Vie, že na webe si môže predplatiť časopis a so zvýhodneným poštovným objednať celú obývačku alebo iba pizzu na večeru. Že jeho výpis z účtu ho každý mesiac bude čakať na zabezpečenom portáli banky. A keď bude potrebovať informácie od dopravného podniku, banky, úradu miestnej ministerky vnútra, môže im buď poslať e-mail, alebo to vybaví priamo internetovým formulárom.
Povinné odpovede e-mailom
Američania sa rozhodli, že do elektronickej vlády investujú, šetrí to totiž čas aj peniaze. A v neposlednom rade nervy občanov aj úradníkov.
Slovák sa s americkým e-governmentom stretne už na bratislavskom veľvyslanectve (www.usembassy.sk). Veď svoj vízový pohovor si nedohodne inak než prostredníctvom internetu a všetky tlačivá, ktoré potrebuje, tiež nájde na webstránke.
A v náležitosti od typu víz, svoj príchod a odchod zo Spojených štátov tiež eventuálne urobíte on-line.
Nejde však iba o úradnícke informácie. Federálne orgány poskytujú aktuálne správy online napríklad o počasí.
Na stránke weather.gov vás Národné meteorologické centrum upozorní, kde vám hrozí búrka, kde krupobitie a kde budete umierať od horúčav.
Národné hurikánové centrum kontinuálne aktualizuje pohyby tropických búrok či hurikánov.
A online si na stránke Federálneho úradu pre letectvo (www.faa.gov) môžete pozrieť, ako vyzerá situácia na letiskách a kde vám budú tiecť nervy, lebo priemerné meškania sú už dve hodiny.
Z federálnych webstránok je vlajkovou loďou portál USA.gov, kde nájdete prepojenia k ostatným e-governmentovým stránkam a projektom.
Najlepší je Michigan
Keďže Spojené štáty sú úniou s miestnymi vládami, on-line služby sa tiež líšia štát od štátu. Tento rok sú podľa každoročnej hodnotiacej správy Brownovej univerzity jednotkami v e-governmente štáty Delaware a Michigan. Podľa nej je až 86 percent služieb na amerických úradoch (či už federálnych alebo miestnych) vykonateľných on-line.
Správa hodnotí jednotlivé portály podľa prítomnosti mnohých prvkov – databáz, elektronických publikácií, audia, videa, on-line služieb jednotlivých úradov, či je možno platiť za služby platobnou kartou, či zverejňujú e-mailové kontakty a podobne. Až 17 percent stránok si za obdobné služby účtuje transakčné poplatky, takmer štvrtina informuje aj v cudzom jazyku.