Sam & Max: Culture Shock - otrepané, no Sam & Max strike back!

O budúcnosť šialenej detektívnej dvojice Sama a Maxa sme už veru poriadne báli. Po rokoch čakania, po mori dohadov a kopci špekulácií už ale máme rukolapný dôkaz ich pretrvávajúcej existencie. Inteligentný pes a šialený králik sú späť. A to v tej najlepše

Takmer pred 20 rokmi Steve Purcell zhmotnil na niekoľkých pokreslených papieroch s názvom Monkeys Violating the Heavenly Temple svoje prapodivné, uletené predstavy o dvoch členoch zvieracej ríše. Stvoril tak azda najpofidérnejšiu a najvtipnejšiu dvojicu nezávislých policajných detektívov, s akou sme kedy mali tú česť prísť do styku. Úplný punc kultovosti (a to sa nebojím to slovo použiť, hoci s takým silným výrazom narábam vždy radšej opatrne) definitívne nadobudli v roku 1993, kedy Lucas Arts, vtedajší majster adventurného remesla, vytvoril hru Sam & Max: Hit the Road na základe tohto komixu. Inteligentné psisko s lexikálnym fondom hodným tvorcu komplexného výkladového slovníka v spoločnosti zajaca s psychopatickým úsmevom a sklonmi k brutálnemu násiliu – roztomilá dvojica, ktorá si získala srdce každého, kto k nej čo i len pričuchol. Na základe úspechu hry to dotiahla dokonca až k vlastnému televíznemu seriálu. Zahodiť takúto osvedčenú a úspešnú značku by bol nezmysel, a tak nikoho neprekvapilo, ale zato veľmi potešilo, že v roku 2002 Lucas Arts ohlásilo pokračovanie s názvom Sam & Max: Freelance Police. Jasné. Druhý diel adventury a recenzia na neho sú teda konečne tu, že? Tudle. Ono to totiž neprebiehalo tak ľahko, ako by jeden predpokladal...

Ozajstný šok totiž v marci roku 2004 spôsobilo zrušenie vývoja Freelance Police. Lucas Arts sa vtedy vzdalo adventurnej tradície (pochovávajúc tak ďalšie projekty ako napríklad pokračovanie Full Throttle) a rozhodlo sa zaoberať už len vývojom prudko komerčných, i keď nepopierame, že občas prudko kvalitných Star Wars titulov. Neutíchajúce kondolencie pozostalým autorom Sama a Maxa od smútiacich fanúšikov nad pomysleným hrobom detektívnej dvojice však našťastie priviedli časť odídevšej adventurnej frakcie Lucas Arts, aktuálne združenej pod značku Telltale games, na myšlienku znovuzrodenia našich miláčikov. (Keď už do toho úvodu pchám toľko informácii, tak poviem aj to, že druhá časť ex-lucasov sa zgrupla okolo Tima Schafera v štúdiu Double Fine, ktoré vydalo oceňovaných a nedoceňovaných Psychonautov a tretia časť, Autumn Moon Entertainment, teraz vyvíja skvele pôsobiace Vampyre Story.) Po naťahovačkách o autorské práva sa nakoniec podarilo Telltale získať licenciu a ešte priazeň, požehnanie a v neposlednom rade prísľub na spoluprácu i od samotného otca detektívnej dvojice Steva Purcella. Keďže väčšina autorov v Telltale bola zaangažovaná do pôvodného projektu, bolo jednoduché oprášiť staré skúsenosti a predstavy o adventure. I technická stránka bola skoro vybavená, ako engine poslúžil ten istý základ, ktorý rozpohyboval prvotinu štúdia s názvom Bone. Táto hra bola taktiež podľa komixovej predlohy a so Samom a Maxom má dokonca ďalšie spoločné menovatele – epizodickosť plus výhradne elektronickú distribúciu (aj keď sa raz obe zjavia i v škatuľovej verzii, stále bude možné objednať si ich len cez internet). Bone: Out of Boneville však bolo pre väčšinu ostrieľaných adventuristov trošku nepríjemným sklamaním, a tak sa spustila vlna obáv, či to nakoniec so Samom a Maxom nedopadne rovnako. Druhou epizódou Bone s názvom The Dark Cow Race si napokon Telltale mierne napravilo reputáciu, no a prvou epizódou Sam a Max: Season 1 s názvom Culture Shock... Tak tou si ju teraz napráva totálne!

Najcharakteristickejšou črtou Culture Shocku je prítomnosť všetkých druhov bohatého spektra humoru – od ľahučkej irónie, cez tvrdší sarkazmus až po absolútny cynizmus. Spôsob výstavby vtipov je nezameniteľný s akýmkoľvek iným rukopisom, je maximálne svojprávny a originálny (napríklad ako Groeningova Futurama alebo Simpsonovci), všetko tu má svoju vlastnú, uletenú a hlavne zábavnú zákonitosť. Už len úvodné okno novinárskej verzie ma prinútilo pousmiať sa nad štýlom komunikácie autorov s hráčmi – stálo na ňom varovanie s výstrahou, že ak túto verziu spustí niekto iný ako herný novinár, povypadávajú mu oči a ktovie čo ešte všetko iné. Vtipy, vtipy, vtipy, vtipy. A to veľmi podarené vtipy, žiadne vyšumelé, trápne pokusy a odvary. Humor od launch-obrazovky až po posledné písmeno v titulkoch. Presne v to sme dúfali, presne to sme už zas tak veľmi potrebovali a presne to sme aj dostali. Čo viac si želať?!

Úvodná časť prvej série novodobého počítačového seriálu sa nemôže začínať nikde inde ako v rozhádzanej kancelárii podarenej dvojice. Štandardnú náplň trávenia voľného času – teda vykonávanie niečoho násilného a nebezpečného – preruší zvonenie telefónu, ktorý, hoplá, v miestnosti akosi absentuje. Lístok od tajomného únoscu hovorí, že bude detektívom navrátený, ak zaplatia výkupné a umiestnia ho k myšej diere. Výkupné vo forme ementálu. Hmm, kto tak za týmto nekalým zločinom môže stáť? Sam a Max túto záhadu nakoniec (násilím, ako inak) vyriešia, aby sa rovno mohli pustiť do ďalšej. Ich štvrť totiž zaplavili detské hviezdy z televízneho programu, tzv. Soda Poppers, ktoré neúnavne, ba priam až dotieravo vnucujú obyvateľstvu rôznymi spôsobmi (čmáraním po stenách, rozdávaním videokaziet zadarmo...) novú ikonu masovej kultúry – akéhosi chlapíka s menom Brady Culture. Všetky aktivity týchto hviezdičiek, ktoré nedávno zjavne podstúpili výplach mozgu, sú natoľko ostentatívne, až to vzbudzuje podozrenie. Niečo tu prosto nesedí, a hoci vôbec nie je jasné čo, treba s tým skoncovať.

GRAFIKA 8 / 10
Aby sme sa vyhli nedorozumeniam a zbytočným ukrivdeným príspevkom v diskusii (a lá prečo má takáto hra rovnako dobré hodnotenie ako moja obľúbená hra XYZ, keď tá XYZ je modernejšia), rovno napíšem, že túto vysokú známku z väčšej (ergo takmer celej) časti vytvára estetická, nie technická hodnota titulu. Engine z Bone síce doznal mierneho vylepšenia (voľbu rozlíšenia, antialiasing), ale nenádejajte sa, že by ste Sama a Maxa mohli onálepkovať výrazmi ako next-gen graphics, HDR, realtime shadows, ragdoll, blabla. Aj tak to tu nikomu nechýba. Najdôležitejšie je, že okolie i postavy spĺňajú komixové parametre, že prostredie pôsobí totálne uletene, že architektúra je výsostne nerealistická a že prechod do 3D nenabúral naše vnímanie zdatne deformovaného životného priestoru hlavných hrdinov. Dobrému dojmu veľmi napomáha aj ladne a striedmo premiestňujúca sa kamera. No a sledovať uletenú chôdzu alebo vulgárne pohyby tak rozkošne vyškereného a po okolí neprestajne motajúceho sa Maxa, je potešením samo o sebe.

INTERFACE 9 / 10
Vizuálne prevedeniu menu je v symbióze s odľahčeným charakterom hry, jeho náplň je zas úplne adekvátna skromným technickým parametrom. Vďakabohu za možnosť zapnúť titulky, pretože sa vám veľakrát stane, že slovo, čo niekto (hlavne Sam) vypustí z úst, budete počuť prvýkrát v živote. Ak sa chcete dobre zorientovať v mnohých vtipoch ukrytých v zložitých vetných konštrukciách (sú tam dokonca dlhšie súvetia, ako tvorí Kordi vo svojich recenziách), titulky veľmi oceníte. Samotné ovládanie je klasickou záležitosťou dvoch tlačidiel na myške. Oproti prvému dielu sa tu už nenachádza ani nutnosť prepínať akcie, po kliknutí na hotspot Sam a Max vykonajú presne to, čo by ste od nich chceli a očakávali. Hoci treba priznať, že niekedy vaše očakávanie výrazne prekonajú. Ale vždy len v pozitívnom zmysle. Inventár sa vyroluje po kliknutí na kartónovú škatuľu konštante umiestnenú v rohu obrazovky, je veľmi ľahko prístupný i ovládateľný. Pathfinding funguje, dialógy sa preskakovať dajú... niet dôvodu neudeliť vysoké hodnotenie.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Pôsobí to skvelo po estetickej stránke, jednoducho a príjemne sa to ovláda, prekypuje to nadštandardne kvalitným humorom... No ako by sa to asi mohlo hrať? Báječne! Všetko je navyše okorenené netypickými a pomerne originálnymi situáciami, pre ktoré sa úplne nadchnete. Ako príklad poslúži psychoanalýza Samových snov. Pohybujete sa pri nej vo fantasmagoricky modifikovanej pracovni, pričom prostredie na základe rôznych volieb sami dotvárate. Hoci vám čochvíľa bude jasné, čo je potrebné dosiahnuť, aj tak sa v tom sne budete plácať a preskúšate si všetky možnosti, len aby ste videli, aké absurdity si pre vás autori navymýšľali. To iste bezvýhradne platí aj o dialógoch. Prelúskať sa všetkými zákutiami konverzácií je prosto nutnosť. Ani vtip nazmar. Keď už som pri dialógoch, je ešte vhodné spomenúť zaujímavú možnosť prepínať v niektorých z nich medzi oboma postavami a vytvárať tak dvojsmerné línie rozhovorov v štýle dobrý – zlý policajt. Škoda len, že sa tento prvok uplatňuje v skromnej miere, do takto ukecanej adventury s takto významotvornou funkciou dialógov by som to napchal úplne všade. Snáď sa k využitiu tohto modelu autori v ďalších častiach uchýlia častejšie.

V Culture Shocku si užijete aj jedno akčné intermezzo v charakteristickom čierno-bielom De Sote (Sam and Max hit the road again!). Sprvu som pobehovanie autom po meste považoval za dobrovoľnú minihru, ale potom sa ukázalo, že ide o „povinnú jazdu“. Aj keď sa v tejto minihre vyžaduje štipka postrehu, nie je ovládanie až natoľko krkolomné. Celkové vyznenie hry to nijako nekazí, na druhej strane – keby to tam nebolo, prežili by sme to. Ešteže si i táto divoká jazda zachováva onú príznačnú karikaturistickú hodnotu.

Všemožnými prívlastkami k atmosfére a k humoru sa tu oháňam v celej recenzii, ale sú natoľko špecifické, že ich musím spomenúť i pri hodnotení hrateľnosti, pretože sú jej dominantnou esenciou. Pre každého vtipne naladeného adventuristu-labužníka by bolo nechať si Culture Shock ujsť jednoducho hriechom. Humor tu je prostriedkom, cieľom riešení (veľa kľúčov k zdolaniu puzzlov stojí práve na vtipoch a je preto nutné prispôsobiť zmýšľanie celkovému absurdnému štýlu hry), ale i doplnkovým tovarom (drobné vychytávky, minifrky vo forme štipľavých komentárov, vzácne detaily, ktorých si užijete neúrekom, keď budete pozorne sledovať okolie – mojim favoritom z tejto časti je tabuľa signalizujúca špeciálnu ponukou: Buy One, Get One. Alebo 1$ lístky predávané za 2$... Jeden druh vtipov tu však nenájdete – pravdepodobne vzhľadom na krivdy z minulosti si autori nechceli jatriť rany žiadnymi Star Wars narážkami. Akosi to v podvedomí pamätníkom tohto rukopisu chýba, ale je to pochopiteľné.).

MULTIPLAYER
Neobsahuje, ale sami sa v tejto hre rozhodne cítiť nebudete. Je tam s vami Max.

ZVUKY 7 / 10
Uletené sú dostatočne, aj dabing je po výrazovej stránke kvalitný a profesionálny (hlavne Maxov hlas je na nezaplatenie), len žiaľ na zvukovej zložke cítiť silnú kompresiu a absenciu dnes už štandardných audio efektov (ruch prostredia v pozadí dialógov a pod.). To je daň za elektronickú distribúciu. Pre zákazníkov s menej rýchlym internetom neexistuje alternatíva zakúpenia hry v obchode, a keďže bolo treba myslieť i na nich, autori museli všetko napchať do čo najmenšieho, len niekoľko desiatok mega veľkého súboru.

HUDBA 10 / 10
Toto nemá cenu príliš rozvádzať, odkaz je jasný. Jazzová groovy muzika harmonicky rozvibruje vaše zložité ušné ústrojenstvo, už štýlové úvodné titulky sú úplným potešením, ktoré bezkonkurenčne namotá na hranie. Sedí to sem ako riť na šerb… Ale čo! Mám lepšie prirovnanie. Sedí to sem ako tie úžasné big-bandovky do Grim Fandanga. A to je asi jeden z najväčších komplimentov, aké môžete hudobnej zložke hry udeliť.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10

Takmer všetky adventury od Lucas Arts (teda s výnimkou Full Throttle a The Dig) boli hypernáročné. Keď ste ich chceli dohrať bez návodu, mohli ste nad zákysmi tráviť aj týždne. Viacerí z nás vtedy boli takí masochisti, že to ochotne a dobrovoľne podstupovali. Len pre ten pocit doraziť to samostatne. Streštené kombinovanie predmetov s prostredím, ale i navzájom, v skutočne bohato naplnenom inventári – to bol nezameniteľný štýl týchto adventúr (v nezmyselnosti kombinácii ich hádam tromfol len konkurenčný Discworld I). To, čo bolo kedysi štandardom, by však už na dnešnom trhu neobstálo. Hry sa odvtedy výrazne zjednodušili, tuhé zákysy nie sú v móde, a tento trend sa nevyhol ani pokračovaniu dobrodružstiev Sama a Maxa. Komentovať to poznámkou o tom, že to má svoje klady i svoje zápory, je neuveriteľne otrepané, ale i neuveriteľne výstižné. Niekoľkodňové zatuhnutia rozhodne nečakajte, keď si k titulu sadnete s perspektívou štyroch hodín vyhradených na hranie, tak ho rovno aj prejdete. Nie je to však neúspech tvorcov. To je ich zámer – raz do mesiaca nám v rovnakom, striedmom časovom intervale spríjemniť večer. Každý štvrtý (dajme tomu) piatok počas nasledujúceho polroka môžete ísť na istotu – za 9 dolárov stráviť cca 4 hodiny so Samom a Maxom. Či vám tento štýl hrania hier vyhovuje alebo nie, už ponechám na vás. Našťastie ešte existuje možnosť počkať do budúcej jari a potom si za asi 35 dolárov
(a zopár centov k tomu za poštovné) nechať poslať všetky epizódy naraz na CD. Šesť epizód, tadadadá, štyri hodiny na jednu, jadajadajada.. jeden dolár rovná sa cca tridsať korún, tridsaťpäť dolárov je... hmmm... to máme... No prosto slušnú porciu zábavy za adekvátnu cenu. Ak však neodoláte a do hrania sa pustíte už teraz, verte, že aj keď na epizódny charakter púšťate sprostejšie nadávky ako na fyzikárku na strednej, aj tak do jari čakať nevydržíte a dáte si každý mesiac svoju pravidelnú dávku.

Hodnotiť dĺžku titulu teda za použitia štandardného metra nejde, orezanie náročnosti však už možno posúdiť úplne objektívne: vypadla možnosť kombinovať predmety v inventári, výrazne sa znížil ich počet a dialógy nabrali okrem toho esenciálneho, až duchovného významu pre hranie, ešte jeden ďalší, ktorý sa týka častejšieho posúvania samotného deju. Nehovorím, že pri hraní netreba vôbec rozmýšľať, to ani náhodou, zopár riešení je pomerne zapeklitých, len stále v hraniciach prirodzenej únosnosti. Nezabúdajte ale prosím, že hovoríme o Samovi a Maxovi, takže tomu treba spôsob rozmýšľania o „prirodzených“ veciach trošku (trošku dosť) prispôsobiť. To je len dobre.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,5 / 10
Sam a Max je prosto späť! Síce inak, ako sme pôvodne čakali, teda pre väčšinu z nás s nutnosťou spraviť zopár kompromisov, z čoho ten najvýraznejší v ústrety epizodickosti. Totálni fosili (dobrovoľne priznávam, že sa radím to tejto „mlaďou“ opovrhovanej kategórie) si možno ešte trošku pofrflú na adresu náročnosti titulu, ale ono ich to prejde. Vo finále ich totiž čaká adventura s takou koncentráciu situačných vtipov, sprostých narážok, brutálnych výjavov, slovných hračiek a absurdného humoru s rôznou „akosťou“ od ľahkej irónie, tvrdého sarkazmu až po opovrhnutia hodný (a teda vítaný) cynizmus, že sa jej nič zo súčasných pseudovtipných adventúr (Al Emmo, Ankh) prosto nevyrovná. Sam and Max strike back! In your face, new Star Wars only Lucas Arts a ktovie aké ešte ďalšie „kúúl, trendy a in“ hlášky. Zostáva už len odporúčanie, ktoré doteraz nezhmotnené poletovalo okolo recenzie, vysloviť nahlas: jednoznačne choďte do toho! No a na úplný záver jedna vyhrážka autorom: bodaj by si vás Max podal, keď nedodržíte sľub o pravidelnom vydávaní epizód!

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Na letiskách pýtajú mobil aj heslá. Ako sa brániť strate súkromia?

Američan musel na letisku colníkom prezradiť heslá, aj keď tam mal citlivé informácie z NASA.

Aj Dell vie vyrobiť monitor pre náročného hráča (test Dell S2716DG)

Má maximálne plynulý obraz v hrách, no využijete ho jedine s výkonnými grafickými kartami od Nvidie.

Štyri hry, ktoré vám spríjemnia víkend

Od plánovania hromadnej dopravy cez magické dobrodružstvo, ničenie áut, až po krvavú akciu.

Je kráľ YouTubu fašista, alebo mu médiá nerozumejú?

Felixa Kjellberga sleduje viac ako 50 miliónov ľudí. Teraz ho obvinili, že šíri nenávisť.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 16 292
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 910
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 647
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 6 010
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 888
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 698
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 217
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 154
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 598
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 259

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop