Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Azyl pre marsovský život by sme asi mali hľadať hlboko pod zemou

Kredity ilustrácií - NASA/JPL, ESA, STScIUmelecká vízia oblakov na Marse pri pohľade z povrchu Opportunity, verne odrážajúca skutočné merania. Kredity ilustrácií - NASA/JPL, ESA, STScI

Na Marse dnes zrejme môže byť nanajvýš mikrobiálny život. A to pod povrchom. Lebo iba tam sa podľa všetkého vyskytuje kvapalná voda, pre život nevyhnutná. No nielen preto. Vrstva horniny ho chráni pred biologicky škodlivým žiarením Slnka a z Galaxie, ktoré cez riedku atmosféru a slabé magnetické pole Marsu v plnej sile preniká k povrchu. V časopise Geophysical Research Letters to napísal Lewis Dartnell z Univerzitného kolégia v Londýne (Veľká Británia) s kolegami.

Ako najsľubnejšie pre pátranie aspoň po fosíliách mikrobiálneho života sa im vidia geologicky mladé krátery, rokliny a čerstvo obnažený ľad. Napríklad zmrznuté "more", nedávno objavené v sopečnej oblasti Elysium. Celkom v bezpečí pred žiarením by však marsovské mikróby boli až v hĺbke niekoľkých metrov. To presahuje vŕtacie možnosti jestvujúcich a zatiaľ aj pre dohľadnú budúcnosť plánovaných výskumníkov červenej planéty.

(urb)

Zmenu, ktorú zachytila dvojica záberov z Mars Global Surveyor, možno najlepšie vysvetliť tak, že aj v súčasnosti na Marse občas dochádza k menším výronom vody spod povrchu.

Očkovanie proti covid-19.

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 502 obetí.

Branislav Harabin na zasadnutí Súdnej rady.

Súdna rada už dočasne odstavila zvolenského sudcu Miľana. Tiež nenosil rúško.

Žiaden iný kostlivec v skrini na súčasných konšpirátorsko-antivaxersko-zadubených voličov nemal horší účinok.

Povrchové teploty v Jakutsku na Sibíri.

Verchojansk stále láme rekordy.