Testovali sme Playstation 3

Predstavovať vám novú konzolu Playstation 3 od Sony sa môže niekomu zdať ako zbytočnosť. Už sme vám totiž priniesli článok o parametroch a prvom pohľade na tento skvostný kúsok. Lenže je rozdiel medzi prvým pohľadom a týždenným testovaním.

Predstavovať vám novú konzolu Playstation 3 od Sony sa môže niekomu zdať ako zbytočnosť. Už sme vám totiž priniesli článok o parametroch a prvom pohľade na tento skvostný kúsok. Lenže je rozdiel medzi prvým pohľadom a týždenným testovaním. A práve preto vám ponúkame prvé dojmy, pričom nepôjde o špecifikáciu technických parametrov, ale vlastný pohľad na nový produkt. Ešte upozorním, že sa nejedná o žiadny zaplatený článok spoločnosťou Sony, ako sa niektorí mylne môžu domnievať.

PRVÝ POHĽAD
Už na prvý pohľad rozhodne zistíte, že ide o next-gen so všetkým, čo k tomu patrí. Hlavne veľkosťou a samozrejme aj váhou.

Svojimi rozmermi (324mm x 274mm x 98mm) síce môže niekoho prekvapiť, ale dizajn samotnej konzoly je značne originálny, takže si pomerne ťažkého macka (približne 5kg) radi vystavíte niekam, kde na neho bude každý vidieť. Výhodou však je, že PS3 má integrovaný zdroj, ktorý značne ovplyvnil výslednú váhu. Niekomu sa môže zdať lesklý povrch ako krokom späť, avšak Playstation 3 tým získava akýsi punc novátorstva. Samozrejme sa môžete začať sťažovať na odtlačky prstov po obchytaní známymi alebo viditeľný prach, ktorý je na čiernom lesklom povrchu značne badateľný, avšak ide len o prvý dojem, ktorý podľa mňa osobne dosť klame. Keď uvidíte po prvýkrát Playstation 3, určite vzbudí väčší ohlas ako konkurenčný Xbox 360. Playstation 3 má jednoducho šmrnc a pri šetrnom zachádzaní je odstránenie nečistôt otázkou niekoľkých sekúnd. Zaoblený dizajn celej konzoly teda dopadol na jednotku.

ČO JE VO VNÚTRI

Technická špecifikácia býva tradične dôležitou súčasťou nového projektu. Už dávno bolo známe, že Sony investuje do technologického skvostu, ktorý nebude mať na trhu žiadnu konkurenciu. Rozhodne to pravdou je, avšak problémy, ktoré sa s týmto rozhodnutím vynorili netreba prehliadať a stavať sa im chrbtom. Cena konzoly je stanovená na 21.590 Sk, čo rozhodne nie je málo, ale stačí spomenúť len Blu-Ray mechaniku a cena nie je razom premrštená. Poďme však poporiadku. Základ Playstationu 3 tvorí Cell procesor bežiaci na frekvencií 3.2 GHz, o ktorý sa postarali spoločnosti IBM, Sony a Toshiba. Obsahuje jednu PPE (Power Processing Element) jednotku o veľkosti 512 kB a sedem aktívnych SPE (Synergistic Processing Element) jednotiek. Podľa prvých predpokladov nemá tento systém žiadnu konkurenciu v oblasti procesorov pre PC, no na druhú stranu je obtiažne s nimi pracovať a využívať ho efektívne naplno. Druhou dôležitou súčasťou je grafický čip pomenovaný jednoducho RSX a stojí za ním spoločnosť NVIDIA. Grafický čip je postavený na upravenom jadre G70, takže ho môžeme teoreticky porovnávať s grafickou kartou GeForce 7800 GTX s 256 MB pamäti. Ďalších 256 MB pamäte uvoľní grafickej karte procesor, no i tak sa niekomu môže zdať táto voľba ako mierne zastaraná. Stačí si však spomenúť na kúsky, ktoré dokázala rozhýbať Playstation 2 a nezavrhovať dopredu grafický čip.

U nás bude k dispozícii verzia PS3 len so 60 GB harddiskom, po ktorej je logicky väčší dopyt, takže tento krok treba hodnotiť ako klad. O Blu-ray mechanike by sa dali napísať kvantá textu, avšak momentálne nejde o výrazne rozšírené médium, čo sa však zrejme časom zmení. Pre porovnanie môžeme uviesť príklad s DVD médiami pre PS2 a počiatočnou skepsou. Sami dobre vieme ako to dopadlo, no na druhú stranu si už Sony párkrát pekne zavarilo presadzovaním konceptu, ktorý sa nemusí vždy uchytiť i napriek svojim kvalitám (Betamax vs. VHS, MiniDisc, UMD... môže sa to zdať smiešne, ale ktorým smerom sa mainstream uberie, rozhoduje porno priemysel). Na prednej časti PS3 nájdete štyri USB 2.0 porty. Škoda, že žiadny sa nenachádza v zadnej časti konzoly, kde by to niektorým pripojiteľným komponentom (Eye Toy kamera) slušalo rozhodne viac. Komunikácia s bezdrôtovým Sixaxis gamepadom prebieha cez Bluetooth 2.0, pričom v jednom momente môžete mať pripojených až sedem zariadení komunikujúcich cez toto rozhranie. Okrem zastarávajúceho A/V výstupu je samozrejmosťou HDMi výstup (HD rozlíšenie od 480i po 1080p), Wi-fi bezdrôtový protokol , ktorý umožňuje aj komunikáciu s PSP, možnosť pripojenia Memory Card i ovládačov z PSOne a PS2, čítačka kariet (Memory Stick, SD a Compact Flash) a mnoho iného.

GAMEPAD SIXAXIS

Na prvý pohľad sa môže niekomu zdať, že sa pozerá na starý DualShock z PS2, avšak okamžite spozorujete, že niečo tomu chýba. Áno, Sixaxis je bezdrôtový ovládač, ktorého dosah je až 9 metrov a počas testovania s ním neboli žiadne problémy. Ďalšou novinkou je napájanie ovládača, ktoré na rozdiel od konkurencie nepotrebuje k chodu tužkové AA batérie, ale má integrovaný akumulátor, ktorý nabíjate pripojením do USB portu. Klady tohto systému myslím nemusím nikomu vysvetľovať, avšak nepríjemná skúsenosť nenechá na seba dlho čakať. Kde urobili súdruhovia chybu? Pribaľovaný USB kábel má dĺžku 1.5 m. Nemusíte mať televízor s obrovskou uhlopriečkou, ale i tak uznáte, že je to sakramentsky málo. Vyriešiť sa to samozrejme dá vlastným káblom (pripojenie je cez mini USB), ale prečo tak nemohli spraviť samotní tvorcovia zo Sony?

Druhou (a podľa mňa osobne nie poslednou) vadou na kráse je absencia vibrovania. Síce sa niečo už šušká o novom gamepade, za ten si však samozrejme budete musieť zaplatiť a vrátenie všetkých fľašiek do potravín na to stačiť určite nebude. Sixaxis je síce vďaka tejto absencii omnoho ľahší ako predchodca či dokonca ako všetky ostatné ovládače, ale hráč tak nemá ten správny pocit pri hraní, ktorý dokáže simulovať vhodne zvolené vibrovanie. Je len otázkou vkusu, či sa vám Sixaxis páči alebo nie. Pre mňa predstavuje zastaraný koncept, ktorý mohol byť nahradený niečím oveľa príťažlivejším. Navyše je ergonómia tohto ovládača minimálna. Gamepad je príliš malý, nedá sa poriadne uchopiť do rúk, nedá sa pevne držať a pri dlhšom hraní zamrzí absencia špeciálnych vrstiev, zabraňujúcim šmýkaniu. Už dlhšiu dobu všetci hráči plakali nad ďalšími problémami, ktoré sa vôbec nevyriešili. Analógové klobúčiky zostali pri starom, nemajú priehlbinky, takže sa z nich prsty často šmýkajú. To isté sa dá povedať aj o tlačidlách L2 a R2, ktoré sú síce mohutnejšie, avšak vypuklé do nesprávnej strany, takže pri dlhšom držaní sa stáva hranie utrpením. Stačilo sa pozrieť na konkurenčný Xbox 360 ovládač, ktorý momentálne nemá konkurenciu a padne do ruky ako uliaty a jeho masívnosť nikomu neprekáža, pretože vyhráva nad ergonómiou.

Aby to však nevyzeralo tak, že Sixaxis je nepodarkom, musím spomenúť ovládanie cez motion (pohybový) senzor, ktorý umožňuje ovládanie hier pomocou nakláňania. Sony hovorí optimisticky o 6 osiach (odtiaľ názov Sixaxis), ale pokiaľ ma moje vedomosti neklamú, Sixaxis zvláda pohyb len v troch osiach – hoci v kladnom i zápornom smere, stále ide o jednu a tú istú os. Po prvých nepodarených pokusoch o zvládnutie tohto ovládania mu príde určite každý na chuť. Ovládať vozidlo v MotorStorme akoby volantom (uchopíte ovládač tak, akoby ste držali volant) je jednoducho úžasné a za toto si zaslúži Sony obrovskú pochvalu. Zatiaľ síce nie je veľa hier, kde by sa táto možnosť ovládania dala naplno využiť (ďalším je napríklad Lair, ktorého demoverzia nemala chybu), ale všetko je to len otázka času. Ďalším bonusom je prítomnosť tlačidla s logom Playstation umiestneným v strede ovládača rovnako ako v prípade Xboxu 360. Medzi jeho možnosťami je nielen vypnutie hry, ale aj samotnej konzoly, čo je neoceniteľný klad.

PRVÉ SPUSTENIE

6 otázok na Andreja Dulu (trade marketing manager Sony pre SR a ČR

1. Ako dlho sa vy osobne pohybujete v hernej brandži a kedy ste sa po prvýkrát stretli s hernou konzolou PlayStation?
Ako hráč prakticky od útleho detstva, cez ZX Spectrum, Atari, PMDčko, cez prvú 286 a následne k PlayStation približne v roku 1996. Profesionálne v PlayStation pôsobím už niečo viac ako dva roky.

2. Ktorá z herných konzol konkurencie vás najviac zaujala, vlastnili alebo vlastníte niektorú z nich?
Konkurečnú konzolu nevlastním, ale niektoré som už samozrejme vyskúšal napríklad na E3 alebo v predajniach. Z profesionálneho hľadiska sa samozrejme zaujímam o obe, nemôžem však povedať, že by ma niektorá z nich zaujala viac ako PlayStation

3. Vieme, že problémom slovenského trhu sú “pirátske kópie“ originálnych hier. Ako sa k tomuto problému stavia Sony Slovakia?
V rámci našej protipirátskej agendy pripravujeme presné postupy a spolupráce s agentúrami, ktoré sú naplánované na spustenie už od apríla tohto roku a verím, že výsledky sa okamžite dostavia. O presnom postupe budem samozrejme informovať.

4. Vidíte v nových konzolách Xbox 360 a Nintendo Wii vážnu konkurenciu?
Ohrozia doposiaľ dominantné postavenie PlayStation na trhu? Myslím že vďaka dlhodobej prítomnosti PlayStation na Slovenskom trhu a vďaka uvedeniu PlayStation 3 svoju pozíciu ešte posilníme.

5. Pripravuje Sony v oblasti online služieb lokalizačnú podporu pre slovenskú a českú republiku?
Samozrejme, je našim cieľom do blízkej budúcnosti. Presný dátum však zatiaľ nemôžem potvrdiť.

6. Ako vnímate budúcnosť herného trhu u nás?
Zložitá otázky, ale úplne v krátkosti bude určite konzolové hranie naberať na význame na úkor hrania na PC, tak ako je tomu v ostatných krajinách sveta, kde sú trhy rozvinutejšie.

Za hry.sme.sk sa pýtal Ján Pásztor 

Pred prvým spustením rozhodne poteší absencia tradičných tlačidiel na konzole, všetko je riešené pomocou vstavaných senzorov. Na zapnutie konzoly tak nemusíte vynakladať žiadnu námahu, len položíte prst na dané miesto a svoje ste si „odmakali“. Rovnako je to i pri výmene média – výborná novinka, ktorá síce vyzerá ako úplná maličkosť, ale prácu s konzolou rozhodne spríjemní. Po spustení konzoly istotne všetkých prekvapí hlučnosť, či v prípade PS3 skôr tichosť konzoly. Oproti konkurencii nie je PS3 takmer vôbec počuť, takže na akékoľvek hučanie alebo počuteľné pracovanie mechaniky rovno zabudnite. V tomto ohľade niet čo dodať. Na začiatku ma zarazila pomerne vysoká prevádzková teplota konzoly, horúci vzduch z vetrákov však vychádzal počas celého času zapnutia konzoly, takže som to považoval za normál. Rozhodne však neukladajte PS3 do uzatvorených priestorov.

Hlavné menu sa načíta pomerne rýchlo a majitelia Playstation Portable ho okamžite spoznajú. Jednotlivé položky sú rozdelené do charakteristických kategórií. Prvé prechádzanie po všetkých položkách môže niekoho zmiasť, ale ide len o dojem, ktorý sa vytratí po niekoľkých minútach preskúmania všetkých zákutí. Niekomu môže vyhovovať záložkový systém menu z Xboxu 360, inému zase forma ikoniek v štýle PS3 – obe voľby sú však uživateľsky príjemné, takže starosti s orientáciou (v menu) nemusíte mať. Menšou blbinkou, ktorá však poteší, je zmena menu v podobe pozadia po prejdení položkou média s hrou. Vymenovať všetky položky je pomerne zbytočné, veď všetci už dobre vieme, že PS3 bude prehrávať filmy, umožní počúvanie hudby, nechýbajú rôzne nastavenia, voľba profilu, integrovaný webový prehliadač atď. Keďže sme herné médium, nebudeme sa venovať podrobnému popisu prehrávaniu filmov (ani iným funkciám, ktoré sú u nás zatiaľ v plienkach) – konzolu si predsa len kúpi väčšina ľudí kvôli hraniu a ostatné položky sú len bonusom.

HRY + STRUČNÉ DOJMY
Dostávame sa k tomu najdôležitejšiemu – k hrám. Je niečo iné skúsiť si nejakú hru len na zopár minút, navyše ak vám dýchajú ostatní nedočkavci na krk. K dispozícii sme mali celkovo šesť hier, pričom pätica bola v review verzii a akčný simulátor draka, Lair, sme testovali len v podobe demoverzie. Na každú z hier (Resistence: Fall of Man, MotorStorm, Genji: Days of the Blade, Ridge Racer 7 a F1 Championship Edition) bude samozrejme čoskoro vydaná aj plnohodnotná a podrobná recenzia, no mierny pohľad na ne vám môžeme priniesť už teraz. Treba však upozorniť, že Playstation 3 je na trhu ešte príliš krátku dobu na trhu, aby sa mohla pochváliť skutočne bombastickým killer titulom, veď aj Xbox 360 sa dočkal až na záver minulého roku s Gears of War. Aj z tejto ponuky si však každý vyberie, len netreba čakať zázraky. Tie budú, ale ešte je na ne čas.

O Resistence: Fall of Man sa toho popísalo mnoho. Dokonalá strieľačka z vlastného pohľadu, ktorá pohltí príbehom, dostane na kolená úchvatným grafickým spracovaním a nepustí hrateľnosťou. Reklamné prehlásenia sú však na to, aby hráča nalákali. V niektorých momentoch sa Resistence správa skutočne ako v tlačových správach, no postupom času si začnete uvedomovať, že nejde o žiadny prelomový titul. Je to len akčná strieľačka, kde sa nemôžete báť vrhnúť zoči-voči obrovskej presile zmutovaných potvoriek. Hre sa dá vytknúť mnoho, ale na druhú stranu zaujme svojou jednoduchosťou a atmosférou, ktorá síce z Resistence nespraví oslnivý hit, ale čas s strávený s touto strieľačkou ľutovať nebudete.

MotorStorm predstavuje arkádové preteky, ktoré sú rozhodne najlepšie vyzerajúcou hrou na Playstation 3, ktorá je dostupná v obchodoch. Jednoduché ovládanie, obrovský spád a napätie pri každej zákrute, súboje „plechu na plech“, rôznorodé stroje od motoriek cez buginy až po neobratné, no obrovské ťahače. Od tejto priam primitívnej zábavy je ťažko sa odtrhnúť, pretože ponúka tú správnu porciu adrenalínu, navyše vo výbornej grafike. Bonusom je ovládanie nakláňaním gamepadu vďaka motion senzoru, ktoré je neskutočne zábavné, zvyknete si naň rýchlo a rozhodne naň nedopustíte. Menšie chybičky sa nevyhli ani MotorStormu, avšak ide o problém, ktorý sa dá odstrániť: zúfalo malý počet tratí a herných módov.

Ridge Racer predstavuje už dlhú dobu klasiku medzi arkádovými pretekmi a ani siedmy diel nepadol ďaleko od svojich predchodcov. Niekomu sa môže zdať, že jednoduchá arkáda, ktorá navyše recykluje mnoho tratí a vozidiel z predošlých dielov už nemá čo ponúknuť, no opak je pravdou. Výrazne zlepšená grafická stránka hry v mnohých prípadoch úchvatnými scenériami zasadia každého hlboko do kresla. Obrovský výber rôznorodých tratí a (síce nelicencovaných, ale to nikomu nevadí) vozidiel je zábavou na niekoľko dlhých dní, takže sa nemusíte obávať pár hodín trvajúcej zábavy. Keď arkáda toho najhrubšieho zrna, kde sú nereálne šmyky na dennom poriadku, tak rozhodne Ridge Racer 7.

Genji: Days of the Blade predstavuje na prvý pohľad akéhosi najchudobnejšieho príbuzného v predstavovanej pätici hier. Pokračovanie pomerne úspešnej akčnej hry Genji z PS2 ničím nenaznačuje, že bude ťahúňom pelotónu. Ani ním nie je, no nedá sa povedať, že by táto akčná hra z japonského prostredia predstavovala vyslovene prepadák. Je to jednoducho len tradičná skákačko-sekačka, ktorá sa nehrá na nič prekvapujúce, neprináša žiadne nové prvky ani vychytávky – jednoducho sa len obliekla do lepšieho kabátiku. Niektorí recenzenti sa zrejme nechali zlákať tým, že každý nový titul na vychádzajúcu platformu musí obsahovať niečo „next-gen“, avšak nie je to v niektorých prípadoch zbytočné?

Poslednou hrou, ktorú však netreba nijako siahodlho predstavovať a popisovať, je F1 Championship Edition. Predstavte si pred pár mesiacmi vydané Formula One 06, prerobte grafiku a máte pred sebou testovaný produkt. Nič viac a ani nič menej.

Ďalšou otázkou zostáva ako sa Sony podarí rozchodiť podporu starších titulov z PSOne a PS2. Zoznam podporovaných hier sa síce stále rozrastá, no stále nie je kompletný a mnoho hier jednoducho na Playstation 3 zatiaľ nerozchodíte. S podobnými problémami sa musel popasovať aj Xbox 360 a postupom času rozšíril portfólio podporovaných projektov. Všetko si však vyžiada čas. Ak chcete vedieť, či vám daná hra na PS3 pobeží, nie je nič jednoduchšie ako sledovať neustále obnovovaný zoznam priamo od Sony.

BYŤ ČI NEBYŤ?
Ťažká otázka. Rovnako i kúpiť či nekúpiť. Je len na vás ako k novej Playstation 3 postavíte. Samozrejme je to len na vás, cena je trochu vysoká, ale za viac než dvadsať papierov dostanete skutočný herný skvost, ktorý vydrží relatívne 5 rokov. O zásobu kvalitných hier sa báť nemusí nik, pretože Sony je dostatočne silná spoločnosť, aby si svoje vydupala. Launch platformy však vždy sprevádza menšie množstvo kvalitných titulov a svoju skutočnú tvár odhalí Playstation 3 až za taký rôčik . Ak ste fanúšikmi Playstationu, určite sa pokúsite PS3 si kúpiť, ostatným musím žiaľ zasadiť chrobáka do hlavy: Playstation 3 nie je zlou voľbou a keby nestrácala na Xbox 360 rok, určite by bola pred ním. Takto je stav nerozhodný a konečný výsledok ovplyvnia až hry samotné.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli "umývačku"

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa na to ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 423
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 9 064
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 862
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 700
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 958
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 809
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 694
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 674
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 411
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 375