V MINULEJ DEKÁDE SA NA ÚKOR INÝCH POSILNILI INTERNET, TELEVÍZIE A SÚKROMNÉ RÁDIÁ

Na Slovensku televízia netratí

Na tvrdenie, že internet je taký silný, že berie nielen tlači čitateľov, ale aj divákov televízii, je ešte priskoro.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA)

BRATISLAVA. S médiami, ak medzi ne nepočítame internet, trávime čoraz menej času. Inak sa k nim aj správame. Cítime menšiu potrebu obmieňať najmä noviny a rádiá. Na druhej strane sa nechávame očariť čoraz väčšou ponukou - ak máme doma káblovku, prepíname viac ako kedysi. Alebo si pri sobotnom nákupe kúpime týždenník či mesačník, o ktorom sme doteraz sotva počuli – lebo sme zvedaví. Ukazuje to analýza, pri ktorej mediálna agentúra Unimedia využila najmä deväťročnú históriu údajov z prieskumu Market, Media @ Lifestyle.

Tlači sa darí. Medzi vernými

Ak si denníky predstavíme bez ich on­line vydaní, tak najväčším porazeným v boji o pozornosť publika sú jednoznačne ony. Počet ľudí, ktorí sa na dennej báze kontaktovali s denníkmi, klesol oproti roku 1998 skoro o pätinu. Klesá aj počet rôznych novín, ktoré si prečíta priemerný človek. Inak povedané, ľudia už presnejšie vedia, ktorý je ten ich titul. Analytik Unimedie Boris Pokorný ponúka dva možné dôvody – ľudia majú menej času a noviny sa im zdajú dosť drahé na to, aby si ich kupovali viacero. Keď sa v Unimedii pozreli na to, ako často si ľudia kupujú (čítajú) dennú tlač, zistili, že ubúda tých, čo čítajú takmer každý deň alebo iba náhodne. Typický čitateľ denníka je tak čoraz viac človek, ktorý síce nemá noviny predplatené ale ich kupovanie patrí k jeho bežnému dňu (alebo jeho kolegov či rodiny).

Tlaku internetu, ostatných elektronických médií a menšieho času na relax odolávajú v tlači najlepšie týždenníky. Aj im ubudlo čitateľov, ale najmenej výrazne. „Možno to pripísať na vrub obrovskému nárastu titulov v tomto segmente,“ hovorí Pokorný.

Ako sme sa v minulej dekáde menili, vidno aj na problémoch, ktoré majú s čítanosťou mesačníky. V ich prípade nepomáha ani evidentne väčšia pestrosť ponuky v stánkoch. Odišli im najmä stabilní čitatelia. Mesačníky si väčšinou polepšili len medzi ľuďmi, ktorým sa jednotlivé tituly dostali do ruky len raz za rok. Vo výbere mesačníkov je viac náhody ako kedysi. „Rek­lama, pekná obálka alebo napríklad to, že práve teraz chceme čítať o prerábaní bytu, hrá pri mesačníkoch oveľa väčšiu úlohu ako kedysi,“ ponúka jednu z interpretácií analytik Unimedie.

Lepšia ponuka zaberá

Medzi posunmi životného štýlu k menej ohrozeným druhom patria rádiá. Celkovo ich oproti roku 1998 počúvame v priemere o 40 minút denne menej, stále je to však približne tri a pol hodiny. Problém majú stanice Slovenského rozhlasu – im ubudlo na počúvanosti 50 minút denne. Rastom vlastného priemeru o 35 minút na deň to vyvažovali tie súkromné stanice, ktoré možno chytiť na takmer celom Slovensku.

Z porovnania dát o správaní obyvateľov Slovenska v posledných deviatich rokoch možno za najviac nepravdivý mediálny mýtus vyhlásiť tvrdenia o strate pozícií televízie. Je to naopak, spomedzi klasických médií boli televízne kanály zasiahnuté stratou pozornosti najmenej.

Ukazuje sa, že im technológie pomáhajú. Tam, kde vďaka káblovkám, satelitu a digitálnej televízii rastie počet staníc, medzi ktorými sa dá prepínať, rastie aj čas strávený pred televízorom. S tým súvisí aj to, že ľudia si pri televízore viac vyberajú, menej pozerajú svoj jeden najobľúbenejší kanál.

Internet už rastie kvadraticky

BRATISLAVA. Jediné médium, ktoré v minulej dekáde získavalo, a to výrazne, bol internet. K prelomu došlo po roku 2002. „Odvtedy sa krivka ukazujúca jeho používanie mení čoraz viac z lineárnej na kvadratickú,“ hovorí analytik Pokorný.

V súčasnosti 70 percent ľudí starších ako 14 rokov tvrdí, že vedia, čo je internet. Počet tých, čo ho aj naozaj používajú, bol v lete tohto roku 42 percent. Práca s internetom je čoraz menej náhodná. Preto pribúda ľudí, ktorí s ním robia v práci alebo doma. Klesá postavenie internetových kaviarní a pozeranie webu u známych. Pre toho, kto surfuje rád, už asi cena nehrá úlohu.

Rastie aj frekvencia surfovania. Dvanásť percent ľudí vyhlasuje v prieskume, že pracovalo s internetom včera. Počet ľudí navštevujúcich web klesol len medzi tými, ktorí sa s ním stretávajú menej ako raz za týždeň. Vyzerá to, že ak sa už niekto v súčasnosti zoznámi s internetom, rýchlo prejde k jeho častému používaniu.

(kc)

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 617
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 511
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 116
  4. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 3 789
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 054
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 515
  7. Splnený sen 1 912
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 744
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 478
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 241

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pravidlá o konflikte záujmov má zlepšiť Glváč, ktorý tají svoje prepojenie s Bašternákom

Šéfa klubu Smeru navrhol do komisie na prípravu nových zákonov Andrej Danko.

EKONOMIKA

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Kraju robia dobré meno kúpele či víno.

SVET

Filmárka Piussi: Babiš vyvoláva v Čechoch obrovský strach

Česká spoločnosť sa rozdelila na vítačov a náckov, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

ROZHOVOR

Výskumník: Chyba je zapečená priamo v preukazoch

Aktualizácia sa dá použiť, no väčšinou ide o fyzické zariadenia a musia sa vymeniť, hovorí pre SME PETR ŠVENDA, ktorý sa podieľal na odhalení slabiny v ochrane e-občianskych.

Ohovárajú a priatelia sa. Delfíny majú kultúru podobnú tej ľudskej

Naše technológie a obrovské mestá však nikdy nenapodobnia.

Rusko chystá KryptoRubeľ, elektronickú štátnu menu

Za projektom stojí centrálna banka Ruska.

Chcú nájsť Deviatu planétu, zatiaľ majú päť nepriamych dôkazov

Niekoľko zvláštnych vlastností slnečnej sústavy najlepšie vysvetlí neznáma planéta.