Internetové obchody lámali rekordy

Nákup cez internet na Slovensku v roku 2006 opäť výrazne rástol. Trendu pomohlo najmä väčšie rozšírenie internetu aj na vidieku a väčšia dôvera zákazníkov v spoľahlivosť elektronických služieb.

Slovenskí zákazníci sú na internete opatrní – najskôr si objednávajú drobné veci a až po prvých pozitív­nych skúsenostiach objednávky zvyšujú a sú ochotní zaplatiť aj vopred.(Zdroj: ČTK)

Predaj cez internet je na Slovensku ešte stále v počiatočnej fáze veľmi rýchleho rastu a očakávané spomalenie boomu stále neprichádza. Väčšina internetových obchodov zaznamenala pred Vianocami i za celý minulý rok výrazný rast tržieb.

Predaj v internetovom kníhkupectve Martinus.sk minulý rok vzrástol na trojnásobok. Hej.sk hlási nárast tržieb o 90 percent, najstarší veľký internetový obchod Dunaj.sk odhaduje rast na 25 percent.

V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi sa podľa obchodníkov na internete ešte zvýšil význam predvianočnej sezóny. „Medziročný nárast predaja počas vianočnej sezóny dosiahol vyše štyristo percent a prekonal i najsmelšie odhady,“ hovorí Ladislav Csukás, riaditeľ spoločnosti Internet Mall Slovakia. Vianočné predaje podľa neho v závislosti od sortimentu tvoria asi tretinu celoročného obratu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Už sa nekupuje len technika

V čom sa tieto Vianoce v internetových obchodoch odlišovali od predchádzajúcich? „Minuloročné Vianoce boli technickejšie - dominovali digitálne fotoaparáty, mp3 prehrávače a notebooky,“ hovorí riaditeľ obchodného centra Hej.sk Tomáš Richter. „Tento rok sa však k týmto produktom pridali napríklad mixéry, vysávače, televízory, parfumy alebo lacnejšie mobilné telefóny,“ konštatuje Richter.

Podľa Alžbety Čižmárovej z Dunaj.sk bol prekvapením oproti roku 2005 zvýšený záujem o hodinky, parfumy, športové vybavenie a počítačové hry. „Enormný záujem bol v roku 2006 aj o sekciu hobby, kde je široký výber vŕtačiek, píl a brúsok až po domáci pivovar. Táto sekcia jednoznačne prekvapila,“ povedala A. Čižmáriková.

Riaditeľ Hej.sk zmenu sortimentu pripisuje najmä faktu, že internet už nevyužíva len „technická elita“, ale aj bežní ľudia.

Skorší koniec sezóny

Vianočná nákupná sezóna sa na internete oproti kamenným obchodom začína aj končí o niečo skôr. Podľa Mareka Božíka z Antikvariatshop.sk sa vianočný predaj začína na konci októbra. V decembri však už predajcovia vybavujú menej objednávok, lebo by ich tovar nestihli doručiť do Vianoc.

Podľa Ladislava Csukása z mall.sk sa však tento rok kvôli teplému počasiu aj na internete nákupná horúčka posunula asi o dva týždne. „Jej intenzita však kratšie obdobie nakoniec plne vyvážila,“ povedal L. Csukás.

Aj keď nákup drobnejšieho tovaru spôsobil skôr pokles priemernej ceny objednávky, niektorí predajcovia sa tento rok stretli aj s kuriózne veľkými nákupmi. V antikvariáte Antikvariatshop.sk si napríklad zákazník behom jedného dňa objednal vyše osemsto kníh. „Posielali sme ich potom v šestnástich banánových škatu­liach,“ hovorí Marek Božík.

Viac internetistov a väčšia dôvera

„Tento rok sme boli svedkami masívneho presadzovania internetu do bežných domácností najväčšími telekomunikačnými operátormi,“ vysvetľuje Michal Meško z Martinus.sk hlavný dôvod pokračujúceho rastu predaja cez web. „Internet je dostupnejší, aj čo sa týka pokrytia menších obcí aj čo sa týka ceny. Odrazilo sa to na počte ľudí, ktorí aktívne využívajú internet a postupne sa na ňom učia aj pohodlne nakupovať,“ konštatuje Meško.

„Ľudia začínajú internet vnímať ako predajný kanál rovnocenný ku klasickému kamennému predaju,“ pripája sa Tomáš Richter z Hej.sk.

Tatiana Onderková z NAY sa domnieva, že k nárastu vedie aj zvyšujúca sa dôvera ľudí „k dvom základným pilierom, ktoré sú potrebné pre rýchle a kvalitné uzavretie obchodu“: k samotnému nákupu cez internet a k elektronickému bankovníctvu. „Spotrebitelia postupne prekonávajú počiatočnú nedôveru voči novému spôsobu nakupovania a následne si pomerne rýchlo zvykajú na tento moderný a výhodný spôsob.“

Marek Božík z Antikvariatshop.sk postrehol vzorec v správaní svojich zákazníkov: „Prvá objednávka je jedna lacná kniha (zisťujú, či sme dôveryhodní), druhá je už zvyčajne väčšia.“ Kým prvé objednávky sú zásadne dobierky, ďalšie už zákazníci platia vopred elektronickými platbami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 604
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 520
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 521
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 8 785
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 343
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 539
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 016
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 809
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 680
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 290