Dead or Alive 4 - krásky v zajatí arény

S čím sa neodmysliteľne spája uvedenie novej konzoly na trh? Žeby so slabým launchom? Áno, no svoje nezastupiteľné miesto majú i bojovky, bez ktorých si mnohí konzoly ani nevedeli predstaviť. Inak tomu nie je ani teraz, pri oficiálnom uvedený nového Xboxu

360 v našej malebnej krajine. Ide však o plnohodnotný titul alebo iba narýchlo zbúchané dielo?

Neviem ako ostatní, ale ja pri kúpe konzoly a aj počas jej životného cyklu stále poškuľujem po nejakej tej bojovke. Veď kto z nás po príchode zo školy alebo z práce si nemá chuť inteligentne vybiť zlosť v niekoľkých súbojoch. Rozhodne ide o lepšie riešenie než sa vybrať so zbraňou do školy. Koniec koncov kto vie, či pri hraní online multiplayeru nie je vaším oponentom práve ten naničhodník, ktorý vám leží v žalúdku. Navyše kúpa druhého ovládača môže poslúžiť na spríjemnenie posedenia s kamarátmi. I preto som sa pred príchodom Xboxu 360 rozhliadal vo vtedy ešte chabej ponuke hier. Hoci je pravdou, že ak ide o videohry, nepoznám zábrany (neviem čím to je, veď o ženách sa hovorí, že radi nakupujú), ale kúpiť všetky by bolo choré. Časom sa situácia mení. Mení ju príchod kvalitnejších hier a jednou takou malo byť aj štvrté pokračovanie Dead or Alive.

Na bojovky z dnes už čias dávno minulých som pozabudol a teda môžem skôr povedať, že som odkojený na sérii Tekken, čo je ako už konzolisti isto vedia, jedna z najlepších bojových sérii na trhu. Prirodzene netreba zabúdať ani na Soul Calibur. Podstatou, prečo to hovorím, je určitá úroveň a stupeň kvality. Štandard, na ktorý som si zvykol. Podobné kvality som potom prirodzene očakával aj od DoA 4 ešte pred jej samotným vydaním. Avšak o jej skutočných prednostiach až o niekoľko riadkov nižšie, teraz sa vrhnem na prvé sklamanie.

Čo si budeme nahovárať, v málo ktorej bojovke príbeh zastáva natoľko silné miesto, aby vynikol. Veď jeho úlohou nie je dominovať. Podstatou sú dynamické súboje a atraktívne ovládanie. Zároveň nie je žiadnou výnimkou, ak samostatná príbehová zložka niektorých postáv zakončená animáciou absolútne nenadväzuje a nesúvisí s hlavným motívom. Žiaľ v prípade nového Dead or Alive sú tieto spestrujúce vsuvky pomerne nudné a nezaujímavé. Česť výnimkám. Nehovoriac o tom, že niektoré z postáv ich vôbec nemajú (konkrétne ide o tie, ktoré nie sú pri prvom spustení hry k dispozícii).

Hlavná príbehová línia sa viaže okolo postavy menom Helena, ktorá sa nedávno dostala na čelo DOATEC (Dead or Alive Tournament Executive Committee). Nechcela sa naň dostať, no ostala jedinou žijúcou nasledovníčkou.

GRAFIKA 7 / 10
Nebudem zbytočne chodiť okolo horúcej kaše. Vychádzajúc z posledného dielu Soul Calibur pre “staručkú“ PS 2 a Dead or Alive Ultimate pre pôvodný Xbox dizajn DoA 4 na prvý pohľad uchváti, no časom si hádam každý všimne, aký malý krôčik vpred učinili tvorcovia pri prechode na next-gen. Pritom sú známy ako tím, schopný vyžmýkať maximum z daného systému, na ktorom pracujú. Začnem postavami a ich kladmi. Rôzne svetelné efekty, vytvárané zasadením arény do určitého prostredia, sa na bojovníkoch skvelo odrážajú a určité typy látok ich navyše pekne zvýrazňujú. Detaily samotných postáv sú síce vynikajúce, ale nie ohromujúce. Spolu s vari ešte lepšie zvládnutým oblečeným však pôsobia úchvatne a vyšperkovane vďaka navrhnutým motívom. Avšak všetko vyššie menované je len na začiatku cesty. Snáď Dead or Alive 5 ukáže skutočný potenciál 360-tky.

Pomaly sme sa dostali k do oči bijúcemu nedostatku, za ktorý sa pravdepodobne budete aj hanbiť pri prezentovaní DoA 4 priateľom. Vlasy. Na rozdiel od krátkych vlasou, chĺpkov a srsti predstavujú dlhé vlasy horor pre herných vývojárov. Pravda nie pre všetkých. Chlapci z Team Ninja pri tejto úlohe sklamali na plnej čiare. Graficky samotná hra na prvý pohľad pôsobí príjemne, no ak sa na scéne objaví čo i len jedna postava s dlhými vlasmi, začnú vám krvácať oči. Otrasne, nevkusne, neprirodzene a absolútne neprimerane k výkonu konzoly sa doslova a do písmena lámu. Nie po malých kúskoch, pretože takto by to bolo ešte v medziach normy znesiteľné, ale po dlhých odstupoch. Najhoršie na tejto neschopnosti vývojárov je, že nám čo nevidieť opäť prinesú dojem kaziace vlasy v novej hre s názvom Dead or Alive Xtreme 2. Našťastie technické spracovanie arén zatieni hádam každučkú chybičku krásy. Detailné a životom prekypujúce arény sú jednoducho nezabudnuteľné. Napríklad boj na ceste v centre rušného mesta (ohromné množstvo sveteľných pútačov, lámp, aut premávajúcich po ceste a ľudí skandujúcich v bezpečí za malým oplotením), v Afrike v početnej spoločnosti zvierat či v japonskej záhrade plnej kvitnúcich stromov.

INTERFACE 7 / 10
Dead or Alive sa spočiatku snaží ohúriť bohatým menu. To však nie je ničím iným, než zmesou dobre známych herných módov, pre bojovky tak typických. Dojem širokej škály možností zvyšujú aj tie ponuky, ktoré mohli byť pokojne skryté v optionse. Stačí ak si spomenieme na Soul Calibur 3, kedy jedna ponuka zastrešovala viacero ďalších. Menu tým získalo na oveľa väčšej prehľadnosti. Vo všeobecnosti ale menu nového DoA slúži, no zo základných možností citeľne chýba ponuka vypnúť vibračnú funkciu. Taktiež je mrzutou skutočnosťou, že po zmene všetkých nastavení, okrem obtiažnosti, hráč stráca možnosť zapísať sa do svetového rebríčka a získať ponúkané bonusy.

Výber postáv zase naopak ponúka dostatočne širokú variabilitu medzi jednotlivými bojovými štýlmi a samotným postavám hádam len málokto dokáže odolať. Samozrejme nájdu sa aj zástupcovia mužského pohlavia, ale všetci dobre vieme, v čom DoA skutočne vyniká. Dokonalý pohyb vlasov to rozhodne nie je, pretože tak vysoko sa tvorcovia ani nestihli dostať. Zato ich parketa, vytvoriť dokonalý (mierne prehnaný) fyzikálny model ženských predností po niekoľkých plastických operáciách sa len tak nezaprie. Veď kto videl hlavného dizajnéra, okamžite vie odkiaľ fúka vietor, ale späť k téme. Automatické ukladanie pozície na rozdiel od Soul Calibur hráča vôbec nezdržuje, nakoľko nie je nútený po každej zmene sledovať obrazovku oznamujúcu save.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10

Označenie nového DoA čistokrvnou bojovkou vystihuje titul do bodky. Nenachádza sa tu žiadna odreagovačka typu Tekken Bowl, alebo podobné vychytávky z iných bojoviek. DoA si ide vlastnou cestou. Cestou súboja za súbojom. Okorenenie prichádza nanajvýš v podobe Tag Battle. Tým však hra netrpí, skôr otvára skrytý potenciál, ktorý je žiaľ potlačený niekoľkými, pre mňa dosť závažnými, chybami. Každá postava dokáže previesť efektný protiútok. Na tom by ešte nebolo nič zlé, keby ho AI súpera s veľkým zanietením nevyužívala enormne často a keby podobné zákernosti nebrali doslova kusiská energie. Pre hráča nočná mora, no pre prizerajúceho pastva pre oči, pretože v praxi vyzerá všetko takmer perfektne, akoby súboje boli dopredu nahrané. Po naučení nejakého náročného komba skutočne zamrzí, ak vám ho súper nedovolí dokončiť a takto by som mohol ešte pokračovať. Zvláštnosťou DoA 4 sú samotné súboje, ktoré v sebe spájajú rýchlosť, prefíkanosť a zákernosť v kombinácii s netradičnými arénami. Uznajte, byť porazený útokom geparda, alebo zrážkou s autom je na zamyslenie. Arény boli, sú a zrejme aj budú jedným z najväčších lákadiel. Tekken, Soul Calibur, ale aj Mortal Kombat ešte stále nedozreli na takúto interakciu s prostredím. Napríklad na tržnici je možné porozbíjať takmer každý stánok a rozmetať potraviny všade navôkol, pričom týmto spôsobom sa borci dokážu prebojovať až k pláži. Pravdou však ostáva, že všetci, okrem zarytých fanúšikov, si po chvíľke hrania všimnú, akoby súbojom niečo chýbalo. Tým niečím je iskra, ktorá by ich činila zaujímavejšími. Ak ste si ale obľúbili získavanie Achievementov, budete sa po malých dávkach a s radosťou k DoA vracať.

MULTIPLAYER 8 / 10
Viete si predstaviť bojovku na konzolách bez hry pre viacerých hráčov? Ja teda rozhodne nie a spolu so mnou drvivá väčšina ostatných hráčov. Klasický offline multiplayer si svoje zastúpenie opäť vydobyl. Koniec koncov nie je nič jednoduchšie než zohnať ďalších nadšencov s ovládačmi v ruke. DoA 4 ale prichádza i s online multiplayerom. Stačí ak ste klientom služby Xbox Live so zlatým členstvom, nakoľko klasické strieborné nestačí a to nielen pri online hraní DoA. Na zúčastnenie sa niektorého z online zápasov stačí vyhľadať prebiehajúci turnaj a podrobiť sa jeho pravidlám. Samozrejme je možné poriadať aj vlastné miniturnaje, pri ktorých si sami určujete pravidlá. Nemusím vari pripomínať, že multiplayer predstavuje najsilnejšiu stránku hry.

ZVUKY 8 / 10
Tvorcovia pri toľkej interakcii s prostredím zvládli zvuky elegantne. Niektoré dokonca naháňajú aj zimomriavky. Obzvlášť chladný zvuk kovu pri prekopnutí niektorej z krehkých žieňat cez zábradlie, alebo rachot po páde z niekoľkých metrov na tvrdý betón. Nahovorenie postáv, ako to už väčšinou v origináli býva zvykom, predvádza takmer bezchybné zladenie pier a reči. Zámerne som napísal v origináli, pretože okrem japončiny hra iný jazyk neponúka. Menu a titulky počas animácii sú v angličtine, prípadne ich hráč môže zmeniť za iný európsky jazyk, no hovorené slovo je výlučne v japončine. Mne osobne japončina nevadí, práve naopak, ale na druhej strane voľbu dabingu by mala hra rozhodne obsahovať.

HUDBA 8 / 10

Hudobná kulisa podobne ako v ostatných bojovkách hrá iba druhé husle. Uchu ale i napriek tomu dokáže slušne ulahodiť, teda pokiaľ ste fanúšikmi Aerosmith. DoA 4 obsahuje viacero z ich skladieb. V konečnom dôsledku však ponúkaná hudba nie je dôležitá. Xbox 360 umožňuje nahradiť pôvodné sklady ktorýmikoľvek z vašich obľúbených.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Keď som kupoval Dead or Alive 4 ešte nebolo na marketplace k dispozícii demo, no nijako zvlášť mi to ani neprekážalo, keďže k dielom pre pôvodný Xbox som sa dostal len okrajovo. Zároveň z prezentovaných trailerov spred vydaním hry vyžarovala príjemná atmosféra. No krátko potom, čo sa mi do rúk dostala finálna verzia, som znovu prišiel na to, že grafika nie je všetko. Podarená a príjemná zábava to nie je ani zďaleka. Občas, nie síce často, ale nemalo by sa to stávať vôbec, prejde nejaký ten z výpadov cez telo nepriateľa, čo pri besnote, ktorou sú oponenti posadnutí, má mnohokrát za následok porážku (len tak mimochodom, ešte aj teraz počas písania, som zapol DoA 4 a opäť sa mi táto chybička krásy stala). Druhým kameňom úrazu sú nastaviteľné stupne náročnosti. Najslabšou dostupnou a zároveň automaticky nastavenou je Normal, nasledovaný Hard a Very Hard. Lenže nie je Normal ako Normal. Až na nejaké tie obdobia som pravidelným hráčom dlhšie než je Slovensko znovu samostatnou republikou a ešte sa mi nestalo, aby aj po odohraní viac než desiatich hodín jednej a ten istej hry, mi súper na takto obyčajnej obtiažnosti pomerne často vyprášil kožuch. Proste nepriatelia sú akoby utrhnutí z reťazí (niektorí doslova). Niekedy som mal pocit, akoby mi každý druhý útok súper odblokoval protiútokom a k tomu si prihodí absurdne dlhý “juggling“ (pre laikov – súper vás útokom odlepí od zeme a bez možnosti brániť sa útočí zmesou rýchlych útokov, aby svojho oponenta udržal čo najdlhšie vo vzduchu, niečo na spôsob paseky, ktorú dokáže rozpútať napr. Dante v Devil May Cry). Nehovoriac o situáciách, pri ktorých som už naozaj neveril vlastným očiam, keď súper, hoc len chvíľku potom, čo ma od seba odrazil, čakal pokým k nemu nepribehnem. Na záver čerešnička na torte. ALPHA-152. Kto to vlastne je? Po niekoľkých súbojoch, teda po niekoľkých prehraných súbojoch, mi to bolo okamžite jasne. Ona musí byť manželkou Jinpachiho z Tekken 5. Podobne ako on, tvorí aj ona záver príbehového módu (žiaľ nielen jeho) a taktiež sa nedá ovládať. Ak sa vám tieto vyššie menované nedostatky pritrafia a oni sa vám s najväčšou pravdepodobnosťou pritrafia, budete sa sami seba pýtať. Kedy vlastne hry prestali byť o zábavnosti, radosti a pôžitku z hrania?

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
S kľudom Angličana môžem o Dead or Alive 4 hovoriť ako o jednookom kráľovi medzi slepými. Už takmer rok je jedinou next-gen bojovkou na trhu. Fight Night a SmackDown nepočítam, pretože nejde o typické bojovky. Ak sa dokonale naučíte chvaty postáv a s kúskom šťastia sa vrhnete do súbojov, ktoré budete rad za radom vyhrávať, nadobudnete z nového Dead or Alive skvelý pocit, no ak vás budú súperi kolo za kolom rozbíjať ako cigánsku hračku kvôli herným nedostatkom a chybám, neostane vám iné, než konzolu vypnúť alebo v tom horšom prípade mlátiť okolo seba. Tak či onak, ak patríte medzi mužské pokolenie, užijete si nielen pohľadnú grafiku, ale hlavne atraktívne slečny s extra pohyblivým a bujným poprsím. Tvorcovia by si mali uvedomiť, že nie je všetko len o detailnom natriasaní ženských predností, ale v prvom rade o neutíchajúcej zábave.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister školstva na tlačovej konferencii povedal, že hodnotiace kritériá boli známe v roku 2015. V skutočnosti boli schválené o rok neskôr.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

KULTÚRA

Socialistickú architektúru opľúvame. Dedeček vám preto neotvorí

Raper Vladimír 518 chce rehabilitovať socialistickú architektúru.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

Neprehliadnite tiež

Vedci po rokoch pochopili, ako je možné, že včely vedia lietať

Dlho sa zdalo, že krídla včiel sú príliš malé na to, aby ich dokázali zdvihnúť.

Parazit pomáha rastlinám varovať susedov pred útokom iných škodcov

Kukučina sa dokáže napojiť na viacero hostiteľských rastlín súčasne.

Pískajúce gélové guľôčky by mohli zrýchliť mäkké roboty

Hydrogél nájdete vo vázach, plienkach aj v robotoch.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 8 961
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 676
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 550
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 126
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 754
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 471
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 951
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 938
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 793