Dungeon Siege II: Broken World - zbytočný datadisk

Hráčmi pomerne kladne prijatý druhý diel akčného RPG Dungeon Siege sa dočkal datadisku po takmer dvoch rokoch od dátumu vydania pôvodného projektu. Nie je už neskoro na ďalšiu výpravu do bájneho sveta Aranna?

Datadisky, čiže oficiálne prídavky k hrám, rozširujúce ich obsah, často nemeniace ich charakter, sú veci riadne ošemetné. A ešte aká to je zábava písať k nim recenziu! Niekedy to ide samo, hlavne pri datadiskoch neskutočne kvalitných, kedy si každý majiteľ pôvodnej hry istotne rozšírenie zakúpi. Nemám na mysli epizodické dielka Halfa, ktoré považujem za obyčajné ťahanie peňazí z vrecák hráčov, nehľadiac na podivnú to mágiu nášho distribútora, ponúkajúceho tento pár hodinový skvost za ťažké prachy. Zostaneme radšej pri datadiskoch RPGčkových, hojne používaných, občas zatracovaných, inokedy vyzdvihovaných. Lord of Destruction k druhému Diablikovi ponúkol len zopár noviniek, zato tak markantných, hrateľnosť vylepšujúcich, až sa vytvorilo znovu neskutočná mánia okolo akčného RPG, ktoré doposiaľ nenašlo premožiteľa. Throne of Bhaal, prepracované to dielko k Baldur´s Gate 2. Táto dvojica nám úplne stačí k názornému prehláseniu, že kvalitné datadisky k izometrickým RPG hrám sa vytvoriť dajú. Na druhej strane stojí Broken World – obyčajný datadisk, bez ktorého sa zaobídeme.

Ak netušíte, o čom je reč, názov Dungeon Siege II vám nič nevraví, je pre vás zbytočné čitať ďalej a radšej si doplňte herné vedomosti o jedno z najlepších akčných RPG, ktoré sa aspoň pokúsilo ohroziť kult od Blizzardu. Ak neviete, o akom kulte od Blizzardu píšem, niečo nepekné sa stalo s vašou pamäťou. A ak nemáte poňatia o Blizzarde, zrejme ste klikli na zlý odkaz, radšej vás automaticky presmerujem na správne miesto – ja tú Kaviareň jednoducho žeriem. Akčné klikanie som si milerád zopakoval a obnovil svoje zašlé spomienky na nádherné dobrodružstvo, trvajúce niekoľko dlhých hodín, aby som po konečnom zúčtovaní s Valdisom napokon zanechal svoju partaj bez importu do Broken Worldu. Dôvodom nebola slabá úroveň mojich hrdinov, tá o pár čísiel prevyšovala minimálny level nutný k hraniu datadisku. Ak máte odložené postavy z hrania pôvodného DS2, musia byť minimálne na 39.úrovni, inak si neškrtnete. Keďže sa v prídavku objavil nový charakter, rozhodol som sa svoju družinu zloženú z elfky, kúzelníčky a somárika oddychovať. Vyvoleným sa stal trpaslík, postavička svižne oháňajúca sa sekerou, prípadne inám predmetom vhodným do jednej packy (buď mláti hlava-nehlava držiac druhú zbraň v ďalšej ruke alebo sa kryje štítom). Navyše disponuje aj poctivou dávkou prírodnej mágie, ktorá dočasne zvyšuje niektoré z vlastností.

Okrem novej postavičky pribudli aj dve nové triedy, do ktorých môžete narvať body získané po postupe na novú úroveň. Blood Assassin spája boj na diaľku lukom a útočnú mágiu, čo je profesia riadne ofenzívna, avšak po správnom vyvážení riadne krvavo prepečená. Doslova. Fist of Stone je, ako už názov napovedá, zameraná hlavne na útok priamy. K tomu si pridáme aj prírodnú mágiu, vytvárajúcu defenzívne aury a máme bojovníka, ktorý toho mnoho znesie a dokáže sa zároveň efektívne liečiť. Dvojicu tried využijete aj v normálnom DS2, takže ak máte náladu, nič vám nebráni v rozohraní celého príbehu ešte raz, úplne od začiatku.

Celková hrateľnosť však na mňa pôsobí dosť rozpačito. Za hlavú by som teoreticky mohol hodiť krátku hraciu dobu, ktorá sa scrvkla na niečo cez desať hodín, čo po pôvodnom epickom dobrodružstve, čítajucom niekoľko násobne dlhší čas, pôsobí ako nepekný žart.

Čert to vezmi, ak to bude čas strávený v napätí, banovať nebude nik. Lenže tomu tak nie je. Úvodný zomierajúci les je nádherný nápad, spočiatku s podmanivou atmosférou, ale neustále opakujúce sa objekty a hlavne dizajn prostredia všetko zabíja. Úzke koridory ohraničené priepasťami alebo riekou, ostrovčeky vo výšinách pospájané mostami z lán. Takmer nikde sa nedá odbočiť, málokedy som natrafil na vedľajšiu cestičku, ktorú by som mohol preskúmať. Občas sa síce stane, že z hlavného chodníku vedie stopa i niekam inam, no buď sa jedná o kratučké intermezzo alebo sa cesty po pár metroch znovu spoja. Ešte horšie dopadli podzemné dungeony, ktoré mi svojou spletitosťou v pôvodnom Dungeon Siege 2 neraz zamotali hlavu. V Broken World sa to stalo taktiež, avšak z úplne iného dôvodu – hlava sa mi zakrútila z myšlienky, že to Gas Powered Games myslia vážne. Vhod do jaskyne-široká hala-zopár chodibičiek-exit. A kde sú rozličné hádanky a pasce? Ja chcem riešiť aspoň elementálne logické hádanky! Ja chcem páky na stenách, natáčanie zrkadiel a neviem čo všetko bolo v pôvodnom DS2... Navyše pri veľkom počte protivníkov frame-rate poklesol, hoci v tej mase nebolo nič poznať, engine rozhodne väčšie množstvo pohybujúcich sa objektov (a hlavne prekrývajúcich sa navzájom, takže celá bojujúca tlupa vyzerá ako jedna veľká podivne otextúrovaná zmes abstraktného umenia).

Môjmu šomraniu nebude koniec, veď samotná grafika patrí po toľkých rokoch do iného súdku. Rotácia kamery poteší, hlavne jej intuitívnosť, no pohľad je nutné mať aspoň trochu priblížený, čím vyniknú hranaté modely postáv s biednymi textúrami a chabou paletou farieb. Samotné predmety sa neopozerajú, avšak podpriemerne animované postavy sú skôr na smiech. A prečo je nutné mať kameru priblíženú? Neviem koho nápad to bol, ale niektoré nepriateľské indivíduá sú hrozne malé (smiech ma prešiel pri húfnom útoku „jesenného listia“) alebo splývajú s prostredím, takže neraz som musel čakať, kým nezačal môj parťák útočiť, aby som vôbec vedel, kamže to treba kliknúť. Zvuková vložka, hlavne čo sa týka dabingu, je znovu na vysokej úrovni, hudbu som si znovu nevšímal.

Na rad prichádza ďalšia zmena oproti minulosti, a to rapídne zvýšená obtiažnosť. S jednou postavou, navyše ak si neimportujete starších hrdinov, je to peklo. Po prvých 5 minútach mi trpajzlík chcípol 3x, čomu som nechel veriť, pretože podobné kúsky sa minule jednoducho nediali. Problém nie je ani tak v sile protivníka, ako v kvantite. Ak natrafíte na osamoteného záporňáka, nie je problém ho upižlať, lenže väčšinou sa na vás zosype chumel nepriateľov – jednak je to neprehľadné, takže vám neostáva nič iné ako čakať a postupne sa liečiť. A jednak viac nepriateľov vezme viac zdravia. Logické a v prípade datadisku aj smrteľné kombo. V Broken World je teda nutné mať so sebou ešte jedného kamaráta, ja som si zobral ďalšieho trpaslíka a moje vraždiace mašiny nedávali postupne nikomu šancu. Príjemným spestrením je nachádzanie pergamenov so špeciálnymi receptami, ktoré obsahujú ingrediencie nutné k vylepšeniu zbraní. Priznám sa, v pôvodnom DS2 som túto možnosť veľmi nepoužíval, pretože výsledné zbrane/brnenia často zaostávali za nájdeným haraburdím z bossov,

no v Broken Worlde nájdete zvitky s mnohými konkrétnymi kombináciami, takže za pokus už umelé vylepšovania inventáru stojí.

Ďalšou vodou na mlyn, ktorá ma len utvrdzuje v tom, že tvorcovia datadisk jednoducho odflákli, je absencia akéhokoľvek vylepšenia multiplayeru, ktorý výrazne zaostáva za konkurenciou. Znovu máme možnosť kooperatívne prechádzať hru, no žiadne novinky sa nekonajú.

Aby som už ukončil to trápenie, všakže, no na záver si ešte prečítajte, kvôli čomu to svet Aranna znovu potrebuje nového hrdinu. Rok po udalostiach v druhom dieli sa veci nevyvinuli dobre. Po usmrtení Valdisa sa síce podarilo usmrtiť najväčšieho záporňáka, no s ním takmer zanikol aj celý svet. Taká veľká bola sila arcimága a jeho artefaktov. Čo by to bol svet bez nejakého zloducha, ktorým sa tentoraz stal mág, ktorého sme nechali v minulosti ísť, pretože Valdis bol dôležitejší a únik magickej bytosti sa nebral vážne. Lenže práve tento chlapík sa rozhodol, že vyvolá temného lorda menom Zaramoth a podrobí si tak celučičký svet. Rozprávka na dobrú noc sa len začína, vy mu v tom musíte samozrejme zabrániť, pretože svet sa rúti do záhuby a čiastočne za to môžete aj sami. Driády vás za zničenie domova nenávidia a zovšadiaľ sa začínajú valiť zástupy zmutovaných zástupcov tajomného mága. Hor sa do boja! Alebo radšej nie...

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5,7 / 10
Netuším, pre koho je Broken World určený. K už pomerne starému Dungeon Siege 2 prídáva zopár hodín priemerného hrania, ktoré za tie peniaze rozhodne nestojí, pretože tak sterilné a nudné prostredie uspí istotne každého. Jedna nová rasa a dve hybridné triedy sú asi tak všetky novinky, kvôli ktorým sa oplatí na Broken World pozrieť, no tie mohli tvorcovia priniesť formou patchu. A oveľa skôr. Tento nepodarok rozhodne nerobí česť svojmu predchodcovi. Tak ako som sa pri Dungeon Siege 2 bavil, tak som pri Broken Worlde zaspával nudou a len úporne klikal. Nič viac datadisk neponúka. Keby bol zdarma, prípadne za chabý peniaz, nič nevravím, lenže tento spôsob zarábania peňazí sa mi od Gas Powered Games nezdá najšťastnejší. Zrejme Chris Taylor už venuje všetku svoju starostlivosť Supreme Commanderovi, pretože Broken Worldu chýba atmosféra minulých dielov.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali novú Nokiu 3310

Nové smartfóny Nokie majú čistý Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Sniper Elite 4 nie je len o krvavom zabíjaní (recenzia)

Jedna z najlepších taktických akcií tohto roka je viac, než len krvavou školou anatómie človeka.

Za farebné videnie vďačíme predkom, ktorí jedli ovocie

Len ľudia a niektoré druhy primátov majú v oku tri druhy zmyslových buniek.

Huawei Mate 9 chce byť najlepší veľký smartfón (test)

Má obrovský displej a aj napriek nemu sa používa pohodlne. Huawei si za svoju novinku ale pýta viac, ako je zvykom.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 954
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 221
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 716
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 988
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 791
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 029
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 515
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 128
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 416
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 189

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop