V MINULEJ DEKÁDE SA NA ÚKOR INÝCH POSILNILI INTERNET, TELEVÍZIE A SÚKROMNÉ RÁDIÁ

Na Slovensku televízia netratí

Na tvrdenie, že internet je taký silný, že berie nielen tlači čitateľov, ale aj divákov televízii, je ešte priskoro.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA)

BRATISLAVA. S médiami, ak medzi ne nepočítame internet, trávime čoraz menej času. Inak sa k nim aj správame. Cítime menšiu potrebu obmieňať najmä noviny a rádiá. Na druhej strane sa nechávame očariť čoraz väčšou ponukou - ak máme doma káblovku, prepíname viac ako kedysi. Alebo si pri sobotnom nákupe kúpime týždenník či mesačník, o ktorom sme doteraz sotva počuli – lebo sme zvedaví. Ukazuje to analýza, pri ktorej mediálna agentúra Unimedia využila najmä deväťročnú históriu údajov z prieskumu Market, Media @ Lifestyle.

Tlači sa darí. Medzi vernými

Ak si denníky predstavíme bez ich on­line vydaní, tak najväčším porazeným v boji o pozornosť publika sú jednoznačne ony. Počet ľudí, ktorí sa na dennej báze kontaktovali s denníkmi, klesol oproti roku 1998 skoro o pätinu. Klesá aj počet rôznych novín, ktoré si prečíta priemerný človek. Inak povedané, ľudia už presnejšie vedia, ktorý je ten ich titul. Analytik Unimedie Boris Pokorný ponúka dva možné dôvody – ľudia majú menej času a noviny sa im zdajú dosť drahé na to, aby si ich kupovali viacero. Keď sa v Unimedii pozreli na to, ako často si ľudia kupujú (čítajú) dennú tlač, zistili, že ubúda tých, čo čítajú takmer každý deň alebo iba náhodne. Typický čitateľ denníka je tak čoraz viac človek, ktorý síce nemá noviny predplatené ale ich kupovanie patrí k jeho bežnému dňu (alebo jeho kolegov či rodiny).

Tlaku internetu, ostatných elektronických médií a menšieho času na relax odolávajú v tlači najlepšie týždenníky. Aj im ubudlo čitateľov, ale najmenej výrazne. „Možno to pripísať na vrub obrovskému nárastu titulov v tomto segmente,“ hovorí Pokorný.

Ako sme sa v minulej dekáde menili, vidno aj na problémoch, ktoré majú s čítanosťou mesačníky. V ich prípade nepomáha ani evidentne väčšia pestrosť ponuky v stánkoch. Odišli im najmä stabilní čitatelia. Mesačníky si väčšinou polepšili len medzi ľuďmi, ktorým sa jednotlivé tituly dostali do ruky len raz za rok. Vo výbere mesačníkov je viac náhody ako kedysi. „Rek­lama, pekná obálka alebo napríklad to, že práve teraz chceme čítať o prerábaní bytu, hrá pri mesačníkoch oveľa väčšiu úlohu ako kedysi,“ ponúka jednu z interpretácií analytik Unimedie.

Lepšia ponuka zaberá

Medzi posunmi životného štýlu k menej ohrozeným druhom patria rádiá. Celkovo ich oproti roku 1998 počúvame v priemere o 40 minút denne menej, stále je to však približne tri a pol hodiny. Problém majú stanice Slovenského rozhlasu – im ubudlo na počúvanosti 50 minút denne. Rastom vlastného priemeru o 35 minút na deň to vyvažovali tie súkromné stanice, ktoré možno chytiť na takmer celom Slovensku.

Z porovnania dát o správaní obyvateľov Slovenska v posledných deviatich rokoch možno za najviac nepravdivý mediálny mýtus vyhlásiť tvrdenia o strate pozícií televízie. Je to naopak, spomedzi klasických médií boli televízne kanály zasiahnuté stratou pozornosti najmenej.

Ukazuje sa, že im technológie pomáhajú. Tam, kde vďaka káblovkám, satelitu a digitálnej televízii rastie počet staníc, medzi ktorými sa dá prepínať, rastie aj čas strávený pred televízorom. S tým súvisí aj to, že ľudia si pri televízore viac vyberajú, menej pozerajú svoj jeden najobľúbenejší kanál.

Internet už rastie kvadraticky

BRATISLAVA. Jediné médium, ktoré v minulej dekáde získavalo, a to výrazne, bol internet. K prelomu došlo po roku 2002. „Odvtedy sa krivka ukazujúca jeho používanie mení čoraz viac z lineárnej na kvadratickú,“ hovorí analytik Pokorný.

V súčasnosti 70 percent ľudí starších ako 14 rokov tvrdí, že vedia, čo je internet. Počet tých, čo ho aj naozaj používajú, bol v lete tohto roku 42 percent. Práca s internetom je čoraz menej náhodná. Preto pribúda ľudí, ktorí s ním robia v práci alebo doma. Klesá postavenie internetových kaviarní a pozeranie webu u známych. Pre toho, kto surfuje rád, už asi cena nehrá úlohu.

Rastie aj frekvencia surfovania. Dvanásť percent ľudí vyhlasuje v prieskume, že pracovalo s internetom včera. Počet ľudí navštevujúcich web klesol len medzi tými, ktorí sa s ním stretávajú menej ako raz za týždeň. Vyzerá to, že ak sa už niekto v súčasnosti zoznámi s internetom, rýchlo prejde k jeho častému používaniu.

(kc)

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  2. Noc architektúry 2018
  3. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  4. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  7. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  8. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  9. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  10. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 584
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 127
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 411
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 760
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 638
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 169
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 784
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 741
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 2 921
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 2 753

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Režisér filmu o Slovenských brancoch: Tí chlapci sú iní, ako si myslíme

Ukazuje, ako sa nebezpečná hra mení na politiku. Film o Slovensku je na Berlinale.

DOMOV

Na firmu u Maďariča padá podozrenie z nekalej súťaže

Centire mala informácie vždy ako prvá.

ŠPORT

Babráci. Fanúšikovia majú právo sa hnevať

Olympijská správa o stave slovenského hokeja.

Neprehliadnite tiež

Majú na to gény aj žalúdok. Zistili, ako sa netopiere dokážu kŕmiť iba krvou

Len tri z viac ako tisícdvesto druhov netopierov pijú krv.

Ich staroba je super. Prečo si niektorí starší zachovajú mentálne schopnosti?

Našli dôvod, prečo si dobre starnúci ľudia zachovajú lepšiu pamäť.

Inteligentnú domácnosť má aj Panasonic, vyskúšali sme ju

Odhalí zlodeja, rozbité okno, tečúcu vodu a prezradí aj najväčšieho žrúta elektrickej energie.

Vedci ukázali, ako fungujú fake news (a kto bude ich obeťou)

Veda ukazuje, prečo falošné správy fungujú, ako falošné správy fungujú a na koho najefektívnejšie fungujú.