Astronómovia objavili nové svety s najkratším rokom

Pohľad na skúmanú plôšku oblohy pri strede Mliečnej cesty. V nej najjasnejšia hviezda SWEEPS-04 (v krúžku) patrí ku kandidátom s planetárnym systémom. FOTO - NASA, ESA, K. SAHU/STScI

Medzinárodný bádateľský tím našiel v hlbinách Mliečnej cesty päť zrejme planetárnych telies, ktoré absolvujú obeh okolo materskej hviezdy za menej ako jeden pozemský deň. V Nature to oznámil Kailash Sahu z Ústavu pre vedu s kozmickým ďalekohľadom v Baltimore (USA) s pätnástimi kolegami. Pôsobia aj v Chile, Švédsku a Taliansku.

Pätica rekordérov

Astronómovia zachytili supercitlivým Hubblovým ďalekohľadom na orbite okolo Zeme pohyby kandidátov na mimoslnečné planéty. Obiehajú hviezdy v guľovitom nahromadení okolo stredu Mliečnej cesty, ktoré sa označuje ako galaktická výduť. Z nášho pohľadu sa premietajú do súhvezdia Strelca.

Hubblov ďalekohľad tam na vybranej malej, husto "zahviezdnenej" ploche oblohy monitoroval opakované zmeny jasnosti. Také, ktoré možno najlepšie vysvetliť prechodom menšieho telesa pred kotúčikom hviezdy pri obežnom pohybe (čiže tranzitom). Uspeli šestnásťkrát. Ako keby vesmír chcel každému členovi tímu dopriať vlastného planetárneho kandidáta.

Päť telies navyše obieha materské hviezdy za necelý jeden pozemský deň! Tvoria novú triedu planét, ktorým sa hovorí ultrakrátkoperiodické. Najkratšia zaznamenaná dĺžka obehu - teda roka - je 0,42 dňa. Všetky doteraz známe svety s najkratším rokom totiž obiehajú svoje hviezdy za viac ako 1,2 dňa. Ide o takzvané horúce Jupitery čiže planéty s parametrami zhruba na úrovni nášho Jupitera. Na rozdiel od neho však obiehajú tak blízko, že ich hviezdna žiara silne zohrieva.

Neznesiteľná blízkosť bytia

Materské hviezdy všetkých telies s najkratším obehom sú prinajmenšom o 12 percent menej hmotné ako naše Slnko. A tiež oveľa menej svietivé. To je podľa všetkého základná podmienka, aby sme takéto telesá mohli v Mliečnej ceste pozorovať. Pri hmotnejších hviezdach s mohutnejším žiarivým výkonom by totiž nemohli dlhodobo existovať. Čoskoro by sa vyparili.

Zatiaľ nie je definitívne doložené, či všetky novoobjavené obiehajúce telesá sú planéty. Nemožno vylúčiť, že v niektorých prípadoch ide o málo svietivé hviezdy-zložky dvojhviezd, alebo o takzvaných hnedých trpaslíkov. (Ide o hybridné telesá medzi planétami a hviezdami. Síce oveľa hmotnejšie ako obrie planéty typu Jupitera, ale stále primálo hmotné na to, aby vo svojich stredoch dlhodobo produkovali žiarivú energiu termonukleárnymi reakciami a splnili tak základnú definíciu hviezdy.)

No najpravdepodobnejšie je, že Sahu a jeho kolegovia predsa len zachytili mimoslnečné planéty. Ba v dvoch prípadoch to doložili skúmaním rozloženého svetla materských hviezd (čiže spektra) jedným zo štyroch ďalekohľadov s priemermi objektívov 8 metrov z európskeho systému VLT v Chile. Obeh menších telies vyvoláva v spektrách príznačné zmeny. Nuž a z nich Sahuovmu tímu vyšli planetárne parametre predmetných telies. Pri takomto objave sa priam núka titulok "Svety, kde (tamojší) rok je kratší ako (náš) deň". Lenže to by nebolo nič nové. Veď aj na Venuši trvá rok 225 dní a deň 244 dní.

Zatiaľ poznáme vyše dvesto mimoslnečných planét, takmer výlučne na úrovni Jupitera a väčších. Mnohé z nich obiehajú nečakane blízko materských hviezd. Teoretikov to donútilo doplniť koncepcie vzniku a vývoja planetárnych sústav. Najmä o migráciu "Jupiterov" bližšie k materskej hviezde po tom, ako sa zrodili ďaleko od nej. Určite predstavujú iba špičku ľadovca. Na odhalenie prítomnosti menších planét typu Zeme pri väčšine skúmaných hviezd však zatiaľ naše ďalekohľady nestačia. (urb)

1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  5. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Prvé ocenenia A+ udelené
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 794
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 591
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 444

Autorská strana Beaty Balogovej

Hovorme ešte o vražde, nie o Ficovej mediálnej tyranii

Odomykáme text, za ktorý šéfredaktorka SME získala nomináciu na prestížnu novinársku cenu.

Robert Fico.
DNES PÍŠE ONDREJ PROSTREDNÍK

Áno, existuje progresívne kresťanstvo. Bolo tu vždy

Budúcnosť nie je opakovaním minulosti.

Ondrej Prostredník.

Apple chce uspokojiť každého vo všetkom, môže na to doplatiť

Špeciálne vydanie podcastu Klik o podujatí Apple.

Podcast Klik denníka SME.

Pozrite si všetky videá z predstavenia nových služieb Apple

Spoločnosť tentokrát neukázala nový hardvér.

Apple TV+ je nová služba, ktorá má byť konkurentom Netflixu.
Tim Cook predstavil službu Apple TV+, ktorá zožala najväčší úspech. zrejme aj preto, že ju prišlo podporiť niekoľko hollywoodskych hviezd.