Civilization IV: Warlords - lebo byť Vikingom je dobré

Patríte medzi tých, ktorí už ako malí „žrali“ historky o Alexandrovi Veľkom, nebodaj o dobrodružnom živote Vikingov alebo o púti Hannibala cez Alpy na slonoch? Máte dostatok síl pobiť sa s náročnými úlohami najväčších vojvodcov v neúprosnom ťahovom limite

Hráči Civilizácie neutíchali ani po vydaní štvrtého dielu, a tak prichádza na naše monitory logický dôsledok v podobe datadisku Warlords. Datadisk prichádza po krátkej dobe, preto by mohli skeptici pochybovať, či sa za taký krátky čas dá vytvoriť kvalitný produkt. Všetko sa dá, keď sa nájde dostatočná vôľa na presadenie projektu. Veď si len pozrite akú mamutiu prácu vykonala komunita. Desiatky stránok, máp a modov. To všetko za necelý rok od vydania pôvodnej hry. Príjemným prekvapením bola možnosť po nainštalovaní pustiť aj pôvodnú Civku, v prípade, že by niekto chcel porovnávať alebo si len zahrať s kamošom, ktorý si ešte nestihol originálku zaobstarať. Nie je to až taká vymoženosť, ale poteší. Nové intro bol skôr sklamaním. Už v pôvodnej Civilizácii IV bolo priemerné, toto je už na smiech. Rýchlo ho však preskočíte klávesou Esc. Ocitne sa v úvodnom menu, ktoré sa funkčne nezmenilo, pribudol akurát nový grafický kabátik.

Novinku, kvôli ktorej si hru budete chcieť kúpiť, ale budete hľadať pod názvom Warlords Scenarios. Čaká tu na vás osem rôznych scenárov. Každé z nich pri tom obsahuje sadu unikátnych jednotiek, pravidiel a výskumov. Za túto vychytávku akurát platíte tým, že sa hra musí znova načítať, podobne ako je to pri fanúšikovských modoch.

V prvom scenáriu sa dostanete do kože mladého Alexandra Veľkého, ktorému práve zabili otca. Vašou neľahkou úlohou bude obsadiť alebo zničiť všetky mestá na mape počas 200 kôl. V technologickom strome budete skúmať jendotlivé vylepšenia jednotiek. Začínate v Grécku, pričom oponenti sa rozprestierajú od Egypta až po Indiu.

Nasledujúce scenário vás zavedie na Ďaleký Východ. Zmocníte sa vlády jednej z ôsmich čínskych rodín. Počas dvoch stoviek ťahov sa budete snažiť zjednotiť čínsky ľud po dobrom či po zlom. Rôznorodosť jednotiek zodpovedá zhruba scenáriu Alexandra. Skúmate však akýsi urýchlený vývojový strom s vlastnými zázrakmi sveta. Latka je tu posadená o niečo nižšie, dôležité je hlavne správne si vybrať rodinu.

Z celkom iného súdka je už scenár Genghis Khana a mongolského ľudu. Nezačínate totiž so settlermi, ale s kempami.

S týmito jednotkami mesto nevytvoríte, namiesto toho majú určitú šancu vyprodukovať jednotku. To akého druhu bude závisí od terénu, na ktorom sa kemp nachádza. Vyhrať sa tu nedá už len budovaním veľkej civilizácie, ale aj partizánskymi bojmi, keď obsadíte len mestá s vysokou strategickou dôležitosťou. Prekvapujúco mi tento štýl boja oveľa viac vyhovoval, než v predchádzajúcich scenáriách. Výskum neprebieha štandardne, namiesto toho musíte obsadiť aspoň dve mestá nepriateľskej krajiny. Zvíťazíte ak dosiahnete 2000 bodov v ťahovom limite. Začínate len s 500 bodmi, ktoré sa vám ešte ku všetkému aj pomaly míňajú.

Medzi Periklesom a Archidamusom II, čiže medzi Dálskym Spolkom a Spartskou Alianciou si budete vyberať, ak sa rozhodnete pre Peloponézsku Vojnu. Obe frakcie začínajú s tromi nepriateľmi a sto kolami do konca. Môžete sa pokúsiť o dominanciu na mape, alebo sa snažiť získať viacej bodov ako vaši protivníci. To všetko “len” počas uvedených 100 kôl. Táto kampaň prináša do konceptu hry najmenej noviniek. Hranie môže preto veľmi rýchlo omrzieť.

Pomôcť alebo zabrániť vzostupu Rímskeho Impéria je úlohou v piatom scenáriu. Záleží len na vašom výbere. Cieľom je dosiahnutie maximálny počet bodov počas 250 ťahov. Každý z vašich oponentov vlastní jeden Victory Resource. Za každý, ktorý vlastníte dostanete 10 bodov za kolo. Správne hádate, vy nemáte ani jeden. Ste tak postavený pred dosť adrenalínovú jazdu, kde je každé kolo drahé, najmä ak začínate izolovaný od väčšiny ostatných civilizácií.

Ďalej sa môžete v koži Vikingov pokúsiť o nie ľahkú úlohu nazbierania peknej (na strednej obtiažnosti 47500) hromádky zlata. Máte na to opäť 200 kôl. Zo svojej základne v Nórsku a častiach Švédska, podnikáte výpadky do severnej časti Nemecka, Francúzska, Beneluxu, Veľkej Británie a Írska. Obsadené mestá môžete za nejaký ten peniaz vrátiť pôvodnému majiteľovi. Musíte si však dávať pozor, nesmiete obsadiť tie isté mestá, za ktoré ste už peniaze dostali, lebo už vám v budúcnosti nikto za žiadne mesto peniaze nedá. V technologickom strome sa nachádza ešte jedna perlička: môžete vyskúmať “lokáciu” pokladu. Jediný problém s ňou je, že dostanete len meno územia, na ktorom už musíte hľadať sami.

V siedmom scenáriu stoja proti sebe Angličania a Francúzi. Technologický strom je minimálny. Cieľ (75%-né obsadenie vašim náboženstvom v mestách mapy) musíte dosiahnuť do 150 kola.

S dvomi civilizáciami sa však ťažko využije potenciál mapy. Táto kampaň patrí medzi menej populárne aj medzi hráčmi na fórach. Skôr vám odporučím posledné scenário.

Tým je ťaženie proti všetkým, za úplné vyhladenie civilizovanej spoločnosti ako takej s povrchu zemského prostredníctvom Barbarov. Neviem koho to vo Firaxise napadlo, ale zaslúži si jednotku s hviezdičkou. Na úvod vyberiete koľko kôl sa budú národy na Zemi vyvíjať, než začnete hrať. Následne dostanete jeden kemp. Tento kemp je však odlišný od toho, ktorý dostanete pri bojoch za Genghis Khana. V tomto kempe nakupujete jednotky za peniaze, získavané napádaním všetkého čo sa hýbe. Jednotkám, ktoré kúpite môžete okamžite (za peniaze samozrejme) pridať vylepšenia.

Ak vás omrzia kampane, stále tu nájdete starú dobrú voľbu Custom Game. Len si vyberiete národ, vojvodcu a nastavíte mapu. Na výber máte tentokrát o šesť národov viac, pribudli Kartágo, Kórea, Zululand, Škandinávia, Osmanská Ríša a Kelti. Lídrov pribudlo celkovo desať. Hannibal pre Kartágo, Wang Kon pre Kóreu, národu Zulu Shaka, Škandinávcom Ragnarok Lodbrok, Osmanskej Ríši Mehmed II., Keltom Brennus, Rusom Stalin, Angličanom Churchill, Rímu Augustus Ceasar a nakoniec Egypťanom Ramesses II. Nájdete tu aj tri nové zázraky: Artemisin Chrám, Sankorskú Univerzitu a Veľký Čínsky Múr. Novou budovou pre všetkých sú stajne, pridávajúce skúsenosti jazde. Okrem toho má každý národ vlastnú unikátnu budovu. Vazalský štát. Tento pojem sa naučíte častejšie skloňovať, už po chvíľkovom zahraní. Keď sa bude váš priateľ cítiť ohrozený, požiada vás (alebo vy jeho....) o ochranu. Stane sa vazalom, od ktorého prijímate dane. Na druhú stranu nesmiete zabudnúť na jeho ochranu.

Nadšení budú fanúšikovia RPG prvkov, kvôli mierne rozšírenej palete vylepšení jednotiek. Poteší tiež nová jednotka Veľký Vojvodca, ktorý nielenže pridá 30 bodov skúseností jednotkám na políčku, ale aj možnosť jednej jednotke prideliť špeciálnu schopnosť. Na svoje povýšené jednotky potom musíte dávať pozor, budú nenahraditeľné...

Priviesť veľa noviniek a nepokaziť pritom dobre vybalansovanú hrateľnosť bolo pre vývojárov vždy nočnou morou. Nie však pre chlapcov a dievčatá od Firaxisu. Hra totiž trpí syndrómom “ešte jeden ťah a už vážne skončím...”, ktorý dosť naštrbil aj harmonogram recenzenta. Svoje urobia hlavne scenáriá, ktoré sa viac líšia od “štandardnej” hry. Ich rôznorodosť, možnosť dohrať každú z nich rôznym štýlom boja, zaručuje maximálnu znovuhrateľnosť akú som v hrách podobného zamerania ešte nevidel. No, len si vyskúšajte zahrať za Vikinga, ktorý za sebou nepáli všetko a hneď sa váš štýl boja zmení... Hrozne dokáže nalákať neopatrného človeka možnosť hrať za tých zlých. Trikrát sa opakovať nemusím aké to je zábavné sledovať oponenta, zúfalo sa snažiaceho ubrániť posledné zvyšky svojho národa pred návalom nekončiacej hordy Barbarov. Hádate správne, za Barbarov tentokrát nehrá umelá inteligencia...

Na niektoré drobnosti už zjavne nezostal autorom dostatok času. Tak napríklad, ak hráte za Vikingov musíte si dávať pozor na zadávanie dlhších trás galejí. Majú totiž tendenciu držať sa pri pobreží. To by bolo v poriadku, keby v scenáriu nemali vikingské galeje možnosť plaviť sa na mori a všetci nepriatelia nemohli stavať trirémy. Trirémy vedia plávať len pri pobreží a zároveň majú 50 percentný bonus v boji proti galejám. Dlhšie cesty, ktoré budete garantovane podnikať, tak budú zbytočne znepríjemňované ustavičným posúvaním lodičiek o pol obrazovky.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9,0 / 10
Datadisk je všetkým len nie sklamaním. Stačí ak si chvíľu zahráte verziu s datadiskom a už sa k originálu nebudete chcieť vrátiť. Hra pôsobí oveľa vyváženejším dojmom. Pozitívu zmenu znamená hlavne náročnejším hráčom, ktorí potrebujú ťažšie ciele, k uspokojeniu svojho bojového ducha ako všetkých zničiť alebo postaviť vesmírnu loď. Záverečným slovom preto vrele odporúčam datadisk k štvrtej civilizácii všetkým fanúšikom ťahových stratégií. Enjoy.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

SpaceX už o rok prevezie turistov okolo Mesiaca

Ľudstvo neopustilo obežnú dráhu Zeme od roku 1972. Zmenia to superbohatí turisti.

Filozof Thomas Metzinger: Popierať slobodnú vôľu môže byť nebezpečné

Umelá inteligencia môže mať vyššiu mieru sebakontroly ako človek, povedal pre SME profesor teoretickej filozofie THOMAS METZINGER.

Nová peňaženka má spájať všetky financie do jednej karty

Už nie mobil, ale karta samotná zaistí všestrannosť pri platení v obchodoch.

Nabíjačky budú menšie a ľahšie, zmestia sa do peňaženky

Ak chcete nabíjať mobil, stačí vám zásuvka a vrecková nabíjačka.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 740
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 785
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 055
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 437
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 424
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 392
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 462
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 716
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 353
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop