Perimeter: Emperor’s testament - revolúcia (ne)pokračuje!

Už sú tomu dva rôčky, čo herné publikum znenazdajky ohromila vysoko originálna a v mnohých smeroch prevratná stratégia Perimeter. Hodnotenia stúpali do závratných výšok, ale predajnosť na tom bola mizerne. Podarí sa autorom po dlhých dvoch rokoch preraziť

Už sú tomu dva rôčky, čo herné publikum znenazdajky ohromila vysoko originálna a v mnohých smeroch prevratná stratégia Perimeter. Hodnotenia stúpali do závratných výšok, ale predajnosť na tom bola mizerne. Podarí sa autorom po dlhých dvoch rokoch preraziť so stand-alone datadiskom?

Ak si nejaká hra zaslúži prívlastok nedocenená, tak to je určite Perimeter. Nielen v našich končinách bola považovaná za inováciu žánru, dostávala mnohé kladné prívlastky, ale cestu k hráčom si aj napriek tomu nenašla. Možno sme už dnes leniví spoznávať nové herné princípy, alebo sme sa klasických žánrov ešte nenasýtili dosť, každopádne pre tvorcov z bývalého K-D labs (dnes už KDV Games) to bol výrazný škrt cez rozpočet. Ich pôvodný triumf – originalita – sa ukázala ako zbraň dvojsečná.

Tentokrát sa príbeh zamotáva ešte viac ako v pôvodnej hre. Je takmer nemožné ho pochopiť, čo absolútne odbúrava možnosť sa do hry vžiť a stáva sa z nej iba bezduché plnenie misií. O čo teda ide? Veľmi skrátene: imperátora už prestalo baviť dobývať vesmír, svoje chúťky začína orientovať na paralelné svety. Preto poveril všetkých svojich vynálezcov zdanlivo nemožnou úlohou - vytvoriť mechanickú dušu. Nakoniec sa im to, čuduj sa svete, podarí, no hneď pri prvých testov sa všetko akosi vymyká spod kontroly a ukáže sa, že oná umelo vytvorená duša nie je zas až tak umelá. Dajme tomu. Čo ale považujem za úplné fiasko, je absencia akéhokoľvek tutoriálu, bez ktorého je pre neznalého hráča absolútne nemožné hru odohrať. Okrem naruby obráteným herným princípom je totiž potrebné sa vyrovnať aj s pozmenenou terminológiou (hlavná budova sa nazýva frame a pod.). A aj keď si už myslíte, že máte všetko v malíčku, začne byť horúco až vtedy, keď sa pokúsite zorganizovať si armádu. Vysvetlí mi potom niekto, aký má zmysel, že je možné datadisk spustiť bez pôvodnej hry?

V skratke si zopakujme aj základné herné rysy. Originalita tejto hry spočíva najmä v troch oblastiach. Prvou je takzvaný Terraforming, čiže formovanie zeme. Mapka sa totiž skladá z mnohých terénnych nerovností, skál, kopcov a podobne. Základňu je však možné stavať len na rovných miestach, a preto je potrebné matičku Zem upravovať k obrazu svojmu. Druhou významnou inováciou je morfovanie jednotiek. Pracuje to na zdanlivo jednoduchom princípe: k dispozícií sú tri druhy základných jednotiek (nano-vojaci, nano-dôstojníci a nano-technici). Z nich je ale na základe postavených laboratórií vytvárať stále vyššie a dokonalejšie stroje a meniť tak zoskupenie svojej armády priamo v reálnom čase. A treťou, poslednou inováciou, je hromadenie energie získavanej z generátorov, ktoré musia byť v dostatočnej blízkosti pri sebe, aby sa mohli reťaziť a posielať energiu do hlavnej budovy.

GRAFIKA 6 / 10
Najčastejšia otázka, ktorú si budete pri hraní tohto datadisku neustále opakovať, je: Čo robili autori celé tie dva roky? Keď porovnáte obrázky z pôvodnej hry a z datadisku, čo zistíte? Žiaden rozdiel. Nič. Emperor’s Testament je navlas totožný s dvoma rokmi starou verziou. A za tie dva roky sa grafické možnosti vyšplhali o riadny kus vyššie. Čo bolo predtým 9/10 je dnes 6/10. A to majú autori ešte skutočne šťastie, že sa pri pôvodnej verzii tak snažili. Nezmenilo sa ani najčastejšie kritizovaná rozdielnosť budov, ešte stále sa na seba nehorázne podobajú. V neskorších fázach hry, pri mohutnejších základniach, trvá množstvo drahocenných sekúnd nájsť tú ktorú budovu. Jedinou výhodou plynúcou zo starej grafiky sú nízke hardwareové nároky.

INTERFACE 7 / 10
Ostalo staršie rozdelenie dolného menu na tri časti. Vľavo sa nachádza minimapka s tlačidlami pre stavby budov, v strede rôzne informácie a možnosti vylepšení a v pravo správa jednotiek. Toto je snáď jediný aspekt hry, ktorému nezmenenie neškodí. Bohužiaľ, vďaka absencii tutoriálu bude používanie jeho funkcií všetkým pôvodnej verzie neznalým robiť značné problémy.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Hrateľnosť, na tom to celé stojí aj padá. V tomto bode sa spájajú všetky prvky inovácie a hra ukáže svoju pravú tvár. Pre niekoho to môže znamenať výbornú zábavu, pre iného zmetené klbko nápadov. Vzhľadom na komerčnú neúspešnosť hry bude asi väčšina hráčov patriť k skupine druhej. Po dvoch rokoch však už i tento žáner postúpil o krok dopredu a čo kedysi fungovalo, je dnes už zastaralé a ťažkopádne. Tak to platí aj pre Emperor’s Testament, a to najmä v oblasti výroby a ovládania jednotiek. Jedinou výhodou je morfovanie jednotiek, ktoré zabezpečí variabilitu na bojisku. Nepostačí vyrábať iba tie najsilnejšie jednotky, ako dnes býva zvykom. Bohužiaľ opäť narážame na problém absencie tutoriálu, kvôli čomu sa z hry môže v okamihu stať skutočne chaotická záležitosť. V podstate jedinou novinkou v tomto datadisku je okolo 25 nových misií. Design mapiek si podobne ako pred dvoma rokmi zaslúži pochvalu. Scenérie sú od začiatku do konca stále zaujímavé, zakaždým narazíte na niečo nové. Rôznorodosť vlastností mapky sa prejavuje dokonca až vo forme hlavolamov vzhľadom na terraforming a postup nepriateľa. Autori mohli popustiť uzdu svojej fantázií, veď v takom prostredí, akým je mechanická duša, sa dá vymyslieť naozaj všetko.

MULTIPLAYER
Multiplayer som priamo netestoval, každopádne povedzme si aspoň zopár informácií. Môžete hrať buď cez LAN až do štyroch hráčov, pričom autori by mali postupne zverejňovať nové mapky, alebo je tiež možné spojiť sa s priateľmi klasicky cez internet.

ZVUKY 7 / 10
V podobe zvukov sa vám dostane zhruba to, čo by ste od podobného herného zamerania očakávali. „Pif-paf“, „lejzlre“ a všetky ostatné futuristické vecičky. Taktiež hlášky, ktoré síce nie sú moc rozmanité, zapadajú do konceptu.

HUDBA 6 / 10
Hudbou Perimeter oslovuje najmä psychiku hráča. Žiadne veľkolepé orchestrálne skladby tu nehľadajte. Autori sa zamerali na ťaživejšie melódie, pričom závisí do značnej miery od hráča, ako ich prijme. Ja osobne na také veci nie som a musím sa priznať, že niekedy som to nevydržal a repráky som radšej vypol.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Nové misie sú síce pestré, mapky výborne nadesignované, ale obtiažnosť je dokonale nevyvážená. V prevážnej väčšine prípadov (a to i hneď zozačiatku) dostane protivník plne rozvinutú základňu, zatiaľ čo vy sa budete musieť uspokojiť s dvoma - troma budovami. Objavujú sa iba krajné hodnoty, a to extrémne ťažké a extrémne ľahké pasáže. A aby som nezabudol, môže nastať aj tretia situácia, pat. Ak hráte jednu misiu dlhšiu dobu a zameriate sa na obranu, súper spravidla urobí to isté, pričom z oboch základní sa stanú nedobytné pevnosti a šanca vyhrať vojenskou silou sa rovná nule. Potom treba zvoliť v niektorých mapkách značne obmedzené taktické možnosti, ktoré sú nemenej zdĺhavé. Pre neskúseného hráča, respektíve pre tých, ktorí nehrali základnú verziu hry, sú misie doslova nehrateľné. Inteligencia protivníka je podobne ako v základnom dieli na vysokej úrovni, počítač vie zvážiť svoje možnosti a odhadnúť vhodnú stratégiu útoku. Aspoň že to.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,8 / 10
Emperor’s Testament je svojím spôsobom paradox - dva roky stará inovácia žánru. Pre mňa ostáva jedinou otázkou, ktorú som spomenul už nazačiatku, čo autori počas tých dvoch rokov robili? Grafika ani interface sa nezmenili, herné princípy tiež nie, rovnako ani myšlienka. Jedinou novinkou je 25 misií s nedoladenou obtiažnosťou a pračudesným príbehom. A to všetko bez prítomnosti tutoriálu.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Filozof Thomas Metzinger: Popierať slobodnú vôľu môže byť nebezpečné

Umelá inteligencia môže mať vyššiu mieru sebakontroly ako človek, povedal pre SME profesor teoretickej filozofie THOMAS METZINGER.

Nová peňaženka má spájať všetky financie do jednej karty

Už nie mobil, ale karta samotná zaistí všestrannosť pri platení v obchodoch.

Nabíjačky budú menšie a ľahšie, zmestia sa do peňaženky

Ak chcete nabíjať mobil, stačí vám zásuvka a vrecková nabíjačka.

MATEMATICKÉ HÁDANKY

Matematická hádanka: Dokážete spravodlivo rozdať karty? (riešenie)

Niekedy môže byť rozdávanie kariet samostatnou hrou.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 730
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 805
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 076
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 460
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 397
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 390
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 706
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 372
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop