"V porovnaní s minulým rokom je to nárast o štyridsať percent," povedal HN Ondrej Fryc, riaditeľ Internet Mall, jedného z najväčších hráčov na českom on-line trhu. Len pre porovnanie, tržby českých hypermarketov a supermarketov tento rok vyrastú "len" o šesť percent. Aj napriek tomu na internete Česi zatiaľ nechajú až každú päťdesiatu korunu, ktorú sa rozhodnú minúť, píšu HN.
Najviac z koláča tržieb ukrajujú zabehnuté obchody. Okrem Internet Mall, ktorý tento rok očakáva tržby skoro miliardu a pol, sú to napríklad tiež Vltava.cz či Kasa.cz.
"Minulý rok sme predali tovar za 420 miliónov, tento rok prekročíme pol miliardy Kč," odhaduje marketingový manažér Vltava.cz Ondrej Fridrich.
Na internete sa dá zakúpiť skoro všetko. Medzi vyhľadávanými produktmi dominuje elektronika a domáce spotrebiče. Pomocou počítača si Česi kúpili napríklad každý desiaty elektrický spotrebič a každý šiesty digitálny fotoaparát. Veľký podiel má internet tiež na nákupe dovoleniek.
Internetovému obchodu sa darí v celej Európe. Podľa agentúry Forrester Research by tento rok výdavky cez internet mali po prvýkrát prekročiť sto miliárd eur. "V porovnaní s východnou Európou nevychádzame zle, internetové nákupy majú u nás napríklad väčšiu tradíciu ako v Poľsku. Za západnou Európou zatiaľ ale zaostávame," dodáva Vetyška.