Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Tajomstvo Saturnovho prstenca G

Do vysvetlenia pôvodu Saturnovho prstenca G zasiahli vedci, ktorí analyzovali snímky zo sondy Cassini, vyslanej k šiestej planéte slnečnej sústavy takmer pred desiatimi rokmi.

Detailný pohľad na Saturnove prstence z Cassini.Detailný pohľad na Saturnove prstence z Cassini. (Zdroj: REUTERS/NASA/JPL)

Saturn je najkrajšia planéta slnečnej sústavy. Najväčšou okrasou, ale aj záhadou plynného obra je sedem tenkých oddelených prstencov, ktoré ho obklopujú do vzdialenosti viac ako 400-tisíc kilometrov.

Majú v nich prsty mesiace

Prstence označujeme písmenami abecedy v poradí, v akom ich astonómovia postupne objavovali. Najbližšie k Saturnu je prstenec D, potom nasleduje C a B, najjasnejší a najširší. Po tzv. Cassiniho medzere (4,5 tisíca kilometrov) idú A, F, G a E.

Pôvod prstencov nie je stopercentne istý. Vedci predpokladajú, že vznikli zo zvyškov mnohých Saturnových mesiacov. Tie z jeho satelitov, ktoré zostali celé, prstence doteraz ovplyvňujú - jednak svojou príťažlivosťou, jednak do nich dopĺňajú materiál. Nedávno objavili pri Saturne šesťdesiaty mesiac a určite to nie je konečný počet.

Prstenec E dostáva prídel ľadových kryštálikov z mesiaca Enceladus. Prometheus a Pandora zasa svojou gravitáciou udržiavajú pri živote prstenec F a usmerňujú jeho častice. Vznik prstenca G, objaveného sondou Pioneer 11 v roku 1979, však až donedávna nebolo možné pomocou pôsobenia mesiacov vysvetliť. Tento veľmi slabý a úzky prstenec obieha Saturn vo vzdialenosti 166 - 174-tisíc kilometrov a v jeho blízkosti nie je mesiac, ktorý by ho ovplyvňoval. Najbližší Mimas s priemerom 400 km je od prstenca vzdialený 15-tisíc kilometrov.

Zaujímavý oblúk

Analýza záberov sondy Cassini však teraz ukázala zaujímavý útvar v tvare oblúka, lemujúci vonkajšiu časť prstenca: jasný oblúk, ktorého dĺžka zodpovedá približne 1/6 obvodu prstenca. V porovnaní s kompletným prstencom G je veľmi úzky, iba asi 250 km. Od roku 2004 ho pozorovali viackrát, preto musí ísť o dlhodobejšiu štruktúru. Snímky z kamery ukázali, kde oblúk je a ako sa pohybuje, zatiaľ čo plazmové a prachové merania sondy dodali údaje o množstve materiálu. Obsahuje také množstvo hmoty, ktoré môže pochádzať z rozpadu približne stometrového ľadového mesiačika.

Keďže šiestim obehom mesiaca Mimas okolo Saturna zodpovedá sedem obehov oblúka, vedci predpokladajú, že práve nenápadný a rovnako záhadný Mimas udržiava svojou gravitáciou väčšie ľadové kusy vnútri oblúka na ich dráhe. Menšie čiastočky, ktoré okrem Mimasa ovplyvňuje aj magnetické pole planéty, jasný oblúk opúšťajú a pridávajú sa k už existujúcemu, oveľa väčšiemu prstencu G.

Cassini stále v kurze

Projekt Cassini-Huygens vznikol v spolupráci NASA, Európskej kozmickej agentúry (ESA) a Talianskej vesmírnej agentúry. Patrí k doteraz najúspešnejším nepilotovaným kozmickým misiám. Sonda Huygens v roku 2005 preskúmala hustú atmosféru najväčšieho Saturnovho mesiaca Titanu. Astronómovia s napätím očakávajú okamih, keď sa o rok a pol Cassini priblíži k Saturnovým prstencom na vzdialenosť tisíc kilometrov.

Vedúcim tímu astronómov, ktorí zverejnili svoju analýzu v Science, je Matthew Hedman z Cornellovej univerzity v Ithake, New York. (ač)

Mimas na azúrovom pozadí severnej šírky Saturna. Dlhé tmavé pásy v atmosfére sú tiene planetárnych prstencov. FOTO - TASR/AP/NASA/JPL/Space Science Institute

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.

Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.

Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.

Komentovaný prehľad správ.