Anno 1701 - kolonizujte do zblbnutia

Ďalší prírastok do hardcore strategickej série Anno sa vydal novou cestou. Cestou jednoduchosti. Je preto prístupný pre širšie publikum, nestratil však svoje kúzlo?

Anno svojím zameraním nikdy nepatrilo medzi mainstreamové hry, ktoré zaujmú väčšinu hráčov. Predurčuje ho k tomu žáner, vysoká obtiažnosť, komplikovanosť a konieckoncov aj nie celkom vyladená hrateľnosť (tak to už bohužiaľ u komplexných hier býva). Najnovší, tretí, prírastok do série je situovaný do 18. storočia a okrem moderného grafického spracovania a nového prostredia, prináša aj citeľnú snahu viac sa priblížiť masovému hráčovi.

Sčítaným a informovaným snáď sériu Anno predstavovať netreba, nuž, ale pre tých ostatných si tú námahu dám. Anno je kolonizačná budovateľsko-ekonomická stratégia, s veľkým dôrazom kladeným na mikromanažment mesta. Aby som to viac rozviedol – začínate so skromnou jachtičkou, pár klátikmi dreva, niekoľkými kladivami, partou osadníkov a je len na vás ako sa s tým vysporiadate. Cieľom je osídliť a zútulniť jeden z mnohých ostrovov bohviekde v Karibiku – zo začiatku len zabezpečiť svojim ľuďom to najnutnejšie, ale neskôr im poskytovať prepych a luxusné komodity. Na to treba samozrejme peniaze, ktoré sa najlepšie získajú obchodom – či už s domorodými kmeňmi, alebo ostatnými národmi, kolonizujúcimi susedné ostrovy. Nie všetko je však také ružové a sem-tam príde aj na bojové potyčky a konflikty – nie je to však podstatnou zložkou hry. Skrátka, Anno je v podstate neorigiálnou hrou, zaváňajúcou poriadnou dávkou klišé. To však neznamená, že je to hra zlá, ba naopak – staršie diely série boli prijímané relatívne kladne a myslím, že inak tomu nebude ani pri Anno 1701. Vydalo sa síce tŕnistou cestou v ústrety mainstreamu, nedopadlo však zle a určite má čo ponúknuť aj zmlsaným hráčom, komplexných budovateľských stratégií.

Po obligátnej tvorbe herného profilu a nastavení úrovne grafických detailov sa vrhnete na singleplayerovú hru. A tu príde šok č. 1. Anno totiž neobsahuje žiadnu kampaň, žiadny príbeh, skrátka nič, čo by vás motivovalo k hraniu. Obsahuje desať lineárnych misií, v ktorých síce sú nejaké úlohy, ale nijako na seba nenadväzujú a okrem toho ich náročnosť je taká nízka, že pôsobia ako kvázi tutoriál, avšak bez textovej nápovedy. Hlavný dôraz autori kladú na hranie náhodne generovaných máp – ponúka sa veľa možností nastavovania detailov, ktoré však v konečnom dôsledku len málo vynahrádzajú ľudskou rukou vytvorenú, prešpekulovanú kampaň, so skriptovanými udalosťami, premyslenou činnosťou súpera či nečakanými a nelineárnymi zvratmi.

To, že si môžete nastaviť veľkosť osídľovaných ostrovov, počet kolonizujúcich národov, prítomnosť domorodcov či prírodných katastrôf je fajn, ale beriem to ako druhoradú vlastnosť hry, ktorá môže príjemne doplniť kampaň. Vonkoncom však na nej nemôže byť postavený (ne)úspech celej hry.
Apropo – prírodné katastrofy. Jedna z príťažlivých noviniek nového Anna. Treba dávať pozor a nestavať centrum mesta okolo driemajúceho vulkánu. Treba rátať aj s náhodnými zemetraseniami, ktoré pridávajú Richterovej stupnici aj jedenásty a dvanásty stupeň. Samozrejmosťou sú tiež hurikány a pravdupovediac, aj výboje pirátov, ktoré sa objavia v hre, sa dajú považovať za takú malú prírodnú katastrofu...

Ako som spomínal, Anno 1701 urobilo pomyselný krôčik smerom k mainstreamu. Ako sa to prejavuje? Na prvý pohľad nijako, po bližšom skúmaní sa dá povedať, že najmä celkovým znížením obtiažnosti a komplexnosti. Už netreba budovať detalistické výrobné reťazce, ktoré v minulých dieloch zahŕňali napríklad aj pestovanie konope na výrobu lán... 1701ka sa dá pri najľahšej obtiažnosti celkom jednoducho a zábavne odohrať. Odpadajú nekonečné problémy s finančnou (ne)stabilitou osady, celkom rýchlo sa dá rozbehnúť výnosný biznis, nadefinovať obchodné trasy a počkať, kým sa peniažky nahrnú do kapsy. Obchodovať sa dá s inými národmi, domorodcami a s tzv. „free traderom“ - „podomovým“ obchodníkom, ktorý v pravidelných (avšak veľmi riedkych) intervaloch navštevuje váš prístav a kupuje prebytky jednotlivých komodít. Pomôže najmä v začiatkoch hry, no pretože sa zastaví naozaj len sem-tam, veľký prínos z takéhoto obchodu očakávať nemôžete. Výhodný je obchod s domorodcami, ktorí nakupujú hlavne textil, jeho výroba je v začiatkoch jednoduchá a nenáročná.
Autori v 1701ke nastavili osadníkom progresívnu daň a jej výška sa preto líši v závislosti na sociálnom statuse obyvateľa. Ten môže byť trojaký – prieskumník (pioneer), osadník (settler) a občan (citizen), pričom každá kasta má okrem rozličného daňového zaťaženia, aj rozličné potreby. Zatiaľčo prieskumníkom stačí ku šťastiu nejaká tá rybička či kus diviačieho stehna, pár otrhaných zvrškov a miesto, kde sa môže pomodliť, osadníci si už chcú (okrem iného) aj vypiť a pofajčiť. Skrátka, čím vyššie postavenie obyvateľa, tým vyššie nároky. Ako som povedal – klišé, známe zo stoviek podobných hier, avšak ničím nepokazené a teda príjemne hrateľné.

Nové Anno, ako by sa dalo predpokladať, kladie veľký dôraz na mikromanažment osady. Zas a znova budete musieť rozkrútiť kolotoč výrobných vzťahov – ťažbu surovín nutných na stavbu budov, nutných na výrobu tovaru, nutného ná zarábanie peňazí, nutných na kúpu ďalšieho tovaru... A tak ďalej. Ako bývalo zvykom v starších dieloch, aj v 1701ke bude treba kolonizovať viacero ostrovov, pretože nie na každom vypestujete všetko. Stane sa, že tabak budete musieť voziť z opačného konca sveta, aby ste uspokojili potreby vašich fajčiarov, a je viac než pravdepodobné, že sa vám všetko vypestovať nepodarí, preto budete musieť aj nakupovať od iných kolonizátorov, prípadne domorodcov. Čo je však ďalším krokom v ústrety širšej fanúšikovskej základni je odpadnutie nutnosti každý ostrov pred osídlením prezrieť prieskumníkom, ktorý má zistiť stav pôdy a nerastných surovín. Anno 1701 tento údaj ponúka zdarma a ako bonus pribalí aj presný počet jednotlivých ložísk nerastných surovín, ktoré sa na danom ostrove dajú ťažiť.

Bojovej stránke hry netreba venovať veľa pozornosti, Anno ide v duchu dogmy budovateľských stratégií a teda boj rieší viac-menej automaticky.

Toľko k systému, s ktorým sa budete v Anno potýkať, poďme sa pozrieť na čiastkové hodnotenia.

GRAFIKA 8 / 10
Motor, ktorý poháňa Anno dokáže vskutku divy a slúži mu ku cti, že to nie je podmienené exrémne výkonným hardwarom. Množstvo nastavení a dobrá optimalizácia dávajú možnosť spustiť hru aj na slabších strojoch, plné detaily si môžete vychutnať s kartou na úrovni GF 6800 (a tá už tiež začína byť za zenitom...). „Užijete“ si najmä prírodné katastrofy, aspoň čo sa týka vizuálnej príťažlivosti, a pokocháte sa aj vierohodným spracovaním vodnej hladiny.
Osídľované ostrovy majú veľmi členitý povrch, pôsobiaci plastickým dojmom, až vám je ľúto kácať husté lesy a zaberať pôdu pre poľnohospodárstvo, priemysel a iné odvetvia. Smútok však zaženú do detailov spracované budovy, veľmi efektné zoomovanie kamery, ba dokonca výhľadový mód, ktorý skrýva prvky interface-u a je vhodný či už na kochanie sa krásou mesta, alebo prípadným típaním screenshotov.

Každá vývojová fáza mesta sa samozrejme navonok prejaví odlišnou architektúrou a treba poznamenať, že architektúra budov, najmä tých na vyššej úrovni, sa naozaj vydarila. Po technickej stránke niet hre čo vytýkať, inovácia oproti minulým dielom je značná, no fajnšmekrom možno budú chýbať efekty striedania dňa a noci, či ročných období. Nuž a povedzme si na rovinu – aj terén mohol byť rozmanitejší, dva typy celkom nepostačujú. Možno aj preto tie dva bodíky z maximálneho hodnotenia chýbajú...

INTERFACE 6 / 10
Uživateľská príjemnosť nového Anno až tak nenadchne. Hneď na úvod si všimnete problematickú stavbu ciest, s ktorou budete bojovať po celý čas hrania a autori si nedali veľa práce ani so samotným budovaním. Nepríjemné to je najmä ak potrebujete postaviť viacero budov naraz – čo je najmä v prípade obytných domov pre obyvateľov veľmi často. Po každej postavenej stavbe totiž treba opäť klikať na príslušné tlačítko v menu – stále znova a znova.
Naopak, celkom kladne hodnotím tutorial, ktorý je detailne spracovaný avšak opäť mi nedá a musím vytknúť nemožnosť zvoliť si konkrétnu tutorialovú misiu. Musíte ich absolvovať všetky postupne a teda myslím, že máloktorý hráč potrebuje naučiť, ako kliknúť na ikonku a postaviť budovu. Zato pochopiť princípy obchodovania a naučiť sa zarábať je celkom dôležité.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Po zvládnutí problematickejšieho ovládania a naučení sa princípov – čo najmä fanúšikom Anno série nebude robiť problémy – sa hra hrá veľmi príjemne. Je to oddychovka, ktorá vás nebude zbytočne frustrovať a klásť na vás neprimerané nároky. Veľkým mínusom je spomínaná absencia kampane, čo vskutku negatívne vplýva na dĺžku hracej doby. Málokoho bude stále dokola hrať náhodne generované mapy s minimom úloh. To, že „free trader“ sem-tam za úplatu ponúkne nejakú drobnú misiu typu „pomôž posádke potopenej lode“ alebo „rýchlo vypestuj 20 ton balvlny“ je síce pekné, ale je to len chabá náhrada za komplexnú príbehovú kampaň. Neviem, nakoľko to bol zámer autorov, alebo ich tlačili termíny, ale Anno na premakanú kampaň potenciál má. Bohužiaľ ho nevyužilo, našťastie to, čo ponúka nie je žiadny odpad, mohlo to však byť na oveľa vyššej úrovni. Dobre spracovaná kampaň by mohla hodnotenie posunúť do iných, povedzme deviatkových, hodnôt. Takto je to spravodlivá sedmička.

MULTIPLAYER
Anno obsahuje podporu sieťového hrania pre štyroch hráčov  v bežnom alebo kooperačnom móde.

ZVUKY 7/ 10
V rámci normy. Nič viac, nič menej. Anno lepšie vyzerá ako znie, no zvukové efekty napriek tomú nikoho neurazia. Znejúce zvuky sa menia v závislosti na úrovni zoomu – pri maximálnom počujete konkrétne zvuky aktuálne priblíženej budovy. Naopak, pri oddialenom pohľade počuť čulý, až chaotický zvuk celého mesta. A tak to má byť.

HUDBA 8 / 10
Veľmi príjemné dobové melódie vám síce z oka slzu nevytlačia ani zimomriavky vám po chrbte behať nebudú, no to ani nie je účelom. Dôležité je, že hudba perfektne dotvára pohodovú atmosféru hrania.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Opäť treba len spomenúť, že Anno urobilo krok v ústrety masovému publiku, čo samozrejme poznačilo náročnosť. Pre mňa v pozitívnom zmysle – nie som fanúšikom hardcore hier, ktorých hranie vyčerpáva a nervuje. Hra má pomôcť relaxovať a Anno tento zámer do bodky spĺňa aj svojou obtiažnosťou. Samozrejme je tu možnosť voľby a nastavenia týkajúce sa výskytu pirátov či prírodných katastrof tiež obtiažnosť ovplyvnia. Umelá inteligencia je na tom trochu horšie, najmä čo sa týka pathfindingu postavičiek zabezpečujúcich presun surovín z a do skladov. Dá sa však na to zvyknúť.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,3 / 10
Pokiaľ ste fanúšikom série Anno, nový diel môže byť pre vás trochu sklamaním. Anno bolo známe svojou náročnosťou a hardcorovým prístupom k hráčovi, 1701ka je jednoduchšia. Nie však na úrovni bezduchých klikacích stratégií, takže každý si tu nájde to svoje. Chýbajúca kampaň a tým pádom krátka hracia doba však hodnotenie prudko zráža nižšie. Anno 1701 nevyužíva svoje dobré meno a potenciál daný do vienka tak, ako by mohlo.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

SpaceX prekvapil, v roku 2018 chce poslať ľudí k Mesiacu

Ľudstvo neopustilo obežnú dráhu Zeme od roku 1972. Zmenia to superbohatí turisti.

Filozof Thomas Metzinger: Popierať slobodnú vôľu môže byť nebezpečné

Umelá inteligencia môže mať vyššiu mieru sebakontroly ako človek, povedal pre SME profesor teoretickej filozofie THOMAS METZINGER.

Nová peňaženka má spájať všetky financie do jednej karty

Už nie mobil, ale karta samotná zaistí všestrannosť pri platení v obchodoch.

Nabíjačky budú menšie a ľahšie, zmestia sa do peňaženky

Ak chcete nabíjať mobil, stačí vám zásuvka a vrecková nabíjačka.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 900
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 541
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 765
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 744
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 284
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 174
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 313
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 875
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 192
  10. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 136

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop