Gothic 3 - alebo Čo všetko sa dá pokaziť priskorým vydaním

Vždy, keď čítate správy o odložení hry, nenadávajte pri tom, mali by ste byť radi. Keď hra nie je v takom štádiu v akom by ju chceli vidieť autori, je dobre, ak sa dátum vydania trochu posunie. Nemá význam vydávať niečo nedokončené a je to hlavne veľká šk

Kde bolo, tam bolo, konkretnejšie v Nemecku, bola raz jedna firma, konkretnejšie JoWood, ktorá vydávala počítačové hry. Jej hry boli vcelku obľúbené, no firma trpela hrozným neduhom. Vždy keď hra bola už len krôčik od dokončenia, firma to nevydžala a musela sa o ňu hneď podeliť s ostatnými. To pochopiteľne nedopadlo najlepšie, a jej služobníci (konkrétnejšie Piranha) museli potom ešte dlhú dobu pracovať na opravných patchoch. Aké z toho, milé deti, vyplýva ponaučenie? Pre JoWood zrejme žiadne. No dobre, nechajme už toho nariekania nad rozliatým mliekom. Gothic 3 vyšiel ako vyšiel - zabugovaný až po uši, situáciu pomaly napravujú patche, takže raz to možno bude aj vyladená hra. Poďme si ale teraz v skratke priblížiť príbeh aj pre neznalcov predchádzajúcich dielov.

Si hrdina bez mena, ktorý bol za menší zločin poslaný na doživotné kopanie magickej rudy pre kráľovské vojsko (holt, ťažké časy). S týmto svojím nepriaznivým osudom si sa však len tak ľahko nezmieril (si predsa hrdina) a s pomocou tajomného čarodeja Xardasa si si našiel cestu von v podobe porazenia obludy zvanej Sleeper. Boj však nedopadol najlepšie, po porážke monštra, ktoré vypustilo do sveta hrozivý rev, sa na teba zrútila jaskyňa a tak trochu ťa pochovala... Až kým neprišiel náš známy tajomný čarodej, ktorý ťa svojím nekromantským umením priviedol späť medzi živých. Od neho si sa dozvedel neradostnú správu, že Sleeperov posledný výkrik mal ešte horšie a ďalejsiahajúce následky – prebudil drakov. Čo si mal teda robiť, keď už si ten hrdina, vydal si sa spolu s priateľmi zabiť strašného nemrtvého draka. Keď si úlohu splnil, začala sa rysovať vízia domova a zaslúženého oddychu pri telke a pive... ehm, no tak nie. Z Xardasa sa vykľuje poriadny podrazák a vyvolený boha Beliara a z teba vyvolený Innosa. A pretože hrdinu by bolo doma škoda (a pretože nevyužitie dobrého mena hry by bolo trestuhodné), žiadny odpočinok sa konať nebude. Po vylodení v Myrtane ťa čaká nemilé zistenie – krajina bola napadnutá orkami a takmer všetky mestá sú nimi okupované. Iba hlavné mesto Vengard stále odoláva aj vďaka ochrannej magickej bariére. A teraz jedna marketingová fráza: “A je iba na vás, ako to všetko dopadne!”.

GRAFIKA 8 / 10
S vedomím, že môj komp už nejaké tie grafické pecky (Oblivion) rozbehal aj na najvyšších detailoch, som aj tu nahodil všetky detaily naplno. Hneď po prvom svižnom (asi iba 3 minútovom) naloadovaní hry, mi spadla sánka. A to hneď z dvoch dôvodov. Poprvé z toho, ako dobre to vyzeralo a podruhé z toho, ako to sekalo. Aj keď sa framerate po chvíli (no, chvíľa je relatívna, že...) ustálil na hrateľnej hladine, nezbavil som sa častého zasekávania pri pohybe alebo otáčaní.

Hra sa niekedy na pár sekúnd proste zasekne a potom zase pokračuje svojím tempom. To dokáže poriadne pošramotiť nervy. Na stredných detailoch sa to síce zlepšilo, ale nevyriešilo. Nuž, páni programátori, tu ste sa veľmi nevyznamenali. Nervovo slabší jedinci (pokiaľ nevlastnia najnovšie mašiny) majú už určite roztrieskané klávesnice, monitory a resety (ešte, že to dal Kordi recenzovať takému kľudnému typu, ako som ja :) (ešteže som Gothic najprv vyskúšal a trochu si zatrieskal do klávesnice - pozn. kordi). Neviem, akú konfiguráciu je potrebné mať na plynulé hranie, ale určite to nebude tá odporúčaná. Majitelia ATI kariet (alebo AMD, či ako to teraz vlastne je...) sa môžu potešiť, pretože podľa ohlasov na nich dosahuje hra o dosť vyššie FPS ako na kartách od NVIDIE (hlavne, že pri spustení hry sa objavuje jej logo...). Nechajme už výkon výkonom, pozrime sa na to, ako to vlastne vyzerá. Tak ja počkám, kým dopozeráte všetky screenshoty... už môžem? OK. Pekné však? Nie je to síce Oblivion, ale má to svoje čaro, dokonca je to v niektorých momentoch aj krajšie. Grafika je totiž oveľa viac „uveriteľnejšia“, nasvietenie pôsobí reálnym dojmom, hlavne v noci. Oproti rozprávkovým krajinám v iných hrách, do sveta Gothicu 3, či už je to zelená, lesmy posiata Myrtana, zasnežený Nordmar alebo vyprahnutý Varant, sa dokážete veľmi ľahko vcítiť. Na lúkach sa pasú stáda bizónov, v lese sa potulujú smečky vlkov, jaskyne okupujú goblini a podobná háveť. Príroda tu vyčarovala krásne skalné útvary, rieky potulujúce sa krajinou často prekonávajú výškové rozdiely a vytvárajú tak okulahodiace vodopády. Svet je to rozľahlý a nádherný, plný rôznorodých scenérii, ktoré mi v Oblivione trochu chýbali. Tu je všetko pekne ručne vypiplané, žiadne náhodné generovanie. Na každom kroku čaká niečo na objavenie, tuto jaskyňa, tamto skrytá chatrč osamelého lovca alebo iba pár truhličiek s cennosťami, ktoré okololežiacim kostrám už k úžitku nebudú. Škoda, že autori nesplnili sľuby a nedotiahli grafiku až do takého bodu ako prezentovali spočiatku na screenshotoch. Neviem si ale potom predstaviť, ako by sa to hýbalo, keďže už teraz je to nenormálne hardvérovo náročné.

INTERFACE 7 / 10
Aj keď nie je interface graficky bohvieako úžasný, skôr je veľmi strohý, nedá sa povedať, že by nebol dobre použiteľný. Inventár je rozdelený do viacerých kategórií (zbrane, brnenia, kúzla,...) a na obrazovku sa toho zmestí naozaj mnoho, takže je všetko pekne po ruke. To len na porovnanie s Oblivionom, kde ste sa museli k predmetom dlho prescrolovávať. Ovládanie v ničom nevyniká ani nezaostáva, WSAD a myš sú spoľahlivými priateľmi. Na “kombá” taktiež žiadne lekcie potrebovať nebudete, vystačíte si s úvodnými tipmi. Niekomu možno nesadne spôsob vedenia denníku, v ktorom nájdete iba záznamy rozhovorov týkajúcich sa questov. Mne sa to nezdá ako až taký zlý nápad, aspoň hra nenapovedá a neriadi každý hráčov pohyb. Taktiež nečakajte žiadne označkované mapy s výskytom každého dungeonu, budete sa musieť spoľahnúť na pamäť. Orientáciu však značne uľahčuje unikátnosť každého miesta v krajine.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Samozrejme, že v invázii orkov má prsty Xardas, a tak sa celé dobrodružstvo točí okolo jeho hľadania. Bude treba ušlapať veľa kilometrov a navštíviť mnoho miest kým sa k nemu dostanete. Určite to nebude krátka cesta, v každom meste čaká kopa lenivých NPC-éčok, ktoré potrebujú pomoc od pravého hrdinu. Kto iný by dokázal zabiť mesto ohrozujúcu smečku vlkov alebo doniesť pár súdkov mlieka z neďalekej farmy? Skoro všetky questy sa riadia týmto konceptom a to sa postupne začne prejavovať na stúpajúcej stereotypnosti. Mestské arény, v ktorých sa bojuje na spôsob gladiátorských zápasov, tiež žiadnu výzvu neponúkajú. Žiadnu narastajúcu obtiažnosť s každým ďalším oponentom som nepostrehol (žeby som bol taký dobrý?). Aj keď sú kvesty plytké a vačšinou dosť podobné, nedá sa povedať, že by ich nebolo zábavné plniť – možno práve preto, že sú také jednoduché a sú za ne pomerne slušné odmeny. Ďalšou príčinou, prečo ich budete plniť, je reputácia. Bez nej sa totiž ďaleko nedostanete. Sympatie či nevraživosť si môžete vypestovať celkovo u 5-tich frakcií. Okrem orkov sa po krajine potulujú rebeli, ktorí nepristúpili na život v poddanstve a plánujú revolúciu. Ďalej tu máme skupinu rangerov ochraňujúcich prírodu od akéhokoľvek nebezpečenstva, sebeckých hashashinov a nakoniec nomádov. Nie je tu žiadna voľba jednej strany, iba reputácia. Tá ovplyvňuje k akým významným osobám budete pripustení a teda aj akými úlohami budete poverení. U niektorých frakcií sa vysoká reputácia vylučuje – ak pomáhate rebelom a doslova vyhladzujete mestá od orkov, nečakajte, že tí sa na vás obrátia s nejakou dôležitejšou úlohou ako je donášková služba. Ale neplatí to všeobecne, rangeri sa s rebelmi kľudne znesú, majú dokonca niektoré ciele podobné. S frakciami a dianím okolo nich je spojená najväčšia zbraň hrateľnosti Gothic 3 a tou je atmosféra. Nie je to vývoj postavy, ako tomu vačšinou býva, ale celkové poňatie fantasy sveta, blízkeho tomu nášmu reálnemu, proste štýl, ktorého sa Gothic drží, spolu s drsnými rozhovormi a hláškami hlavného hrdinu, čo dodáva pohon pre objavovanie a odhaľovanie nových skutočností v príbehu. Už teraz viem, že po dohratí mi ostane v pamäti pár skvelých okamžikov, škoda len, že ich je v tom mori omáčky tak málo.

MULTIPLAYER
...hra ho neobsahuje.

ZVUKY 7 / 10
Až na výkriky postáv pri boji, ktoré pripomínajú občas úplne iné činnosti, nemám väčšie výhrady. Zvuky stretajúcich sa zbraní dokážu uchu polahodiť, tak isto ako napríklad chôdza hrdinu po snehu. V niektorých miestach by som ale pridal na intenzite, veď také vodopády musia v skutočnosti poriadne hučať. Tak isto v lese je až príliš veľké ticho, stromy by mohli sem tam viac zašumieť.

HUDBA 9 / 10
Bez hudby by strácal Gothic 3 minimálne 30% svojej atmosféry. Kai Rosenkranz je človek, ktorý je za to zodpovedný. Že ho nepoznáte? Nevadí, dôežité je, že tvoril hudbu už pre prvý diel Gothicu a hlavne to, že v tomto dieli vytvoril spolu s Bochumínskym symfonickým orchestrom skutočné umelecké dielo. Tiché, ambientné skladby ako stvorené na preskúmavanie okolia sa striedajú s motivujúcimi až hymnyckými kúskami. Hudba je interaktívna, reaguje napr. na boj, kedy svojím mečom dirigujete dynamickú a akčnú melódiu. Občas sa to ale s tou interaktivitou preháňa. Stane sa, že behom pár sekúnd sa melódie vystriedajú rýchlo za sebou. Ide však hlavne o naskriptované miesta, v ktorých to občas zahapruje.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
V tejto časti je najväčším šrámom na kráse obtiažnosť súbojov, ktorá je prinajmenšom nevyvážená. Niektoré monštrá bojom na blízko takmer nemožno poraziť. Útočia totiž príliš rýchlo a vaša postava sa ani nestihne zotaviť z prvého úderu a je po nej. Blok štítom je na niektoré údery neúčinný, takže zostáva použiť zbraň na diaľku a udržovať si odstup. Okrem tejto skvelej vlastnosti má close combat ešte jednu podivnosť. Ak útočia nepriatelia v skupine, človek by čakal, že budú využívať výhodu početnej prevahy. Miesto toho útočí iba jeden protivník a ostatní sa prizerajú. Pôsobí to potom dosť komicky, keď v pohode vyzabíjate skupinu 5-tich orkov a v zápätí vás (vďaka už spomínanej rýchlosti útoku) v lese zabije jediný diviak. Výsledok súboja často závisí iba na tom či vám “vyšiel krok”. Naopak, so zbraňou na diaľku, stačí použiť metódu “vystreľ-a-uteč” a je o všetko vystarané. Dúfam, že AI a systém súbojov sa ešte stane predmetom nejakého patchu, zatiaľ tieto elementy iba kazia celkovú hrateľnosť.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,8 / 10
Aj cez technickú nedoladenosť a množstvo chýb je Gothic 3 atmosferickým dobrodružstvom, ktoré určite stojí za zahratie. Trpezlivým hráčom s dobre vybavenými zostavami ponúkne veľa, veľa hodín zábavy. Škoda len toho predčasného vydania, mohlo to dopadnúť oveľa lepšie.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

SVET

Čo týždeň, to škandál. Trump začal najhoršie v histórii

Nový prezident je najmenej populárny čerstvý šéf Bieleho domu.

Neprehliadnite tiež

Objavili záhadné mikróby, ktoré prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 293
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 746
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 173
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 081
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 929
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 488
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 411
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 837
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 582
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 975

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop