Stronghold Legends - Kráľ Artuš nie je mŕtvy!

Keď sa pred piatimi rokmi objavila len málo očakávaná hra s názvom Stronghold, bol to pomerne veľký šok pre celú hráčsku verejnosť. Stronghold prišiel a vyplnil obrovskú dieru v hernom priemysle. Odvtedy autori vydávajú len samé Strongoldy, aj dnes tu pre

Keď sa pred piatimi rokmi objavila len málo očakávaná hra s názvom Stronghold, bol to pomerne veľký šok pre celú hráčsku verejnosť. Stronghold prišiel a vyplnil obrovskú dieru v hernom priemysle. Odvtedy autori vydávajú len samé Strongoldy, aj dnes tu pre vás jeden máme. Nie je to už tak trochu len mlátenie prázdnej slamy?

Odpoveď znie: „nie!“. Teda samozrejme v istom slova zmysle a z istého uhľa pohľadu áno, najmä ak zoberieme do úvahy, že vydavateľ hru distribuuje ako samostatný titul a nie ako datadisk k stratégii Stronghold 2, ktorej engine si hra prepožičala. Bolo by to samozrejme logickejšie a hlavne lacnejšie! Čo už, peniaze sú peniaze a my sme len obyčajní ľudia, ktorí s tým nič nezmôžu, ostáva nám teda len sa prispôsobiť a užiť si to čo sa nám ponúka. Stratégia Stronghold totižto zavítala do končín o ktorých sa jej priaznivcom ani len nesnívalo, pripravte sa na dlhú púť po boku kráľa Artuša! Draci, víly, čarodejky, Merlin a trpaslíci! To všetko bude obliehať vaše hradby.

Hra teda beží na engine Strongold 2, je od tvorcov Stonghold 1 & 2 a hrá sa veľmi podobne. Na začiatku musíte vybudovať akú takú ekonomiku, aby ste mali čím podporovať vaše vojnové výpravy. Nič zo systému predchádzajúcich dielov neodišlo, ale ani nič neprišlo. Teda, ak hovorím o ekonomike. Jedinú zmenu, ktorú môžete v tomto smere badať, je mierny posun záujmu smerom k bojovej časti hry. S ekonomikou nie je veľký problém a väčšinu času si ani len nevšimnete, že nejakých poddaných máte pod sebou. Ide o to, že v tejto hre sa predovšetkým bojuje. Nepriateľ útočí neustále a vy sa neustále bránite. Z hry dokonca vypadol čisto ekonomický herný mód, čo moje slová len potvrdzuje.

Poďme teda k tomu čo je na Stronghold Legends najzaujímavejšie, teda k bojom. Ich duch sa v podstate nezmenil, stále ide o to aby ste nejakým spôsobom dobili takmer nedobytnú pevnosť. Trošku sa však zmenilo postavenie jednotlivých druhov jednotiek v armáde. Lukostrelci a kušostrelci (no veď viete, tí čo majú kušu) už nie sú tak devastujúcou obrannou jednotkou ako kedysi. Je síce pravda, že na malých ohnivých démonov či vlkodlakov ešte celkom postačia, no ak sa k hradbám priblíži snežný obor je s nimi amen. Obor je veľký športovec a svoj obrovský kyjak využíva ako baseballovú pálku, takže lukostrelci väčšinou odlietavajú na všetky strany, spolu s hradbami samotnými. No a ak sa k slovu dostane niektorý s drakov, to už prosím pekne môžete na akúkoľvek konvenčnú pechotu rovno zabudnúť.

Okrem vyššie spomínaných jednotiek si vyskúšate niekoľko hrdinov, či už Merlina, kráľa Artuša, Lorda Draculu, či princa Siegfrieda. Každý z nich má okrem pomerne silného meča (teda okrem merlina) k dispozícii aj jedno kúzlo. Ide väčšinou o vyvolanie nejakých dočasných jednotiek, no v prípade ľadovej kráľovnej ide napríklad o snežnú búrku, ktorá zmrazí akékoľvek jednotky v jej dosahu.

GRAFIKA 5 / 10
Minulý rok u nás v recenzii dostal Stronghold 2 za grafiku 6 bodov. Čas plynie a latka sa zvyšuje, takže dnes nám z toho vyjde len 5 bodov. Aby som však hovoril trochu viac konkrétnejšie prejdem k slovnému opisu. Budovy vyzerajú pomerne slušne, v rámci možností samozrejme. Veľakrát sa však absolútne nehodia k podkladu, resp. k textúre terénu, takže občas vyzerajú ako umelo nalepené. Hradby ešte miestami vyzerajú celkom pekne, no pokiaľ ide o jednotky je to väčšinou bieda. Aj keď takí draci alebo snežní obri vyzerajú dosť dobre, ale to len preto, že sú to veľké jednotky a teda dostali do vienka o niečo viac polygónov. Pokiaľ ide o efekty, je škoda vôbec plytvať slovami a fauna je snáď najhoršia zo všetkých hier vôbec.

Možno by stačilo do hry implementovať už toľkokrát omieľaný blur efekt. Určite vám už všetkým ide na nervy, no rozhodne by hre pomohol, aspoň by zakryl nedostatky a chyby. Stongholdu prechod do 3D neslušil ani pred rokom a nesluší mu jednoducho ani teraz. Stará a kreslená 2D grafika bola možno ešte o niečo krajšia ako tento kvázi 3D paškvil. Mám však pre vás aj jednu veľmi dobrú správu, Stronghold Legends je za posledné obdobie jediná hra, ktorú si pokojne môžete pustiť na plných detailoch v deň jej vydania (asi si už dlho nemal žiadny budget, všakže... rýchlo napravíme – pozn. kordi).

INTERFACE 8 / 10
Interface dlho rozoberať nemôžem, pretože autori na hernom koncepte s názvom Stronghold pracujú pomerne dlho. Svoj účel spĺňa tak ako v predchádzajúcich dieloch, jediné o čom sa môžeme baviť je dizajn. Brečtan, poprípade ľad (mení sa podľa národa), kryštálová guľa a kreslené tlačidlá, čo viac si môže človek želať? (Čo viac si človek môže želať viac ako brečtan alebo kryštálovú guľu? No neviem, dnes ti ide – pozn. kordi).

HRATEĽNOSŤ 8 / 10

To, čo vás bavilo na starých Stongholdoch, vás bude baviť znova. Opäť budete dobývať hrady a opäť budete stavať opevnenia. Toto všetko si však užijete s novými jednotkami, ktoré do hry vnášajú nový život. Bohužiaľ Legends neprináša veľa nového do ekonomickej časti hry. Autori mohli pridať aspoň dáke ťaženie many či magických kryštálov. Dostali sme sa predsa len do akejsi fantasy roviny, takže by hre rozhodne prospela aspoň dáka malá obmena. Problémom je aj to, že všetky fantasy jednotky (teda čarodejnice, ľadové medvede, draci) kupujete za honor body (a peniaze), ktoré získavate napríklad za to, že ľuďom dáte viac ako jeden druh jedla. Ide teda o pomerne lacno získané jednotky, na ktoré nepotrebujete žiadne zbrane, prípadne brnenia. Je v podstate zbytočné zložito vyrábať halapartne či meče, keď je jednoduchšie vyrábať fantasy jednotky. Tento fakt by určite vyriešila nejaká tá nová surovina. Jediná klasická jednotka, ktorá bude aj naďalej plne využívaná sú lukostrelci.

Stronghold Lengeds je tak ako jeho predchodcovia veľmi bohatý na rôzne misie a herné módy, a to aj napriek absencii čisto ekonomickej hry. Hra vám ponúkne tri kampane, zoradené podľa náročnosti, menovite najľahšia za kráľa Artuša, potom ľadová kampaň za Siegfrieda a nakoniec kampaň zla, v ktorej si užijete napríklad aj Drakulu. Okrem toho máte na výber skirmish a nejaké tie „trails“, teda akési výzvy. O počet máp teda nie je núdza a ak by aj v tom bol problém, môžete pokojne siahnuť po editore.

MULTIPLAYER
Nebol testovaný.

ZVUKY 6 / 10
Technická stránka hry je jednoducho dosť slabá. Grafikou to začalo a zvukmi to aj pokračuje. Dabing je priemerný a rozhodne nie je taký vtipný a zaujímavý ako v Stronghold jednotke. Zvuky bojiska majú len minimum variácií a o ich úrovni a kvalite sa veľa chválospevov napísať nedá. Zvuky sú viac menej zdedené po Stronghold 2. Poďme teda radšej ďalej ...

HUDBA 5 / 10
V hlavnom menu hrá veľmi pekná hudba na motívy stredoveku či fantasy. V hre však ... nehrá takmer nič. Prosím vás kde nebezpečné a rýchle melódie, ktoré vám oznámia, že sa skupina vašich vojakov niekde dostala do stretu s nepriateľom. Žiadna hudba, ktorá by vniesla na polia posiate mŕtvolami trpkú melanchóliu skončenej bitky. Hudba teda hrá prevažne v menu, počas briefingov a po skončení levelu.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Stronghold Legends sa radí skôr medzi náročnejšie hry, pretože aj s kampaňou označenou ako easy budete mať problémy. A niektoré misie sú naozaj veľkou výzvou. Dobiť hrad, ktorý má na každom milimetri štvorcovom dáku pascu, je jeden problém, no ak na vás z toho hradu neustále letia draci alebo sa valia hordy vlkodlakov, začína takáto úloha zaváňať nesplniteľnosťou. O to však v tejto hre ide! Ukladať pravidelne, každý jeden krok si do detailu premyslieť a podľa potreby zrýchľovať, či spomaľovať hru. Ako som už spomínal kampane sú tri a rozdelené sú podľa náročnosti, pred každou misiou si však náročnosť môžete ešte dodatočne nastaviť. Inteligencia ťaží najmä z veľkého počtu jednotiek, no občas vás dokáže aj prekvapiť. Niekedy zaujímavým úskokom, no väčšinou skôr nejakou tou chybou či nezmyselným zastavením jednotiek.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Mlátenie prázdnej slamy sa v tomto prípade nekoná. Vylepšení mohlo byť o niečo viac, no nové jednotky znamenajú v koncepte Strongholdu pomerne veľký posun. Hra dostala nádych fantasy, čo pre vás ako hráčov znamená nutnosť naučiť sa rozmýšľať na bojisko novým spôsobom. Škoda, že hra, ktorá ma rozmery datadisku je prezentovaná ako samostatný titul. Priaznivci Strongholdu si však určite prídu na svoje.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

DETSKÁ RUBRIKA

Včeláriky robia všetko pre rodinu. Mladé vtáčatá chodia kŕmiť aj tetky a ujovia

Živia sa hmyzom, často práve včelami. To však nie je veľmi pochuti včelárom, ktorí tieto vtáky bezhlavo kynožia.

Vypustili prvý satelit, ktorý vyrobili pomocou 3D tlačiarne

Satelity by mali byť vo vesmíre približne päť až šesť mesiacov.

Toto sú najlepšie čínske smartfóny (leto 2017)

Xiaomi, Vernee, Oukitel alebo Ulefone? Poradíme vám, ako sa nestratiť vo svete čínskych smartfónov.

Na dne morí sa hromadia plasty, môže za to aj zvláštne zviera

Vršovky nie sú vinníci, sú obeťami plastov.

Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 658
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 744
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 578
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 133
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 660
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 170
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 099
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 716
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 653