SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Ancient Wars: Sparta - klon klonu

Real-time stratégia, dejovo vsadená do obdobia rokov 500 – 450 pred naším letopočtom, do čias bájnej Sparty kráľa Leonidasa. 27 misií, v troch kampaniach, pár príjemných oživení a konská dávka stereotypov známych z iných stratégií.

Ruská klasická real-time stratégia Ancient Wars: Sparta, je projekt príbehovo zasadený do obdobia 400 – 500 rokov pred našim letopočtom a marketingovo správne načasovaný – oficiálny launch prišiel približne v rovnakom čase ako premiéra amerického kasového trháku 300 (Bitka pri Termopylách). Nelichotivým pravidlom býva, že hry podľa filmov, alebo aspoň hry, ktoré sa snažia využiť boom, ktorý film vyvolá, neoplývaju bohvieakou kvalitou, často sú spichnuté narýchlo a nedokonalo. Sparta nie je na prvý pohľad žiadnou výnimkou, no pod pokrievkou šedého priemeru a neoriginálneho konceptu sa skrýva celkom príjemne hrateľná oldschool real-time stratégia, kde vládnu zaužívané stereotypy okorenené niekoľkými príjemnými, i keď nie prevratnými nápadmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Ancient Wars: Sparta vás do deja uvedie tak trochu nepodareným introm, ktoré naznačuje, akým smerom sa bude príbeh uberať ďalej. Pre hru nie je veľmi podstatný, histórie sa skôr pridŕža, ako by ju poctivo kopíroval a hlavne hráča priveľmi neobťažuje. Je sprostredkovaný – ako to už v RTSkách býva zvykom – in-game animáciami a samozrejme aj textovou formou. Do príbehu sú zainteresované tri strany (Sparťania, Egypťania a Peržania), to znamená, že k dispozícií máte tri kampane po deväť misií. Nie je to veľa, zo začiatku ide na vás hra veľmi zľahka a netrápi vás, ale neskôr začína byť tuhšia a s niektorými misiami sa celkom zapotíte. Rozdiel medzi jednotlivými kampaňami nie je takmer žiadny, snáď v kampani za Spartu sa častejšie vyskytujú misie, kde nestaviate základňu, len chodíte s vojskom a rúbete nepriateľa.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa týka základného herného konceptu, ako som vravel, vládnu tu zaužívané stereotypy – dedinčania lovia, rúbu drevo a pracujú v baniach, aby ste ich prácou mohli financovať stavbu budov a armádu. Nič nové, nič prevratné. Dostanete niekoľko primárnych a sekundárnych (nepovinných) úloh, musíte rozvinúť mesto, nahonobiť dostatok zdrojov, postaviť armádu a vrhnúť sa do plnenia questov. Zatiaľ na vás útočí a dobiedza protivník, ktorý je samozrejme oproti vám vo výhode.
Ako som spomínal, Sparta obsahuje aj množstvo misií, ktoré od vás nechcú venovať sa manažmentu osady a ťažbe zdrojov. Isto si pamätáte na takýto štýl misii z rôznych iných stratégií – dostanete k dispozícií zopár vojakov, jedného hrdinu (tu to bude sám Leonidas, kráľ Sparty, ktorý hrdinsky viedol hŕstku sparťanov proti perzskej armáde kráľa Xerxesa) a beháte po mapke hore-dolu. Sem-tam príde k potýčke s nepriateľom, inokedy sa k vám pridá ďalších pár spriatelených bojovníkov a takto sa postupne prepracujete až k zdárnemu víťazstvu.
Princíp to nie priveľmi zábavný a aj keď sa v Sparte vyskytujú rôzne vylepšenia (napr. možnosť ukradnúť protivníkovi kone a získať tak strategickú výhodu), takéto misie patria bohužiaľ k tomu horšiemu a nudnejšiemu. Čo je však najhoršie, autori ich servírujú práve na úvod prvej kampane, preto vstup do hry hráča bohvieako neočarí.

Skryť Vypnúť reklamu

Myslím, že viac o hernom princípe hovoriť netreba, každému je snáď všetko jasné, ak nie, doštudujte si základné vlastnosti real-time stratégií. Všetky sú skoro na jedno kopyto a Sparta nie je výnimkou.

GRAFIKA 7 / 10
Vizuál Sparty je v prvom rade jeden veľký krvák. Skutočne, násilia a krvi si užijete viac ako býva v RTSkách zvykom, až ma to privádza do rozpakov. Do rozpakov, či to mám považovať za plus alebo mínus. Nuž, každý podľa svojho gusta.
Objektívne sa grafike však dá vytknúť hádam len slabšia kvalita modelov, najmä po nazoomovaní priamo na postavu. Pri pohľade zblízka sa tiež ukáže nižšie rozlíšenie textúr, najmä povrchu, ale nie je to nič katastrofálne. Horšie je, že vizuálu chýba akýsi šmrnc, štýl, niečo, čo by hru po grafickej stránke odlíšilo od konkurencie.

Skryť Vypnúť reklamu

INTERFACE 8 / 10

Interface kopíruje zaužívaný model, známy či už z Age of Empires alebo z množstva iných stratégií, čo je jednoznačným plusom, pretože tento koncept je jednoducho dobrý. Prehľadný, jednoduchý a hlavne – hráči si na neho zvykli a preto odpadá nutnosť venovať sa siahodlhým a nudným tutorialom. K dispozícii sú štandardné klávesové skratky, ktoré všetci dobré poznáme. A ak nepoznáme, tak sa doučíme...

HRATEĽNOSŤ 7 / 10

Najdôležitejší hodnotený aspekt nedopadol najhoršie, ale ani nijako svetoborne. Úroveň hrateľnosti sa pohybuje po sínusoide – klesá a stúpa od misie k misii a veľmi záleží najmä na subjektívnom vkuse toho-ktorého hráča. Niekto si doslova užije „behacie“ misie, bez nutnosti stavať základňu, iného takéto možno príliš akčné a menej strategické záležitosti unudia. To je snáď aj najväčším kameňom úrazu Sparty – či už ste jedným alebo druhým typom hráča, vždy sa v hre vyskytnú misie, ktoré vás baviť nebudú. Ďalším, v dnešnej uponáhľanej dobe veľmi negatívnym prvkom, je akási zdĺhavosť. V hre na všetko extrémne dlho čakáte. Možnože to niekomu vadiť nebude, ale myslím, že väčšina hráčov skôr preferuje dynamickejší formát... Pre nenáročného hráča, prípadne zarputilého fanúšika real-time stratégií, môže však hrateľnosť Sparty ako celok pôsobiť príjemne. Hrá sa s ľahkosťou a nadhľadom. Skrátka oddychovo.
K jednoznačne dobrým nápadom, ktoré majú aký-taký vplyv na hrateľnosť, radím možnosť zbierať zbrane po protivníkoch a vybavovať nimi svojich vojakov. Môžete sa tak dlho predlho piplať s čo najvhodnejším vyzbrojením jediného pandrláka a i keď aj to po čase omrzí, je to plus. Tak isto ako aj spomínaná možnosť usadiť vojakov do sediel, najčastejšie ukradnutých, koní.

Skryť Vypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Nebol hodnotený.

ZVUKY 7/ 10
Máloktorá hra si to pokazí na zvukovej stránke, tu už snáď ani nie je čo pokaziť. Sparta nevyniká ani neurazí. Meče cvendžia, kone erdžia, ranení stonú, drevorubačí rúbu a fučia... Čo viac chcieť?

HUDBA 7 / 10
Áno, aké iné ako opočúvané, monunentálne orchestrálne melódie by ste čakali v takto komerčnej hre. Nuž, ale predsa, vsadiť na overený štýl sa zväčša opláca a napriek tomu, že hudba je nemastná-neslaná, nedá sa povedať, že je zlá.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Snáď najväčším problémom a katastrofou týkajúcou sa inteligencie pandrlákov na obrazovke, je veľmi, veľmi nedotiahnutý pathfinding. Neexistuje, že by ste vojsko poslali na opačný koniec mapy, chíľu ho nechali bez dozoru a po minútke – dvoch pozreli na cieľové miesto. Vojaci netrafia ani z jedného konca dediny na druhý, nedajbože ak bude v ceste nejaká prekážka typu skalný útes alebo niečo podobne nepriechodné. Vojakov budete celú hru vodiť za ručičku a určovať im každý, každučký krok. Je to smutné, ale autorom asi na pathfinding neostával čas...
S inteligenciou nepriateľa to zasa našťastie až také vážne nie je a aj keď sa vás nesnaží bohvieako preľstiť, vie udrieť na slabšie miesta a v nestrážených chvíľkach.
Náročnosť je taká akurát, veľmi sa trápiť nemusíte, ale zasa nebude to ani prechádzka ružovou záhradou.

Skryť Vypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,5 / 10
Ancient Wars: Sparta napriek tomu, že nie je zlou stratégiou, chýba akási osobitosť. Nemá svoj štýl, svoj smer, nemá svoje čaro. Vidno, že autorom nešlo o vytvorenie zaujímavej a originálnej stratégie, ale skôr o využitie boomu okolo divácky celkom úspešného filmu 300. Nemal by som to nikomu za zlé, keby hra bola naozaj dobrá. Takto však ide „len“ o príjemne hrateľnú, ale príliš šedivú a priemernú real-time stratégiu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Momentka zo zápasu Slovensko - Španielsko na EURO 2020 / 2021.

Čo sa udialo v zápase Slovensko - Španielsko na ME vo futbale?


Juraj Berzedi 3 h
Pablo Sarabia strieľa tretí gól Španielska v zápase proti Slovensku.

Hodnotenie hráčov.


Pavol Spál 3 h
Prezidentka SR Zuzana Čaputová.

Čaputová kritizuje opozíciu.


6 h
Medvede v Čavoji.

Ad: Šéf zásahového tímu pre medveďa hnedého: Strieľanie nič nerieši


Ján Mikuláš 22. jún

Neprehliadnite tiež

Rádiový signál vysielame sto rokov.


6 h

Odpovede vedátorov na otázky poslucháčov.


a 1 ďalší 11 h

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Koniec čakania na kuriéra
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  6. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  8. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 568
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 640
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 955
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 759
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 351
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 749
  7. Crème de la crème po slovensky 3 259
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 962
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 815
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 584