SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Internetové obchody lámali rekordy

Nákup cez internet na Slovensku v roku 2006 opäť výrazne rástol. Trendu pomohlo najmä väčšie rozšírenie internetu aj na vidieku a väčšia dôvera zákazníkov v spoľahlivosť elektronických služieb.

Slovenskí zákazníci sú na internete opatrní – najskôr si objednávajú drobné veci a až po prvých pozitív­nych skúsenostiach objednávky zvyšujú a sú ochotní zaplatiť aj vopred.Slovenskí zákazníci sú na internete opatrní – najskôr si objednávajú drobné veci a až po prvých pozitív­nych skúsenostiach objednávky zvyšujú a sú ochotní zaplatiť aj vopred. (Zdroj: ČTK)

Predaj cez internet je na Slovensku ešte stále v počiatočnej fáze veľmi rýchleho rastu a očakávané spomalenie boomu stále neprichádza. Väčšina internetových obchodov zaznamenala pred Vianocami i za celý minulý rok výrazný rast tržieb.

Predaj v internetovom kníhkupectve Martinus.sk minulý rok vzrástol na trojnásobok. Hej.sk hlási nárast tržieb o 90 percent, najstarší veľký internetový obchod Dunaj.sk odhaduje rast na 25 percent.

V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi sa podľa obchodníkov na internete ešte zvýšil význam predvianočnej sezóny. „Medziročný nárast predaja počas vianočnej sezóny dosiahol vyše štyristo percent a prekonal i najsmelšie odhady,“ hovorí Ladislav Csukás, riaditeľ spoločnosti Internet Mall Slovakia. Vianočné predaje podľa neho v závislosti od sortimentu tvoria asi tretinu celoročného obratu.

Skryť Vypnúť reklamu

Už sa nekupuje len technika

V čom sa tieto Vianoce v internetových obchodoch odlišovali od predchádzajúcich? „Minuloročné Vianoce boli technickejšie - dominovali digitálne fotoaparáty, mp3 prehrávače a notebooky,“ hovorí riaditeľ obchodného centra Hej.sk Tomáš Richter. „Tento rok sa však k týmto produktom pridali napríklad mixéry, vysávače, televízory, parfumy alebo lacnejšie mobilné telefóny,“ konštatuje Richter.

Podľa Alžbety Čižmárovej z Dunaj.sk bol prekvapením oproti roku 2005 zvýšený záujem o hodinky, parfumy, športové vybavenie a počítačové hry. „Enormný záujem bol v roku 2006 aj o sekciu hobby, kde je široký výber vŕtačiek, píl a brúsok až po domáci pivovar. Táto sekcia jednoznačne prekvapila,“ povedala A. Čižmáriková.

Skryť Vypnúť reklamu

Riaditeľ Hej.sk zmenu sortimentu pripisuje najmä faktu, že internet už nevyužíva len „technická elita“, ale aj bežní ľudia.

Skorší koniec sezóny

Vianočná nákupná sezóna sa na internete oproti kamenným obchodom začína aj končí o niečo skôr. Podľa Mareka Božíka z Antikvariatshop.sk sa vianočný predaj začína na konci októbra. V decembri však už predajcovia vybavujú menej objednávok, lebo by ich tovar nestihli doručiť do Vianoc.

Podľa Ladislava Csukása z mall.sk sa však tento rok kvôli teplému počasiu aj na internete nákupná horúčka posunula asi o dva týždne. „Jej intenzita však kratšie obdobie nakoniec plne vyvážila,“ povedal L. Csukás.

Aj keď nákup drobnejšieho tovaru spôsobil skôr pokles priemernej ceny objednávky, niektorí predajcovia sa tento rok stretli aj s kuriózne veľkými nákupmi. V antikvariáte Antikvariatshop.sk si napríklad zákazník behom jedného dňa objednal vyše osemsto kníh. „Posielali sme ich potom v šestnástich banánových škatu­liach,“ hovorí Marek Božík.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac internetistov a väčšia dôvera

„Tento rok sme boli svedkami masívneho presadzovania internetu do bežných domácností najväčšími telekomunikačnými operátormi,“ vysvetľuje Michal Meško z Martinus.sk hlavný dôvod pokračujúceho rastu predaja cez web. „Internet je dostupnejší, aj čo sa týka pokrytia menších obcí aj čo sa týka ceny. Odrazilo sa to na počte ľudí, ktorí aktívne využívajú internet a postupne sa na ňom učia aj pohodlne nakupovať,“ konštatuje Meško.

„Ľudia začínajú internet vnímať ako predajný kanál rovnocenný ku klasickému kamennému predaju,“ pripája sa Tomáš Richter z Hej.sk.

Tatiana Onderková z NAY sa domnieva, že k nárastu vedie aj zvyšujúca sa dôvera ľudí „k dvom základným pilierom, ktoré sú potrebné pre rýchle a kvalitné uzavretie obchodu“: k samotnému nákupu cez internet a k elektronickému bankovníctvu. „Spotrebitelia postupne prekonávajú počiatočnú nedôveru voči novému spôsobu nakupovania a následne si pomerne rýchlo zvykajú na tento moderný a výhodný spôsob.“

Skryť Vypnúť reklamu

Marek Božík z Antikvariatshop.sk postrehol vzorec v správaní svojich zákazníkov: „Prvá objednávka je jedna lacná kniha (zisťujú, či sme dôveryhodní), druhá je už zvyčajne väčšia.“ Kým prvé objednávky sú zásadne dobierky, ďalšie už zákazníci platia vopred elektronickými platbami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik
Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 280
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 354
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 200
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 815
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 927
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 912
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 068
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 545
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 125
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 675