Kto mení hudobný biznis? Radiohead, Prince a Madonna

Obchodné experimenty, o ktoré sa pokúšajú Radiohead, Prince či Madonna, sú príznakom hlbokých zmien v hudobnom priemysle.

(Zdroj: Reuters - ilustračné)

Paríž. Obchodné experimenty, o ktoré sa pokúšajú Radiohead, Prince či Madonna, otriasajú zvykmi hudobného priemyslu a sú príznakom hlbokých zmien vo vzťahoch medzi vydavateľmi hudobných nosičov, usporiadateľmi koncertov a umelcami. Poukazuje na to agentúra AFP.

Anglická skupina Radiohead sa po vypršaní zmluvy s gigantom EMI rozhodla obísť hudobné vydavateľstvo a od stredy ponúka svoj nový album na voľné stiahnutie z internetu. Záujemcovia môžu zaplatiť - ak chcú - ľubovoľnú čiastku. Podľa The Times zatiaľ ľudia za stiahnutie albumu In Rainbows zaplatili v priemere 4 libry (193 korún), tretina sa rozhodla nezaplatiť nič.

Prince v júli upútal pozornosť sveta tým, že cez britský týždenník Mail on Sunday zadarmo distribuoval svoj album Planet Earth. Britská skupina The Charlatans, ktorých manažérom je ostrieľaný Alan McGee (objaviteľ Oasis), podpísala zmluvu so serverom Xfm. Ich nový singel a potom aj ich nový album budú dostupné zdarma.

Podobné inovácie sú zatiaľ okrajové. Robia ich však vychýrení umelci, ktorí sú známi svojim vizionárstvom, a to v zložitej dobe, ktorá tlačí predstaviteľov odvetvia hľadať nové ekonomické modely.

Predaj hudby sa vo svete prepadol od roku 2000 o viac ako 20 percent. Hudobný priemysel to prisudzuje pirátskemu kopírovaniu. Teraz sa obáva, že iniciatívy Radiohead, Princa a ďalších posilujú v ľuďoch pocit, že hudobná tvorba nič nestojí.

"Radiohead si môžu dovoliť nechať ľudí, aby si sami stanovili cenu. Neovplyvní to však spôsob, akým spotrebiteľ vníma hodnotu hudby menej známych umelcov?" pýta sa Martin Williams z britského časopisu Music Week. Kríza tak ukázala vydavateľským spoločnostiam, že iba predaj hudby by im čoskoro nemusel stačiť k prežitiu. Snažia sa preto diverzifikovať svoju činnosť, aby mali tržby aj z koncertov či ostatných aktivít prostredníctvom zmlúv nového typu. Hovorí sa im "zmluvy 360 stupňov" a zahrňujú všetky umelcove aktivity.

"Pri podpise zmluvy s novými umelcami sa snažíme, aby sme mali časť príjmu nielen z albumu," povedal v septembri na brífingu Jean-Bernard Levy, šéf Vivendi, materskej spoločnosti jednej zo štyroch najväčších hudobných spoločností Universal.

Podľa Levyho by albumy a DVD mohli čoskoro predstavovať menej než 50 percent tržieb Universal-u. Táto spoločnosť už v júli kúpila vydavateľskú firmu Sanctuary, ktorá sa zaoberá aj zastupovaním umelcov a organizáciou koncertov.

Nový trend rozširovania a prepájania činností sa však podľa niektorých pozorovateľov môže otočiť proti zavedeným gramofirmám.

Podľa niektorých správ Madonna opustí skupinu Warner Music a podpíše zmluvu 360 stupňov na desať rokov v rekordnej výške 120 miliónov dolárov (2,85 miliardy korún) s americkým obrím organizátorom koncertov Live Music. Tá sa tak stáva aj hudobným vydavateľstvom s právami na tri nové albumy Madonny. Naviac bude organizovať turné a predávať všetko, čo sa spája s menom popovej hviezdy.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

DOMOV

Prežila Mengeleho pokusy, koncentrák aj pochod smrti

Viola Fischerová zomrela vo štvrtok vo veku 94 rokov.

DOMOV

Asistent, ktorý sledoval Kaliňákove a Počiatkove účty, pôjde pred súd

Rybanič čelí obvineniam z porušenia bankového tajomstva.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 828
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 842
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 7 022
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 600
  5. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 386
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 352
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 020
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 077
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 809
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 985