Jaws: Unleashed - Útok u hlbín hrateľnosti

Vždy, keď sa naša rodina chystala na dovolenku k moru, tešil som sa už pri pohľade na potápačské okuliare z predstavy, že sa potopím do morských hlbín, objavím vraky strarých lodí a truhlice plné pokladov. Bádateľské nadšenia vždy schladilo pomyslenie na

žraloky. Obraz obrovskej príšery, ktorá ma v krvavom oblaku sťahuje do hlbín mora, ma neopúštal celé prázdniny. Aj keď sa mi rodičia snažili tvrdiť, že na pobreží Jadranu žraloky nie sú, vedel som svoje. V mojich predstavách ostal stret so žralokom dodnes ako desivá predstava.

Aj dnes ma stretnutie so žralokom dokázalo vystrašiť skoro na smrť. Jaws: Unleashed je desivá hra. Bohužial nie spôsobom ktorý by človek čakal, ak pozná pôvodný film Jaws (Čeľuste) od Stevena Spielberga. Hra sa pokúša čerpať z licenicie Jaws, ale bez úspechu. Teda, ak si odmyslíme žraloka, čeľuste, krv a sťahovanie nič netušiacich plavcov pod vodu. V hre sa stávate záporným hrdinom z filmov – žralokom. Na prvý pohlľad vyzerá možnosť šíriť des medzi plavcami lákavo a nie je ťažké nechať sa strhnúť pocitom sily a aury strachu, ktorú okolo seba môže obria príšera šíriť.

Jaws sú bohužiaľ desivé skôr smutným spôsobom. Zlé tušenie prepadne väčšinu PCčkárov už pri ovládaní úvodného menu, ktoré dáva veľmi silne tušiť, že hra je konzolový port. Aj ked myš ako tak reaguje, kurzor by ste hľadali márne. Naozajstná bolesť ale začína po spustení hry. Úplne prvá vec, ktorú si všimnete je to, že ovládanie a kamera sú úplne príšené. Navigovanie kombináciou myšky a kllávesnice je zúfalo nepresné a hlavne zo začiatku budete všetky pokusy niečo uchňapnúť a rozkúsať opakovať niekoľko krát. Žralok má tendenciu otáčať sa samovoľne na stranu a narážať čumákom do steny (cúvať sa nedá takže ďalšia pol minúta je zabitá snahou vytočit sa smerom do voľného priestoru). Hra od vás bude často chcieť veci, na ktoré presnosť ovládania jednoducho nestačí. Samozrejme sa dostaví zlosť a frustrácia. V prvej pol hodine hrania som Jaws trikrát vypol, aby som sa mohol trochu ukludniť. Len fakt, že v tutoriáli som kvôli zaseknutému ovládaniu dvakrát zomrel, hovorí sám za seba.

Situácia je o to horšia, že sprasené ovládanie ide ruku v ruke s úchylnou kamerou. Tá ukazuje všetko, len nie to, čo poterbujete vidieť. Nastupuje úplný zmätok v ktorom neviete kam idete, kam sa pozeráte, ani čo sa okolo vás deje. Celou hrou prestupuje pocit, že bojujete proti zlému ovládaniu a nie proti nástrahám úrovní.

Keď sme pri tých úrovniach. Hra je rozdelená na dve časti. Príbehovou líniou, ktorú tvorí rad prepojených misií a voľným plávanie po vodách ostrova - akejsi rybacia obdobe Grand Theft Auto. Príbehové misie sú bezkonkurenčne najotravnejšou časťou hry. Chýba im plynulosť a aj najmenšia stopa logiky. V zásade celý čas rozmýšľate štýlom: „čo asi chceli designéri aby som tu spravil, nech môžem isť ďalej“. Hra od vás bude často chcieť veci, ktoré vyžadujú kvôli zlému ovládaniu takmer nadľudský výkon (alebo šťastie). Aj keď sa misie snažia rozprávať akýsi príbeh o zlej korporácií a ničení morského prostredia, v zásade ide stále len o požieranie ľudí.

Svetlým bodom Jaws je voľný režim. Máte k dispozícii rozsiahly priestor v okolí centrálneho ostrova, kde môžete plniť nepovinné misie alebo si len tak plávať a sem tam niečo zakusnúť. Od delfínov, žralokov, tuleňov až po kajakárov a člny. Zakúsite nepríjemný pocit na vrchole potravinového reťazca. Pohyb vo väčšom priestore zmierňuje dopad problémov s ovládaním a kamerou. Nepovinné misie majú formu drobných minihier, kedy máte napríklad v časovom limite zožrať určitý počet plavčíkov alebo nepozorovane stiahnuť pod hladinu psa. V týchto (vzácnych) momentoch si môžete naplno užiť morbidnú podstatu hry, ktorá pôvodne mala byť jej náplňou. Problém je v tom, že bezobsažné plávanie sa dosť rýchlo zunuje a hre sa nedarí motivovať k dôkladnejšiemu hraniu.

GRAFIKA 6 / 10

Grafika Jaws patrí do šedého priemeru konzolových konverzií. Na prvý pohľad je celkom príjemná, ale po čase začne byť jasné, že sa počítalo s limitovaným výkonom. Súčasné PC by bez problémov utiahlo oveľa viac detailov a efektov.Na druhú stranu Jaws pohodlne bežia aj na straších strojoch. Teda až do momentu, keď sa na obrazovke objavý veľa bubliniek, čo z nejakého záhadného dôvodu zrazí framerate do kolien. Podmorský svet nie je dosť farebný, aby bolo zábavné v ňom proste byť a ani tak prepracovaný, aby sa mohol tváriť ako realistický. Technická zastaralosť najviac udrie do očí v príbehových misiách, keď sa pohybujete v obmedzenejších priestranstvách.

Aj keď grafika nie je technicky na úrovni doby, je treba uznať že autori vyťažili maximum, ktoré stará generácia konzol ponúkla. Ohromne je spracovaný pocit z rýchlosti. Pri plávaní plnou parou vpred je naozaj radosť sledovať prostredie rýchlo plynúce okolo a človek má na chvíľu pocit skutočného predátora. Obstojný je aj “žraločí“ mód pohľadu, kedy sa okolo živých (jedlých) objektov objaví farebná aura, čo pomáha zjednodušiť orentáciu. Skvelé sú animácie žraloka, ktorý sa pohybuje s prirodzeným dvoj-tonovým šarmom. Bohužiaľ sa to isté nedá povedať o ľudských postavách, pripomínajúcich igráčikov (mladšia generácia si dosadí postavičky z Lega). Naneštastie ani grafike sa nevyhli bugy a pomerne často dochádza k nárazom do neviditeľných textúr alebo zaseknutím sa tlamou o okraj objektov. Celkový dojem je ale príjemný.

INTERFACE 1 / 10
O ovládaní už tu slovo či dve padli, takže len pre istotu. Je pekelné! Ak pretrpíte prvých pár hodín bez toho, aby ste rozkúsali inštalačný disk, tak sa naň dá zvyknúť. Pochopíte kde vznikajú kritické situácie a naučíte sa im predchádzať. Smutné je, že v tom čase už nie je prečo hru hrať. Nepovinné misie zabavia len na chvíľku a plávanie naslepo začne veľmi skoro nudiť. Aby som naozaj zabŕdol do všetkého musím spomenúť aj precitlivelú minimapu, ktorá má k presnosti ďaleko. Našťastie je k dispozícii veľká mapa ostrova s vyznačenými nepovinnými misiami a savepointami.

HRATEĽNOSŤ 6 / 10

Jaws ma aj svetlé momenty. Chvíle, keď strhnete rybára z paluby výletnej lode alebo len tak z pasie rozoženiete (a preriedite) húf delfínov, sú oslavou morbídnej hrateľnosti a radosti z ničenia. Radostné momenty sa ale dajú spočítať na prstoch jednej ruky. Inak je hranie Jaws utrpením. Hra sa pokúša motivovať hráčov k zodpovednému hraniu veľmi jednoduchým RPG systémom. Za zničený majetok a splnené misie získavate body a za tie si môžete kupovať zvýšenie atribútov (rýchlosť, zdravie a podobne). Keď dosiahnete určitú úroveň atribútu, odomknú sa nové schopnosti. Samozrejme skoro všetky majú niečo spoločné s ničením a kŕmením. Nakoniec som ale aj tak ostal pri starom dobrom kusaní. Hlavnýnm problémom hrateľnosti je nešťastná náplň príbehových misií, ktorá ide hlavou proti zábavnosti a aj proti logike. Napríklad hneď na začiatku, pri úteku z akvária, sa dostanete do jedného bazéna s kosatkou, ktorá má predstavovať záverečného bossa. Boj spočíva v tom, že plávete v bazéne dokolečka a kúšete kosatku do zadku. Ak sa k nej priblížite z inej strany kusne od zadku ona vás. Takže nasleduje asi 5 minút krúženia dokolečka a hryzania zadníc. Keď zviťazíte, tak sa samé od seba otvoria železné vráta a vy môžete vyplávať na slobodu. V podobnom duchu sa nesie náplň všetkých misií príbehu.

MULTIPLAYER
Multiplayer by ste hľadali márne.

ZVUKY 3 / 10
Tam, kde sa dala grafike priznať aspoň snaha o štýlové spracovanie, zvuky autori vyslovene odflákli. Patetické zvolania „Oh my God!“ a „Shark!“ sa opakujú tak často, že som chvíľu vážne uvažoval o vypnutí reprákov. Na druhú stranu aspoň máte o dôvod viac nenávidieť palvcov a čo najrýchlejšie ich navždy umlčať. Možno to bol od začiatku zámer. Ale asi nie. Úplným sklamaním sú nevýrazné zvuky mora a vody. Čakal by som, že pri dopadne obrovského žraloka na hladinu sa ozve grandiózne šplechnutie, ale počuť je len smutné zblňk. Vlny, streľba trhanie, výbuchy, všetko znie ako spoza zatvoreného okna.

HUDBA 3 / 10
Je rovnaký prípad ako zvuk. Chudobný soundrack sa opakuje príliš často. Tracky pritom za moc nestoja a veľmi rýchlo sa opočúvajú.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
V ideálnom svete by Jaws bola oddychovou, nenáračnou hrou. V skutočnom svete je ťažká. Ovládanie a kamera často spôsobia, že vás uhryzie jeden malý žralok, ktorého by ste normlálne zhltli na desiatu. Prípadne vás ustrieľa na smrť potápač, ktorého ani neuvidíte. O umelej inteligencii nemá zmysel hovoriť. Veci na vás buď útočia, alebo utekajú. Ale v zásade to pre potreby Jaws bohato stačí.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 3,6 / 10
Jaws: Unleashed mohli byť slušnou hrou. Problémy s ovládaním a kamerou ich zrážajú hlboko pod priemer. Zbytok hry zas neponúka tak zábavný (alebo kvalitne spracovaný) obsah, aby sa oplatilo trpieť ovládanie a bugy. Bežný hráč nemá dôvod po Jaws siahnuť. Ak ste si od detstva pílili zúbky do špicata a na plavárni vždy sťahovali kamarátov pod vodu, môžu byť Jaws hrou pre vás. Inak ruky preč!

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Deti mali vyššiu šancu prejavovať znaky autizmu, ak fajčila ich babka z matkinej strany.

Fotosyntézu spustili v umelej hmote, čistí vzduch a vyrába čistú energiu

Zariadenie zatiaľ vyskúšali len pri modrom svetelnom spektre.

Vypočítali, ako sa dá cestovať v čase, ale stroj postaviť nevedia

Nový výskum navrhuje matematický model, ktorý umožňuje cestovanie v čase.

Na Marse by ľudia mohli bývať v domčekoch z červených tehál

Inžinieri našli spôsob, ako z červenej pôdy Marsu vyrábať odolné tehly.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 145
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 588
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 330
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 111
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 093
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 225
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 078
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 875
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 071
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 978

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop