SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Rise and Fall: Civilizations at War - pokus o inováciu

Nie vždy dopadnú všetky snahy o inováciu dobre. Niekedy je lepšie držať sa zaužívaných koľají. Dôkazom je kombinácia real-time stratégie a 3D akcie Rise and Fall: Civilizations at War.

Netradičné žánrové kombinácie dnes už nie sú ničím výnimočným, no hra, ktorú vám práve ideme predstaviť, je dôkazom, že stále sa dá i v tomto ohľade prísť s niečím novým.

Autori začali Rise and Fall: Civilizations at War vtláčať do povedomia hráčov už pár mesiacov pred vydaním. V rámci relatívne masívnej kampane sa objavovali krásne screenshoty  a nadšené hlasy hovorili o unikátnej kombinácii 3D akcie a RTS stratégie. Marketingové „kydy“ podložené celkom dôveru-budiacim menom vývojárskeho tímu Midway, ktorý mal za sebou rôzne viac či menej úspešné hry (napr. Earth 2160), sme si konečne mohli na vlastnej koži overiť. Ako to dopadlo, sa dozviete, teraz však pekne poporiadku.

Skryť Vypnúť reklamu

Rise and Fall je situovaná do slávneho obdobia starovekých ríší, ktorým vládli Alexander Veľký či Kleopatra. Na prvý, a možno aj druhý pohľad preto budí dojem podobnosti s hrami ako Rome: Total War či Empires, a teda vyzerá vcelku slušne. Úvodné dve či tri misie pripravoval pravdepodobné skúsený dizajnér a boli veľmi správne nasadené – tak, aby hráča navnadili. Sú to zábavné, dizajnovo na úrovni, graficky krásne misie a hlavne – nepredvádzajú jeden z hlavných záporov hry, ktorým je práve onen slávny 3D akčný mód. Jeho princíp je vskutku primitívny a, ako časom zistíte, aj nudný a pravdupovediac zbytočný. Počas hry sa môžete kedykoľvek prepnúť do akčného módu, v ktorom svojho hrdinu vidíte z pohľadu tretej osoby. Nečakajte žiadne veľké možnosti – skrátka môžete buď rúbať mečom, alebo strieľať z luku, pričom oboje je dosť nudné. Meč sa dá ešte ako-tak prežiť, pretože s jeho pomocou vymlátite vojsko čítajúce pár stoviek vojakov za pár sekúnd, no strieľať sto či dvestokrát znova a znova z luku, je, prosím pekne, riadna otrava. Počas boja sa vášmu hrdinovi míňa životná energia a po jej vyčerpaní ste nútení prepnúť sa opäť do štandardného RTS módu (vďakabohu). Často sa to však bohužiaľ rovná aj prehratej misii, pretože autori prezentujú novú dimenziu extrémneho nepomeru síl. Zatiaľ čo v akčnom móde dokážete jediným panákom zabíjať stovky, ba možno tisíce nepriateľských vojakov, len tak, akoby ste sfúkli sviečku, v štandardnom móde je ten istý hrdina prakticky nepoužiteľný. Rovnako tak sú slabé aj vaše klasické jednotky a navyše takmer vždy čelia obrovskej presile – hra vás takto donúti čo najviac využívať 3D akčný mód, čo hru zo serióznej real-time stratégie degraduje na nepríjemný arkádový hybrid, kde v krvavom víre lietajú kilá a kilá končatín vašich protivníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Takýmto spôsobom sa budete prekusávať nejakou tou dvadsiatkou misii v spomínaných dvoch kampaniach. Niektoré sú vydarené, iné menej, je tu vidno aj snahu o oživenie, ako je napríklad gladiátorský boj v aréne, no vo všeobecnosti všetky misie pretkáva niť nepodareného 3D módu. Pritom strategická časť je na slušnej úrovni, skrátka kým sa neprepnete do 3D, budete sa priam až nadpriemerne baviť. Princípy ostali – stále musíte čo-to stavať, čo-to ťažiť, regrutovať jednotky, trénovať ich, upgradovať a nakoniec posielať na smrť. Jednotiek je slušné množstvo, a skrátka neprídu ani milovníci námorných bitiek. Lepšie povedané, to je tá lepšia časť hry, ktorá prináša vskutku nečakané prekvapenia. Obrovské bojové lode môžete síce nalodiť takmer nekonečným množstvom vojakov, no na druhú stranu ich uvidíte v skutočnej akcii. Hra vám totiž ponúka možnosť zahákovať nepriateľskú loď, vtrhnúť na jej palubu a skrížiť čepele v boji muža proti mužovi. Víťazné vojsko zajíma súperovu loď, s ktorou ďalej narába ako s vlastnou. Bojovníci na lodi tiež môžu byť samozrejme viacerých typov – lukostrelci sú využiteľní, akonáhle sa loď dostane na dostrel, neskôr príde rad na chladnú oceľ. Do toho všetko môže samozrejme zasiahnuť aj hrdina svojím smrtiacim tancom.
Ďalšou možnosťou v námorných bitkách je zničenie lode – či už prostredníctvom katapultov alebo trošku menej konvenčným spôsobom – nárazom vašej lode do nepriateľskej. Po takejto zrážke väčšina súperových vojakov popadá do vody, kde ich obratom skosia šípy vašich lukostrelcov.

Skryť Vypnúť reklamu

GRAFIKA 7 / 10
Celkom potešujúca, svižná, farebná a pestrá. To sú tie najpriliehavejšie slová ku grafickému spracovaniu. Je to jeden z aspektov, ktoré by hodnotenie mohli vytiahnuť vyššie, no ja nepatrím k hráčom, ktorí sa nechajú zlákať pekným obalom... Hardwarová náročnosť je relatívne prijateľná, optimalizácia tu našťastie dobre funguje, takže hru si dokážete vyladiť tak, aby vám išla aj na staršom stroji. Kvalitatívne horšie sú na tom však modely a animácie (postáv) pri pohľade zblízka. Tie sa dnes už skutočne nenosia a veľa vody by nenamútili ani dva-tri roky dozadu. Podobná nekvalita postihla aj rôzne filmíky, ktoré vás posúvajú dejom.

INTERFACE 7 / 10
Štandardná kvalita, interface sa len málokomu podarí pokaziť. Hra sa ovláda celkom jednoducho, presne tak, ako by ste od real-time stratégie očakávali a pre žiadneho aspoň trocha zorientovaného hráča nebude predstavovať problém. Čo je horšie, je skutočne škaredé menu a použitý hnusný kostrbatý font. Plusom je možnosť aktualizácie hry priamo z menu, ktorá skutočne funguje.

Skryť Vypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Nuž, ako som spomínal – Rise and Fall stojí a padá na snahe o inováciu. Bohužiaľ, nie vždy takéto pokusy dopadnú dobre, dá sa povedať, že táto hra by bola neporovnateľne lepšia, keby bol vynechaný 3D akčný mód, ktorý ju ťahá na dno. Hlavným plusom R&F sú námorné bitky, ktoré sú podarené a zábavné, tie však nevyvážia tonu ďalších nedostatkov. Nevyváži ju ani príjemný RPG systém, pomocou ktorého budete zlepšovať svojho nenávideného hrdinu. Nové úrovne vymieňate za skúsenostné body získané bojom – zároveň však musíte zvážiť aj ich investíciu do iných odvetví a technológií, ktoré vám nejakým spôsobom pomôžu v ďalšom postupe hrou. Dizajn misii sa snaží nepôsobiť stereotypne, bohužiaľ za priveľkú cenu. Za cenu vymýšľania frustrujúcich, extrémne akčných a arkádových úloh, ktoré by žiadny hráč v stratégii nečakal. Za spomenutie stojí napríklad námorný boj, kde v koži hrdinu musíte lukom postrieľať za určitý čas 100 nepriateľov, či gladiátorský súboj, kde na vás v jednom kuse posielajú haldy nepriateľských vojakov, bojových strojov či zvierat a vy musíte len rúbať a rúbať a rúbať...

Skryť Vypnúť reklamu

Čo tiež nepridá hre na úspechu je aj celkom dosť nepríjemných bugov, ktoré nevyriešil ani najnovší patch. Hneď v úvodných misiách sa vám pravdepodobne stane, že novo regrutované jednotky sa vám zaseknú a ani za svet ich nedostanete z budovy, v ktorej sa cvičili. Rise and Fall bohužiaľ neobsahuje žiadny prevratný, či zábavný prvok, ktorý by hru vytiahol zo šedého priemeru aspoň na hranicu drobnej nadpriemernosti. Na druhú stranu, mohlo to byť aj horšie...

MULTIPLAYER
Multiplayer ponúka oproti singleplayeru pár možností navyše. Je to najmä možnosť hrať za ďalšie dve zúčastnené národy – Perziu a Rím, ktoré nie sú v single prístupné. Nie je to však dosť na to, aby sa z Rise and Fall stal hrávaný titul, na to obsahuje množstvo nedostatkov vlastných ako single, tak aj multplayeru.

Skryť Vypnúť reklamu

ZVUKY 7 / 10
Dostávame sa ku auditívnym kapitolám – tie na túto hru už nebudú mať absolútne žiaden vplyv. Zvuky... hmmm... áno, existujú, v hre nie je ticho. Že by to však bolo niečo výnimočne dobré alebo výnimočne zlé, sa povedať nedá. Skrátka z reproduktorov sa na vás rinie bitevná vrava, krik ranených, rinčanie čepelí či svišťanie šípov a vy do toho všetkého okolo seba máchate mečom či strieľate jeden šíp za druhým.

HUDBA 7 / 10
Hudobný podmaz je taký nenápadný, až je celkom príjemný. V neutíchajúcej akcii si hudbu málokedy uvedomíte, ale to, čo sem-tam začujete pomedzi ston umierajúcich, je celkom príjemných pár tónov.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 5 / 10
Rise and Fall nie je vyvážená hra. To vplýva aj na hodnotenie náročnosti a inteligencie, ktoré nie je veľmi vysoko. Hra je totiž hlúpo náročná. Tým myslím, že od hráča vyžaduje nezmyselné schopnosti – ako napríklad čo najrýchlejšie klikať na myš, čo najrýchlejšie odbehnúť z boja... Skrátka, všetko po vás bude chcieť čo najrýchlejšie a to je miestami nepríjemne frustrujúce. A ja veru nemám rád hry, ktoré ma za to, že za časový limit nezabijem 100 protivníkov, ale 98, donútia opakovať odznova celú misiu. Inteligencia protivníkov je hlboko na dne. Súvisí s nedomysleným 3D módom. Pokiaľ si s hrdinom nájdete tiché miestečko, kde vidíte a nie ste videní, môžete stále dokola vyťahovať šípy z nevyčerpateľného tulca a ako na strelnici odstreľovať nepriateľských vojakov, ktorí pokojne a s rozvahou čakajú na smrť. Protivník málokedy prekvapí. Bohužiaľ.

Skryť Vypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5,2 / 10
Rise & Fall: Civilizations at War nedopadli celkom tak, ako sme chceli. Trochu inovatívny koncept trpí viditeľnými neduhmi, obsahuje množstvo nedomysleností a nedorobkov. Keby si autori dali viac práce dotiahnuť 3D mód do zdarného konca, hra by mohla získať slušné publikum, keďže v sebe spája zaujímavé aspekty – históriu, stratégiu a akciu. V takomto stave je to však len zbastardená zmeska v pozlátenom obale. Možno za neúspech môže krach štúdia Stainless Steel, ktoré pôvodne hru vyvíjalo, no dokončili ju až vo firme Midway. Skúsení vývojári zo Stainless Steel, ktoré bolo založené Rickom Goodmanom – hlavným dizajnérom Age of Empires – by možno nedopustili vydanie takýmto kritickým spôsobom nedomyslenej hry.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Cynická obluda

Pacient Kollár prepustený

Kollár prišiel k úrazu vďaka papalášskym manierom a v nemocnici v nich pokračoval. Kto by to tušil?!

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Vianoce 2020, toto sú naše tipy na technologické darčeky

Sprievodca nakupovaním technologických darčekov.

Podcast Klik.
Tieň sondy Hajabusa 2 na povrchu asteroidu Ryugu.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.

Vedátorský podcast

Čierne diery sú sochármi vesmíru

Rozhovor s Norbertom Wernerom.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  3. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  9. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 898
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 988
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 077
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 580
  5. Aká je chémia vôní 9 406
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 293
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 641
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 507
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 049
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 862