Faces of war - reálna tvár vojny

Faces of War je priamym pokračovaním úspešných Soldier: Heroes of WW II. Prináša najmä vizuálne zmeny, no stále je to prepracovaná stratégia s obrovským množstvom možností. Pre fanúšikov prvého dielu priam povinnosť.

V roku pána dvetisícštyri vzišiel z útrob ruského štúdia Best Way na hernú scénu strategicko-taktický počin s názvom Soldiers. Podtitul tohto navonok nenápadného diela – Heroes of World War II – jasne napovedal, že hra sa venuje jednému z najtemnejších, no dnes paradoxne aj jednému z najobľúbenejších a v počítačových hrách veľmi frekventovaných, období dejín ľudstva. Ako by toho nebolo dosť, povedal si každý svetaznalý hráč, veď stratégií z druhej svetovej je tu ako maku, každú chvíľu vychádzajú nové a nové. A väčšinou jedna nudnejšia, ako druhá. S tomuto názoru primeranou skepsou sme pristupovali k Soldiers. Avšak, ako sa vraví, aj motyka niekedy vystrelí a z hry, ktorú sme vopred zaškatuľkovali, sa stala prekvapivo originálna, zábavná a prudko hrateľná záležitosť. Dnes si povieme o nepriamom pokračovaní Soldiers – o hre Faces of War, ktorú, nie náhodou, vyvinul rovnaký tím ľudí, ktorý vytvoril aj úspešný prvý diel.
Základným kameňom úspechu Soldiers, a teda zároveň aj Faces of War (obe hry sa prakticky len málo odlišujú, ale o tom si ešte povieme) je kombinácia herného štýlu á la Commandos (teda ovládania malej skupiny vojakov) a bežnej real-time stratégie. Prenesené do praxe – zabudnite na ťaženie surovín, budovanie základne, či iné podobné aktivity. Dostanete pod svoje velenie (minimálne jeden) tím zložený z niekoľkých vojakov (ich počet sa v priebehu misií samozrejme mení), nejaké tie motorizovano-obrnené jednotky a mnoho náročných úloh na nepriateľskom území. Okrem toho sa do bojov zapájajú aj počítačom kontrolované jednotky, ktoré niekedy – v závislosti od scenáru misie – môžete priamo ovládať, a niekedy nie. Jednotlivým vojakom môžete zadávať príkazy buď samostatne, alebo sa spoľahnúť na relatívne vyladenú AI a ovládať ich ako tím. Vo Faces of War zároveň existuje prívetivý a user-friendly systém ikoniek / klávesových skratiek, ktoré vám umožnia jednoduchý a rýchly prístup k špeciálnym možnostiam tímu. Tam spadá použitie pancerfaustov, granátov ako protipechotných, tak aj protitankových, sniperských pušiek či iných delikates. Pokiaľ máte vyznačený celý tím, stačí kliknúť na príslušnú ikonku, či stlačiť klávesovú skratku a vojak, ktorý má v inventári požadovanú zbraň, sa viac-menej okamžite vydá ju použiť – zatiaľ čo ostatní sa venujú sústredenej paľbe zo svojich primárnych zbraní.
Spomínal som inventáre. Áno, vo Faces of War, rovnako ako v Soldiers, má každý vojak svoj inventár. Tam má svoje zbrane, granáty, a množstvo ďalších „drobnosti“, ktoré sú nutné na kooperáciu s veľmi interaktívnym prostredím (napr. detektory mín, zápalky, a pod.).
Keďže za vojny sa nestrieľalo fazuľkami, treba myslieť aj na muníciu – Faces of War ide v tomto ohľade relatívne do detailov. Nie každý typ munície sa hodí do každej zbrane a preto treba náboje brať s mierou a rozvahou. Autori však majú u mňa jedno malé, ale nie celkom bezvýznamné plus. Nemusíte sa babrať s hľadaním munície pre jednotlivých vojakov v tíme a následným rozmiestňovaním do inventárov.
Stačí náboje pozbierať (áno, od mŕtvol... prípadne z nepriateľských muničných skladov) jedným vojakom, ostatní v tíme si nahromadené poklady podľa potreby automaticky rozdelia (týka sa to aj granátov).

Samostatnou kapitolou sú vozidlá. Vo Faces of War nie sú vaši vojaci odkázaní iba na vlastné nohy. Veľmi často bude môcť, prípadne dokonca musieť, používať tanky, autá, dodávky, motorky, džípy, či obrnené vozidlá. Hra sa riadi celkom reálnym princípom – napríklad tank skrátka nedokáže obslúžiť iba jeden vojak. Dokáže ho odšoférovať, no pokiaľ chce strieľať, musí zastaviť, zdrží sa taktiež nabíjanie a tým pádom kadencia tanku. Aby bol teda tank plne využitý, musí byť ovládaný piatimi vojakmi – vtedy je možné strieľať a otáčať vežou počas jazdy, zároveň páliť z predného alebo vrchného guľometu a kadencia streľby je na najvyššej úrovni, pretože sa o ňu stará nabíjač. Ostatné vozidlá sú samozrejme menej náročné na obsluhu, no vždy tu funguje rovnaký princíp – aj pokiaľ ide o obyčajný džíp s namontovaným guľometom, sú na jeho plnohodnotné využitie potrební dvaja vojaci.
Pri využívaní techniky treba pamätať na to, že nejazdí na vodu. Niet horšieho pocitu ako keď po triumfálnom obsadení nepriateľského tanku zistíte, že vám už bliká kontrolka nafty...
Okrem primárne bojových vozidiel sú tu aj obyčajné vetriesky na rýchlejšiu prepravu vojakov (ale aj munície a akéhokoľvek „tovaru“), luxusné autá nacistických dôstojníkov či staré známe motorky so sajdkou. Na svoje si teda prídu aj milovníci veteránov – niektoré vozidlá sú vskutku skvosty a je radosť na ne pozerať.

Faces of War kladie relatívne veľký dôraz na taktické využívanie rôznych typov zbraní. A netýka sa to len, už spomínaných, sniperských pušiek, alebo bazook, ale najmä rôznych protitankových, protipechotných či protilietadlových diel, ťažkých guľometov, húfnic, mínometov a podobne. Takéto zbrane hromadnejšieho ničenia získavate z veľkej časti od nepriateľa. Po ohľaduplnom zlikvidovaní nepriateľských vojakov (najlepšie bez poškodenia zbrane samotnej) môžete na ich miesto vyslať vlastnú jednotku, ktorá sa s radosťou chopí obsluhy. Funguje tu podobný princíp, ako pri vozidlách – nie každú zbraň plnohodnotne obslúži jediný vojak – minimálne na presun zbrane na inú pozíciu sú nutní zväčša dvaja vojaci, no často je jednoduchšie „zapriahnuť“ delo za vetriesku a previezť ho inam. So schopnosťou taktického využitia zbraní väčšieho kalibru a kadencie získavate oproti protivníkovi zreteľnú výhodu a treba sa preto snažiť čo najviac ju využiť. Bez problémov tak vyrovnáte nápor neprimeranej početnej presily, ktorému v misiach často budete čeliť.

Práca s pechotou – jadro herného systému – prebrala od Soldiers princíp krytia sa za prekážky. Po presunutí kurzoru nad akúkoľvek prekážku, za ktorú sa vojaci môžu ukryť a získať akú-takú výhodu oproti nepriateľovi, sa automaticky zobrazia siluety vojakov, ktoré naznačujú ako budú po presune rozostavení. Tento systém je nielen efektný, ale aj efektívny, keďže krytie skutočne funguje a je nutné ho používať. Pomocou neho hra v niektorých misiach dokonca dostáva nádych stealth akcie, pretože môžete množstvo nepriateľov zlikvidovať potichu a nenápadne, bez zbytočného rozruchu.
Zo Soldiers ostal aj systém „direct control“, ktorý umožňuje priame ovládanie jednotlivého vojaka kurzorovými šípkami a manuálne mierenie. Takto sa však dajú ovládať aj tanky, či iné vozidlá – a práve tu má direct control zmysel.

Čo je však na Faces of War však najfascinujúcejšie? Bez váhania, deštrukcia, ktorej podlieha interaktívne prostredie. Zničiť sa tu dá úplne všetko, každý kúsok detailne spracovaného terénu, každá budova, každý domček sa dá zlikvidovať. Niežeby som sa vyžíval v deštruktívnych orgiach, no je to skrátka realita a Faces of War ponúka možnosť deštrukciu takticky využiť. Zbúraním domu môžete narýchlo vyrobiť improvizované zátarasy pre nepriateľské tanky, zostrelením kostolnej veže získajú vaši snajpri ľahkú korisť v podobe ukrytých nepriateľských vojakov. Výborný je aj reálny fyzikálny model, ktorý megalomanským výbuchom dodáva ten správny šmrnc – trosky budov lietajú na všetky strany, tvoriac pri tom nové a nové variácie terénu, nové možnosti krytov či nové prekážky pre vozidlá. V tomto ohľade je Faces of War dotiahnutý do úplnej dokonalosti. Poďme sa však teraz pozrieť na jednotlivé čiastkové hodnotenia.

GRAFIKA 9 / 10
Engine, ktorý poháňa Faces of War, má niečo do seba. Ale niečo aj za sebou. Rozhýbal totiž aj starších Soldiers, najmladší už teda nie je. Prešiel však rozsiahlou modernizáciou a výsledok prevyšuje aj tie najsmelšie predstavy. Grafike snáď okrem vysokých hardwarových nárokov niet čo vyčítať – všetko je detailné, farebné, živé, no radosť pozerať. Výbuchy, dym, oheň a iné efekty, ktoré vám často zaplnia monitor sú naozaj prepracované a v spolupráci so svetelnými efektami, realistickými tieňmi a ďalšími modernými vychytávkami vytvoria vskutku réalnu vojnu v pohodlí vašej izby. Reálnu, až z toho ide hrôza.
Realitu podčiarkuje aj prepracovaný fyzikálny engine, ktorý morbídne „rozlieta“ telá mŕtvych vojakov, trosky budov a vraky vozidiel po vašom monitore.

Zorným uhlom sa dá samozrejme ľubovoľne manipulovať – rotovať, zoomovať a naklánať až do nemoty. Má to svoje využitie aj v misiach, ktoré majú nádych stealth akcie. Vtedy je nudné mať dokonalý prehľad o teréne, v ktorom sa pohybujete a prepracovaná práca s kamerou umožní až pohľad do budov a tvárí zakempovaných vojakov.

Úroveň detailov sa dá pomerne dobre nastavovať, i keď zreteľný vplyv na framerate má napodiv (a bohužiaľ) iba zmena rozlíšenia.

INTERFACE 7 / 10
Oproti Soldiers je znateľne pozmenený, väčšinou k lepšiemu, i keď chybičky by sa vychytávať dali. Plusom je systém klávesových skratiek na každú dôležitejšiu funkciu, ktorú budete v zápale boja potrebovať. Vďaka tomu budete aj na prvý pohľad chaotické situácie zvládať s prehľadom. A keby nie, stále je tu možnosť zapauzovať hru (i keď sa dá pauzovať iba klávesou PAUSE, ktorá sa nedá prestaviť – možno to znie malicherne, ale skúste uprostred tuhých bojov hladať na klávesnici to malé, zabudnuté, nepoužívané tlačítko...). Pauza však nie je celkom dokonalá a i keď sa rozkazy počas zastavenia času rozdávať dajú, hra vám to nijako neuľahčí a o chvíľu začnete strácať prehľad, komu ste zadali aké úlohy.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Na úvod sa patrí spomenúť, že Faces of War ponúka hru sa všetky tri hlavné mocnosti – Nemecko, Spojencov a Sovietsky zväz. Každá kampaň obsahuje 12 misií, z toho niekoľko tutorialových, no dohromady to dáva skoro 30 rozsiahlych operácií a relatívne dosť dlhú hraciu dobu. Čo sa týka historickej presnosti – autori ju negarantujú stopercentnú, no všetky misie sa odohrávajú na základe reálnych konfliktov. Nemecká kampaň pokrýva ofenzívu v Ardenách, za spojencov sa vylodíte v Normandii a ako Sovieti triumfálne obsadíte Berlín. Na Faces of War je jednoznačne najväčším plusom takmer dokonalý dizajn jednotlivých úrovní. Neexistuje, aby ste sa počas hry nudili, za to skutočne patrí autorom veľká chvála. Čiastočne sa im to podarilo vďaka nelineárnemu systému, podobnému ako bol v Soldiers – v misiach máte zadané iba ciele, prípadne niektoré vedľajšie úlohy, no ako ich splníte, je na vás. V hre máte prakticky neobmedzenú slobodu (až na misie, kde vás prekvapí nejaký časový limit) a veľmi veľa možností. Faces of War takto predišlo problému stereotypu, keďže sa neustále deje niečo nové, často sa striedajú prostredia bojov a aj úlohy sú veľmi variabilné, nestihnete sa začať nudiť.

K vyváženej hrateľnosti prispieva veľký počet jednotiek, ktoré budete môcť ovládať a aj celkom detailný prístup k problematike. Aby som to viac vysvetlil – napríklad pri tankových bojoch sa zohľadňuje nielen typ tanku, ale aj hrúbka panciera na jednotlivých stranách – vzadu je pancier najslabší a tank je tam teda najzraniteľnejší.

Veľký je aj počet zbraní, ktorými môže pechota operovať. Od štandardných samopalov (typických pre jednotlivé bojujúce strany), cez pištole, odstreľovačky, tažké guľomety, až po nože či bazooky. Veľké využitie majú aj granáty, či už protitankové alebo protipechotné – samozrejme sú vizuálne odlíšené podľa toho, ktorej bojujúcej strane náležia (teda klasické granáty, štandardného tvaru vs. typicky nemecké s rukoväťou). Rad príde aj na výbušniny, dynamity, míny (protitankové/protipechotné) a podobné vychytávky, ktoré sú primárne určené na boj pechoty proti obrneným vozidlám. Dá sa povedať, že aj keď nemáte v tíme žiadny tank, ani nejaké účinné protitankové delo, situácia stále ešte nie je stratená. Pechota s bazookami, protitankovými granátmi či správne nastražené míny dokážu urobiť v radách nepriateľských tankových bataliónov riadnu paseku. Nutnosťou je samozrejme použitie správnych zbraní v správnom čase a na správnom mieste. Faces of War rozhodne nie je len o bezduchom klikaní, ale v prvom rade o taktike.

Aj na hrateľnosti by sa však dali vychytávať chybičky. Bohužiaľ, Faces of War asi veľmi povrchne prešlo fázou betatestovania, pretože do plnej verzie prenikli niektoré fatálne bugy, ktoré od začiatku do konca znepríjemňujú hranie. Patrí sem najmä problematické ovládanie vojakov v tíme. Často odmietnu plniť vaše rozkazy a budú si robiť po svojom, čo je najmä v zápale boja na zbláznenie. Inokedy sa zasa bezhlavo rozbehnú za svojim veliteľom cez polovicu mapy a niet sily, ktorá by ich zastavila (jedine smrť...). Skrátka v tomto ohľade budete musieť čo-to prehltnúť, no myslím, že odmenou vám bude veľmi prepracovaná a vysoko kvalitná hrateľnosť. Nebyť hlúpych chýb, hodnotenie mohlo ísť vyššie.

MULTIPLAYER
Ponúka hru po LAN, aj internete, kooperačný aj deathmatch mód. Vzhľadom na obmedzené podmienky však multiplayer nebol testovaný.

ZVUKY 8 / 10
Štandardne kvalitné ozvučenie, využívajúce možnosti priestorového zvuku. Skvele dotvára chaos na obrazovke a atmosféru vojny. Niet čo dodať.

HUDBA 6 / 10
Orchestrálne melódie znejú už trocha opočúvane, no nie je to žiadna katastrofa. Horší je bug, ktorý som zaznamenal – hudba sa často bezdôvodne vypína, jeden track odohrá možno 10-20 sekúnd, potom sa spustí odznova, niekedy sa úplne vypne a je ticho. Nie je to však smerodajný údaj – možno to bolo spôsobené chybou na mojom prijímači. Pravdou však je, že melódie pravdepodobne málokoho chytia za srdce. Nakoniec, to asi ani nebol zámer, vizuálny dojem dopĺňajú celkom slušne.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Nuž, toto bude asi najväčší kameň úrazu Faces of War. Stupeň náročnosti sa dá pred každou misiou nastaviť – buď je to arcade mód, alebo tactics mód. Zatiaľ čo v móde arcade sú vaši vojaci priam nesmrteľní a máločo ich rozhodí, tactics je neuveriteľne frustrujúci a náročný. Možno by to chcelo pridať medzistupeň a obtiažnosť trochu viac vyvážiť. Ale darmo plakať nad rozliatom rumom, v tomto ohľade autori už nič nezmenia a treba sa s tým zmieriť. Neblahú situáciu zlepšuje slušná umelá inteligencia, najmä protivníkových jednotiek. Často sa snažia vás obkľúčiť, využiť slabiny, obchádzajú a vyhýbajú sa silno bráneným miestam a skrátka veľmi precízne využívajú všetky svoje možnosti.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,3 / 10
Faces of War je veľmi slušným a prepracovaným pokračovaním Soldiers. Komu sa pôvodná hra páčila, rozhodne sklamaný nebude a príde si na svoje, aj napriek tomu, že žiadne veľké zmeny sa nekonajú. Prepracovaný dizajn úrovní, perfektná grafika, dlhá hracia doba, či neuveriteľné množstvo možností vám ponúkne vskutku nevšedný zážitok, aký môže ponúknuť len máloktorá RTS. Hru trochu degraduje problematickejšie ovládanie a niekoľko bugov, tie sa však dajú prehliadnuť a v konečnom dôsledku až taký vážny vplyv na kvalitnú hrateľnosť nemajú.
Buďme vďační autorom a distribútorovi, že po úspechu Soldiers nezaspali na vavrínoch a ani neskĺzli z dobrej cesty a priniesli ďalšiu, síce dnes už menej originálnu, no stále výbornú hru. A ako čerešničku na torte len dodávam, že hra sa predáva za ľudových 649,- Sk, takže je o kus prístupnejšia aj slovenskému hráčovi.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska ukončil dlhoročný spor, vymenoval nových ústavných sudcov

Ústavný súd bude po takmer troch rokoch opäť v kompletnom zložení.

Neprehliadnite tiež

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

Prezradeniu deja nových Star Wars zabráni rozšírenie pre Chrome

Jednoduché rozšírenie označí stránky, ktoré môžu priveľa prezradiť.

Na pravopisné chyby upozorňujú častejšie nepríjemní ľudia

Vplyv veku a vzdelania v štúdii neobjavili.

Juno preskúmala Veľkú červenú škvrnu Jupitera. Zmenšuje sa

Vedci v NASA pracujú na trojrozmernom modeli najznámejšej búrky v slnečnej sústave.

Slováci najviac v roku 2017 vyhľadávali segedín, ako voliť, či Petra Sagana

Spoločnosť Google zverejnila zoznam najviac vyhľadávaných trendov v ich vyhľadávači.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Vianočný bázar chalaňov
  2. Vianočné mecheche 2017
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  5. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  6. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  7. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  8. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  9. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  10. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 650
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 258
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 954
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 591
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 323
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 254
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 252
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 2 214
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 110
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 567