Rogue Galaxy - dobrodružstvo galaktických rozmerov

Zachrániť svet vie už dnes každý, no zachrániť galaxiu len málokto. Hrdinom storočia sa môžete stať aj vy, pridajte sa na cestu k Jasterovi, hviezdnemu pirátovi a pomôžte jeho priateľom odhaliť zákutia rôznych planét a odvrátiť skazu nebývalých rozmerov.

Letné obdobie je všeobecne známe svojou mizernou nádielkou hier, všetko akoby zaspalo dobu. Slnečné dni, ktoré so sebou prinášajú najväčšie prázdniny v roku a dovolenkové obdobia by sa sprvoti mohli zadať ako ideálnou sezónou pre hry každého žánru, no nie je tomu tak. Ľudia sú väčšinou roztáraní po svete a len hŕstka sa zamyslí nad kúpou novej hry. Dokonca nie je ani žiadnym tajomstvom, že najpredávanejšia hra letného obdobia by svojou predajnosťou sotva pretromfla hru aj na desiatej priečke počas Vianoc. I to je jeden z dôvodov, prečo si tvorcovia odkladajú svoje najväčšie perly na september a na nasledujúce mesiace za ním. Toto leto nebolo žiadnou výnimkou a majitelia dosluhujúcej PlayStation 2 sa môžu už o necelý mesiac tešiť na poriadnu dávku galaktického dobrodružstva v podaní Rogue Galaxy. Hru ma na svedomí tím s názvom Level 5, ktorý stojí za takými titulmi akými sú Dragon Quest VIII, Jeanne d'Arc či Dark Cloud. Do našej redakcie nedávno zakotvila európska plná verzia a tak sme sa rozhodli vám spríjemniť toto obdobie recenziou v malom predstihu pred samotným vydaním hry.

Rogue Galaxy začína na púštnej planéte zvanej Rosa, domovom mierumilovných obyvateľov, o ktorých bezpečie sa starajú vojenské jednotky. Jedného dňa sa znenazdania zjavia za múrmi mesta nepriatelia a vy ako nebojácny hrdina, ozbrojený mečom a puškou, sa im vydávate v ústrety. Cestou však stretnete záhadného muža, ktorý už onedlho zmení váš stereotypný život. Spolu s ním porazíte mnoho nepriateľov, až nakoniec dobehnete k dvom podareným robotom. No skôr než sa k ním stihnete dostať, záhadný muž zo zahalenou tvárou vás opustí, pričom vám nechá zariadenie na zaznamenávanie bojov a vlastný meč a práve ten nešťastný meč sa stane Jasterovi osudným. Vysvitne, že tí dvaja roboti sú vlastne predlženou rukou kapitána pirátskej lode, ktorý si plánuje najať najlepších lovcov v celom vesmíre, prirodzene tak aj vás. Teda nie úplne vás, ale záhadného muža, pravého nositeľa legendárnej zbrane. Jaster dostane ponuku, ktorá sa neodmieta a rázom aj zabudne odhaliť svoju skutočnú totožnosť. Úvod hry je poprepletaný množstvom príbehových animácii a rozhovorov, miestami môžu začať poriadne nudiť, ale stačí si tých par viet pretrpieť a čo nevidieť už budete brázdiť vesmírom. Ak ale niekto uprednostňuje nepretržitú akciu, môže kedykoľvek počas animácii stlačiť štart a pomocou trojuholníka ktorúkoľvek animáciu potvrdiť.

Rogue Galaxy nápadne pripomína ostatné RPG spoločnosti Level 5, vari najviac však dvanáste pokračovanie legendárnej série Final Fantasy, vydanej u nás len nedávno, v marci tohto roka. Hviezdni piráti, ostatní členovia tímu bojujúci po boku hlavnej postavy na základe vopred preddefinovaných povelov a vývoj nových schopností, to všetko akoby z oka vypadlo Final Fantasy XII. Tých podobností je samozrejme viacero a aj keď hra pôsobí osobitým dojmom, nemôžem sa ubrániť pocitu, že niečo bolo predsa len vykradnuté. Čo je však tak trochu zvláštny paradox, nakoľko Rogue Galaxy bolo v rodnom Japonsku vydané o niečo skôr než spomínané dvanáste pokračovanie Final Fantasy. Žeby náhoda? Kto vie. Jedno je však isté. Rogue Galaxy srší hŕbou i vlastných nápadov, medzi ktoré patrí tvorcami obľúbene mixovanie rôznych zbraní, vymýšľanie nových predmetov vo vlastnej továrni či zápasy hmyzu. Nech už sa venujete ktorejkoľvek minihre, máte zaručenú dostatočne dlhú zábavu na niekoľko večerov.

GRAFIKA 7 / 10

Z technického spracovania som ostal mierne povedané v rozpakoch. Nemôžem si pomôcť, ale na viacerých miestach mi hra silne pripomínala Dark Cloud, ibaže v tomto prípade autori nesiahli po náhodne generovaných priestoroch, ale po pracne vybudovaných interiéroch a exteriéroch. Napriek tomu navštívené oblasti, vrátane miest a dedín akoby držali polygónovú diétu. Detailov taktiež nie je mnoho. Tým skutočným mínusom je však stereotypnosť prostredí, akoby ste sa neustále pohybovali v tej istej oblasti. Na druhej strane si je nutné uvedomiť, že hra je už pomaly dva roky stará. Áno, už dva roky sa povaľuje na japonskom trhu, čo sa nás síce priamo netýka, ale zároveň to nemení nič na fakte, že na Rogue Galaxy sa už podpísal zub času. Stále však musím priznať podmanivosť niektorých oblastí, ako aj detailnosť hlavných postáv. V čom však hru treba jasne pochváliť, je jej rozsiahlosť dostupná bez obrazoviek s nápisom Load. Všetky gigantické pasáže sú nahrávané priamo z disku, vrátane domov či obchodov. Plynulý prechod medzi hrou a animáciami stojí taktiež za zmienku.

INTERFACE 8 / 10
Mnoho prvkov týkajúcich sa ovládania si tvorcovia prepožičali zo série Dark Cloud (ďalej už len DC) a tak pre fanúšikov hier z dielne Level 5 by nemal byť problém sa do hry okamžite dostať. Nielenže sa pohyby rovnako vykonávajú, ale i podobne znejú. Každá z postáv disponuje dvoma zbraňami, jednou na boj zblízka a jednou na diaľku. Hlavný hrdina Jaster Rogue sa oháňa mečom a strieľa z rôznych pušiek podobne ako jeho kolega z DC. Existujú tri spôsoby ako prísť k novým zbraniam. Prvým a zároveň najjednoduchším je zbraň nájsť v niektorej z truhlíc počas potuliek po galaxii. Druhým je kúpa a tretím, tým najzaujímavejším, je vyrobenie si vlastnej zbrane skombinovaním dvoch už získaných. Najprv je ale potrebné dané zbrane používať dostatočne dlhú dobu v priamom boji, až potom ich môže hráč nahádzať do pysku malej žaby. Nuž, bizarné nápady tvorcov videohier nepoznajú hraníc. Herných možností je skutočne neúrekom, menu je prehľadné, vďaka čomu nemá hráč problém sa v ňom kedykoľvek zorientovať.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Súboje sú napínavé a šťavnaté vďaka vysoko nastavenej náročnosti. Hráč nielenže získava skúsenostné body a vzácne predmety za porazenie nepriateľov, ale ako bonus sa mu počíta každé padlé monštrum do zvláštneho zariadenia, ktoré monitoruje všetkých lovcov v galaxii. Hra udáva, koľko musíte z daného druhu nepriateľa vykynožiť, aby sa vám sprístupnili body. Tie po dosiahnutí určitého počtu prinesú sladkú odmenu v podobe vzácnych predmetov. Hra vás teda nepriamo núti vyhľadávať súboje a porážať stále ďalších a ďalších nepriateľov a že tých nepriateľov nebude málo, sa presvedčíte hneď v úvode hry. Okrem nich sa v galaxii nachádzajú aj obrovské monštrá hodné tisícok bodov. Nech už putujete kdekoľvek, vždy budete mať po boku dvoch členov z hviezdnej posádky.

Všetkých môžete v nenáročnom menu vylepšovať tak ako keby išlo o hlavnú postavu. Keďže naraz nemôže ovládať všetky postavy, súbojový systém umožňuje zvoliť si hlavnú postavu z aktuálneho tímu a následne pre ostatných vybrať vhodný model správania sa. Ich činnosť môžete samozrejme ovplyvniť a v určitých momentoch vám sami ponúknu vhodnú pomoc. O súbojoch by sme mohli hovoriť ešte veľmi dlho, postupne ako hrou napredujeme sa nám neustále otvárajú nové a nové možnosti.

Napriek všetkému mám dve výrazne výhrady k systému súbojov. Nechápem ako sa mohli tvorcovia rozhodnúť pre náhodné súboje potom, čo drvivá väčšina hráčov niekoľko posledných rokov bombardovala ostatné japonské spoločnosti za nedostatočný prístup k inovácii v tejto oblasti. Poviete si, veď nejde o niečo nezvládnuteľné, nejako sa cez to už len prenesieme. Pravda, zas až o tak rozsiahly problém nejde. No hráča zamrzí, ak pri skúmaní okolia je neustále pod paľbou náhodných súbojov. Rogue Galaxy však tento problém ešte zvýraznil jednou zo svojich minihier, o ktorej sme si už dnes čo to povedali. Úloha vykynoženia určitého počtu nepriateľov z každého druhu sa pri náhodne generovaných súbojoch stáva mnohokrát nočnou mórou. Potrebujete poraziť ešte päť nepriateľov, aby ste boli ohodnotení loveckými bodmi, no oni nie a nie sa ukázať. Namiesto nich sa na scéne objavujú hordy nepriateľov, z ktorých ste už dávno potrebný počet vyzabíjali. Tým druhým nedostatkom je kamera. Ak sa vám dostane do zorného poľa jedna z vašich postáv, sprehľadní sa, no ak sa doň dostane napríklad nejaký konár alebo akýkoľvek vyčnievajúci predmet, máte smolu. Zlá kamera dokáže v súboji urobiť riadnu šarapatu a pri obtiažnosti akou hra oplýva sa s ňou len veľmi ťažko dokáže hráč vysporiadať.

MULTIPLAYER
Budeme sa musieť zaobísť bez multiplayeru, čo je škoda, pretože Rogue Galaxy je ako stvorený pre co-operatívny mód.

ZVUKY 7 / 10

Sekanie mečom, bránenie sa pred útokmi, strieľanie a ďalšie herné zvuky neznejú tak, akoby ste si to predstavovali. Oplývajú zvláštnym nádychom, nádychom hier od tvorcov z Level 5. Ak by ste zatvorili oči a vnímali len boje prostredníctvom zvukov, len sotva by ste prišli nato, z ktorej konkrétne hry pochádzajú. Autori uprednostnili overené pred originalitou. Nechcem tým teraz povedať, aby na úkor originality zneli výstrely ako mliaskanie. Stačí si hru vyskúšať a každý hráč pochopí, na čo som narážal.

HUDBA 7 / 10
Žiadne orchestrálne skladby, žiadna návyková melódia počas súbojov. Okrem piesne v hlavnom menu nezazneje absolútne žiadna skladba, ktorá by sa vryla do pamäte. Celá hudobná kulisa tak vyznieva nevýrazne, inak povedané, zapadá do šedého priemeru vo videohernom katalógu skladieb.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 9 / 10
Level 5 sa podaril husársky kúsok, vybalansovať obtiažnosť do takej miery, aby boli nepriatelia dôstojnými súpermi počas celej doby hrania. Save v tejto hre podobne ako v niektorých ostatných japonských RPGčiek doplňuje hráčovi magickú aj životnú energiu. Uložením hry mnohokrát hráčovi spadne kameň zo srdca. Neraz sa mi stalo, že som padol v boji s obyčajnými nepriateľmi, no ani raz ma to napodiv nenahnevalo, skôr naopak, s ešte väčšou chuťou som sa vydal tým monštrám v ústrety. Každý nepriateľ, či už boss alebo obyčajný protivník, má určitú slabinu, jej odhalením sa vám otvorí cesta k úspešnému zdolaniu toho ktorého nepriateľa. V určitých fázach hry sa sprístupnia aj takzvaní tajní, ultra ťažkí nepovinní bossovia.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Rogue Galaxy predstavuje bodku spoločnosti Level 5 za érou PS 2, obdarili nás, hráčov, niekoľkými výnimočnými titulmi, ktoré sa nezmazateľne zapísali do dejín videohernej histórie. Potom čo sme mali možnosť prejsť i tento záverečný epos, môžeme povedať, že ani on nebude žiadnou výnimkou. Vyvážené súboje, množstvo predmetov, zaujímavé minihry, hudba a v neposlednom rade pestrofarebný dizajn sa už začiatkom septembra postarajú o neopakovateľný zážitok. Nie je to však natoľko oslnivé rozlúčenie s platformou, aké by sa patrilo. Zábavnosť hry sa síce nedá uprieť, no Rogue Galaxy predstavuje skôr voľné pokračovanie série Dark Cloud, než samostatne novú hru.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Kľúčom k mladistvému vzhľadu môže byť obočie

Vedci k vráskam pridali aj znížený kontrast tváre.

Na Mesiaci našli najlepšie miesto pre prežitie ľudí

Astronauti zatiaľ nevydržali na Mesiaci dlhšie ako tri dni.

Umelej inteligencii trvalo len dni, kým sa naučila o hre Go tisícročné znalosti ľudí

AlphaGo Zero prišla so stratégiami, na ktoré ľudia nepomysleli.

Eset sa spojil s Google Chrome. Ochráni pred možnými hrozbami

Chrome Cleanup na pozadí identifikuje hrozby a postará sa o ich odstránenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 614
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 795
  3. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 759
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 707
  5. Splnený sen 1 406
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 400
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 357
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 165
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 962
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 939