Internetové obchody lámali rekordy

Nákup cez internet na Slovensku v roku 2006 opäť výrazne rástol. Trendu pomohlo najmä väčšie rozšírenie internetu aj na vidieku a väčšia dôvera zákazníkov v spoľahlivosť elektronických služieb.

Slovenskí zákazníci sú na internete opatrní – najskôr si objednávajú drobné veci a až po prvých pozitív­nych skúsenostiach objednávky zvyšujú a sú ochotní zaplatiť aj vopred.(Zdroj: ČTK)

Predaj cez internet je na Slovensku ešte stále v počiatočnej fáze veľmi rýchleho rastu a očakávané spomalenie boomu stále neprichádza. Väčšina internetových obchodov zaznamenala pred Vianocami i za celý minulý rok výrazný rast tržieb.

Predaj v internetovom kníhkupectve Martinus.sk minulý rok vzrástol na trojnásobok. Hej.sk hlási nárast tržieb o 90 percent, najstarší veľký internetový obchod Dunaj.sk odhaduje rast na 25 percent.

V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi sa podľa obchodníkov na internete ešte zvýšil význam predvianočnej sezóny. „Medziročný nárast predaja počas vianočnej sezóny dosiahol vyše štyristo percent a prekonal i najsmelšie odhady,“ hovorí Ladislav Csukás, riaditeľ spoločnosti Internet Mall Slovakia. Vianočné predaje podľa neho v závislosti od sortimentu tvoria asi tretinu celoročného obratu.

Už sa nekupuje len technika

V čom sa tieto Vianoce v internetových obchodoch odlišovali od predchádzajúcich? „Minuloročné Vianoce boli technickejšie - dominovali digitálne fotoaparáty, mp3 prehrávače a notebooky,“ hovorí riaditeľ obchodného centra Hej.sk Tomáš Richter. „Tento rok sa však k týmto produktom pridali napríklad mixéry, vysávače, televízory, parfumy alebo lacnejšie mobilné telefóny,“ konštatuje Richter.

Podľa Alžbety Čižmárovej z Dunaj.sk bol prekvapením oproti roku 2005 zvýšený záujem o hodinky, parfumy, športové vybavenie a počítačové hry. „Enormný záujem bol v roku 2006 aj o sekciu hobby, kde je široký výber vŕtačiek, píl a brúsok až po domáci pivovar. Táto sekcia jednoznačne prekvapila,“ povedala A. Čižmáriková.

Riaditeľ Hej.sk zmenu sortimentu pripisuje najmä faktu, že internet už nevyužíva len „technická elita“, ale aj bežní ľudia.

Skorší koniec sezóny

Vianočná nákupná sezóna sa na internete oproti kamenným obchodom začína aj končí o niečo skôr. Podľa Mareka Božíka z Antikvariatshop.sk sa vianočný predaj začína na konci októbra. V decembri však už predajcovia vybavujú menej objednávok, lebo by ich tovar nestihli doručiť do Vianoc.

Podľa Ladislava Csukása z mall.sk sa však tento rok kvôli teplému počasiu aj na internete nákupná horúčka posunula asi o dva týždne. „Jej intenzita však kratšie obdobie nakoniec plne vyvážila,“ povedal L. Csukás.

Aj keď nákup drobnejšieho tovaru spôsobil skôr pokles priemernej ceny objednávky, niektorí predajcovia sa tento rok stretli aj s kuriózne veľkými nákupmi. V antikvariáte Antikvariatshop.sk si napríklad zákazník behom jedného dňa objednal vyše osemsto kníh. „Posielali sme ich potom v šestnástich banánových škatu­liach,“ hovorí Marek Božík.

Viac internetistov a väčšia dôvera

„Tento rok sme boli svedkami masívneho presadzovania internetu do bežných domácností najväčšími telekomunikačnými operátormi,“ vysvetľuje Michal Meško z Martinus.sk hlavný dôvod pokračujúceho rastu predaja cez web. „Internet je dostupnejší, aj čo sa týka pokrytia menších obcí aj čo sa týka ceny. Odrazilo sa to na počte ľudí, ktorí aktívne využívajú internet a postupne sa na ňom učia aj pohodlne nakupovať,“ konštatuje Meško.

„Ľudia začínajú internet vnímať ako predajný kanál rovnocenný ku klasickému kamennému predaju,“ pripája sa Tomáš Richter z Hej.sk.

Tatiana Onderková z NAY sa domnieva, že k nárastu vedie aj zvyšujúca sa dôvera ľudí „k dvom základným pilierom, ktoré sú potrebné pre rýchle a kvalitné uzavretie obchodu“: k samotnému nákupu cez internet a k elektronickému bankovníctvu. „Spotrebitelia postupne prekonávajú počiatočnú nedôveru voči novému spôsobu nakupovania a následne si pomerne rýchlo zvykajú na tento moderný a výhodný spôsob.“

Marek Božík z Antikvariatshop.sk postrehol vzorec v správaní svojich zákazníkov: „Prvá objednávka je jedna lacná kniha (zisťujú, či sme dôveryhodní), druhá je už zvyčajne väčšia.“ Kým prvé objednávky sú zásadne dobierky, ďalšie už zákazníci platia vopred elektronickými platbami.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli, ako sa ich zbaviť

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 650
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 688
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 318
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 883
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 000
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 348
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 310
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 100
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 037
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 623