Slováci sú oproti roku 2005 digitálne gramotnejší

Ak by sa index digitálnej gramotnosti rozdelil v rámci celej Európy na nízku, strednú a vysokú úroveň, Slováci by už patrili do tej strednej. Vyhlásil to na tlačovej konferencii k prieskumu Digitálnej gramotnosti na Slovensku 2007 analytik Inštitútu pre v


erejné otázky Marián Velšic.

Projekt od roku 2005 mapuje pripravenosť širokých vrstiev obyvateľov na používanie moderných informačných a komunikačných technológií. Za posledné dva roky pritom gramotnosť narástla iba mierne z 0,33 bodu na 0,37. Znamená to, že zo sto možných bodov Slovensko získalo 37. Pre niektoré sociálne skupiny to však neplatilo.

"Ide najmä o ľudí starších ako päťdesiat rokov, nezamestnaných, ženy v domácnosti, či ľudí s učňovským vzdelaním," spresnil Velšic. V poslednom období sa najvýraznejšie zlepšila schopnosť ľudí komunikovať a pracovať s informáciami. "Slováci viac chatujú, používajú diskusné fóra, ale aj telefonujú cez internet," uviedol.

Posun nastal aj v oblasti ovládania hardvéru a v práci so softvérom. "Pozitívne je, že sa zlepšili najmä tie schopnosti a zručnosti, ktoré sú považované za náročnejšie a sofistikovanejšie. Napríklad práca s prenosnými a vreckovými počítačmi, inštalovanie rôznych zariadení k počítaču a schopnosť používať ich, práca so súbormi v lokálnej sieti a pod.," napísal Inštitút pre verejné otázky v stanovisku.


V oblasti digitálnej gramotnosti je najpokrokovejší model mladého, vzdelaného, kvalifikovaného obyvateľa mesta. Na druhej strane stojí starší, menej vzdelaný a sociálno-ekonomicky slabý Slovák z vidieka. Aj napriek tomu, že sa za posledné dva roky podľa Velšica situácia výrazne zlepšila, stále "nestíha dobiehať". "Nízko digitálne gramotní alebo negramotní ľudia majú nielen slabú motiváciu, ale stále zápasia s prístupom k moderným informačným a komunikačným technológiám.

Digitálna gramotnosť je zo sociálno-demografického hľadiska silne previazaná najmä s dosiahnutým vzdelaním. Vyššie vzdelanie v prepojení na dobré zamestnanie a s ním súvisiaci ekonomický status domácnosti posúva kvalitu respektíve úroveň digitálnej gramotnosti výrazne vpred," pripomenul.

V prípade dvoch najsledovanejších parametrov stavu informatizácie spoločnosti od roku 1997, rastúca krivka používania osobných počítačov (PC) a internetu, stratila podľa výskumu svoju dynamiku. V populácii nad 14 rokov PC využíva takmer 60 percent respondentov. Internet v rôznej miere pritom používa 51 percent ľudí.


Sociálno-demografická analýza výsledkov používanosti PC a internetu dokázala aj existenciu výraznej "digitálnej priepasti", ktorá ľudí rozdeľuje podľa veku, vzdelania, zamestnania, finančného a majetkového zabezpečenia, typu domácnosti a veľkosti kraja alebo sídla, kde žijú.

V priebehu posledných rokov sa iba minimálne alebo vôbec nezlepšila najmä situácia u ľudí starších ako 60 rokov, dôchodcov, v ekonomicky zle zabezpečených domácnostiach, domácnostiach starých ľudí alebo obyvateľov obcí do dvetisíc obyvateľov. Na druhej strane si polepšila veková skupina 55- až 59-ročných, nižšie vzdelaní ľudia, manuálne pracujúci, ženy v domácnosti i mladé rodiny.

Jedným z hlavných faktorov intenzívnejšieho využívania internetu je najmä jeho zavádzanie do domácností. Na sieť je pripojených asi 34 percent obyvateľov. Offline je stále 66 percent domácností. V malých obciach nemôže po internete surfovať 77 percent ľudí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše. Boli sme u posledného grófa Šternberka

Súkromný hrad patrí takmer osemsto rokov jednému rodu.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Čo robiť, aby sa vám v lete neprehrieval telefón

Nedávajte telefón do mrazničky.

Žiaden elixír života. Tekutina v sarkofágu je iba odpadovou vodou

Čierny granitový sarkofág objavili v júli v pobrežnom meste Alexandria.

Podcast Klik

Klik: Prečo sa ľudia nechávajú očipovať

Prehľad technologických správ týždňa.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 692
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 716
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 962
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 438
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 570
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 561
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 525
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 490
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 014
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 659