Združenie ochrany spotrebiteľov tento rok testovalo 100 internetových obchodov a štyrom základným kritériám vyhovelo iba 37 percent predajcov. Situácia sa ale podľa nich zlepšuje, pretože minulý rok v teste uspelo 29 percent internetových obchodníkov.
Hovorkyňa Združenia ochrany spotrebiteľov Ivana Picková novinárom povedala, že obchodníci nedodržiavali predovšetkým povinnosť informovať spotrebiteľa o možnosti odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní od prevzatia tovaru. "Túto povinnosť splnilo iba 54 percent testovaných internetových obchodov, a to i napriek tomu, že túto povinnosť majú predajcovia už od roku 2001," upozornila Picková.
Test bol podľa Pickovej zameraný najmä na uvádzanie kontaktných údajov, obchodné podmienky a reklamačné poriadky internetových obchodníkov. Medzi hodnotiace kritéria patrilo poskytovanie riadnych informácií o totožnosti dodávateľa, zákonná 24 mesačná záručná lehota bez obmedzujúcich podmienok, možnosť odstúpenia od zmluvy do 14 dní a nespoplatnenie vybavenia reklamácie.
"Výsledky testu ukázali, že v rámci uvedených kritérií je stále čo zlepšovať, aj keď situácia nie je rozhodne kritická," prehlásila Picková. Dodala, že lepšie v teste obstáli internetové obchody združené v Asociácii pre elektronickú komerciu (APEK), ktoré kritériá splnili v priemere na 79 percent. Pri ostatných internetových obchodoch bol tento ukazovateľ 75 percent. "Ale iba 37 percent obchodov sa môže pochváliť tým, že splnilo všetky štyri testované kategórie," podotkla Picková.
APEK zahájil prevádzku internetových stránokwww.certifikovany-obchod.cz, ktoré sú určené pre zákazníkov internetových obchodov. Na stránkach ľudia nájdu zoznam internetových obchodov, ktoré majú certifikát APEK-Certifikovaný obchod. Certifikácia potvrdzuje, že internetový obchod dodržiava základné pravidlá bezpečného a bezproblémového nákupu, najmä úplné a pravdivé informovanie o prevádzkovateľovi, procese nákupu, vybavovania objednávok a reklamácií a bezproblémovú komunikáciu so zákazníkom.
"Z rôznych výskumov verejného mienenia sa ukazuje, že niektorých občanov odrádza od nákupu cez internet nedôvera v zdanlivo anonymný obchod a strach z podvedenia. Preto sme sa rozhodli, že verejnosti viac predstavíme nami certifikované obchody, pri ktorých sa žiadny nakupujúci nemusí báť, že bude podvedený," povedal pre ČTK výkonný riaditeľ APEK Jan Vetyška.
Europoslankyňa Zuzana Roithová plánuje presadiť, aby Európska komisia vydala Európsku chartu práv používateľa v digitálnom prostredí. "Chcem dosiahnuť lepšiu kvalitu on-line komunikácií a zvýšenie spoľahlivosti a bezpečnosti obchodu cez internet. Problémy, ktorým čelia používateľa internetu, je možné riešiť nastavením minimálnych štandardov naprieč Európskou úniou, teda vyššou kultúrou elektronického obchodu," povedala novinárom Roithová.
Dodala, že na pôde Európskeho parlamentu preto iniciovala prejednanie správy o dôvere spotrebiteľa v digitálnom prostredí, ktorá by mala poskytnúť hlavné politické zadanie pre budúce kroky Európskej komisie na poli ochrany spotrebiteľa pri nákupoch cez internete či elektronickej komercii prostredníctvom mobilných telefónov. "Chcem, aby sa spotrebiteľ rýchlo a jednoducho dovolal svojich práv pri internetových nákupoch v celej EU," uviedla Roithová.
Podľa Roithovej by EU mala finančne podporiť informačné kampane, zvýšiť kompetencie spotrebiteľských centier či zaviesť systém včasného varovania o nekalých obchodných praktikách na internete. Roithová si myslí, že dôvera spotrebiteľov v internetový obchod by mohlo posilniť taktiež napríklad udeľovanie Európskeho symbolu dôveryhodnosti internetových služieb.
Česi tento rok podľa odhadu APEK minú v internetových obchodoch rekordných 14 miliárd Kč, čo bude medziročne o 40 percent viac. Na internete sa dá zakúpiť už skoro všetko. Medzi vyhľadávanými produktmi prevažuje elektronika a domáce spotrebiče. Veľký podiel má internet tiež na nákupe dovoleniek.