Po vyzdvihnutí telefónu som šiel na rokovanie a mal som tri hovory. Pri prebraní posledného odišiel znovu displej, tak som sa hneď vrátil do firmy S. C. C., kde som reklamoval tú istú poruchu Podotýkam, že telefón mi po druhej reklamácii nespadol ani inak som ho mechanicky nepoškodil. Ako mám postupovať?

Peter R., okres Spišská Nová Ves

Keďže ste mobil kúpili na podnikateľské účely, nie je to občianskoprávny vzťah, ale obchodnoprávny. Ten sa neriadi Občianskym zákonníkom, ale Obchodným zákonníkom. Tiež tu neplatí zákon o ochrane spotrebiteľa, hoci v určitých prípadoch (len) v zmysle § 2, ods. a môže byť v pozícii spotrebiteľa aj právnická či fyzická osoba, teda podnikateľ.

Záleží na tom, akú máte zmluvu s predajcom mobilného telefónu a aké obchodné podmienky sú jej súčasťou. V praxi to znamená možnosť rozdielnych reklamačných podmienok i dĺžky záručnej lehoty oproti minimálne dvojročnej záruke pre bežného spotrebiteľa. V každom prípade by sa však na vymenený displej v zmysle uvedených obchodných podmienok určite mala vzťahovať záruka.

Skryť Vypnúť reklamu

Z vyššie uvedených dôvodov pri posudzovaní reklamácie nemá predajca či servis ani povinnosť vyplývajúcu z § 18, ods. 4 zákona o ochrane spotrebiteľa 250/2007 zabezpečiť na vlastné náklady odborné posúdenie poruchy V prípade nesúhlasu s výsledkom reklamačného konania si môžete sám zabezpečiť odborné alebo súdnoznalecké posúdenie poruchy, alebo riešiť problém podaním na súd.

Miroslav Tulák, výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov

Vzhľadom na zmenu zákona o ochrane spotrebiteľa od 1. júla 2007 si zákazník môže reklamáciu mobilného telefónu uplatniť výlučne iba v prevádzkach toho predávajúceho, z vlastníctva ktorého výrobok nadobudol. Ten je zodpovedný aj za doriešenie reklamácie.

Mobilný telefón nebol zakúpený v predajnej sieti T-Mobile Slovensko, ale u nášho autorizovaného partnera. Zákazníka sme o tom upovedomili, rovnako sme s požiadavkou riešenia reklamácie oslovili predmetnú predajňu. Budeme na ňu apelovať, aby reklamáciu doriešila v čo naj­kratšom čase.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marcel Slávik

Minister hospodárstva naňho podal trestné oznámenie.

2 h
Joe Biden.

Pozrite si prehľad dnešného dňa.

1 h
Ilustračná fotografia.

Testovanie sa koná od 18. do 26. januára.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Valec OĽaNO ide ďalej

Peter Tkačenko

Niekto zabudol, že terajšia vláda je zajtrajšia opozícia.

4 h

Neprehliadnite tiež

Etna sa znovu zobudila.

Erupciu sprevádzalo dunenie.

20. jan
Ilustračné foto.

Dinosaurus patril medzi sauropodov.

20. jan

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

20. jan

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 237
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 31 973
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 731
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 174
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 059
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 570
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 894
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 832
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 533
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 693