SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Perimeter: Emperor’s testament - revolúcia (ne)pokračuje!

Už sú tomu dva rôčky, čo herné publikum znenazdajky ohromila vysoko originálna a v mnohých smeroch prevratná stratégia Perimeter. Hodnotenia stúpali do závratných výšok, ale predajnosť na tom bola mizerne. Podarí sa autorom po dlhých dvoch rokoch preraziť

Už sú tomu dva rôčky, čo herné publikum znenazdajky ohromila vysoko originálna a v mnohých smeroch prevratná stratégia Perimeter. Hodnotenia stúpali do závratných výšok, ale predajnosť na tom bola mizerne. Podarí sa autorom po dlhých dvoch rokoch preraziť so stand-alone datadiskom?

Ak si nejaká hra zaslúži prívlastok nedocenená, tak to je určite Perimeter. Nielen v našich končinách bola považovaná za inováciu žánru, dostávala mnohé kladné prívlastky, ale cestu k hráčom si aj napriek tomu nenašla. Možno sme už dnes leniví spoznávať nové herné princípy, alebo sme sa klasických žánrov ešte nenasýtili dosť, každopádne pre tvorcov z bývalého K-D labs (dnes už KDV Games) to bol výrazný škrt cez rozpočet. Ich pôvodný triumf – originalita – sa ukázala ako zbraň dvojsečná.

Skryť Vypnúť reklamu

Tentokrát sa príbeh zamotáva ešte viac ako v pôvodnej hre. Je takmer nemožné ho pochopiť, čo absolútne odbúrava možnosť sa do hry vžiť a stáva sa z nej iba bezduché plnenie misií. O čo teda ide? Veľmi skrátene: imperátora už prestalo baviť dobývať vesmír, svoje chúťky začína orientovať na paralelné svety. Preto poveril všetkých svojich vynálezcov zdanlivo nemožnou úlohou - vytvoriť mechanickú dušu. Nakoniec sa im to, čuduj sa svete, podarí, no hneď pri prvých testov sa všetko akosi vymyká spod kontroly a ukáže sa, že oná umelo vytvorená duša nie je zas až tak umelá. Dajme tomu. Čo ale považujem za úplné fiasko, je absencia akéhokoľvek tutoriálu, bez ktorého je pre neznalého hráča absolútne nemožné hru odohrať. Okrem naruby obráteným herným princípom je totiž potrebné sa vyrovnať aj s pozmenenou terminológiou (hlavná budova sa nazýva frame a pod.). A aj keď si už myslíte, že máte všetko v malíčku, začne byť horúco až vtedy, keď sa pokúsite zorganizovať si armádu. Vysvetlí mi potom niekto, aký má zmysel, že je možné datadisk spustiť bez pôvodnej hry?

Skryť Vypnúť reklamu

V skratke si zopakujme aj základné herné rysy. Originalita tejto hry spočíva najmä v troch oblastiach. Prvou je takzvaný Terraforming, čiže formovanie zeme. Mapka sa totiž skladá z mnohých terénnych nerovností, skál, kopcov a podobne. Základňu je však možné stavať len na rovných miestach, a preto je potrebné matičku Zem upravovať k obrazu svojmu. Druhou významnou inováciou je morfovanie jednotiek. Pracuje to na zdanlivo jednoduchom princípe: k dispozícií sú tri druhy základných jednotiek (nano-vojaci, nano-dôstojníci a nano-technici). Z nich je ale na základe postavených laboratórií vytvárať stále vyššie a dokonalejšie stroje a meniť tak zoskupenie svojej armády priamo v reálnom čase. A treťou, poslednou inováciou, je hromadenie energie získavanej z generátorov, ktoré musia byť v dostatočnej blízkosti pri sebe, aby sa mohli reťaziť a posielať energiu do hlavnej budovy.

Skryť Vypnúť reklamu

GRAFIKA 6 / 10
Najčastejšia otázka, ktorú si budete pri hraní tohto datadisku neustále opakovať, je: Čo robili autori celé tie dva roky? Keď porovnáte obrázky z pôvodnej hry a z datadisku, čo zistíte? Žiaden rozdiel. Nič. Emperor’s Testament je navlas totožný s dvoma rokmi starou verziou. A za tie dva roky sa grafické možnosti vyšplhali o riadny kus vyššie. Čo bolo predtým 9/10 je dnes 6/10. A to majú autori ešte skutočne šťastie, že sa pri pôvodnej verzii tak snažili. Nezmenilo sa ani najčastejšie kritizovaná rozdielnosť budov, ešte stále sa na seba nehorázne podobajú. V neskorších fázach hry, pri mohutnejších základniach, trvá množstvo drahocenných sekúnd nájsť tú ktorú budovu. Jedinou výhodou plynúcou zo starej grafiky sú nízke hardwareové nároky.

Skryť Vypnúť reklamu

INTERFACE 7 / 10
Ostalo staršie rozdelenie dolného menu na tri časti. Vľavo sa nachádza minimapka s tlačidlami pre stavby budov, v strede rôzne informácie a možnosti vylepšení a v pravo správa jednotiek. Toto je snáď jediný aspekt hry, ktorému nezmenenie neškodí. Bohužiaľ, vďaka absencii tutoriálu bude používanie jeho funkcií všetkým pôvodnej verzie neznalým robiť značné problémy.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Hrateľnosť, na tom to celé stojí aj padá. V tomto bode sa spájajú všetky prvky inovácie a hra ukáže svoju pravú tvár. Pre niekoho to môže znamenať výbornú zábavu, pre iného zmetené klbko nápadov. Vzhľadom na komerčnú neúspešnosť hry bude asi väčšina hráčov patriť k skupine druhej. Po dvoch rokoch však už i tento žáner postúpil o krok dopredu a čo kedysi fungovalo, je dnes už zastaralé a ťažkopádne. Tak to platí aj pre Emperor’s Testament, a to najmä v oblasti výroby a ovládania jednotiek. Jedinou výhodou je morfovanie jednotiek, ktoré zabezpečí variabilitu na bojisku. Nepostačí vyrábať iba tie najsilnejšie jednotky, ako dnes býva zvykom. Bohužiaľ opäť narážame na problém absencie tutoriálu, kvôli čomu sa z hry môže v okamihu stať skutočne chaotická záležitosť. V podstate jedinou novinkou v tomto datadisku je okolo 25 nových misií. Design mapiek si podobne ako pred dvoma rokmi zaslúži pochvalu. Scenérie sú od začiatku do konca stále zaujímavé, zakaždým narazíte na niečo nové. Rôznorodosť vlastností mapky sa prejavuje dokonca až vo forme hlavolamov vzhľadom na terraforming a postup nepriateľa. Autori mohli popustiť uzdu svojej fantázií, veď v takom prostredí, akým je mechanická duša, sa dá vymyslieť naozaj všetko.

Skryť Vypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Multiplayer som priamo netestoval, každopádne povedzme si aspoň zopár informácií. Môžete hrať buď cez LAN až do štyroch hráčov, pričom autori by mali postupne zverejňovať nové mapky, alebo je tiež možné spojiť sa s priateľmi klasicky cez internet.

ZVUKY 7 / 10
V podobe zvukov sa vám dostane zhruba to, čo by ste od podobného herného zamerania očakávali. „Pif-paf“, „lejzlre“ a všetky ostatné futuristické vecičky. Taktiež hlášky, ktoré síce nie sú moc rozmanité, zapadajú do konceptu.

HUDBA 6 / 10
Hudbou Perimeter oslovuje najmä psychiku hráča. Žiadne veľkolepé orchestrálne skladby tu nehľadajte. Autori sa zamerali na ťaživejšie melódie, pričom závisí do značnej miery od hráča, ako ich prijme. Ja osobne na také veci nie som a musím sa priznať, že niekedy som to nevydržal a repráky som radšej vypol.

Skryť Vypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Nové misie sú síce pestré, mapky výborne nadesignované, ale obtiažnosť je dokonale nevyvážená. V prevážnej väčšine prípadov (a to i hneď zozačiatku) dostane protivník plne rozvinutú základňu, zatiaľ čo vy sa budete musieť uspokojiť s dvoma - troma budovami. Objavujú sa iba krajné hodnoty, a to extrémne ťažké a extrémne ľahké pasáže. A aby som nezabudol, môže nastať aj tretia situácia, pat. Ak hráte jednu misiu dlhšiu dobu a zameriate sa na obranu, súper spravidla urobí to isté, pričom z oboch základní sa stanú nedobytné pevnosti a šanca vyhrať vojenskou silou sa rovná nule. Potom treba zvoliť v niektorých mapkách značne obmedzené taktické možnosti, ktoré sú nemenej zdĺhavé. Pre neskúseného hráča, respektíve pre tých, ktorí nehrali základnú verziu hry, sú misie doslova nehrateľné. Inteligencia protivníka je podobne ako v základnom dieli na vysokej úrovni, počítač vie zvážiť svoje možnosti a odhadnúť vhodnú stratégiu útoku. Aspoň že to.

Skryť Vypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,8 / 10
Emperor’s Testament je svojím spôsobom paradox - dva roky stará inovácia žánru. Pre mňa ostáva jedinou otázkou, ktorú som spomenul už nazačiatku, čo autori počas tých dvoch rokov robili? Grafika ani interface sa nezmenili, herné princípy tiež nie, rovnako ani myšlienka. Jedinou novinkou je 25 misií s nedoladenou obtiažnosťou a pračudesným príbehom. A to všetko bez prítomnosti tutoriálu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Dušana Kováčika.

Koronavírus: Na Slovensku potvrdili 17 úmrtí, Česko pokračuje v rekordoch (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
Pacientov s covidom budú musieť zrejme zakrátko voziť do iných nemocníc, lebo bojnická bola v utorok už plná.
Podcast Dobré Ráno.
Cynická obluda

Zázrak v parlemente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Vedátorský podcast

Vďaka akému princípu lietajú lietadlá?

Ako vyzerá fyzika lietania.

Na Mesiaci má byť 4G sieť. Vybuduje ju Nokia

Zariadenie vynesú koncom roka 2022.

Vizualizácia práce astronautov na Mesiaci. NASA a telekomunikačný výrobca Nokia sa spojili, aby na našej družici poskytli prvú bezdrôtovú sieť 4G.
Koľko známych vesmírnych objektov na fotke nájdete? Fotka Tomáša Slovinského sa už tretíkrát za posledný rok stala Astronomickou snímkou dňa NASA.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 23 786
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 060
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 856
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 536
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 850
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 768
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 479
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 378
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 165
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 151