Aké sú trendy v mobilných telefónoch a čo pripravuje Nokia? Hovorili sme s generálnym riaditeľom firmy pre Česko a Slovensko JÁNOM KOLIMÁROM.
Výrobcovia ako Sony Ericsson zaznamenali úspech, keď začali svoje telefóny nazývať menami namiesto číslami. Prečo sa Nokia stále striktne drží číselných kódov?
„Sme konzervatívci. Dávali sme väčší dôraz na inžiniersku časť našich produktov. No mení sa to, na trh sme napríklad uviedli kolekcie L´Amour a Pink. To čo bola v LG edícia Chocolate, bol u nás L´Amour. Máte však pravdu, vždy viac rezonovali čísla.“
Dokážete pri súčasnej ponuke okamžite priradiť správny číselný kód ku ktorémukoľvek telefónu Nokia?
„Orientujem sa ešte, no uznávam, že s tým mám sám problémy. Môžem však povedať, že kolegovia vo Fínsku, ktorí majú na starosti pomenúvanie telefónov, sa nad touto otázkou hlboko zamýšľajú.“
Aké telefóny v súčasnosti používate?
„Môj prvý mobilný NMT telefón bola Nokia 150, na to sa nedá zabudnúť. Keď som ho používal, ešte som nepracoval v Nokii. Aj môj prvý GSM telefón bola Nokia, model 2110. Potom som začal pracovať pre Nokiu a už si nepamätám, koľko telefónov som odvtedy mal. Aktuálne používam dva telefóny, komunikátor Nokia 9300 a E61. Veľmi sa teším na multimediálny model N95.“
Rok 2006 bol rokom multimediálnych telefónov. Aké trendy očakávate na budúci rok?
„Tento rok sme videli posun v tom, že hudbu a e-maily v mobiloch doplnila navigácia. Nokia dokonca kúpila firmu, ktorá vyrába navigačné aplikácie. V niektorých telefónoch bude priamo GPS modul, napríklad v Nokii N95. Pri vývoji mobilných fotoaparátov pokračujeme v spolupráci s výrobcom optiky Carl Zeiss, na budúci rok budú štandardom mobily s automatickým zaostrovaním. Trend prieniku hudby do mobilov však bude pokračovať.“
Do akej miery dokáže mobilné zariadenie nahradiť fotoaparát, kameruči MP3 prehrávač?
„Nedávno som čítal zápis z debaty najväčších guru internetu o tom, ako bude web vyzerať v roku 2020. Vyplývalo z neho, že veci, ktoré sú dnes jasné, v roku 2020 vôbec jasné nebudú. Na internet bude možné pristupovať z hocakého zariadenia. Nebude záležať na tom, aké zariadenie budete mať, alebo ako budete telefonovať, jednoducho to zariadenie bude schopné prijímať a dávať všetko, čo od neho chcete. Žijeme ‘psí život‘, za kalendárny rok prejdeme sedem technologických rokov. Kapacita a technologická výbava mobilov sa zvyšuje tak rýchlo, že čo bolo pred rokom nerealizovateľné, dnes už nie je moderné.“
Prečo Nokia ako jeden z mála veľkých výrobcov vôbec nereaguje na módnu vlnu ultratenkých telefónov?
„Nokia svojho času začala produkovať módne telefóny, spomeňte si na model 8210. Na tie časy to bol prevratne tenký a malý telefón. Doteraz si však kladieme otázku, čo ultratenké telefóny dokážu okrem toho, že sú ultratenké.“
Ako vidíte budúcnosť mobilnej televízie?
„Máme model N92, sme pripravení a v priebehu budúceho roka predstavíme niekoľko modelov, ktoré budú schopné digitálnu televíziu prijímať. Veľa však záleží od rozvoja tejto služby. Vývoj na trhu pozorne sledujeme.“
Medzi najväčšie slabiny mobilov patrí výdrž batérie. Výrobcovia neustále zdokonaľujú výbavu telefónov a funkcie, no výdrž sa roky nemení. Prečo?
„Pre nás je prvoradé poskytnúť v telefóne čo najviac funkcií a batéria tak musí zvládať vyššie zaťaženie. Je to daň za to, že v telefóne nájdete viac funkcií, farebné displeje s vysokým rozlíšením. Operátori kedysi v reklame kládli dôraz na pokrytie, no dnes to už nikoho nezaujíma. Takisto už dnes nikoho nezaujíma pohotovostný čas batérie, každý vie, že batériu musí častejšie dobíjať. Možno to prirovnať k autu: výkonný motor veľa žerie.“
Je to však jediná cesta? Nedá sa skutočne s kapacitou batérií nič robiť?
„Myslím, že vývoj batérií ide zatiaľ len cestou evolúcie, žiadnu revolúciu nemožno očakávať.“
Medzi najčastejšie kritizované nedostatky telefónov Nokia patrí slovník T9 s diakritikou, ktorý predlžuje odosielané SMS správy, alebo jednoduchý budík bez možnosti opakovaného nastavenia. Prečo Nokia nereaguje pružnejšie na požiadavky zákazníkov?
„V nových telefónoch už bude možné diakritiku v slovníku T9 vypnúť. Budík sme už v niektorých telefónoch prepracovali, aj v novej verzii softvéru Symbian je táto aplikácia upravená.“
Každý výrobca mobilov má okruh fanatických priaznivcov i odporcov, ktorí dokážu na internete hodiny polemizovať. Prikladáte takýmto ohlasom dôležitosť?
„Veľmi veľkú. Máme dokonca interný projekt, v ktorom povinne vyberáme z každej krajiny jedného internetového šialenca, nezáleží na tom, na akej pozícii pracuje. Podľa pravidiel projektu má menej ako tridsať rokov, sleduje blogerov a komunity a komunikuje s nimi ako jeden z nich. Nokia v čase internetu nemôže ignorovať blogy a diskusie. Ľudia z Nokie každý deň sledujú články i diskusie na internete. Veľmi dobré čítanie sme mali po uvedení modelu N95, keď naši zarytí odporcovia povedali, že je to prvý telefón, ktorý ich presvedčil.“
Nokia na Slovensku je dlhodobo riadená z Českej republiky, tu ste otvorili iba obchodnú kanceláriu. Prečo?
„Je to filozofia materskej spoločnosti. Keď si vezmete Švajčiarsko, je vedené z Viedne, podobne ako Rumunsko, ktoré riadia z Budapešti, pričom v Rumunsku je väčší trh. Ide len o koordináciu a efektivitu riadenia. Množstvo iných veľkých firiem má podobnú filozofiu a funguje to.“