Kto mení hudobný biznis? Radiohead, Prince a Madonna

Obchodné experimenty, o ktoré sa pokúšajú Radiohead, Prince či Madonna, sú príznakom hlbokých zmien v hudobnom priemysle.

(Zdroj: Reuters - ilustračné)

Paríž. Obchodné experimenty, o ktoré sa pokúšajú Radiohead, Prince či Madonna, otriasajú zvykmi hudobného priemyslu a sú príznakom hlbokých zmien vo vzťahoch medzi vydavateľmi hudobných nosičov, usporiadateľmi koncertov a umelcami. Poukazuje na to agentúra AFP.

Anglická skupina Radiohead sa po vypršaní zmluvy s gigantom EMI rozhodla obísť hudobné vydavateľstvo a od stredy ponúka svoj nový album na voľné stiahnutie z internetu. Záujemcovia môžu zaplatiť - ak chcú - ľubovoľnú čiastku. Podľa The Times zatiaľ ľudia za stiahnutie albumu In Rainbows zaplatili v priemere 4 libry (193 korún), tretina sa rozhodla nezaplatiť nič.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prince v júli upútal pozornosť sveta tým, že cez britský týždenník Mail on Sunday zadarmo distribuoval svoj album Planet Earth. Britská skupina The Charlatans, ktorých manažérom je ostrieľaný Alan McGee (objaviteľ Oasis), podpísala zmluvu so serverom Xfm. Ich nový singel a potom aj ich nový album budú dostupné zdarma.

Podobné inovácie sú zatiaľ okrajové. Robia ich však vychýrení umelci, ktorí sú známi svojim vizionárstvom, a to v zložitej dobe, ktorá tlačí predstaviteľov odvetvia hľadať nové ekonomické modely.

Predaj hudby sa vo svete prepadol od roku 2000 o viac ako 20 percent. Hudobný priemysel to prisudzuje pirátskemu kopírovaniu. Teraz sa obáva, že iniciatívy Radiohead, Princa a ďalších posilujú v ľuďoch pocit, že hudobná tvorba nič nestojí.

"Radiohead si môžu dovoliť nechať ľudí, aby si sami stanovili cenu. Neovplyvní to však spôsob, akým spotrebiteľ vníma hodnotu hudby menej známych umelcov?" pýta sa Martin Williams z britského časopisu Music Week. Kríza tak ukázala vydavateľským spoločnostiam, že iba predaj hudby by im čoskoro nemusel stačiť k prežitiu. Snažia sa preto diverzifikovať svoju činnosť, aby mali tržby aj z koncertov či ostatných aktivít prostredníctvom zmlúv nového typu. Hovorí sa im "zmluvy 360 stupňov" a zahrňujú všetky umelcove aktivity.

"Pri podpise zmluvy s novými umelcami sa snažíme, aby sme mali časť príjmu nielen z albumu," povedal v septembri na brífingu Jean-Bernard Levy, šéf Vivendi, materskej spoločnosti jednej zo štyroch najväčších hudobných spoločností Universal.

Podľa Levyho by albumy a DVD mohli čoskoro predstavovať menej než 50 percent tržieb Universal-u. Táto spoločnosť už v júli kúpila vydavateľskú firmu Sanctuary, ktorá sa zaoberá aj zastupovaním umelcov a organizáciou koncertov.

Nový trend rozširovania a prepájania činností sa však podľa niektorých pozorovateľov môže otočiť proti zavedeným gramofirmám.

Podľa niektorých správ Madonna opustí skupinu Warner Music a podpíše zmluvu 360 stupňov na desať rokov v rekordnej výške 120 miliónov dolárov (2,85 miliardy korún) s americkým obrím organizátorom koncertov Live Music. Tá sa tak stáva aj hudobným vydavateľstvom s právami na tri nové albumy Madonny. Naviac bude organizovať turné a predávať všetko, čo sa spája s menom popovej hviezdy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 943
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 385
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 243
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 484
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 044
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 982
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 517
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 213
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 838
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 029