SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Internetové obchody lámali rekordy

Nákup cez internet na Slovensku v roku 2006 opäť výrazne rástol. Trendu pomohlo najmä väčšie rozšírenie internetu aj na vidieku a väčšia dôvera zákazníkov v spoľahlivosť elektronických služieb.

Slovenskí zákazníci sú na internete opatrní – najskôr si objednávajú drobné veci a až po prvých pozitív­nych skúsenostiach objednávky zvyšujú a sú ochotní zaplatiť aj vopred.Slovenskí zákazníci sú na internete opatrní – najskôr si objednávajú drobné veci a až po prvých pozitív­nych skúsenostiach objednávky zvyšujú a sú ochotní zaplatiť aj vopred. (Zdroj: ČTK)

Predaj cez internet je na Slovensku ešte stále v počiatočnej fáze veľmi rýchleho rastu a očakávané spomalenie boomu stále neprichádza. Väčšina internetových obchodov zaznamenala pred Vianocami i za celý minulý rok výrazný rast tržieb.

Predaj v internetovom kníhkupectve Martinus.sk minulý rok vzrástol na trojnásobok. Hej.sk hlási nárast tržieb o 90 percent, najstarší veľký internetový obchod Dunaj.sk odhaduje rast na 25 percent.

V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi sa podľa obchodníkov na internete ešte zvýšil význam predvianočnej sezóny. „Medziročný nárast predaja počas vianočnej sezóny dosiahol vyše štyristo percent a prekonal i najsmelšie odhady,“ hovorí Ladislav Csukás, riaditeľ spoločnosti Internet Mall Slovakia. Vianočné predaje podľa neho v závislosti od sortimentu tvoria asi tretinu celoročného obratu.

Skryť Vypnúť reklamu

Už sa nekupuje len technika

V čom sa tieto Vianoce v internetových obchodoch odlišovali od predchádzajúcich? „Minuloročné Vianoce boli technickejšie - dominovali digitálne fotoaparáty, mp3 prehrávače a notebooky,“ hovorí riaditeľ obchodného centra Hej.sk Tomáš Richter. „Tento rok sa však k týmto produktom pridali napríklad mixéry, vysávače, televízory, parfumy alebo lacnejšie mobilné telefóny,“ konštatuje Richter.

Podľa Alžbety Čižmárovej z Dunaj.sk bol prekvapením oproti roku 2005 zvýšený záujem o hodinky, parfumy, športové vybavenie a počítačové hry. „Enormný záujem bol v roku 2006 aj o sekciu hobby, kde je široký výber vŕtačiek, píl a brúsok až po domáci pivovar. Táto sekcia jednoznačne prekvapila,“ povedala A. Čižmáriková.

Skryť Vypnúť reklamu

Riaditeľ Hej.sk zmenu sortimentu pripisuje najmä faktu, že internet už nevyužíva len „technická elita“, ale aj bežní ľudia.

Skorší koniec sezóny

Vianočná nákupná sezóna sa na internete oproti kamenným obchodom začína aj končí o niečo skôr. Podľa Mareka Božíka z Antikvariatshop.sk sa vianočný predaj začína na konci októbra. V decembri však už predajcovia vybavujú menej objednávok, lebo by ich tovar nestihli doručiť do Vianoc.

Podľa Ladislava Csukása z mall.sk sa však tento rok kvôli teplému počasiu aj na internete nákupná horúčka posunula asi o dva týždne. „Jej intenzita však kratšie obdobie nakoniec plne vyvážila,“ povedal L. Csukás.

Aj keď nákup drobnejšieho tovaru spôsobil skôr pokles priemernej ceny objednávky, niektorí predajcovia sa tento rok stretli aj s kuriózne veľkými nákupmi. V antikvariáte Antikvariatshop.sk si napríklad zákazník behom jedného dňa objednal vyše osemsto kníh. „Posielali sme ich potom v šestnástich banánových škatu­liach,“ hovorí Marek Božík.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac internetistov a väčšia dôvera

„Tento rok sme boli svedkami masívneho presadzovania internetu do bežných domácností najväčšími telekomunikačnými operátormi,“ vysvetľuje Michal Meško z Martinus.sk hlavný dôvod pokračujúceho rastu predaja cez web. „Internet je dostupnejší, aj čo sa týka pokrytia menších obcí aj čo sa týka ceny. Odrazilo sa to na počte ľudí, ktorí aktívne využívajú internet a postupne sa na ňom učia aj pohodlne nakupovať,“ konštatuje Meško.

„Ľudia začínajú internet vnímať ako predajný kanál rovnocenný ku klasickému kamennému predaju,“ pripája sa Tomáš Richter z Hej.sk.

Tatiana Onderková z NAY sa domnieva, že k nárastu vedie aj zvyšujúca sa dôvera ľudí „k dvom základným pilierom, ktoré sú potrebné pre rýchle a kvalitné uzavretie obchodu“: k samotnému nákupu cez internet a k elektronickému bankovníctvu. „Spotrebitelia postupne prekonávajú počiatočnú nedôveru voči novému spôsobu nakupovania a následne si pomerne rýchlo zvykajú na tento moderný a výhodný spôsob.“

Skryť Vypnúť reklamu

Marek Božík z Antikvariatshop.sk postrehol vzorec v správaní svojich zákazníkov: „Prvá objednávka je jedna lacná kniha (zisťujú, či sme dôveryhodní), druhá je už zvyčajne väčšia.“ Kým prvé objednávky sú zásadne dobierky, ďalšie už zákazníci platia vopred elektronickými platbami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Advokát Roman Kvasnica.

Súd pôvodne uprednostnil úvahy pred riadnymi dôkazmi.


11 h
Aj v prípade hromadných podujatí sa treba preukazovať negatívnym testom. Nemusia tak však robiť očkovaní, pričom za zaočkovaného sa po novom považuje už človek po 21 dňoch od prvej dávky vakcíny.

Štát uzná status zaočkovaného skôr ako doteraz.


TASR 25m

Neprehliadnite tiež

Technologický podcast Klik.

Komentovaný prehľad správ.


a 2 ďalší 12. jún

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  6. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  4. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 207
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 206
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 960
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 668
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 490
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 938
  7. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 7 919
  8. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 372
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 276
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 215