Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Azyl pre marsovský život by sme asi mali hľadať hlboko pod zemou

Kredity ilustrácií - NASA/JPL, ESA, STScIUmelecká vízia oblakov na Marse pri pohľade z povrchu Opportunity, verne odrážajúca skutočné merania. Kredity ilustrácií - NASA/JPL, ESA, STScI

Na Marse dnes zrejme môže byť nanajvýš mikrobiálny život. A to pod povrchom. Lebo iba tam sa podľa všetkého vyskytuje kvapalná voda, pre život nevyhnutná. No nielen preto. Vrstva horniny ho chráni pred biologicky škodlivým žiarením Slnka a z Galaxie, ktoré cez riedku atmosféru a slabé magnetické pole Marsu v plnej sile preniká k povrchu. V časopise Geophysical Research Letters to napísal Lewis Dartnell z Univerzitného kolégia v Londýne (Veľká Británia) s kolegami.

Ako najsľubnejšie pre pátranie aspoň po fosíliách mikrobiálneho života sa im vidia geologicky mladé krátery, rokliny a čerstvo obnažený ľad. Napríklad zmrznuté "more", nedávno objavené v sopečnej oblasti Elysium. Celkom v bezpečí pred žiarením by však marsovské mikróby boli až v hĺbke niekoľkých metrov. To presahuje vŕtacie možnosti jestvujúcich a zatiaľ aj pre dohľadnú budúcnosť plánovaných výskumníkov červenej planéty.

(urb)

Zmenu, ktorú zachytila dvojica záberov z Mars Global Surveyor, možno najlepšie vysvetliť tak, že aj v súčasnosti na Marse občas dochádza k menším výronom vody spod povrchu.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Krcho

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dnes píše Matúš Ritomský

Keď sa do diskusie vkráda dehumanizácia

Aj obézny človek či cukrovkár dokážu žiť hodnotné životy.

Publicista Matúš Ritomský.

Sonda vyriešila problémy, schránku so vzorkami z asteroidu uzavrela

Sonda nakoniec nabrala príliš veľa materiálu.

Sonda OSIRIS-REx.
Časť ostrova Kotelnyj, ktorý sa nachádza v mori Laptevovcov na zábere z júna 2016.