Crysis - kríza v Kórei

Keď sa spoločnosť Crytek pred niekoľkými rokmi predviedla výbornou akciou z vlastného pohľadu Far Cry, málokto veril, že sa dá tak kvalitný titul tvoriť v tichosti. Možno aj preto je nasledujúci projekt poctivo skenovaný hernou verejnosťou. Vitaj

HISTORICKÉ OKIENKO

Je to už dávno, čo sme boli oslnení nádhernými a podmanivými plážami predošlého projektu Crytek, Far Cry. Mnoho ocenení bolo pozbieraných nielen za grafické spracovanie, ktoré svojou dohľadnosťou a voľnosťou dovtedy predstavovalo obrovskú neznámu, ale pochvalné slová sa ušli aj umelej inteligencii, predvádzajúca na svoju dobu príjemné taktické myslenie. Nikto tomu neveril, ale vlastne úplne neznámy vývojár sa dostal okamžite do hľadáčika hráčov, čakajúcich na každučkú novú správu ohľadom ich nasledujúceho projektu. Po rôznych konzolových konverziách a postupom času i vylepšeniach oproti PC verzii, sa rozhodol Crytek vrátiť na PC pôdu. Tentoraz pod ochrannou rukou Electronic Arts, kam prestúpil od konkurenčného Ubisoftu, ktorému síce ostala značka, ale talentovaní vývojári zdrhli preč. Nové dielko sa bude znovu odohrávať v husto zarastenom prostredí (bez zbytočných narážok), pričom neprídeme o obrovskú voľnosť. Predstavovať Crysis je však zrejme zbytočné.

KDE? S KÝM? PREČO? NAČO?
Tentoraz zabudneme na imaginárny ostrov, lákajúci slnečnými plážami a podivnými experimentmi a presunieme sa do skutočne krajiny, Kórey. Nestáva sa každý deň, že vám do blízkeho lesíku spadne obrovský šuter. Hlavne nikdy neostane bez povšimnutia a na miesto činu sa už valí špeciálna americká jednotka, ktorá má za hlavnú úlohu objasniť celú situáciu. Všetko by mohlo prebiehať podľa plánu, lenže Kórejci dorazili k inkriminovanému miestu skôr. Keďže ide o ich územie, automaticky sa s nečakaným nálezom nechcú so svetovou veľmocou deliť, ale to ešte nevedia, čože im to na záhradke pristálo. A budú radi za každú pomocnú ruku. Strieľačka z vlastného pohľadu Crysis je rozdelená na tri časti, pričom prvá z nich bude obsahovať boj proti miestnej armáde za cieľom prepracovať sa čo najbližšie k objektu túžby. Boj proti ľudským protivníkom nie je žiadnym prekvapujúcim počinom, no vďaka spracovaniu pôjde o plnohodnotný titul, dýchajúci na hráča podmanivou atmosférou, pripomínajúcou prvé vietnamské peklo.

Lenže darček z vesmíru v roku 2019 nebude vo svojom vnútri skrývať gigantické množstvo stravných lístkov alebo knižné vydanie všetkých našich článkov. Tajomný balíček je totiž maskovaný ako obrovská vesmírna loď skrývajúca vo svojich útrobách nepekné svinstvo. Sajrajt z vesmíru totiž neprišiel navštíviť našu planétu v programe výmenného pobytu, ale chce si nás podrobiť. Kórejci začnú strácať pôdu pod nohami a dá sa očakávať, že sa napokon spojíte so svojim bývalým nepriateľom a bok po boku budete bojovať proti novej hrozbe. Všetko však záleží na vašich predošlých činoch. A tretia časť? O tej sa zatiaľ nič nevie, no ako reálna sa zdá možnosť boja priamo vo vesmírnom plavidle a následného zlikvidovania nečakaných návštevníkov.

HLAVNE POTICHU... RATATATA
Ak ste si vyššie povšimli zmienku o spolupráci s Kórejcami na základe vašich predošlých činov, teraz nastal čas vytiahnuť na stôl nejaký tromf. Strieľačky z vlastného pohľadu už dávno nie sú len obyčajným arkádovým chodením vpred a killovaním neutíchajúceho zástupu vojakov/emzákov/fialových plyšových macíkov. Základný postup vpred si totiž určite sami, teda automaticky vám dá hra na výber dva chodníčky, pričom ani jeden z nich nebude vyslovene zlým, len každý z nich si vyžaduje trochu iný prístup. Odchovaní Rambom istotne vezmú do rúk najbližšiu a najväčšiu zbraň a s prstom na spúšti budú okrem vnútorností protivníkov lietať i listy a okolitá fauna. Samozrejme tak bude každý okamžite vedieť, kam vkročila vaša slonia noha, ale kto vyznáva tento postup, medze sa mu nekladú. Pravým opakom je tiché zakrádanie sa, ktoré bude možné vďaka obrovskej voľnosti. Situácia, kedy vidíte nepriateľského vojaka a máte možnosť mu zvýšiť hladinu olova v krvi, sa dá vyriešiť aj iným, tichším spôsobom. Stačí ho nepozorovane obísť, prostredie totiž nebude výrazne obmedzené a taktické presuny ešte viac zvýrazní striedanie dňa a noci. Za svetla je každý okamžite nepriateľovi na očiach, je skôr spozorovateľný, avšak pod rúškom tmy sa tiché pochody, kradmé presuny blízko nič netušiacich vojakov a zabíjanie bez akéhokoľvek zvukového prejavu dá výborne využiť. S nožíkom v ruke, zakrádajúc sa za kórejským chrbtom... To je rozhodne úplne iný spôsob hrania, než ten s miliónmi prázdnych nábojníc po vašej návšteve.

Komu by sa však chcelo neustále kráčať po vlastných, keď dostaneme k dispozícii rozmanité druhy dopravných prostriedkov? Zrejme nikomu, tradičné džípy budú doplnené o buginy a presunieme sa i do vzduchu, takže z Just Cause si pripomenieme prelety v helikoptére alebo zábavu s padákom. Síce si pri tom nebudeme užívať pohľad na zapadajúce slnko v pozadí, ale... komu by sa chcelo kráčať neustále po vlastných? Hlavne ak začne mrznúť!

ZIMIČKA UŽ PRIŠLA
Mrznúť? Kde? Dobre, za oknom to už niekedy vyzerá tak, že by som ani zajaca von neposlal, ale v Crysis zažijeme riadne zimisko, nie prízemné mrazíky, pri ktorých drkocú zubami i devy s odhaleným chrbtom. Taktická: Ako, sakra, dokážu slečny v úzkom tričku s holým pupkom zniesť teploty pod 5°? Neriešim. Späť k hre, konkrétne k druhej časti, kedy sa objavím mimozemská nádhera vo svojej všetkej kráse. Dávno sú už preč tradičné spôsoby zlikvidovania ľudskej rasy, keď potvorka vyzerá táááák strašidelne, labkou vstúpi na povrch a začne znásilňovať dôchodcov a zabíjať deti. Nie, nie, dnešní enemíci sú omnoho kompletnejší a celé prostredie začnú originálne zmrazovať. Zelený porast okamžite dostane bledomodrý nádych, pri ktorom ma oziaba už len pohľade na screenshoty. Automaticky sa zmení aj charakter hry, pretože pevnosť materiálov sa zníži a kontakt s čímkoľvek napríklad krehké listy doslova drobí, láme. Ďalšia zmena o 180°, navyše v tomto prípade aj originálna. Mrazík by mal radosť, ale postupujúci chlad treba zastaviť, pretože pod jeho náporom hynie všetko živé.

CRYSIS = FAR CRY 2?
Ani náhodou, hoci odpoveď bola naznačená už vyššie, ale stále sa môže nájsť ešte zopár nedôverčivých. Jasné, znovu tu máme džungľu, znovu je tu obrovská voľnosť a znovu je tu napríklad i ukladanie pozície len na určitých miestach, checkpointoch. Na to minule značná časť hráčov nadávala, až napokon musel Crytek vypustiť patch, umožňujúci uložiť si kedykoľvek svoju pozíciu. Aj keď patríme medzi sortu drsňákov, na raňajky pijúcich smrteľné kávy, tento krok bol jednoznačne krokom vpred. Dôvodom boli občas nelogicky, občas príliš ďaleko od seba umiestnené záchranné miesta, čo by sa v prípade Crysis už stať nemalo a adrenalín tak bude sršať z každého póru nášho tela v kladnom zmysle slova.

Už by bolo načase predstaviť aj ďalšie novinky. Jednou z nich je napríklad Nano-Muscular Suit. Tieto špeciálne handry by ste si istotne radi obliekli von aj v piatkový večer, hoci na nich nie je žiadny vtipný nápis typu: Práca nie je ako penis, postojí aj tri dni. Ehm. Spomínaný oblek totiž dokáže výrazne meniť vaše vlastnosti. Jednoduchou aktiváciou sa budeme môcť zamaskovať, takže sa staneme takmer neviditeľnými, ale poklesne nám obranná či útočná schopnosť. V inom prípade si pri zúrivých prestrelkách zvýšime odolnosť a napokon i silu. Ďalšia zmena taktiky sa týka aj postupného vylepšovania zbraní rôznymi prídavnými časťami, takže povedzme zásobník sa rozšíri, účinnosť a dostrel porastie a podobne. Keďže sa hra odohráva v budúcnosti, neprídeme ani o futuristické nádobíčko, prezentujúce sa vylepšeným raketometom, EM puškou alebo zbraňou nepriateľa, u mňa interne pomenovanou ako mrazivá vášeň. Áno, zahráme sa na Deda Mráza, rozdávajúceho štipľavý mráz... len to bude asi trochu bolieť. Famózne vyzerá aj emzácka zbraň, produkujúca čierne diery! Pekné, nie?

KJÁSNE JE TO, KJÁSNE
Čo si budeme nahovárať, grafické spracovanie vyzerá neskutočne úchvatne a momentálne na hernom poli nemá žiadnu konkurenciu vrátane konzolových next-genov. Nepríjemné vrásky nám však robí HW náročnosť, Crysis v plných detailoch totiž nebude stáť len za rozbitie svojho, ale i priateľovho prasiatka. Dobre, nechajme však vrásky vráskami a nechajme sa unášať nádherou a optimalizáciu zhodnotíme až v recenzii. To, že sa Crytek s grafikou pohral, je jasné, to dnes dokáže už takmer každý schopný vývojár, oni však do hry vložili i možnosť zničiť všetko. Úplne všetko! Interakcia s okolím si istotne odoberie riadny výkon zo strojov, ale na druhú stranu ponúkne i netušené možnosti. Listy a kríky stromov sa budú reálne ohýbať pod náporom vášho i nepriateľovho tela, takže napríklad neviditeľnosť pomôže, ale odhalí vás prostredie, ktorým prechádzate. Faunu budeme môcť rozstrieľať, čo vyzerá vskutku prepracovane. Dohľadnosť je stanovená na dva kilometre, pričom nepôjde len o obyčajnú textúru v pozadí, ale reálnu časť mapy, do ktorej môžete vkročiť. Rozbeháme to ale vôbec?

MÁLO NÁS, MÁLO NÁS, POĎTE NIEKTO MEDZI NÁS
Primárne bude Crysis určená pre jedného hráča, tvorcovia však nezabúdajú ani na multiplayer, ktorý síce ponúkne väčšinu klasických módov ako deathmatch, tímový deathamatch alebo Capture the Flag, ale napríklad posledne menovaný pridá aj formu odmien. Po ukoristení vlajky si mužstvo zvolí tímové vylepšenie pre každého – upgrade neviditeľnosti alebo obranyschopnosti poteší. I tak však bude multiplayer skôr nutným doplnkom a všetky svoje sily vrhá Crytek do spracovania pre jednotlivcov.

A RESUMÉ?
Záverečné zhrnutie spomenutých faktov je v prípade Crysis dosť náročné, pretože by si ukrojilo riadnu dávku textu a samotné vymenovanie by bolo mlátením prázdnej slamy, keďže si ho môžete prečítať vyššie. Jednoznačne však po stránke technologickej i hrateľnej môžeme čakať i na PC next-gen vlnu, ktorá zmetie do závistlivého zabudnutia všetky konzoly. Crysis by mal byť prvým titulom, ktorý to dokáže. Nemáme dôvod netešiť sa, rovnako ani vy.

 

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Sniper Elite 4 nie je len o krvavom zabíjaní (recenzia)

Jedna z najlepších taktických akcií tohto roka je viac, než len krvavou školou anatómie človeka.

Za farebné videnie vďačíme predkom, ktorí jedli ovocie

Len ľudia a niektoré druhy primátov majú v oku tri druhy zmyslových buniek.

Huawei Mate 9 chce byť najlepší veľký smartfón (test)

Má obrovský displej a aj napriek nemu sa používa pohodlne. Huawei si za svoju novinku ale pýta viac, ako je zvykom.

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 936
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 824
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 235
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 104
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 822
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 795
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 521
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 249
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 287

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop