Stronghold Legends - Kráľ Artuš nie je mŕtvy!

Keď sa pred piatimi rokmi objavila len málo očakávaná hra s názvom Stronghold, bol to pomerne veľký šok pre celú hráčsku verejnosť. Stronghold prišiel a vyplnil obrovskú dieru v hernom priemysle. Odvtedy autori vydávajú len samé Strongoldy, aj dnes tu pre

Keď sa pred piatimi rokmi objavila len málo očakávaná hra s názvom Stronghold, bol to pomerne veľký šok pre celú hráčsku verejnosť. Stronghold prišiel a vyplnil obrovskú dieru v hernom priemysle. Odvtedy autori vydávajú len samé Strongoldy, aj dnes tu pre vás jeden máme. Nie je to už tak trochu len mlátenie prázdnej slamy?

Odpoveď znie: „nie!“. Teda samozrejme v istom slova zmysle a z istého uhľa pohľadu áno, najmä ak zoberieme do úvahy, že vydavateľ hru distribuuje ako samostatný titul a nie ako datadisk k stratégii Stronghold 2, ktorej engine si hra prepožičala. Bolo by to samozrejme logickejšie a hlavne lacnejšie! Čo už, peniaze sú peniaze a my sme len obyčajní ľudia, ktorí s tým nič nezmôžu, ostáva nám teda len sa prispôsobiť a užiť si to čo sa nám ponúka. Stratégia Stronghold totižto zavítala do končín o ktorých sa jej priaznivcom ani len nesnívalo, pripravte sa na dlhú púť po boku kráľa Artuša! Draci, víly, čarodejky, Merlin a trpaslíci! To všetko bude obliehať vaše hradby.

Hra teda beží na engine Strongold 2, je od tvorcov Stonghold 1 & 2 a hrá sa veľmi podobne. Na začiatku musíte vybudovať akú takú ekonomiku, aby ste mali čím podporovať vaše vojnové výpravy. Nič zo systému predchádzajúcich dielov neodišlo, ale ani nič neprišlo. Teda, ak hovorím o ekonomike. Jedinú zmenu, ktorú môžete v tomto smere badať, je mierny posun záujmu smerom k bojovej časti hry. S ekonomikou nie je veľký problém a väčšinu času si ani len nevšimnete, že nejakých poddaných máte pod sebou. Ide o to, že v tejto hre sa predovšetkým bojuje. Nepriateľ útočí neustále a vy sa neustále bránite. Z hry dokonca vypadol čisto ekonomický herný mód, čo moje slová len potvrdzuje.

Poďme teda k tomu čo je na Stronghold Legends najzaujímavejšie, teda k bojom. Ich duch sa v podstate nezmenil, stále ide o to aby ste nejakým spôsobom dobili takmer nedobytnú pevnosť. Trošku sa však zmenilo postavenie jednotlivých druhov jednotiek v armáde. Lukostrelci a kušostrelci (no veď viete, tí čo majú kušu) už nie sú tak devastujúcou obrannou jednotkou ako kedysi. Je síce pravda, že na malých ohnivých démonov či vlkodlakov ešte celkom postačia, no ak sa k hradbám priblíži snežný obor je s nimi amen. Obor je veľký športovec a svoj obrovský kyjak využíva ako baseballovú pálku, takže lukostrelci väčšinou odlietavajú na všetky strany, spolu s hradbami samotnými. No a ak sa k slovu dostane niektorý s drakov, to už prosím pekne môžete na akúkoľvek konvenčnú pechotu rovno zabudnúť.

Okrem vyššie spomínaných jednotiek si vyskúšate niekoľko hrdinov, či už Merlina, kráľa Artuša, Lorda Draculu, či princa Siegfrieda. Každý z nich má okrem pomerne silného meča (teda okrem merlina) k dispozícii aj jedno kúzlo. Ide väčšinou o vyvolanie nejakých dočasných jednotiek, no v prípade ľadovej kráľovnej ide napríklad o snežnú búrku, ktorá zmrazí akékoľvek jednotky v jej dosahu.

GRAFIKA 5 / 10
Minulý rok u nás v recenzii dostal Stronghold 2 za grafiku 6 bodov. Čas plynie a latka sa zvyšuje, takže dnes nám z toho vyjde len 5 bodov. Aby som však hovoril trochu viac konkrétnejšie prejdem k slovnému opisu. Budovy vyzerajú pomerne slušne, v rámci možností samozrejme. Veľakrát sa však absolútne nehodia k podkladu, resp. k textúre terénu, takže občas vyzerajú ako umelo nalepené. Hradby ešte miestami vyzerajú celkom pekne, no pokiaľ ide o jednotky je to väčšinou bieda. Aj keď takí draci alebo snežní obri vyzerajú dosť dobre, ale to len preto, že sú to veľké jednotky a teda dostali do vienka o niečo viac polygónov. Pokiaľ ide o efekty, je škoda vôbec plytvať slovami a fauna je snáď najhoršia zo všetkých hier vôbec.

Možno by stačilo do hry implementovať už toľkokrát omieľaný blur efekt. Určite vám už všetkým ide na nervy, no rozhodne by hre pomohol, aspoň by zakryl nedostatky a chyby. Stongholdu prechod do 3D neslušil ani pred rokom a nesluší mu jednoducho ani teraz. Stará a kreslená 2D grafika bola možno ešte o niečo krajšia ako tento kvázi 3D paškvil. Mám však pre vás aj jednu veľmi dobrú správu, Stronghold Legends je za posledné obdobie jediná hra, ktorú si pokojne môžete pustiť na plných detailoch v deň jej vydania (asi si už dlho nemal žiadny budget, všakže... rýchlo napravíme – pozn. kordi).

INTERFACE 8 / 10
Interface dlho rozoberať nemôžem, pretože autori na hernom koncepte s názvom Stronghold pracujú pomerne dlho. Svoj účel spĺňa tak ako v predchádzajúcich dieloch, jediné o čom sa môžeme baviť je dizajn. Brečtan, poprípade ľad (mení sa podľa národa), kryštálová guľa a kreslené tlačidlá, čo viac si môže človek želať? (Čo viac si človek môže želať viac ako brečtan alebo kryštálovú guľu? No neviem, dnes ti ide – pozn. kordi).

HRATEĽNOSŤ 8 / 10

To, čo vás bavilo na starých Stongholdoch, vás bude baviť znova. Opäť budete dobývať hrady a opäť budete stavať opevnenia. Toto všetko si však užijete s novými jednotkami, ktoré do hry vnášajú nový život. Bohužiaľ Legends neprináša veľa nového do ekonomickej časti hry. Autori mohli pridať aspoň dáke ťaženie many či magických kryštálov. Dostali sme sa predsa len do akejsi fantasy roviny, takže by hre rozhodne prospela aspoň dáka malá obmena. Problémom je aj to, že všetky fantasy jednotky (teda čarodejnice, ľadové medvede, draci) kupujete za honor body (a peniaze), ktoré získavate napríklad za to, že ľuďom dáte viac ako jeden druh jedla. Ide teda o pomerne lacno získané jednotky, na ktoré nepotrebujete žiadne zbrane, prípadne brnenia. Je v podstate zbytočné zložito vyrábať halapartne či meče, keď je jednoduchšie vyrábať fantasy jednotky. Tento fakt by určite vyriešila nejaká tá nová surovina. Jediná klasická jednotka, ktorá bude aj naďalej plne využívaná sú lukostrelci.

Stronghold Lengeds je tak ako jeho predchodcovia veľmi bohatý na rôzne misie a herné módy, a to aj napriek absencii čisto ekonomickej hry. Hra vám ponúkne tri kampane, zoradené podľa náročnosti, menovite najľahšia za kráľa Artuša, potom ľadová kampaň za Siegfrieda a nakoniec kampaň zla, v ktorej si užijete napríklad aj Drakulu. Okrem toho máte na výber skirmish a nejaké tie „trails“, teda akési výzvy. O počet máp teda nie je núdza a ak by aj v tom bol problém, môžete pokojne siahnuť po editore.

MULTIPLAYER
Nebol testovaný.

ZVUKY 6 / 10
Technická stránka hry je jednoducho dosť slabá. Grafikou to začalo a zvukmi to aj pokračuje. Dabing je priemerný a rozhodne nie je taký vtipný a zaujímavý ako v Stronghold jednotke. Zvuky bojiska majú len minimum variácií a o ich úrovni a kvalite sa veľa chválospevov napísať nedá. Zvuky sú viac menej zdedené po Stronghold 2. Poďme teda radšej ďalej ...

HUDBA 5 / 10
V hlavnom menu hrá veľmi pekná hudba na motívy stredoveku či fantasy. V hre však ... nehrá takmer nič. Prosím vás kde nebezpečné a rýchle melódie, ktoré vám oznámia, že sa skupina vašich vojakov niekde dostala do stretu s nepriateľom. Žiadna hudba, ktorá by vniesla na polia posiate mŕtvolami trpkú melanchóliu skončenej bitky. Hudba teda hrá prevažne v menu, počas briefingov a po skončení levelu.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Stronghold Legends sa radí skôr medzi náročnejšie hry, pretože aj s kampaňou označenou ako easy budete mať problémy. A niektoré misie sú naozaj veľkou výzvou. Dobiť hrad, ktorý má na každom milimetri štvorcovom dáku pascu, je jeden problém, no ak na vás z toho hradu neustále letia draci alebo sa valia hordy vlkodlakov, začína takáto úloha zaváňať nesplniteľnosťou. O to však v tejto hre ide! Ukladať pravidelne, každý jeden krok si do detailu premyslieť a podľa potreby zrýchľovať, či spomaľovať hru. Ako som už spomínal kampane sú tri a rozdelené sú podľa náročnosti, pred každou misiou si však náročnosť môžete ešte dodatočne nastaviť. Inteligencia ťaží najmä z veľkého počtu jednotiek, no občas vás dokáže aj prekvapiť. Niekedy zaujímavým úskokom, no väčšinou skôr nejakou tou chybou či nezmyselným zastavením jednotiek.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Mlátenie prázdnej slamy sa v tomto prípade nekoná. Vylepšení mohlo byť o niečo viac, no nové jednotky znamenajú v koncepte Strongholdu pomerne veľký posun. Hra dostala nádych fantasy, čo pre vás ako hráčov znamená nutnosť naučiť sa rozmýšľať na bojisko novým spôsobom. Škoda, že hra, ktorá ma rozmery datadisku je prezentovaná ako samostatný titul. Priaznivci Strongholdu si však určite prídu na svoje.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Až do minulého roka bol najznámejším prvým cisárskym rezom, keď prežili žena aj dieťa, prípad z roku 1500. Tím českých vedcov však prišiel s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Huawei Mate 9 chce byť najlepší veľký smartfón (test)

Má obrovský displej a aj napriek nemu sa používa pohodlne. Huawei si za svoju novinku ale pýta viac, ako je zvykom.

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Voda na Zemi aj vo vesmíre. Pozrite si najkrajšie zábery z kozmu za tento týždeň

Vedci predstavili tri mimozemské svety, kde by mohla byť voda aj život.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 749
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 450
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 986
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 272
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 821
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 498
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 443
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 311
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 806
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop