SME

Fable 2 - vízia nového hrania

Je len málo hier, na ktoré sa môžeme slepo tešiť a možnosť sklamania bude minimálna. Dôležité totiž je, akou formou sú nám nové nápady prezentované, či dokáže ten či onen titul vyvolať niečo nové – city. Jedným z týchto projektov je Fable 2.

Je len málo hier, na ktoré sa môžeme slepo tešiť a možnosť sklamania bude minimálna. Dôležité totiž je, akou formou sú nám nové nápady prezentované, či dokáže ten či onen titul vyvolať niečo nové – city. Jedným z týchto projektov je Fable 2. Podobná konkurencia v podobe Heavy Rain (nie žánrovo, aj keď o Heavy Rain sa nevie nič konkrétne, len to, že budeme celé hranie doslova prežívať) je pomyselnou zbraňou proti hlasom niektorých zatrpknutých hráčov, ozývajúcich sa na skazenosť herného priemyslu, absenciu inovácie alebo experimentovania. Tieto hlasy však utíchnu, keď príde na lámanie chleba a nad novátorskými projektmi ohrnú nos a neinvestujú doň. Práve táto ľudská blbosť zabila niekoľko zaujímavých konceptov. Ešteže tu máme tak slávne mená ako Peter Molyneux, ktorý sa nebojí riskovať a s iskrou v oku prezentuje svoje každé nové dielko. Môžete ma pokojne nazvať neobjektívnym redaktorom, ale ja Petra neskutočne a doslova žeriem. Charizma, ktorou sa tento človek prezentuje, je jednoducho viditeľná a cítiteľná z každého jeho slova. Alebo si dokážete predstaviť niektorého iného vývojára, ktorý by dorazil na prezentáciu renomovanej výstavy len s niektorými artworkami a i tak počas približne 30 minút trvajúcej „prezentácie“ zaujal úplne každého? Nie, takých ľudí je v našej brandži málo a my by sme si mohli začať ich prístup vážiť.

Skôr ako sa dostaneme k samotnému Fable 2, museli úvodné slová jednoducho padnúť. O Black & White (a mnohých ďalších, na ktoré sa z nedostatku miesta nedostane čas, takže len expresne: Dungeon Keeper, Populus, Theme Park, Theme Hospital, Magic Carpet...), božskej stratégii, sa popísali mnoho pred jej vydaním a nadšené texty sa pri recenzovaní rinuli z nejedného periodika. Áno, ide o výborný titul, avšak ten prepadol u toho najdôležitejšieho článku v reťazci – u koncového spotrebiteľa. Hra sa nepredávala podľa predstáv, pretože bola iná. Pokračovanie už zmiernilo svoje nároky na zaujímavý pohľad originality a stalo sa pomerne úspešným hitom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
V prípade RPG titulu Fable: The Lost Chapeters, ktorý vyšiel po niekoľkých mesiacoch čakania aj na PC, platilo zásadné pravidlo: je to výborná hra, je to hrateľný titul, všetky chybičky, ktoré obsahuje, sa dajú prepáčiť, avšak hra to bola tak trochu iná. A to sa Lionhead Studios nepodarilo zapracovať do konceptu všetko čo plánovali a sľubovali. Pamätné sú chvíle, keď Peter prezentoval možnosť zasadenia semienka a následného vzhliadnutia stromu o niekoľko rokov neskôr. V hre sa napokon táto „maličkosť“ neobjavila. Možno je to aj napokon aj klad – na ďalší novátorský projekt by nebol herný svet pripravený. Koniec dohadom – Fable 2 je hrou s veľkým H, skutočným next-gen projektom, ktorý dokáže zaujať nielen po stránke technického spracovania, ale svoje publikum (a verím, že dostatočne početné) si nájde vďaka konceptu, na ktorý nik zatiaľ nepozrel tak priamo ako tvorcovia z Lionhead Studios. Vo Fable 2 totiž budete jednoducho žiť. Žiť svoj život po svojom. Fádne lákadlo? Nenechajte sa zmiasť, má to svoje čaro.

Ako každá iná hra, začína aj Fable 2 introm, úvodným filmom. Sledujete letiaceho vtáka nádhernou, stredovekou krajinou, pričom tento let slúži na predstavenie rozsiahlosti sveta. Po chvíli uvidíte v diaľke mesto, do ktorého zavítate a pozriete si i zaľudnené oblasti. Keď tu zrazu si vták vykoná svoju potrebu a výsledok trávenia pristáva na hlave hlavného hrdinu, čiže vás. Ste iba malým chlapcom, ktorý vlastne nič neznamená, nič v živote zatiaľ nedokázal a všetko je pred vami.

SkryťVypnúť reklamu
To ako sa zachováte, ktorým smerom sa vôbec vyberiete, či budete sledovať príbeh alebo sa radšej necháte opantať rodinou. A hlavne, či sa rozhodnete hrať za mužské alebo ženské pohlavie. Ono totiž na tejto voľbe rozhodne záleží. V iných hrách sme si zvykli na rovnoprávnosť a jediným rozdielom medzi mužským a ženským charakterom bol vo výzore. Buď ste na obrazovke preháňali spoteného chlapa alebo sexi hrdinku. Vo Fable 2 sa s týmto feministickým zrovnoprávnením taktiež v istej miere stretneme, avšak nebude to vyzerať až tak umelo. Na začiatku sa dozviete základnú zápletku, ktorá sa odohráva 500 rokov po prvom dobrodružstve: zloduch Lucien vám ukradol sestru, ktorú máte strašne radi (incest za tým nehľadajte, súrodenecká láska je vraj bežná, aj keď skúsenosti hovoria o niečom inom) a vašim cieľom sa stáva jej záchrana z ostrova The Spire, kde Lucien kuje pikle na ovládnutie sveta so strašnou, ale skutočne najstrašnejšou zbraňou. Príbeh nič moc, ale ako spojivo na druhej koľaji aspoň napovedá, prečo sa máte vôbec za niečím hnať.

Zápletka vás však nemusí zaujímať. Rozdielne pohlavie charakterov totiž predurčuje v niektorých prípadoch vaše ďalšie pôsobenie v príbehu. S postupným dospievaním súvisí záujem o (väčšinou) opačné pohlavie. Chlap musí dvoriť galantne, napríklad kvetinami a inými darčekmi, pričom ženská hrdinka sa môže nechať rozmaznávať a vyberať si.

SkryťVypnúť reklamu
Pri sebe môžete zabudnúť na akýsi stredoveký druh kondómu a následne má partnerka šancu na otehotnenie. Muž si svoje odpracoval a na žene je samotné tehotenstvo. Áno, po prvýkrát v histórii hier si budeme môcť zahrať za tehotnú manželku! Na ťažké práce zabudnite, s dieťaťom bude rásť zodpovednosť, pretože malý capart bude považovať svojho otca, prípadne pri voľbe ženy matku, za najväčšieho hrdinu. Už v prvom Fable sme mali výrazne odlíšené osobnosti dobra a zla. Práve výber cesty, po ktorej ste sa vydali, bol pre mnohých zaujímavým, pretože ste mohli hrať tú istú hru dvomi diametrálne odlišnými spôsobmi. S druhým dielom sa toto rozdelenie ešte viac rozšíri, pretože tvorcovia si uvedomili jeden fakt. Delenie na dobro a zlo je síce základným, avšak pod dobrom môžeme nájsť viacero ďalších definícii: srdečnosť, milosť, láska a podobne. Každá ľudská vlastnosť, a je úplne jedno či myslíte na kladnú alebo zápornú cestu, ktorý je navyše relatívna, tak bude vplývať na celkový vývoj okolo vašej osoby. Samozrejmosťou budú reakcie okolia na vaše činy – od uctievania po strach z vášho vplyvu.

Výrazným prvkom pri oživení citov sa stane hráčom neovládaný hrdina, aj keď v pravom zmysle slova ide len o postavičku v pozadí, no s výrazným vplyvom na hráčove vedomie a svedomie. Ako sme vás už v skratke informovali, ide o najobľúbenejšieho domáceho miláčika, psa. Dostanete ho v priebehu hry a bude vám pomáhať vo vašom putovaní. Veľký dôraz je kladený na jeho pokročilú umelú inteligenciu, postupne sa učiacu novým prvkom a dokonca aj vašim povelom.

SkryťVypnúť reklamu
Bude to totiž nutné, na ovládanie psa už teraz zabudnite, pôjde o skutočne inteligentného tvora, nápadne pripomínajúceho zvieratká z Black & White. Lenže tentoraz si svojho miláčika nepriviažete o nejaké miesto, ale budete sa s ním musieť naučiť žiť. Klasickým spôsobom ho naučíte nové kúsky, takže po chvíľach cviku bude hafan zodpovedne aportovať alebo nosiť vám ulovenú sliepku. Podľa toho, akým spôsobom sa budete k psovi chovať, bude aj on reagovať na vašu osobu. Pri milom zaobchádzaní si k nemu vytvoríte akési puto a jeho putovanie po vašom boku tak bude mať nejednu výhodu – kvôli absencii mapy vás spoľahlivo dovedie na dané miesto, svojim štekotom ohlási prítomnosť nepriateľa.
Čiže nahradí tradičnú mapu audiovizuálnym hlásením. Pri vypuknutí bitky sa postaví na vašu stranu a aspoň čiastočne ubudne zo zdravia protivníka. Na druhú stranu nemusíte o psa prejavovať záujem či mu dokonca robiť rôzne naprieky a v tomto prípade zmení svoju vizáž a začne sa od vás vzďaľovať, nebude skákať po vašom boku, ale sa skôr zakrádať obďaleč, až napokon ho nebudete vôbec vnímať a nakoniec vás opustí. Lenže práve psom chcú tvorcovia nechať preniknúť na povrch city hráčov. Práve tento prvok totiž chýba mnohým hrám a je utlačovaný do pozadia opakujúcim sa konceptom hrania alebo zjednodušovaním nemožného, bez akejkoľvek snahy povedať vlastný názor. Fable 2 na to ide úplne inak a je otázne, či sa napokon podarí Lionheadu namiešať ten správny koktejl.

Ďalším veľkým prvkom, ktorý zmení pohľad mnohých na tradičné hry, sú dynamické regióny. Predstavte si situáciu, keď si pokojne vykračujete lesom. Zrazu natrafíte na skupinu banditov obťažujúcich niekoľko rodín, ktoré si do tej chvíle žili pokojným životom bez akéhokoľvek vplyvu civilizácie. Môžete nechať civilistov napospas osudu a sledovať tak zánik malého spoločenstva.

SkryťVypnúť reklamu
Keby ste sa vrátili na toto miesto o niekoľko rokov neskôr, natrafili by ste už len na ruiny, pozostatky po zabitých rodinách. Po uplynutí ešte dlhšieho obdobia by ste tu nenašli nič, len hustý les, ktorý by žiadnym spôsobom nevyzeral na dávne obydlie. Na druhú stranu môžete napadnutým pomôcť a po úspešnom zlikvidovaní nájazdu lupičov vás určite odmenia a za niekoľko rokov sa z niekoľkých rodín stane menšia dedina či neskôr dokonca mestečko. Dynamicky sa meniace prostredie jednoducho žije svojim životom a zmeniť ho môžete i vy. Obrovský prísľub do skutočne interaktívneho sveta, ktorý nestavia hráča do úlohy hrdinu, ale samostatného charakteru, ktorý sa sám rozhodne ako sa zachová a bude niesť následky za svoje činy. Či už kladné alebo záporné.

Aby bol dojem skutočného sveta dokonalý, dostaneme príležitosť kúpiť si čokoľvek, čo v hre uvidíme. A slovíčkom čokoľvek je skutočne myslené úplne všetko. Od budov cez predmety až po pozemky. Záleží len a len na tom, ako hlboko máte do vrecka. Na začiatku bude prioritou určite vlastná strecha nad hlavou, no neskôr si môžete robiť zálusk na hrad, na ktorý predsa len letí viac ženských sŕdc ako na rozpadnutú chatrč. Tým pádom preukážete svoju moc a na vašich pleciach tak zostáva nutnosť niesť daň v podobe zodpovednosti. Budete mať pod palcom obyčajných ľudí, je len na vás ako budete svoj maličký virtuálny kus zeme spravovať. Podrobnosti zatiaľ známe nie sú, ale fantazírovanie o vlastnom živote, pričom na ten dobrodružný sa môžete vykašľať, by slávila istotne kladné ohlasy. Všetko však bude známe neskôr, zatiaľ by sme sa mohli len domýšľať a snívať o tom, aké by to vlastne celé mohlo byť.

SkryťVypnúť reklamu

Technické spracovanie zatiaľ známe nie je, no keďže ide o next-gen projekt, ktorý sa objaví na Xbox 360, hoci nikto nevie kedy. Nič to však nemení na tom, že sa pred nami črtá niečo veľké. Niečo veľké, čo sa nám nepodarí len tak jednoducho zaškatuľkovať. Niečo, čo môžeme hrať podľa svojich pravidiel a následne vytvorené situácie si sami užívať. Nemyslíte, že práve v tom je zmysel hrania?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 265
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 903
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 241
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 043
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 823
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 798
SkryťZatvoriť reklamu