DemoFall je zrejme najobľúbenejšia technologická konferencia na svete. Dvakrát ročne sa na nej stretávajú investori a zástupcovia technologických gigantov, aby si vypočuli maximálne trojminútové prezentácie mladých firiem dúfajúcich, že v najbližších mesiacoch urobia dieru do sveta. Minulotýždňový DemoFall 2006 v San Diegu priniesol v porovnaní s predchádzajúcimi oveľa menej technologicky prevratných noviniek, na druhej strane oveľa viac firiem sústreďujúcich sa na nový obsah, ktorý sa má k používateľom s pomocou najrôznejších zariadení prenášať. Tu je výber niekoľkých najzaujímavejších predstavených projektov.
Zajac predpovie počasie
Sony to skúšala s robotickým psom, ďalšie firmy s robotickými mačkami, ale až francúzska firma Violet prichádza so skutočne originálnou inováciou: robotickým zajacom. Na DemoFall 2006 sa stal robot nazvaný Nabaztag (po arménsky zajac) miláčikom publika, možno preto, že ako jeden z mála exponátov nemal iba formu služby či projektu, ale bolo si ho možné aj ohmatať.
Úlohou plastového zvieraťa pobehujúceho po byte má byť informovanie majiteľa: cez bezdrôtové pripojenie si sťahuje informácie z domácej počítačovej siete, dokáže nahlas prečítať e-maily alebo najnovšie správy, prípadne spustiť prehrávanie hudby z počítača len na základe hlasového povelu. Komunikovať dokáže aj kývajúcimi ušami či rôznofarebnými svetlami: ak mu napríklad ráno svieti brucho na žlto, bude slnečno, ak na modro, môže snežiť.
Hlavnou výhodou je, že zajaca si môže majiteľ nastaviť podľa vlastného želania cez webovú stránku – sám si určí, aké správy má odoberať, alebo na ktoré e-mailové správy má majiteľa upozorniť. Nová verzia s mikrofónom bude mať ešte aj jednu funkciu, ktorú pri živom zajacovi určite nenájdete: bude sa cez neho dať telefonovať. Nabaztag stojí v prepočte asi 5000 korún.
Internetová tlačiareň pre nesmelých
Internetové pripojenie pre ľudí, ktorí nechcú pracovať s internetom, to by mohol byť slogan propagujúci zariadenie Presto (presto.com). Ide o bežnú počítačovú tlačiareň od HP, ktorá sa však pripája priamo k telefónnej linke a nepotrebuje, aby bol v domácnosti aj počítač. Každá tlačiareň má pridelenú aj e-mailovú adresu a ak na ňu príde nová pošta, e-mail vrátane príloh sa jednoducho automaticky vytlačí (tlačia sa však len správy od vopred stanovenej skupiny odosielateľov, spam sa teda na papier nedostane).
Podľa výrobcu je zariadenie vhodné pre starších ľudí, ktorým chcú deti posielať e-maily alebo fotky v digitálnom formáte bez strachu, že ich počítač napadne vírus alebo ho nebudú vedieť obsluhovať. Zariadenie stojí asi 4500 korún, navyše však treba platiť ešte asi 500 korún mesačne. V rámci poplatku si môžu majitelia objednať pravidelné tlačenie informácií dodávaných výrobcom, napríklad najnovších správ či krížoviek. Jediným problémom je, že majiteľ prístroja vlastní e-mailovú adresu, ale e-maily dokáže len prijímať, nie odosielať. Výrobca už na riešení pracuje.
Spýtaj sa kolegu, kde je zápcha
Navigačných systémov pre automobily už existujú stovky, Dash Express však prináša niečo, čo ostatným chýba. Údaje o doprave sa prenášajú nielen do vozidla, ale aj opačným smerom: systém sleduje, ako rýchlo sa auto pohybuje, podľa toho zostavuje predpoveď hustoty premávky a okamžite ju zasiela ostatným vodičom.
Dash Express je zároveň prvý navigačný prístroj pripojený na internet nepretržite. Okrem mapy trasy neustále aktualizovanej podľa hustoty premávky umožňuje vyhľadávať aj programy kín či najlacnejšie čerpacie stanice v okolí, všetko s pomocou najčerstvejších informácií z webu.
Jedno číslo za život
Koniec oddelených telefónnych čísiel do práce, domov a na mobil, hlása firma GrandCentral. Jej systém umožňuje mať jediné číslo, na ktorom budete zastihnuteľný celý život bez ohľadu na to, ako sa sťahujete či meníte zamestnania, ale najmä riadiť presmerovania a odkazové stránky pohodlne cez web.
Užívateľ si môže cez internetové rozhranie nastavovať nielen to, kedy sa majú hovory presmerovať do práce, kedy domov a kedy na mobil, ale určiť aj priority pre jednotlivých volajúcich: ak ste napríklad na dovolenke, príbuzní sa bez problémov dovolajú na mobil, ale ak zavolá zákazník, bude presmerovaný na vášho kolegu alebo na odkazovú schránku (pre každé volajúce číslo možno dokonca v schránke nastaviť iný odkaz).
Inovácia od londýnskej firmy Moixa Energy: zariadenie na dobíjanie tradičných ceruzkových AA batérií z USB portu ľubovoľného počítača. Podľa výrobcu sa takto ľudia zbavia nutnosti nosiť so sebou pri cestovaní množstvo rôznych nabíjačiek, postačí len mať prístup k akémukoľvek počítaču.
V budúcnosti chce Moixa ponúknuť podobný systém nabíjania nielen pre AA články, ale napríklad aj pre batérie mobilných telefónov.
www.demo.com