žite a možno pri nich stráviť hoci len pár minút, bez nutnosti dlhé hodiny sa zaúčať do herného systému a odhaľovať desiatky rôznych úrovní.
Podľa dvoch štúdií RealNetworks a PopCam Games tvoria až 70 % hráčov takýchto hier ženy nad 40 rokov, ktoré ich používajú najmä na odreagovanie a zbavenie sa stresu. Je to úplne iné publikum, než pri hrách pre konzoly, ktorým dominujú súťaživí mladíci poháňaní testosterónom.
Autorka kníh o vývoji osobnosti Jennifer Loudenová (43) bola skeptická, keď si ju firma RealNetworks najala, aby jej pomohla pochopiť svoje zákazníčky. "Takmer som im ani neodpovedala. Pomyslela som si: Počítačové hry? Trápne," hovorí Loudenová, ktorej pohľad sa po rozhovoroch s hráčkami rýchlo zmenil.
"Pre ženy je hra súčasťou starostlivosti o seba samú, a má množstvo rôznych príchutí a variantov. Ženy (v našom výskume) si boli vedomé, čo robia a prečo. Vedia, ktoré hry v ktorej situácii použiť," povedala Loudenová.
Niektoré ženy napríklad hrajú hry, pretože im to pomáha odpútať myšlienky od chronických bolestí, ktorými trpia. Iné s ich pomocou bojujú s nespavosťou a jedna veterinárka napríklad uviedla, že ich hráva pred tým, ako ide spať, aby sa zbavila myšlienok na problém, ktorým sa trápila cez deň.
Medzi najobľúbenejšími hrami sú krížovky a slovné doplňovačky či hry na postreh.
Podľa Loudenovej ženy prirovnávajú čas strávený hrami k meditácii a uvádzajú, že hry v nich vyvolávajú rovnaký pocit, ako keby ich zrazu obklopilo ticho. "Hlavné posolstvo znie: Toto je moje, je to zábava a je to len pre mňa," hovorí Loudenová, ktorá najradšej hráva proti svojej dcére hru Diner Dash, kde hráč vedie pizzeriu a musí obsluhovať čoraz viac prichádzajúcich hostí.
Tridsaťpäťročná Jeanette Leeová hovorí, že na rozdiel od mužov ženy vyhľadávajú najmä hry, s ktorými sa dá začať veľmi rýchlo.
"Nechcem zapájať celý svoj mozog len na zvládnutie toho, ako sa hra ovláda," hovorí Leeová. Zároveň upozorňuje, že napriek jednoduchému princípu sú mnohé príležitostné hry mimoriadne náročné na dokonalé zvládnutie a mnohé vyžadujú značnú dávku premýšľania.
Hoci trh s príležitostnými hrami rastie, stále tvorí len malú časť herného priemyslu. Podľa predpovede DFC Intelligence prináša v Amerike ročne obrat 458 miliónov dolárov, kým tržby za celkové hry sú až 13,3 miliardy.
Všetky veľké internetové firmy ako Yahoo, AOL či MSN už majú sekcie venované hrám na pár minút, kým gigant v oblasti videohier Electronics Arts pre ne vytvoril samostatnú stránku Pogo.com, kde hráči môžu aj debatovať.
Podľa analytika DFC Alexisa Madrigala sú takéto miesta novodobými virtuálnymi obdobami športových klubov či ženských spolkov - prinášajú ľuďom pocit, že patria do komunity.