Haze - nie je nektár ako nektár

Niektoré hry nám okamžite padnú do oka a máme pre nie slabosť. Jednoducho zaujmú, hoci sa nesnažia okolo seba spočiatku robiť veľký humbug, okamžite im prepadneme.

Málokedy ide vyslovene o hity od veľkých spoločností. Tešili sme sa na Fahrenheit a keby nebolo mierne premršteného záveru, oslavovali by sme túto akčnú adventúru ako modlu. Just Cause nám sadlo neskutočne, hoci spočiatku takmer nikto o tomto projekte nevedel. Podobným spôsobom by sme mohli pokračovať ešte niekoľko riadkov, ale radšej vám predstavíme nášho nového favorita (jedného z mnohých, podotýkame), ktorý by sa mohol presadiť na hernom trhu a zaujať svojou atmosférou a hrateľnosťou. Haze.

Free Radical patria medzi ex-zamestnancov spoločnosti Rare, ktorá je dobre známa a zároveň obľúbená. Je to samozrejme klad, pretože na dobré mravy z Rare vo Free Radical nezabudli a potešili rýdzo konzolovou záležitosťou Time Splitters alebo akčným titulom Second Sight, ktorý si mohli vychutnať aj majitelia PC. Na projekte Haze pracujú už nejakú dobu a Ubisoft je zatiaľ z ich prácou spokojný. Napriek tomu, že v zápletke je postavené jedno klišé na druhom, stále máme dojem, že pri správnom rozprávaní bude i takýto príbeh jedným z ťahúňov atmosféry. Na ponorenie sa do príbehu totiž niektoré hry nevyužívajú svoj dostatočný potenciál. Máme síce otvorené svety radi, ale keď o nich nič nevieme, je náročnejšie presvedčiť samého seba, že tá postavička za monitorom je naše virtuálne ego.

Haze na to ide veľmi dobre. Hlavným hrdinom je Shane Carpenter, ktorý sa narodil v roku 2023, v nesmierne pochmúrnom období, kedy sa šanca na prežitie detí odhadovala v niekoľkých percentách a ani sám hrdina nechápe, ako sa mu podarilo prežiť do roku 2048 bez rodičov. Nie je to ani tak veľmi vzdialená budúcnosť, no ani v tých najhorších snoch si neželáme, aby nás niečo podobné v našich životoch stretlo. Svetu totiž vládne nadnárodná korporácia Mantel, ktorá je v podstate neobmedzeným vládcom nad celým svetom. Postupne to tak zle nevyzeralo a Mantel Global Industries sa zaoberali len farmaceutickým priemyslom, no postupom času získavala korporácia pod svoje krídla viac dôležitých odvetví, až napokon prestalo existovať čokoľvek iné ako Mantel. Štáty stratili svoju samostatnosť, všetci sa museli podriadiť jednej spoločnosti, čo v konečnom dôsledku znamená klaňanie sa jednému bohu. Kto to nechcel akceptovať alebo vystúpil z radu, bol okamžite odstránený. Ani to však nezabránilo vzniknutiu odboja na území bývalých Spojených štátov amerických, The Promise Hand, ktorú vedie Gabriel Merin.

Pohnuté ľudské osudy sa začnú istotne nejakým spôsobom preplietať, vznikne niekoľko zaujímavých momentov, pri ktorom si bude musieť hráč zvoliť, za koho vlastne bude strieľať, na stranu ktorého „dobra“ sa postaví, koho záujmy bude hájiť. Nič to však nemení na tom, že na začiatku si oblečieme uniformu radového vojaka Mantelu, ktorý musí riešiť práve nepokoje v zdevastovaných oblastiach, kde Mantel zanechal svoj odtlačok skazy. Rozprávanie zápletky je v tomto momente striktne uzatvorené zo strany novinárov a čo bude ďalej, záleží len na samotnom hráčovi. Každý si však môže dať 2 a 2 dohromady, aby videl, že nejaká možnosť prebehnutia od Mantelu tu určite bude. Uvidíme ako si vo Free Radical poradia práve s trochu filozofickejším motívom uprednostnenia menšieho zla.

Sci-fi príbehy máme radi, tento sa nám taktiež pozdáva, len bude musieť byť rozprávaný pútavou formou a nie dvomi riadkami pri nahrávaní novej úrovne. Haze je akčnou hrou, videnou z vlastného pohľadu, pričom v úlohe vojaka Mantelu máte na sebe špeciálne pancierové oblečenie, ktoré v dosť veľkej miere chráni inak krehkú ľudskú schránku. Pohľad na hru je o to zaujímavejší, že všetko sledujete akoby spoza helmy, na ktorej vidíte dôležité informácie. The Promise Hand je zas obyčajným odbojom, ktorý sa na špeciálne zbrane (Mantel má v základnej výbave okrem futuristickej verzie Coltu aj zbraň budúcnosti, BSW-72, ktorá dokáže narobiť poriadnu šarapatu) príliš neorientuje a využíva skôr svoj rýchlosť a možnosť zostať menej viditeľnými. Ani to sa im však nemusí podariť, pokým si vojaci Mantelu lognú trochu nektáru. Teda Nectaru.

Keďže Mantel fušoval trochu do farmaceutiky (nespomenuli sme ju v úvode náhodou), priniesli si niekoľko noviniek zo sebou aj do vyšších sfér vládnutia. Nectar je totiž špeciálna podporná látka, ktorá má značné výhody, no keďže ju môžeme pomenovať aj slovným spojením droga, objavia sa aj tienisté stránky Nectaru. Vojaci Mantelu nosia túto zázračnú tekutinu v špeciálnych nádobách, ktoré sú hlavným cieľom odboju, pretože po vybuchnutí tejto nádoby prestáva vojak Mantelu žiť svoj otrocký život a zomiera. Nectar však má nesporné výhody pri správnom dávkovaní. Nie je problémom zlepšiť svoje videnie: obraz sa stane ostrejším (obraz sa po stranách rozmaže, akoby predĺži), nepriatelia získajú hrubšie obrysy, prípadne sa stanú farebnejšie viditeľnými, čo pomôže napríklad v úrovni, ktorá sa odohráva v džungli. Samozrejmosťou je zvýšenie základných schopností, takže hráč sa stane nielen silnejším, ale aj rýchlejším, čo z neho spraví vraždiace monštrum. Okrem toho má hráč akúsi špeciálnu vlastnosť predpovedania, keď je šanca, že vám niekto hodí pod nohy granát, hra upozorní na možnú krízovú situáciu, vy zbystríte pozornosť, že sa zrejme niečo stane a akoby sa pripravíte na možnú hrozbu. Uvidíme ako to bude fungovať v praxi.

Lenže nie všetko je také ružové ako to na prvý pohľad určite vyzerá. Nectar je droga a tento fakt si treba uvedomiť, hoci ho presadzuje samozvaný vládca sveta za vynikajúcu látku. Ak sa ňou predávkujete, strácate kontrolu nad vašimi činmi, začnete blúzniť, strieľať okolo seba, pričom terčom môže byť aj váš spolubojovník. Neovládate sami seba, ste pod vplyvom Nectaru. Ďalšia dilema pri voľbe čo a kedy používať, sa síce v akčných hrách už objavila, ale práve v Haze je vidieť, čo zapríčiní špeciálny berserk, ktorý je výsledkom zbláznenia z predávkovania. Ak si dáme všetko dohromady, máme dva rozdielne spôsoby boja. Hrubá sila je klasickou formou akčného typu, no i v týchto chvíľach vďaka Nectaru získame špeciálne schopnosti, ktoré pozdvihnú hranie na vyššiu úroveň. Na druhú nám príde hrania za The Promise Hand akoby boj za ľudskosť, ktorý však neberie ohľad na zmätených vojakov, ktorí ani nevedia, na akej strane vlastne stoja. Potešila nás možnosť spraviť sa mŕtvym. Po pár zásahoch od vojaka Mantelu môžete ostať nehybne ležať na zemi, vojak vás začne ignorovať a vy zaútočíte vo chvíli, keď je protivník nepozorný.

Kampaň bude zaujímavá a veríme, že i plnohodnotná zábava. Vo Free Radical však vedia, že keď hráč raz dohrá singleplayer, už ťažšie sa mu prehovára do ďalšieho prechádzania, preto sa rozhodli dať šancu i multiplayeru. Okrem tradičného deathmatchu sa dočkáme aj kooperatívneho hrania, čo je nesmierne pútavá zložka, pretože hru môžete prechádzať spoločne s priateľmi až vo štvorici. Podpora viacerých hráčov je stále viac a viac vyhľadávanejšou formou zábavy. Kooperatívny režim to potvrdzuje. Tešíme sa taktiež na používanie vozidiel, v praxi sme mohli vidieť napríklad buginu. Grafické spracovanie pozostáva zo samých moderných technológií a za všetko hovorí fakt, že je hra pripravovaná exkluzívne pre Playstation 3, ktorej potenciál dokáže využiť. Verzie pre Xbox 360 a PC sa objavia niekedy neskôr, no presnejší dátum vydania stanovený nebol. Keďže sa PS3 verzia objaví 19.novembra, ostatní sa zrejme dočkajú až niekedy na budúci rok. To čakanie však za to stáť bude.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 410
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 071
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 234
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 219
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 077
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 837
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 795

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Ničnerobenie a knihy. Desať najlepších spôsobov, ako si oddýchnete

Najväčšia štúdia o oddychu mala prekvapivé výsledky.

Najrýchlejší kábel zrýchli internetové prepojenie medzi Európou a Amerikou

Kábel rozloží riziko výpadkov pri katastrofách na východnom pobreží USA.

Ako vedci vyvíjajú roboty, ktoré chodia ako ľudia

Kývať nohami nestačí. Ak chcú roboty chodiť, musia najprv pochopiť možnosti svojho tela.

Odomykanie mobilov obrazcom nie je bezpečné

Všetci rozmýšľame príliš podobne.