Paraworld - dinosauria stratégia

Už je to naozaj dosť dlho, čo sme všetci plní nadšenia utekali do kín na Jurský Park. Dinasuri boli vtedy v kurze, no ale kam sa všetky podeli? Od Turoka sme si žiadne poriadne jurské príšery na PC neužili, čo si všimli ľudia od SEK-u a pripravili nám din

Spomínate si na hru Diggles? Ja viem, je to už naozaj dávno, čo vyšla, ale nevyťahujem takéto vykopávky len tak pre nič za nič. Majú ju totižto na svedomí rovnakí ľudia ako Paraworld, teda nemeckí hoši, ktorí si hovoria SEK (SpieleEntwicklungsKombinat – a nechcite po mne, aby som vám to preložil, už je to naozaj dávno, čo ma v škole mučili nemčinou). Môžem povedať, že som sa na Paraworld dosť tešil... A kto by sa aj netešil, keď autori uvoľňovali pútavé screenshoty s obrovskými prehistorickými beštiami? Z takých teaser screenshotov však človek veľa nevyčíta a trochu nesprávne som sa domnieval, že pôjde o akúsi super-bombu, ktorá nás všetkých pripraví o voľný čas. Môj entuziazmus však opadol, keď som zistil, že v podstate ide len o štandardnú real-timovú stratégiu, kopírku Age of Empires série. Avšak aj takéto hry dokážu zaujať, ak ponúknu vyváženosť, dobrú kampaň a nejaký ten originálny prvok či dva k tomu. Má Paraworld niečo z toho?

Budem vás ešte udržiavať v napätí a skôr, ako vám odpoviem na túto otázku, popíšem stránku-dve o tom, ako hra vyzerá (vlastne aj tak si môžete rovno prečítať verdikt, ale pevne verím, že ste všetci naši verní čitatelia a článok si prečítate pekne celý, však?). Paraworld je teda real-timová stratégia, to znamená, že v reálnom čase bojujete s nepriateľom, staviate budovy a samozrejme zbierate rôzne suroviny. V tomto prípade sa budete biť o jedlo, kameň a drevo. Zaujímavé je, že k tejto obligátnej trojke autori priadli aj štvrtú surovinu (lebky), ktorú získavate zabíjaním všetkého živého (nepriatelia, neutrálne zvery). Ide teda o akési trofeje alebo skalpy. Tie potom využívate na rôzne výskumy, ktoré vylepšia bojaschopnosť vašich jednotiek.

Okrem klasických upgradov budete, v prípade, že si hru zahráte, lebky využívať aj na povyšovanie jednotiek. Povýšiť môžete akúkoľvek jednotku, od robotníka až po Tyranosaura Rex. Takto vylepšené jednotky majú viac životov, lepšiu obranu a samozrejme aj útok. V momente povýšenia sa jednotke zároveň doplní zdravie na maximum, čo môžete počas boja využívať na záchranu tých najcennejších bojovníkov alebo dinosaurov. Na základe tohto levelovania jednotiek vytvorili autori veľmi zaujímavý armádny systém. Od každej úrovne môžete mať iba určitý počet jednotiek, pričom na tej maximálnej môže byť iba jedna. Niektoré príšery začínajú na vyšších leveloch, ide väčšinou o tie silnejšie a väčšie, čo dá rozum. Autori tak zámerne či náhodou implementovali do hry mechanizmus, ktorý vás núti používať aj slabšie jednotky.

Od istej doby nájdete v každej jednej stratégii širokú paletu hrdinov a inak tomu nie je ani v Paraworlde. So systémom povyšovania je s nimi však o niečo viac zábavy ako v iných hrách na spôsob Age of Empires. Hrdinovia po tom, čo vylezú z krčmy, začínajú na najnižšej úrovni a každým povýšením získavajú nové schopnosti a bonusy. Často krát však nejde len o vylepšenia vzťahujúce sa priamo na nich samotných. Takmer každý z nich vám dá so štvrtou hodnosťou možnosť vyrábať unikátnu jednotku, alebo ovplyvní kvality jednotiek na bojisku. Bohužiaľ sa im samé od seba neobnovujú životy a v podstate nemajú žiadne spôsoby (okrem povýšenia a liečiteľov), ako si ich doplniť. Tento fakt z nich robí veľmi zraniteľné ciele, takže je vždy dobré mať v zálohe zopár lebiek pre prípad nutného povýšenia za účelom rýchleho ozdravenia.

GRAFIKA 8 / 10
Hra beží na engine, ktorý síce nie je schopný spracovávať až také ohromné množstvo polygónov naraz, no zato je preplnený rôznymi efektami, ktoré to všetko kompenzujú. Na maximálnych detailoch môžete z blízka vidieť krásnu trávičku či iné rastlinky, a to všetko navyše pod dohľadom pomerne kvalitných tieňov (pre porovnanie si pozrite 3 screenshoty, pod týmto odsekom – high, medium a low detaily). Takže hra v vyzerá v podstate presne tak isto ako na screenshotoch, ktoré autori uverejňovali ešte pred vydaním samotnej hry. Ide však o to, že takto sa na hru nikdy pozerať nebudete, pretože ide väčšinou o pohľady pri maximálnom zoome, a ten je pre hranie absolútne nepoužiteľný. Pri štandardnom pohľade, hra až tak impozantne nevyzerá a v mnohých situáciách pôsobí tak trochu ako papagáj z amazonského pralesa, pretože sa len tak hemží pestrými farbami. To, či si to zoberiete ako plus alebo mínus, je len na vás.

Čo sa týka vlastného dizajnu objektov a predovšetkým jednotiek, čakal som asi niečo viac. Dinosaury sú samozrejme skvelé a také veci ako jašter s guľometným hniezdom na chrbte či mechanický škorpión vás veľmi potešia. No myslel som si, že čo sa týka jednotlivých národov ako takých, budú dizajnéri trošku originálnejší. Čo však spravili, ma trošku zarazilo. Zobrali Vikingov, Arabov a Číňanov – tak, ako ich môžete poznať z hocijakej stratégie – a obohatili ich o dinosaury. Budovy sú robené v štýle Warcraftu, teda jednoduché a masívne – to sa však podľa môjho názoru do tejto hry veľmi nehodí. Ak si spomeniete, tak vo Warcrafte bolo takto ladené úplne všetko, od stromov až po robotníkov. Veci vyzerajú oveľa lepšie, keď navzájom ladia...

INTERFACE 7 / 10
Autorov musím naozaj veľmi pochváliť za fakt, že si v záložke týkajúcej sa grafiky môžete nastaviť až 9 rôznych stupňov detailov. Čo je veľmi dobré pre neskúsených hráčov, ktorí nevedia, čo presne všetky tie záložky a ponuky ohľadom akýchsi particles (hmm?), či visible distance (čo to sakra môže byť?) znamenajú. Zároveň veľmi poteší, že úplne všetky nastavenia grafiky môžete meniť počas hry bez toho, aby ste museli niečo reštartovať. Na strane druhej si však vývojári zaslúžia drôtom do oka za strašne veľký HUD. Minimapka mohla byť pokojne menšia, spodný panel obsahuje veľa zbytočností, ktoré sú navyše reprezentované veľmi veľkými tlačidlami. Toto všetko autori mohli zredukovať, pretože veľmi dôležitý panel, ktorý ukazuje koľko, akých jednotiek a na akej úrovni máte, je pomerne veľký (pochopiteľne, keď zachytáva všetky jednotky). Tento ako jediný sa však dá vypnúť, čo však takmer nikdy nevyužijete, keďže prehľad o armáde potrebujete.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Príbeh hry je zasadený do obdobia medzi dvoma svetovými vojnami (teda tak usúdil môj rozum z úvodných animovaných scén). Partička hrdinov sa vďaka zlému a bohatému géniovi dostane po prechode skrz akési tornádo do paralelného sveta, v ktorom dinosaury nevyhynuli, ale žijú v symbióze s ľuďmi. Medzi hlavnými hrdinami nájdete krásnu a milú profesorku, neohrozeného, drsného dobrodruha, romantického, trochu streleného Francúza no a samozrejme nechýba ani ďalšia žena, teraz pre zmenu trochu chladnejšia (jedna má čierne vlasy, druhá blond a obidve majú veľký hrudník... kto by to bol povedal?). K tomu všetkému si pridajte trápny humor a lacné akčné scény. Jednoducho všetky prvky potrebné na vytvorenie otrepaného príbehu, na ktorom Hollywood zarába už roky. Celý príbeh sa dozviete počas niekoľkých misií, v ktorých ide väčšinou o vybudovanie základne a zničenie nepriateľa.

Kampaň je síce krátka, no aj popri otrepanej zápletke a úplne štandardných scenároch levelov má v sebe čosi originálne (no vlastne nie až tak, ale zatiaľ bola myslím iba jedna hra, ktorá šla týmto smerom). V každej misii máte totižto k dispozícii v priemere tak 8 questov, ktoré sú rôzne ohodnotené. Za každý (a mnohé z nich sú nepovinné) dostanete body, ktoré zbierate počas celej kampane. Čím viac bodov nahromadíte, tým ľahší začiatok budete v každej misii mať, pretože si za ne vyberáte koľko a akých jednotiek, poprípade surovín po štarte dostanete.

Systém povyšovania jednotiek je síce veľmi pekný, tak isto aj body, ktoré získavate medzi levelmi, no vôbec nič to nemení na fakte, že je to skrz na skrz obyčajná stratégia, variácia na stokrát opakované, jednoducho Age of Empires v inom kabáte. Je jedno či to zasadíte do sveta Macka Pu alebo medzi prehistorické jaštery, stále to bude to isté.

MULTIPLAYER
Nebol testovaný, preto nebude ani hodnotený. Žiadny bližší zmysel by to však nemalo, ak máte aký taký prehľad o RTSkách, viete presne, čo v tomto smere od Paraworldu očakávať.

ZVUKY 7 / 10
Má vôbec zmysel uvádzať tu rozsiahle rozpravy o priemerných zvukoch v štandardnej stratégii? Nie, asi nie. Jednotky sa vám po kliknutí ohlásia klasickou jedno-dvojslovnou frázou, budova pre zmenu obligátnym zabubnovaním, alebo zachrčaním. No a čo by som vám ešte tak spomenul, žeby dabing? Áno, aj ten tu je ... a áno, ani ten nevyniká, ale aspoň neznie úplne amatérsky.

HUDBA 8 / 10
Hudba nie je originálna, ale čo by som vlastne od hier chcel? Dáku progresívne alternatívnu postmoderne avantgardnú ... No asi by som mal prestať, skôr než sám sebe začnem pripadať hlúpo. Jednoducho hudba je krásna. Svojím spôsobom impozantná, čo sa k obrovským jašterom veľmi hodí. Navyše sa soundtrack mení podľa toho, za ktorú stranu hráte, a čuduj sa svete, väčšinou aj adekvátne.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Hra má veľa spoločného s Age of Empires 3, no umelá inteligencia do tohto vreca bohužiaľ nepatrí. Autori vedia väčšinou okopírovať to, čo vidia, no mechanizmy, ktoré za hrou stoja, si často krát nevšimnú, alebo všimnúť jednoducho nemôžu. To je veľmi smutné, pretože práve tieto veci robia kultové hry tým, čím sú. To je zároveň odpoveď na otázku, prečo klon nikdy nie je taký dobrý ako originál. Ale aby som neodbiehal, prejdem skokom rovno tam, kam som sa chcel dostať už od začiatku. V skirmishi máte na výber 9 stupňov inteligencie nepriateľa, a dokonca si môžete vybrať i jeho povahu (defenzívny, ofenzívny, pasívny, vyvážený). Bohužiaľ však počítačom ovládaný protivníci bojujú iba do určitého momentu. Nedokážu sa dosť dobre prispôsobovať situácii a vonkoncom sa nedokážu spamätávať z väčších útokov. Áno, je dosť možné, že vám na najvyššom stupni zavaria, no to nie je otázka inteligencie, ale otázka presných matematických výpočtov. Správanie v kampani riešiť nebudem, pretože ide väčšinou o skripty a nie o umelú inteligenciu. Od tohto čo som spomenul vyššie, sa odvíja aj náročnosť hry. No napriek tomu treba vyzdvihnúť fakt, že jednotlivé misie sú v tomto smere pomerne slušne spracované.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,4 / 10
Paraworld nie je zlá hra a je celkom možné, že sa bude viacerým ľudom veľmi páčiť. Ak máte radi dinosaury a doteraz ste sa neprejedli Age of Empiroviek, nech sa páči, Paraworld je pre vás ako stvorený. Zostáva však faktom, že ide o stokrát vyžmýkaný koncept a drobné, aj keď príjemné zmeny na tom nič nezmenia.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Astronóm: Blikajúcu hviezdu sme pozorovali aj na Slovensku

Poklesy v jasnosti hviezdy nespôsobujú mimozemšťania, zrejme ide o prirodzený jav, hovorí Ľubomír Hambálek z Astronomického ústavu SAV.

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Antikoncepcia postavená na dávnej rastline sa bude dať užiť pred alebo po styku. Prípadne sa bude nosiť ako náplasť.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 558
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 037
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 014
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 781
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 943
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 552
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 192
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 568
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 760
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 173