Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Tajomstvo Saturnovho prstenca G

Do vysvetlenia pôvodu Saturnovho prstenca G zasiahli vedci, ktorí analyzovali snímky zo sondy Cassini, vyslanej k šiestej planéte slnečnej sústavy takmer pred desiatimi rokmi.

Detailný pohľad na Saturnove prstence z Cassini.Detailný pohľad na Saturnove prstence z Cassini. (Zdroj: REUTERS/NASA/JPL)

Saturn je najkrajšia planéta slnečnej sústavy. Najväčšou okrasou, ale aj záhadou plynného obra je sedem tenkých oddelených prstencov, ktoré ho obklopujú do vzdialenosti viac ako 400-tisíc kilometrov.

Majú v nich prsty mesiace

Prstence označujeme písmenami abecedy v poradí, v akom ich astonómovia postupne objavovali. Najbližšie k Saturnu je prstenec D, potom nasleduje C a B, najjasnejší a najširší. Po tzv. Cassiniho medzere (4,5 tisíca kilometrov) idú A, F, G a E.

Pôvod prstencov nie je stopercentne istý. Vedci predpokladajú, že vznikli zo zvyškov mnohých Saturnových mesiacov. Tie z jeho satelitov, ktoré zostali celé, prstence doteraz ovplyvňujú - jednak svojou príťažlivosťou, jednak do nich dopĺňajú materiál. Nedávno objavili pri Saturne šesťdesiaty mesiac a určite to nie je konečný počet.

Prstenec E dostáva prídel ľadových kryštálikov z mesiaca Enceladus. Prometheus a Pandora zasa svojou gravitáciou udržiavajú pri živote prstenec F a usmerňujú jeho častice. Vznik prstenca G, objaveného sondou Pioneer 11 v roku 1979, však až donedávna nebolo možné pomocou pôsobenia mesiacov vysvetliť. Tento veľmi slabý a úzky prstenec obieha Saturn vo vzdialenosti 166 - 174-tisíc kilometrov a v jeho blízkosti nie je mesiac, ktorý by ho ovplyvňoval. Najbližší Mimas s priemerom 400 km je od prstenca vzdialený 15-tisíc kilometrov.

Zaujímavý oblúk

Analýza záberov sondy Cassini však teraz ukázala zaujímavý útvar v tvare oblúka, lemujúci vonkajšiu časť prstenca: jasný oblúk, ktorého dĺžka zodpovedá približne 1/6 obvodu prstenca. V porovnaní s kompletným prstencom G je veľmi úzky, iba asi 250 km. Od roku 2004 ho pozorovali viackrát, preto musí ísť o dlhodobejšiu štruktúru. Snímky z kamery ukázali, kde oblúk je a ako sa pohybuje, zatiaľ čo plazmové a prachové merania sondy dodali údaje o množstve materiálu. Obsahuje také množstvo hmoty, ktoré môže pochádzať z rozpadu približne stometrového ľadového mesiačika.

Keďže šiestim obehom mesiaca Mimas okolo Saturna zodpovedá sedem obehov oblúka, vedci predpokladajú, že práve nenápadný a rovnako záhadný Mimas udržiava svojou gravitáciou väčšie ľadové kusy vnútri oblúka na ich dráhe. Menšie čiastočky, ktoré okrem Mimasa ovplyvňuje aj magnetické pole planéty, jasný oblúk opúšťajú a pridávajú sa k už existujúcemu, oveľa väčšiemu prstencu G.

Cassini stále v kurze

Projekt Cassini-Huygens vznikol v spolupráci NASA, Európskej kozmickej agentúry (ESA) a Talianskej vesmírnej agentúry. Patrí k doteraz najúspešnejším nepilotovaným kozmickým misiám. Sonda Huygens v roku 2005 preskúmala hustú atmosféru najväčšieho Saturnovho mesiaca Titanu. Astronómovia s napätím očakávajú okamih, keď sa o rok a pol Cassini priblíži k Saturnovým prstencom na vzdialenosť tisíc kilometrov.

Vedúcim tímu astronómov, ktorí zverejnili svoju analýzu v Science, je Matthew Hedman z Cornellovej univerzity v Ithake, New York. (ač)

Mimas na azúrovom pozadí severnej šírky Saturna. Dlhé tmavé pásy v atmosfére sú tiene planetárnych prstencov. FOTO - TASR/AP/NASA/JPL/Space Science Institute

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Čína vyslala na Mesiac sondu, má priniesť vzorky z jeho povrchu

Vzorky z prirodzenej družice Zeme prinesie sonda po vyše 40 rokoch.

Štart čínskej sondy Čchang-e 5.

Ľadovce na Mount Evereste sa zmenšujú, v snehu našli mikroplasty

Himaláje sú z klimatického a ekologického hľadiska málo preskúmanou oblasťou.

Čakanie v rade na vrchol Mt. Everestu 22. mája tohto roku.

V Pompejach našli zachované pozostatky dvoch ľudí (fotogaléria)

Vedci sa domnievajú, že išlo o otroka a bohatšieho muža.

V Pompejách našli zachovalé pozostatky dvoch ľudí.