Príbeh nadväzuje na predošlé časti. Ale hoci nováčikovia prídu o súvislosti, nemusia sa báť degradácie zážitku. Aj samostatne má toto magické stredoveké RPG dobrodružstvo čo povedať.
Gothic jednoznačne kraľuje najmä v atmosfére a celkovej hodnovernosti herného sveta. Na každom kroku vás čaká akýsi skutočnejší pocit, najmä vďaka podstatne ľudskejšiemu prístupu, než u konkurencie. Aj úlohy mimo dejovej línie majú „dušu“ a vystupujú v nich rôznorodí protagonisti. Tí nie sú čierno–bieli a ani samotný hlavný hrdina nie je výhradne kladnou postavou. Svet okolo vás zároveň lepšie reaguje na výsledky hlavných aj postranných úloh.
Okrem kvantity sa skrátka myslelo aj na kvalitu. Tú nájdete aj v rozsiahlej a od začiatku voľne prístupnej krajine plnej rôznorodých malebných zákutí, veľkých miest či malých dedín a usadlostí, ale aj nebezpečnej fauny alebo nepriateľských bojovníkov. Škoda, že akčnejší bojový systém autori trocha viac nedotiahli, pretože najmä v hromadných bojoch vlastne neviete, na koho útočíte.
Pre otrlejších hráčov bol stavaný aj vývoj postavy alebo systém mapy či denníku úloh. Vo všetkých prípadoch ide o stále komplikované a málo intuitívne prvky. Zamýšľanú snahu o napodobenie starej školy však podrýva neobmedzený inventár či málo košaté dialógy. Nejde však o zásadné nedostatky.
Umelecké podanie hry miestami dokonca prevyšuje ospevovaný Oblivion, aspoň citlivá hudba nahraná so symfonickým orchestrom určite. Grafika taktiež exceluje, ale tu sa na pomyselnom tróne musia tlačiť obe hry spoločne.
Autori však úplne zlyhali v ladení a optimalizácii technickej stránky. Na každom rohu vás čakajú nepríjemné programátorské chyby a nároky na hardvér by sa tiež dali znížiť. Menej tolerantným hráčom tak neostáva nič iné, ako čakať na opravné balíky. Aj bez nich je však Gothic 3 RPG hra „ako remeň“.