SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Dve tretiny internetových obchodov nedodržiavajú predpisy

Veľká časť českých internetových obchodníkov podľa Združenia ochrany spotrebiteľov neuvádza na svojich internetových stránkach obchodné podmienky úplne v súlade so zákonom.

foto - stock.xchng

Združenie ochrany spotrebiteľov tento rok testovalo 100 internetových obchodov a štyrom základným kritériám vyhovelo iba 37 percent predajcov. Situácia sa ale podľa nich zlepšuje, pretože minulý rok v teste uspelo 29 percent internetových obchodníkov.

Hovorkyňa Združenia ochrany spotrebiteľov Ivana Picková novinárom povedala, že obchodníci nedodržiavali predovšetkým povinnosť informovať spotrebiteľa o možnosti odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní od prevzatia tovaru. "Túto povinnosť splnilo iba 54 percent testovaných internetových obchodov, a to i napriek tomu, že túto povinnosť majú predajcovia už od roku 2001," upozornila Picková.

Skryť Vypnúť reklamu

Test bol podľa Pickovej zameraný najmä na uvádzanie kontaktných údajov, obchodné podmienky a reklamačné poriadky internetových obchodníkov. Medzi hodnotiace kritéria patrilo poskytovanie riadnych informácií o totožnosti dodávateľa, zákonná 24 mesačná záručná lehota bez obmedzujúcich podmienok, možnosť odstúpenia od zmluvy do 14 dní a nespoplatnenie vybavenia reklamácie.

"Výsledky testu ukázali, že v rámci uvedených kritérií je stále čo zlepšovať, aj keď situácia nie je rozhodne kritická," prehlásila Picková. Dodala, že lepšie v teste obstáli internetové obchody združené v Asociácii pre elektronickú komerciu (APEK), ktoré kritériá splnili v priemere na 79 percent. Pri ostatných internetových obchodoch bol tento ukazovateľ 75 percent. "Ale iba 37 percent obchodov sa môže pochváliť tým, že splnilo všetky štyri testované kategórie," podotkla Picková.

Skryť Vypnúť reklamu

APEK zahájil prevádzku internetových stránokwww.certifikovany-obchod.cz, ktoré sú určené pre zákazníkov internetových obchodov. Na stránkach ľudia nájdu zoznam internetových obchodov, ktoré majú certifikát APEK-Certifikovaný obchod. Certifikácia potvrdzuje, že internetový obchod dodržiava základné pravidlá bezpečného a bezproblémového nákupu, najmä úplné a pravdivé informovanie o prevádzkovateľovi, procese nákupu, vybavovania objednávok a reklamácií a bezproblémovú komunikáciu so zákazníkom.

"Z rôznych výskumov verejného mienenia sa ukazuje, že niektorých občanov odrádza od nákupu cez internet nedôvera v zdanlivo anonymný obchod a strach z podvedenia. Preto sme sa rozhodli, že verejnosti viac predstavíme nami certifikované obchody, pri ktorých sa žiadny nakupujúci nemusí báť, že bude podvedený," povedal pre ČTK výkonný riaditeľ APEK Jan Vetyška.

Skryť Vypnúť reklamu

Europoslankyňa Zuzana Roithová plánuje presadiť, aby Európska komisia vydala Európsku chartu práv používateľa v digitálnom prostredí. "Chcem dosiahnuť lepšiu kvalitu on-line komunikácií a zvýšenie spoľahlivosti a bezpečnosti obchodu cez internet. Problémy, ktorým čelia používateľa internetu, je možné riešiť nastavením minimálnych štandardov naprieč Európskou úniou, teda vyššou kultúrou elektronického obchodu," povedala novinárom Roithová.

Dodala, že na pôde Európskeho parlamentu preto iniciovala prejednanie správy o dôvere spotrebiteľa v digitálnom prostredí, ktorá by mala poskytnúť hlavné politické zadanie pre budúce kroky Európskej komisie na poli ochrany spotrebiteľa pri nákupoch cez internete či elektronickej komercii prostredníctvom mobilných telefónov. "Chcem, aby sa spotrebiteľ rýchlo a jednoducho dovolal svojich práv pri internetových nákupoch v celej EU," uviedla Roithová.

Skryť Vypnúť reklamu
foto - internet

Podľa Roithovej by EU mala finančne podporiť informačné kampane, zvýšiť kompetencie spotrebiteľských centier či zaviesť systém včasného varovania o nekalých obchodných praktikách na internete. Roithová si myslí, že dôvera spotrebiteľov v internetový obchod by mohlo posilniť taktiež napríklad udeľovanie Európskeho symbolu dôveryhodnosti internetových služieb.

Česi tento rok podľa odhadu APEK minú v internetových obchodoch rekordných 14 miliárd Kč, čo bude medziročne o 40 percent viac. Na internete sa dá zakúpiť už skoro všetko. Medzi vyhľadávanými produktmi prevažuje elektronika a domáce spotrebiče. Veľký podiel má internet tiež na nákupe dovoleniek.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Zoom

Zoom: Ukázali, aké dlhodobé problémy spôsobí Covid-19

Týždenný podcast o novinkách z vedy.

Vedátorský podcast

Prečo sa magnetické pole Zeme hýbe a ako sa udrží mucha na stene?

Od muchy na stene až po kvantovú nadvládu a gravitačné vlny, Vedátorský podcast odpovedal na otázky poslucháčov.

Ilustračná foto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 594
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 025
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 435
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 114
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 320
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 491
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 567
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 289
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 998