Dr. Kawashima's Brain Training: How Old Is Your Brain? - zistite skutočný vek vášho mozgu

Nie, neklikajte ďalej. Titulok väčšinou býva zavádzajúci, no v prípade Brain Training vystihuje náplň softwareu dokonale. O výnimočnosti tohto titulu ako aj to, prečo je zaradený v kategórii videohry, sa dočítate v dnešnej recenzii.

Nie, neklikajte ďalej. Titulok väčšinou býva zavádzajúci, no v prípade Brain Training vystihuje náplň softwareu dokonale. O výnimočnosti tohto titulu ako aj to, prečo je zaradený v kategórii videohry, sa dočítate v dnešnej recenzii.

Pred sebou máme skutočne netradičný titul a preto i dnešná recenzia nebude vychádzať zo zaužívaných štandardov. Iste ste už počuli o inovatívnej spoločnosti s názvom Nintendo, teda pokiaľ ste neklikli na článok náhodou, prípadne po prečítaní titulku. Neverím však, žeby sa našiel niekto, kto by nikdy nepočul o niektorom z ich fenomenálnych produktoch. Nintendo predstavuje symbol úspechu s históriu dlhšou než jedno storočie. Áno, už viac než sto rokov prináša táto japonská spoločnosť produkty, ktoré zasiahli milióny obyvateľov po celom svete. Z posledných úctyhodných úspechov môžeme spomenúť napríklad vytvorenie legendárnej postavy talianskeho inštalatéra s červenou čapicou, gorilu Donkey Konga či fenomén Pokémon. U nás často spájaný s elektrickou myšou Pikachu. Nintendo má na svojom konte omnoho väčší počet rôznych originálnych titulov, žiaľ nie všetky mali to šťastie preraziť.

“Po prebudení si čistíte zuby? Dúfam, že áno. Počas ich čistenia skúste spočítať všetky štetiny na kefke. Pomôže vám to prebrať sa a rozbehnúť váš mozog.“

Svet videohier sa v posledných rokoch značne vyprofiloval a konkurenčné spoločnosti, na čele so Sony a ich najúspešnejším produktom v oblasti domácej zábavy PlayStation sa s nastoleným trendom stotožnili a vývoj ponechali na vôli a požiadavkách hráčov. Nintendo, ktoré prakticky dostalo videohry na úroveň akú dnes poznáme, sa donedávna podobne ako Sony nechávalo unášať rovnakým prúdom. Avšak pri tvorbe novej generácie herných zariadení učinili rázny krok. Rozhodli sa odkloniť od súčasného trendu neustáleho vylepšovania hardware a všetku svoju pozornosť obrátili k myšlienke vytvorenia zariadenia, ktoré bude natoľko jednoduché na používanie, aby sa stalo dostupným pre široké masy. Nový produkt mal taktiež prilákať všetky vekové kategórie bez rozdielu pohlavia a aj hráčov, ktorí či už pre nedostatok času, alebo z narastajúcej komplexnosti videohier o nich stratili záujem. Zároveň mal udržať klasických fanúšikov.

“Sledujte pozorne správy v televízii alebo v rádiu... potom skúste zosumarizovať všetky príbehy v troch až štyroch minútach.“

Prelom napokon nastal v roku 2004, kedy sa vízie premenili v realitu. Na trh sa dostalo Nintendo DS a s úspechom na seba nenechalo dlho čakať. Svetlo sveta uzreli aj prvé prevratné tituly, ktorých úspech a následnú predajnosť takmer nikto nečakal. Jedným z nich bol aj simulátor psieho života, Nintendogs, kde sa hráč ocitol v roli majiteľa psíka. Lež v takom podaní, ktorému každý kto má len trochu rád týchto chlpatých miláčikov nemohol a nemôže odolať (dodnes figurujú v rebríčkoch predajnosti). Rovnako prevratným a úspešným sa stal aj Brain Training. Náplň oboch sa síce diametrálne odlišuje, no účel obaja splnili a naplnili predstavy Nintenda. Výsledkom sú milióny spokojných majiteľov po celom svete.

“Rozhliadnite sa vôkol seba a spočítajte všetky čísla, ktoré vidíte... potom spočítajte, odčítajte, násobte a deľte pokým nedostanete číslo jeden. Robenie jednoduchých aritmetických cvičení skutočne udržuje váš mozog v dobrej kondícii.“

Brain Training nevznikol zo dňa na deň a nestojí za nim len tak hocikto. Pri jeho tvorbe sa samotný prezident Nintenda (Satoru Iwata) obrátil na tokijského profesora Ryūta Kawashima zaoberajúceho sa činnosťou a funkciami ľudského mozgu. Spočiatku sa situácia nevyvíjala podľa predstáv Nintenda. Pán Kawashima nepatrí medzi najnezaneprázdnenejších obyvateľov. Napokon sa však s p. Iwatom stretol pri obede a po vylíčení predstáv a počiatočných plánov Nintenda sa z pôvodného obedu stalo niekoľkohodinové stretnutie, z ktorého vzišla úžasná spolupráca a vytvorenie dodnes neprekonaného titulu. Následné uvedenie do predaja nespôsobilo žiaden ošiaľ. S tým však tvorcovia počítali. Nepočítali ale s následným úspechom. Brain Training sa objavoval týždeň po týždni v prvej desiatke predajnosti. Zažil príchody a pády megahitov, prežil i ťažké letné obdobie. Postupne spolu s výborným marketingom vstupoval do povedomia občanov a samotní predajcovia pravidelne monitorujúci situáciu sa vyjadrovali len v pozitívach. V predajniach sa začali objavovať zákazníci, ktorí sa predtým o videohry vôbec nezaujímali a podobné oddelenia iba obchádzali. Starší či mladší, ženy alebo zrelí muži si Brain Training nevedeli vynachváliť.

“Slušnosť káže, pozerať sa do očí osobe, s ktorou sa rozprávate. Očný kontakt slúži dvom veciam. Po prvé, zlepšuje komunikáciu, kultivuje ju a po druhé, poskytuje vášmu mozgu viac informácii na spracovanie.“

Tajomstvo Brain Training spočíva v rýchlych cvičeniach na každý deň. Po zapnutí softwareu sa hra automaticky opýta na základné údaje užívateľa (vek, jazyk, či zariadenie drží pravák alebo ľavák atď.). Následne získate prístup k dennému tréningu. Výnimočnosť alebo skôr zvláštnosť Brain Training sa ukáže okamžite po zapnutí. Pri hraní (resp. trénovaní) je hráč nútený držať Nintendo DS obrátene, nie klasicky na dĺžku, ale jednou rukou na výšku, pričom s druhou rukou pracuje výlučne so stylusom (dotykové pero). Od zapnutia až po ukončenie tréningu vás sprevádza podobizeň samotného Prof. Ryūta Kawashima, ktorý pozorne sleduje každý váš krok a v prípade potreby neváha okamžite pomôcť. Software zároveň vychádza z reálneho času. Rovnako ako Nintendogs či Animal Crossing.

“Zmena cesty, ktorou chodíte do školy alebo práce pomôže rozhýbať váš mozog. Denný stereotyp neprospieva mozgu.“

Ľavý displej zobrazuje aktuálny mesiac, do ktorého sa zaznačujú dni, počas ktorých sa software aktívne používal. Pravá obrazovka sa stala domovom ponúk. Prvou z nich je Brain Age Check, kde zakaždým pred začatím trénovania zvolíte jednu z dvoch možností, či sa nachádzate v miestnosti kde môžete, alebo nemôžete rozprávať. V hlučných priestoroch sa nedoporučuje využívať možnosti zabudovaného mikrofónu. Test pozostáva z troch nezávislých a náhodných cvičení. Medzi ktoré patrí napríklad precvičenie malej násobilky, alebo užívateľovej pamäti. Na základe rýchlosti a správnosti vyhotovenia všetkých cvičení software vypočíta vek vášho mozgu. V praxi všeobecne platí, ak máte povedzme 33 rokov, vašim optimálnym vekom mozgu by malo byť taktiež 33 rokov. Nič však užívateľovi nebráni aby prekonal sám seba a časom dosiahol aj lepších výsledok. Druhou ponukou na zozname je tréning pozostávajúci z 9 cvičení (spočiatku nie sú všetky k dispozícii). Tu už ale užívateľ dostáva príležitosť si ľubovolne vybrať ktorýkoľvek z nich. Ponuka zahŕňa cvičenia: Calculations x20 a x100 (cvičenia na preopakovanie malej násobilky), Reading Aloud (čítanie nahlas, triviálne, no podľa Prof. dokonalé na precvičenie určitých častí mozgu), Low to High (na moment sa zobrazia náhodné čísla a po ich zmiznutí hráč musí označiť miesta ich predchádzajúceho výskytu od najmenšieho po najväčšie), Syllable Count (počítanie slabík), Head Count (podarené cvičenie, pri ktorom hráč sleduje prichádzajúcich a odchádzajúcich ľudí z domu, na konci musí napísať koľko ich v ňom ostalo), Triangle Math (spočítavanie a odčítavanie čísel v trojuholníku), Time Lapse (ak si myslíte, že ovládate ručičkové hodinky a dokážete sa v nich rýchlo zorientovať, toto cvičenie vás možno presvedčí o opaku), Voice Calculation (obdoba cvičenia Calculations, s tým rozdielom, že tentoraz sa výsledné čísla namiesto písania musia nahlas a zrozumiteľne vysloviť). Tretiu ponuku zastrešuje tzv. Graph. Zahŕňa rovnaké cvičenia ako Training, no namiesto robenia značiek do kalendára, zobrazuje porovnávacie grafy z vaším predošlým počínaním. Ak používa jeden Brain Training viacero užívateľov (maximom sú štyria), Graph umožní zobraziť aj počínanie ostatných a zároveň ich prekryť s tým vašim. Options nakoniec uzatvára ponuky.

“Sledovanie televízie alebo hranie videohier po ťažkom dni v škole alebo v práci zregeneruje a zvýši celkové schopnosti vášho mozgu.“

Tieto ponuky však ani zďaleka nepredstavujú všetko čo Brain Training ponúka. Vynaliezavosť Prof. Kawashimu nepozná hraníc. Čas od času sa vás opýta napríklad na raňajky, bez otáľania mu napíšte čo ste konzumovali a v trénovaní sa pokračuje ďalej. Avšak Kawashima v Brain Training na rozdiel od bežných smrteľníkov nezabúda a o niekoľko dní vás zaskočí otázkou, čo ste jedli na raňajky v ten a v ten deň. Po riadnom zvážení napíšete odpoveď, o ktorej ste presvedčený, že je správna. Software automaticky na porovnanie zobrazí pôvodnú odpoveď. Oveľa častejšie sa však stretnete s kreslením. Kawashima určí objekt kreslenia a vašou úlohou je na dotykovú obrazovku čo najpresnejšie nakresliť to, čo sa od vás požaduje. Vždy sa kreslia tri obrázky za sebou, po ktorých sa zobrazia dokonalo nakreslené objekty a tiež komentár, na čo sa v budúcnosti máte zamerať. Stále vám to nestačí? Brain Training okrem iného obsahuje aj viac než stovku hier populárnej Sudoku. Od najľahších, až po tie pekelne náročné.

“ Chodenie taktiež ponúka príležitosť ako precvičovať mozog. Pokúste sa pri chodení spočítať koľko krokov ste urobili. Počítanie pomáha ako ľavej, tak i pravej hemisfére.“

Všeobecne známy fakt, že videohry pomáhajú udržiavať hráčovu pozornosť a rýchlosť reakcii mnohí odmietajú. Brain Training však nie je hrou, vznikol na zariadení určenom prevažne na hranie, no jeho úlohou je pomôcť. Pasivita, nuda a letargia vedie k útlmu mozgovej činnosti. Brain Training ponúka krátke cvičenia na každý deň, po ktorých sa časom vaše reakcie, reflexy, dočasná pamäť a pozornosť reálne zlepšia. Nečakajte ale, že z vás Brain Training urobí chytrejšieho človeka. Otázka preto neznie, koľko bodov získa Brain Training, ale či sa oplatí doň investovať. Moja odpoveď po niekoľkomesačných skúsenostiach znie jednoznačne. Áno. Nezáleží pritom na fakte či videohry milujete, alebo nenávidíte. Brain Training by ste mali rozhodne vyskúšať.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Voda na Zemi aj vo vesmíre. Pozrite si najkrajšie zábery z kozmu za tento týždeň

Vedci predstavili tri mimozemské svety, kde by mohla byť voda aj život.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 663
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 558
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 101
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 454
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 895
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 633
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 488
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 282
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 922
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop