Reklamáciu by mali vybaviť na počkanie

Ak príde zákazník reklamovať chybný výrobok, mali by jeho žiadosť v obchode vybaviť ihneď. Či mu v predajni vrátia peniaze, alebo vymenia tovar za iný tovar, je na dohode s predajcom.

Dlhšie ako mesiac reklamovaný výrobok opravovať nemôžu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ– ČTK)


BRATISLAVA. Právo na reklamáciu dáva zákazníkovi Občiansky zákonník aj nový Zákon o ochrane spotrebiteľa. Predávajúci zodpovedá za kvalitu tovaru aj chyby, ktoré sa prejavia až pri jeho používaní.

Reklamovať by mal zákazník najmä výrobné chyby. Podľa zákona obchodník musí o reklamácii rozhodnúť ihneď. V zložitých prípadoch do troch dní.

Ak zákazník prinesie do predajne chybný výrobok, podľa zákona sa nesmie stať, že mu reklamáciu nevybavia. V predajniach vždy musí byť pracovník, ktorý reklamáciu vybaví. „Ktorýkoľvek z našich predavačov má právo posudzovať reklamáciu,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Ahold Diana Chovancová-Stanková.

Ak má spoločnosť viac predajní, môže tovar reklamovať na ľubovoľnej pobočke.

Na opravu stačí mesiac

Novelizovaný zákon na rozdiel od pôvodného presne určuje, čo sa považuje za vybavenie reklamácie. Po novom musí napríklad obchodník vybaviť zákazníka, ktorý prišiel s reklamáciou, do 30 dní.

„Viac ako zákonných tridsať dní zákazník bez tovaru nebude,“ povedal Pavel Sláma, výkonný riaditeľ Datartu predajne s elektronikou.

Ak majú v predajni taký istý nový výrobok, nemusí zákazník čakať na opravu, ale môže požiadať, aby mu pokazený výrobok vymenili.

Ak rovnaký výrobok v obchode nemajú, môžu zákazníkovi ponúknuť iný model alebo vrátiť peniaze. Má nárok na celú sumu. „Keď si chce zákazník kúpiť iný výrobok, ale lacnejší, odporúčam mu zobrať si radšej hotovosť, s ktorou už môže nakladať, ako chce,“ povedala Stanková.

Pri neodstrániteľnej chybe je na dohode s predajcom, či si zákazník vezme späť peniaze, alebo sa rozhodne tovar vymeniť za iný.

Pôvodný obal nie je podmienkou

Žiadny právny predpis neprikazuje spotrebiteľovi, aby pri reklamácii priniesol tovar v pôvodnom obale.

„V pôvodnom obale môže predajca žiadať výrobok len v prípade, keď zákazníkovi poskytuje na tovar dlhšiu, ako dvojročnú záruku,“ povedala hovorkyňa inšpekcie Krkošová. Sláma z Datartu dodáva, že ani pri elektronike si ľudia pôvodný obal doma odkladať nemusia. Dôležité je zabaliť výrobok tak, aby sa pri preprave do servisu mechanicky nepoškodil.

Reklamovať môže zákazník aj tovar, ktorý si kúpil so zľavou a jeho cenu predajca znížil práve pre chybu.

Chybný tovar môžu obchodníci predávať, no musia na nedostatok zákazníka upozorniť a v predajni ho umiestniť mimo bezchybných výrobkov. „Aj keď chyba nebráni používať tovar, predávajúci je povinný spotrebiteľa o chybe upozorniť vopred,“ vysvetľuje Krkošová. Na chybu, pre ktorú predajca znížil cenu, sa reklamácia nevzťahuje. Akúkoľvek inú chybu môže spotrebiteľ kedykoľvek reklamovať.

Tovar so zmluvou

Splátková spoločnosť Triangel umožňuje reklamovať výrobky v servisnom stredisku. Tovar, ktorého chybu dokážu odstrániť, sa zákazníkovi vráti do tridsiatich dní. Splátkový kalendár však klientovi počas reklamácie naďalej beží.

Ak po reklamácii zákazníkovi vystavia doklad, že výrobok sa nedá opraviť, klientovi vrátia peniaze.

Tovar so zmluvou môže reklamovať len zákazník, ktorý si ho kúpil. Nemôže to zaňho vyriešiť rodinný príslušník alebo známy. Okrem vybavenia reklamácie totiž musí dôjsť k zrušeniu príslušnej časti zmluvy. Platí to napríklad pre akciové mobilné telefóny.

Vybavenie reklamácie podľa zákona

odovzdať opravený výrobok,

vymeniť výrobok,

vrátiť cenu výrobku,

vyplatiť primeranú zľavu z ceny výrobku,

písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie.


Zdroj: Zákon o ochrane spotrebiteľa

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 405
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 7 347
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 321
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 476
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 884
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 764
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 310
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 081
  9. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 731
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 601

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Najskôr rozdal cukríky, potom nariadil zabíjanie. Bosnianskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

ARCHÍVNY ROZHOVOR

Nedžad Avdič: Chlapec, ktorý prežil vlastnú smrť v Srebrenici

Rozhovor s mužom, ktorý vraždenie v Srebrenici prežil.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

SVET

Mladič dostal za zverstvá v Bosne doživotie

Priznali mu zodpovednosť za etnické čistky aj za genocídu v Srebrenici.

Neprehliadnite tiež

Google priznal zber údajov o polohe, aj keď bola vypnutá

Polohu vedel zistiť aj vtedy, ak zariadenie nemalo kartu SIM.

Intel predával roky čipy, ktoré majú bezpečnostné nedostatky

Hackeri môžu vďaka bezpečnostnej diere získať kontrolu nad počítačom.

Niekoľko stoviek webov dokáže zistiť každé stlačenie klávesnice

Bez vedomia ľudí sa môžu ich osobné údaje dostávať na servery, na ktoré nepatria.