SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

GTR 2 - výukový trenažér pre pilotov GT

Po GT Racing 2002, čo bol jeden z najlepších modov, aký vznikol pre F1 2002, a po GTR, čo bola jedna z najrealistickejších a najťažších závodných hier na PC, prichádza SimBin s GTR2, aby závody GT sprístupnil nielen hardcore hráčom. Nie však tým, že by po

Zo zoskupenia amatérskych tvorcov modov menom SimBin Development Team sa takmer cez noc stali profíci produkujúci najrealistickejšie a pre niekoho tie najlepšie závody na PC. Dobrá kariéra, čo poviete? Ich vzostup začal modom GT Racing pre hru F1 2002 od EA Sports. Po ňom dostali priestor a licenciu na spracovanie GT závodov v samostatnej hre – vyšla GTR FIA Racing Game. Po nej nasledovalo GT Legends považované mnohými za ich najlepší počin. A v týchto dňoch vychádza GTR 2. Nesnaží sa byť revolučné, iba niektoré veci vylepšuje a do obla vybrusuje hrany, ktoré malo GTR. Prináša vylepšený a prístupnejší fyzikálny model, lepšiu grafiku, vylepšený model poškodenia, jazdeckú školu, väčšiu podporu multiplayeru a hlavne vynikajúcu hrateľnosť. Po obsahovej stránke pribudlo pár tratí, teraz ich máme dokopy 34 (ak sa 2 rôzne verzie tej istej počítajú ako 2 trate), samozrejme všetky vytvorené s presnosťou na centimetre vďaka GPS. Počet autíčiek je podľa oficiálnych zdrojov okolo 140. To treba brať s rezervou, keďže tímové variácie toho istého modelu počítajú ako samostatné vozidlo. Zajazdíme si šampionát buď v 2 oficiálnych sezónach a to z roku 2003 a 2004 (žeby bola licencia na 2005 a 2006 priveľmi drahá?), alebo kopu malých mini-šampionátov, ktoré postupne odomkneme v jazdeckej škole. Tá je oproti prvému GTR výraznou pomocou pre neskúsených hráčov. Ak sa vám zdal svet GTčiek doteraz nedostupný a máte aspoň trochu trpezlivosti, GTR 2 vás všetkému naučí. A potom sa budete už len kráľovsky baviť.

GRAFIKA 7 / 10
GTR 2 beží na engine od firmy Image Space, ktorý pamätá ešte dobu, keď poháňal sériu F1 od EA Sports. Síce bol od tej doby značne vylepšený, nanovo obsahuje dokonca DX9 vychytávky, no treba priznať, že to nie je žiadna špička. Aj keď k modelom aút nemám žiadne námietky, vyzerajú takmer fotorealisticky, zatiaľ najlepšie, aké som na PC videl. Sú spracované do takých detailov, že hocijakú, pár centimetrovú, súčiastku, ktorá v skutočnosti na aute je, nájdete aj tu. Také detaily sa často nevidia. Geniálne sú aj kokpity, vidno v nich ako jazdec prehadzuje rýchlosti a dokonca aj ako stúpa na plyn. No vozovka, a vlastne celá trať, by potrebovala poriadne vylepšiť, okolie je totiž hrozne fádne. Pred pár rokmi by ma to možno ani nenapadlo, ale teraz sa píše rok 2006 a štandart je už niekde inde. Aj keď pri závode sa zaujímate o úplne iné veci, ako o to či sa stromčeky skladajú zo spriteov alebo polygónov. Od minula sa zlepšilo poškodenie, ale tiež to nie je ešte celkom to pravé orechové. Plechy sa krčia o niečo krajšie, pridali sa lepšie časticové efekty a o pár častí karosérie sa dá kompletne prísť. FlatOut 2 to však nie je. Napriek tomu, že toto všetko sú iba malé chybičky na kráse, mohlo sa na grafike viac zapracovať, je to predsa už druhý diel. Zo starého enginu sa už ale asi ani viac vyžmýkať nedá. No čo už, aspoň to na plných detailoch netrhá.

Skryť Vypnúť reklamu

INTERFACE 10 / 10

Na poriadne vychutnanie bude treba volant, nechceli ste hádam hrať simulátor na klávesnici, že? Aj to sa ale dá, hra sa tomu dokonca dokáže prispôsobiť a učiní ovládanie auta trochu jednoduchším. Tak napríklad pri hre s volantom nie je na nastavení Simulation k dispozícii pomôcka trakčnej kontroly ani ABS, zatiaľ čo pri hre s klávesnicou áno. Celkovo sa mi zdalo hranie s klávesnicou či gamepadom zjedodušené a je to iba pre dobro veci, nakoniec, aspoň sa to dá hrať aj bez volantu. Ale ako tušíte, nie je to ono. Prichádzate tým tak o polovicu zábavy. S volantom sa cítite ako v skutočnom aute a s force-feedbackom si zážitok môžete vychutnať naplno. Citlivosť ovládania je výborná, auto reaguje na najmenšie pootočenie, čo je pri presnej a čistej jazde nevyhnutnosťou.
Cítiť každý hrbolček na trati, každé trhnutie pri prehadzovaní rýchlostí a udržať auto v kľude dá niekedy poriadne zabrať. Stačí na chvíľku pustiť volant a už si prezeráte zvodidlá z nepríjemne blízkej vzdialenosti. Zvládnuť ovládanie nie je vôbec jednoduché, ale to nie je žiadna chyba či mínus, je to jednoducho kvôli reálnemu fyzikálnemu modelu. Bez trakčnej kontroly treba s plynom zachádzať naozaj opatrne, inak sa nepohnete z miesta. S manuálnou prevodovkou je zajazdenie dobrého kola poriadne tvrdým orieškom a pre skutočných hardcore hráčov je tu dokonca možnosť manuálnej spojky. Okrem základných ovládacích prvkov tu nájdete aj menej časté, napríklad zapaľovanie, zapnutie svetiel alebo posun sedadla. Takéto detaily v GTR 2 nájdete na každom kúsku.

HRATEĽNOSŤ 10 / 10
Pri hraní som sa cítil ako skutočný závodník (amatér :). To hádam najlepšie vystihuje, akej kvality táto hra dosahuje. Má všetky prvky, ktoré poriadne závody mať majú (je to predsa simulátor, že). Prístup autorov k simulácii by sa dal nazvať až puntičkársky.

Skryť Vypnúť reklamu
Mimo to, že vytvorili veľmi presvedčivý fyzikálny model ovládania auta, simulujú celkový stav auta, čiže vplyv rôznych faktorov na auto ako teplota pneumatík, oleja a podobne. Výpočty pre tieto skutočnosti sa majú robiť až 400 krát za sekundu pre vaše auto a 100 krát/s pre autá protivníkov. Tomu hovorím simulácia. Ďalej sa zaoberali napríklad aj zmenami vlastností vozovky počas závodu. Takže tu fungujú veci ako pogumovanie vyjazdenej stopy a teda zlepšenie gripu na týchto častiach trate. Pri závode plynie čas, buď v takom tempe, v akom ho poznáme alebo zrýchlene, záleží na nastavení. To so sebou prináša nielen zmeny počasia, ale aj striedanie dňa a noci. Takže si môžete vyskúšať 24 hodinový závod so všetkým, čo k tomu patrí. O vplyve počasia na jazdné vlastnosti hádam ani nemusím hovoriť, iba snáď to, že aj po daždi ostávajú niektoré časti trate mokré, takže rýchle prezutie na suché/intermediate pneumatiky sa nemusí všade oplatiť.
Ale späť k hrateľnosti ako takej. Najdôležitejšie, čo vám GTR 2 poskytne je pocit, že riadite skutočné vozdidlo. A ešte k tomu aké vozidlo! Stovky koní pod kapotou iba pre vaše potešenie. Problém je iba v tom, že zvládnuť tieto tátoše nie je žiadna hračka. Aj keď najazdíte stovky kôl, stále bude čo zlepšovať. Aj tá najmenšia chybička sa prejaví na výslednom čase. A tu sa každá stotinka počíta. Ale keď potom, po dlhom tréningu, konečne vybojujete svoju prvú pole position, predbehnete prvého oponenta, alebo vyhráte prvý závod, dostaví sa skvelý pocit zadosťučinenia. Keď dokážete vyhrať závod na nastavení Simulation, je vás vo vašej terajšej práci škoda, prípadne, ak ste si ešte povolanie nevybrali, doporučujem vám skúsiť to so závodením aj v reáli. Hra dokáže pobaviť dovtedy, kým vás neprestane baviť sa zlepšovať, môže vám teda vydržať donekonečna.

MULTIPLAYER
Nebol testovaný, ale musí to byť bomba.

Skryť Vypnúť reklamu

ZVUKY 10 / 10
Tu GTR 2 exceluje. Zvuky boli vždy silnou stránkou SimBinu. Už v ich prvom počine (GT Racing mod) boli zvukové efekty nevídano kvalitné. Teraz tomu nie je nijak inak a jedná sa o absolútnu špičku. Počúvať motory nadupaných Gtčiek je tu jednoducho pôžitok. A nejedná sa iba o zvuky motoru, skvelé efekty tu má aj štartér, prevodovka, trakčná kontrola alebo tímové rádio. Zvuk motoru sa výrazne líši od auta k autu a po troche ušného tréningu nie je problém, aj bez spätného zrkadla, rozlíšiť, ktoré auto vás zozadu dobieha. Sluchový vnem sa samozrejme mení v závislosti na vzdialenosti od zdroja, takže inak znie auto z predného sedadla a inak z vonkajšej kamery. V kokpite sú oveľa intenzívnejšie “zvuky trate”, počuť rôzne nečistoty narážajúce na podvozok a podobne. V záložke Audio v Options menu hry nájdete podrobné nastavenia, dajú sa napr. zosilniť zvuky okolitých aút, efekty šmykov, určiť počet efektov, ktoré sa majú naraz spracovať a všeličo iné. Tejto časti hry naozaj nie je čo vytknúť a ťažko nájdete inú hru s takto prepracovanou zvukovou kulisou.

Skryť Vypnúť reklamu

HUDBA 7 / 10
Veľa jej tu nenájdete. Tých pár trackov, čo sa tu vyskytuje, je elektronická hudba zväčša technoidného charakteru, treba povedať, že celkom počúvateľná. Ale nič výnimočné. S hudbou sa stretnete hlavne v menu, ale je tu možnosť zapnúť si ju aj v aute. No motor vyhráva predsa tie najkrajšie symfónie, takže tu pôsobí skôr ako rušivý element.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
GTR 2 rozhodne nie je hra pre každého, ale zároveň každý sa ju môže naučiť hrať. Mohlo by sa zdať, že hra je vlastne prístupná pre všetkých, od začiatočníkov po profíkov, v menu sa predsa dá vybrať úroveň reality od Novice, cez Semi-Pro až po Simulation, ale nie je tomu celkom tak.

Myslím, že začiatočník, ktorý pár krát v živote hral závodnú hru, a aj to bol niektorý diel série NFS, by ju vypol behom 10-tich minút. Spomínané obtiažnosti sú viac-menej iba profilmy, pre nastavenie rôznych pomocných mechanizmov typu pomoc pri brzdení (automaticky zníži rýchlosť podľa potreby zákruty), pomoc pri riadení (v obmedzenej miere automaticky točí volantom), trakčná kontrola, nastavenie prevodovky či spojky, ABS a iné. Úroveň Novice dovoľuje pozapínať všetky tieto vychytávky, na Semi-Pro sú už nedostupné pomoci pri brzdení, riadení a niektoré ďalšie a na Simulation je možné zapnúť iba automatickú prevodovku. Aj keď si amatér nastaví na Novice všetky pomôcky, fyzikálny model ostane v podstate rovnako reálny ako pri Simulation, iba mu pri riadení bude všade možne pomáhať počítač. Síce sa prestane točiť na mieste dookola a možno zvládne aj správne prejsť zákrutu, no moc si závodenie neužije, pretože auto ovláda iba napoly. Preto si myslím, že toto určite nie je hra pre všetkých.
Obtiažnosť je niekedy poriadne frustrujúca, jedna vec je naučiť sa ovládať auto a spoznať ako reaguje a druhá je naučiť sa trať, kde presne brzdiť, ako prechádzať zákruty, kde pridať koľko plynu atď. Ak toto všetko ovládate, môžete riešť ďalší problém a ním je predbiehanie. Ale ako som hovoril na začiatku, každý sa GTR 2 môže naučiť hrať. Jazdecká škola vás postupne všetko naučí. Najprv úplné základy, ako sa s autom rozbehnúť na rovnej ceste, akú stopu dodržovať pri prechádzaní zákrut, naučí vás jednotlivé trate za sucha aj v daždi, a samozrejme aj spomínané predbiehacie manévre. Naviac sa tu spĺňaním jednotlivých úloh odomykajú ďalšie mini-šampionáty. Čo sa týka AI, dá sa celkom slušne prispôsobiť. Jedným atribútom je “sila” oponentov, je to vlastne ich jazdecká zručnosť a ovplyvňuje hlavne časy aké dosahujú. Dá sa nastaviť pekne po jednom percente. Druhou vlastnosťou, ktorú môžete zmeniť je agresivita, ktorá zahŕňa túžbu protivníkov po víťazstve a ovplyvňuje teda ich rozhodnosť pri predbiehaní. Obsahuje až 4 úrovne. Namiešaním tých správnych hodnôt sa teda dá vytvoriť AI ako šité na mieru. Teda aspoň čiastočne.
Niektoré chybičky bude bohužiaľ obsahovať vždy. Nepoteší hlavne, keď sa niekedy počítačom riadení jazdci nezaujímajú, že ste práve dostali hodiny a bezhlavo to do vás napália. Väčšinou sa ale snažia vyhnúť. AI ďalej trochu pokrivkáva v boxoch a pri hromadných situáciách (štart). Často sa stáva, že jazdci idú na štarte pomalšie, ako by išli v skutočnosti a nevyužívajú ani celú šírku trate. To nie je problém využiť a zatiaľ, čo ste sa v kvalifikácii trápili, aby ste dosiahli apoň 10. miesto, po štarte sa dá ľahko dostať aj na prvé priečky. Tento neduh tu bol už od prvej F1 od EA a stále sa s tým mnoho neurobilo. Chcelo by to teda ešte vyladiť, ale celkovo nie je umelá inteligencia na zlej úrovni. Protivníci sa občas dopúšťajú chýb, najmä ak sa snažia predbiehať, nechovajú sa teda úplne ako stroje jazdiace po ideálnej stope. Aj keď niekedy k tomu majú dosť blízko.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9,2 / 10
Nie je veľa vecí, ktoré by sa dali hre vytknúť. Možno by mohlo byť o trochu zaujímavejšie AI a grafika, ale to sú v celkovom pohľade na hru iba drobnosti. GTR 2 je skvelý simulátor, ktorý vám môže vydržať donekonečna. Poskytuje to, o čo sa mnoho iných hier iba márne snaží – čisté potešenie zo závodenia. 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

9 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

8 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

8 h

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.

1 h

O biobezpečnosti a spôsoboch, akými bioinžinieri geneticky upravené bunky robia bezpečnými.

11 h

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 619
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 367
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 860
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 497
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 980
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 363
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 029
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 640
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 561
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 306