Caesar IV - návrat legendy

Dlhé roky, presnejšie osem rokov, sme čakali na vydanie štvrtého dielu slávneho Caesara. Konečne je tu. Chcete vedieť, ako dopadol? Je lepší ako trojka? Ako obstál v súčasnom pretlaku „rímskych stratégií“? Dočítate sa v našej recenzii.

Za posledné dva-tri mesiace sa už tretíkrát virtuálne dostávam do starého Ríma. Najprv to bolo Glory of the Roman Empire, potom CivCity: Rome a najnovšie Caesar IV . Je snáď jasné, ktorá z týchto hier bola najočakávanejšou a vkladali sa do nej najväčšie nádeje... Na Caesara IV sa čakalo dlho, predlho – celých osem rokov od vydania najúspešnejšieho tretieho dielu. Štvrté pokračovanie bolo prekvapivo ohlásené na minuloročnej Game Convention v Nemecku a odvtedy autori (odpadlíci z Impressions, po novom Tilted Mill Entertainment) pravidelne vypúšťali krásne screenshoty či in-game trailery, aby navnadili nedočkavých hráčov s driemajúcimi pudmi imperátora, ktoré čakali na vzplanutie. Augustové demo predviedlo kvality nového enginu, ukázalo, čo Caesar dokáže po technologickej stránke a už neostávalo nič iné, len počkať na plnú verziu.

Dočkali sme sa a Caesar IV je tu. Neprišiel s hrmotom – ako veľká voda – prišiel, ako sa na veľkomožnú legendu patrí, s noblesou. A noblesa, to je to, čo Caesara neopúšťa ani po dlhých hodinách hrania – je to jednoducho luxusná, náročná, príťažlivá a komplexná manažmentovo-budovateľská stratégia, čo sa žiadnej z konkurenčných rímskych hier nepodarilo dosiahnuť.

Prvý pohľad do menu budí pomerne nostalgický dojem – neprináša nič prevratné ani nové oproti tretiemu dielu. Stále je tu možnosť hrať kampaň, len tak si bezcieľne stavať mesto, či použiť priložený editor a vytvoriť vlastný príbeh alebo aspoň jednu mapu. Kampaň je rozdelená na tri časti sprístupnené klasickým postupovým systémom – po ukončení jednej sa vám odomkne ďalšia. Dosť však bolo takýchto planých rečí, poďme rovno na to podstatné – ako sa nový Caesar hrá.

Princípy známe už roky-rokúce sa nezmenili. Stále vás čaká nekonečné budovanie komplexného hospodárskeho reťazca, ktorý zabezpečí prosperitu mesta. Začiatok budovania nebude robiť žiadnemu fanúšikovi Caesara problémy, ide o zaužívaný kolobeh stavania obytných budov, poľnohospodárskych usadlostí a ďalších stavieb nutných na zabezpečenie obyvateľstva tým najdôležitejším – potravinami. To aj začiatočník zvládne pomerne ľahko, avšak potom nasleduje fáza rozvíjania blahobytu, ktorá do detailov preverí vaše schopnosti. Ľudia začnú túžiť po viacerých druhoch jedla, budú chcieť nejaké to vínečko, sem-tam zájsť do arény na gladiátorský súboj, či sa len tak poprechádzať po záhradách. Samozrejme potrebujú aj čo-to piť a smradľavá mútna voda zo studne nestačí každému, preto príde na rad stavba akvaduktov, zásobníkov a fontán. Postupne, ako budete stavať nové a nové budovy, ponúkajúce nadštandardné služby obyvateľom, budú sa aj, spočiatku nenápadné domčeky plebejcov, meniť na krásne vily – rovnako, ako v starom Caesarovi III. S rozvojom mesta sa začnú prehlbovať rozdiely medzi bohatými a chudobnými, vyskytnú sa choroby, ba až epidémie. A budovy, tie tiež budú starnúť a pravidelná obhliadka statikom bude ozaj prebotrebná... O to všetko sa budete musieť starať – postaviť prefektúry a nemocnice, hygienické zariadenia (pretože prevencia je dôležitá...), školy, knižnice, nekonečné kilometre ciest, námestí, záhrad, parkov a ešte ohromne veľa iných maličkostí. Maličkostí, ktoré spolu tvoria krásny (a podľa vašich schopností – možno aj fungujúci) komplex, ktorého majestátom sa budete kochať a tešiť sa, ako ste to všetko dokázali vybudovať.

Nie všetko je však také dokonalé, ako sa zdá. Priznajme si – Rimania neboli neviniatka a kde-tu si narobili aj nepriateľov, takže obrana mesta nesmie ostať zanedbaná. Najmä, keď vaše mesto budú obývať vznešenejší občania, budete musieť investovať do armády a opevnenia, aby sa ľudkovia cítili v bezpečí.

Náplň a ciele misii sa nezmenili a Caesar IV opäť prináša overený princíp ukazovateľov. Postupne musíte zdvihnúť hodnotenie svojho mesta v rôznych odvetviach – kultúry, bezpečnosti, prosperity (daná najmä stupňom rozvoja budov), počtu obyvateľov a cézarovu priazeň (áno, aj Cézar má svoju cenu...). Misie by sa dali rozdeliť na bojovejšie a mierumilovnejšie, avšak každý snáď pochopil, že Caesar nie je zameraný na boj, a tak aj jeho spracovanie vyzerá. Jednoduché, priamočiare, bez zbytočného vymýšľania a náročného ovládania vojsk. Kohorty skrátka bojujú samé, bez nejakých väčších možností do súboja zasahovať. Predpokladom pre vznik a existenciu vojska je samozrejme prísun zbraní, množstvo potravín, a teda stavba ďalších budov, ktoré zas a znova skomplikujú ekonomiku mesta.

Celkom vítanou pomocou – avšak opäť nie novinkou oproti starším dielom – je systém poradcov, ktorí vám prehľadne, v tabuľkovej podobe, poskytnú info o dianí v meste. Môžete si skontrolovať, koľko nezamestnaných plebejcov sa poflakuje a nudí, či naopak kde sa idú pretrhnúť od roboty, lebo im chýba pracovná sila. Poradcov budete musieť navštevovať veľmi často, inak stratíte prehľad a z mesta sa vám stane dezorganizovaný chaotický svet plný teroru a agresie, vrážd, znásilnení, požiarov, lúpeží, moru a iných hnusných pliag: vydierania, korupcie a úpadku... a... hmmm, možno by aj stačilo…

Ešte pár slov utrúsim o obchode s inými provinciami a môžeme sa vrhnúť na hodnotenia. Obchod je bezpodmienečne nutný, pretože je nielen zdrojom financií, ale často budete musieť využiť aj dovoz, pretože nie vždy vám reliéf krajiny umožní čokoľvek pestovať, čokoľvek ťažiť a vyrábať. Avšak ľudia to neakceptujú a napriek tomu budú chcieť všetko – nie je preto iná možnosť, ako chýbajúci materiál doviezť...

GRAFIKA 9 / 10
Niet čo dodať. Extrémna detailnosť, niekoľko módov kamery (vrátane krásnej panoramatickej s takmer neobmedzenou možnosťou otáčania a zoomovania), prijateľné hardwarové nároky a hlavne atmosféra. Grafika (samozrejme ruka v ruke s vyladenou hrateľnostou) vytvára vskutku jedinečnú atmosféru, ktorá ďaleko prevyšuje konkurenčné rímske pseudo-hry.

Caesar je z 50 % o grafike. Pokiaľ vaše mesto funguje, nemusíte nutne pracovať na tom, aby fungovalo ešte lepšie. Môžete sa len kochať. Prezerať si detaily budov, originálne animácie postavičiek, poslziť si pri západe slnka, báť sa pri búrke, vymýšľať, kde čo prestavať len preto, aby to skrátka vyzeralo lepšie. Caesar ponúka v tomto ohľade neskutočný zážitok, a vďaka tomu je hodnotenie také, aké je. Jeden hlúpy bodík chýba do dokonalosti, a to len preto, lebo v Caesarovi niekto trošku odflákol „stavbu“ okrasných rastlín či záhrad. Nie vždy sa vám takýmito drobnosťami podarí zaplniť priestor, stáva sa, že vám nejaký ten centimetrík štvorcový ostane prázdny, pretože skrátka hra neponúka vhodný tvar alebo veľkosť záhrady či živého plota, ktorý by do voľného miesta pasoval...

INTERFACE 8 / 10
Prakticky veľmi podobný s tým z tretieho dielu, čo je koniec-koncov dobré. Je prehľadný a prístupný, systému ikoniek na ovládacej lište pochopíte veľmi rýchlo. A lišta sa dá dokonca skryť, čo prispieva k nerušenému kochaniu sa svojím výtvorom. Chýbal mi preddefinovaný systém klávesových skratiek, čo je však zanedbateľný problém.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Caesar prináša niekoľko noviniek, ktoré ovplyvňujú hrateľnosť – a môžem vás upokojiť – žiadna z nich nie je negatívna. Tou hlavnou je zmena v správaní obyvateľov. V treťom dieli bolo nutné stavať obydlia tesne pri budovách, v ktorých mali obyvatelia pracovať – čím „chtě-nechtě“ vznikali slumy, kde sa to hemžilo kriminalitou, epidémiami a rôznymi inými problémami. Priemysel – a tým pádom aj robotníkov – bolo totiž nutné situovať ďalej od centra, aby sa rozmaznaná aristokracia mohla nerušene a v tichu rozprávať. V štvorke sa to podarilo eliminovať veľmi jednoducho – skrátka obyvatelia do svojich zamestnaní vedia dochádzať aj z veľkej diaľky, môžu teda bývať v peknom prostredí centra mesta, a pracovať na farme na periférií. Dáva to viac realistickejších možností pri budovaní infraštruktúry a zbytočne vás to neobmedzuje.

Ďalšou novinkou je rozdelenie obyvateľstva do troch tried – plebejci, equiti a patriciovia. Plebs sa stará o bežné manuálne práce (farmárčenie, ťažba a pod.), equiti pracujú vo vznešenejších odvetviach (zdravotníctvo, školstvo atď.) a patriciovia len posedávajú a platia dane. Práve tí sú odrazom prosperity vášho mesta. Vidieť spokojného patricia, je ako vidieť Slotu s Bugárom hrať pospolu squash... Ak sa vám to však podarí, v očku sa vám aj slza zaleskne – väčšinou však z toho účtu za import požadovaného luxusného tovaru z ďalekých exotických zemí...

Vďaka zaužívaným princípom hrateľnosť nemôže dostať nižšiu známku ako 8, avšak myslím, že ak nejaký piaty Caesar vyjde, bude musieť priniesť niečo ozaj prevratné a nové, lebo štvorka toho v ohľade hrateľnosti až tak veľa nového neprináša.

MULTIPLAYER
Caesar nie je zameraný na sieťovú hru, avšak nejaká tá možnosť v podobe „tabuľkového“ zápolenia tu je. Môžete si teda takto zmerať sily s ostatnými hráčmi na celom svete.

ZVUKY 8 / 10

Autori sa nedali zahanbiť ani po zvukovej stránke. Mesto je plné ruchu, vydávané zvuky sa menia v závislosti od stupňa priblíženia kamery – pri maximálnom zoome do vinárskej dielne počujete čvachtanie hroznových bobúľ pod nohami pracovitého plebejca, naopak pri pohľade z veľkej diaľky sa mestom ozýva hurhaj a zmes zvukov zo všetkých možných odvetví... Čo je však absolútna bomba, i keď trochu nezmyselná, je možnosť zapnúť si hru v latinčine. Všetky nahovorené dialógy sú okrem angličtiny prístupné aj v tomto mŕtvom jazyku. Pre zmysluplné hranie je to samozrejme nevyužiteľné, ale považujem to za vtipné plus.

HUDBA 9 / 10
Opäť takmer stopercentné hodnotenie. Hudba zas a znova zadupáva svojich – teraz už vieme, že chabých – konkurentov pod čiernu zem. Hudobné motívy úplne presne zapadajú do atmosféry, ktorú tvorí spomínaná grafika a hrateľnosť, nemiesi sa so zvukovými efektmi a pravdupovediac, vydala mi na samostatný soundtrack...

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Už v úvode som naznačil, že Caesar IV je náročná hra. To veru je, a je to spôsobené najmä príliš ťažko splniteľnými kritériami v misii. Niekedy je skutočne problém dosiahnuť požadovaný stupeň prosperity, inokedy sa to dá, avšak až príliš to zdržuje a otravuje. Hra sa mi zdala byť v tomto zmysle trochu nedoladená a hráči až príliš preceňovaní. To je tak na sedmičku. Avšak inteligencia malých panáčikov v meste je výborná – väčšinou bez problémov nájdu cestu tam, kam majú, nie je problém s nedostupnosťou tovaru v domoch, pretože ich obyvatelia skrátka nevedia trafiť do obchodu. To je tak na deviatku...

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Rozmýšľal som, či Caesarovi udelím hodnotenie nižšie ako 9 bodov, avšak nakoniec zvíťazila moja láska k tejto sérií. Viem, je to možno trochu neobjektívne, pretože Caesar sa okrem dokonalej grafiky, výbornej hrateľnosti, krásnej hudby, dlhočiznej hracej doby a perfektnej atmosféry v podstate nemá čím chváliť... Ba dokonca ani neprináša žiadne podstatné zmeny a vylepšenia oproti tretiemu dielu.

Čo však ponúka je komplexný, po všetkých stránkach kvalitný zážitok a exkurz do starého Ríma. Nič lepšie v dnešnej dobe na hernej scéne nezoženiete – Glory of The Roman Empire, či Sid Meierove CivCity strácajú zmysel, prichádza Caesar IV, ktorý konkurenciu s nadhľadom a noblesou prekonáva. Jeho jediným výrazným oponentom je o osem rokov starší, tretí diel...

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči o Slovane v KHL hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

Je vám naponáhlo? Appka prezradí, kde je najbližší voľný záchod

Japoncom sa už nestane, že kým stoja v rade na WC, iné kabínky v dosahu chôdze sú prázdne.

Rýchle mobilné 5G siete sú na dosah, testuje ich viacero operátorov

Nové technológie pomôžu rozvoju internetovej infraštruktúry. Odbremenia sa káble, viac dát pôjde vzduchom.

Lieči sklerózu multiplex: Pacienti sa niekedy uchyľujú až k nebezpečným alternatívam

Liečba na mieru sa postupne stáva medicínskym trendom, tvrdí pre SME slovenský lekár a neurovedec Tomáš Kalinčík.

Google pomôže moderovať diskusie a upozorňovať na toxické komentáre

Moderátori nebudú musieť čítať tisíce príspevkov. Na problémové texty ich upozorní počítačový automat.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 901
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 791
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 799
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 479
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 393
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 611
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 937
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 735
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 083
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 847

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop