Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Poslední neandertálci žili v najjužnejšom cípe Európy

Medzinárodný tím datoval dosiaľ najmladšie známe nálezy, súvisiace s človekom neandertálskym. Podľa nich žil v Gibraltáre azda ešte pred 24-tisíc rokmi. V online vydaní Nature to oznámil Clive Finlayson z Gibraltárskeho múzea s 25 kolegami z Gibraltáru, .

Vstup do Gorhamovej jaskyne v Gibraltári. FOTO - THE GIBRALTAR MUSEUM

Medzinárodný tím datoval dosiaľ najmladšie známe nálezy, súvisiace s človekom neandertálskym. Podľa nich žil v Gibraltáre azda ešte pred 24-tisíc rokmi. V online vydaní Nature to oznámil Clive Finlayson z Gibraltárskeho múzea s 25 kolegami z Gibraltáru, Španielska, Veľkej Británie a Japonska. Odbornú váhu príspevku zvyšuje spoluautorstvo popredného svetového odborníka na evolúciu človeka Chrisa Stringera z Múzea prírodnej histórie v Londýne.

Datovanie vzišlo z nových vykopávok v Gorhamovej jaskyni, ktoré prebiehajú od roku 1995. (Je to jedno z ôsmich miest, kde na

6 kilometrov dlhej a 426-metrov vysokej gibraltárskej skale žili neandertálci.) V Gibraltáre sa roku 1848 vo Forbesovom kameňolome našla vlastne vôbec prvá neandertálska lebka, no dlho unikala pozornosti odborníkov (takže neandertálci sa volajú podľa nálezu v Neanderovom údolí neďaleko Düsseldorfu v roku 1856). Prítomnosť týchto praľudí v Gorhamovej jaskyni odhalili na základe tzv. mousteriánskych kamenných nástrojov až vykopávky v rokoch 1948-1954.

Pri nových vykopávkach po roku 1997 vedci postúpili do vnútra jaskyne. Práve tam Finlaysonov tím v rokoch 1999 až 2005 našiel a analyzoval zmes kamenných nástrojov, uhlíkov z ohnísk a zvieracích kostí so stopami ulovenia a rozporcovania ľuďmi. Fakt, že sa našli vo vnútri jaskyne, zabezpečuje vyššiu vierohodnosť datovaní kusov drevného uhlia s pomocou urýchľovačovej hmotnostnej spektroskopie. Hlboko do jaskyne preniká slnečné svetlo a má tiež vysoký strop, takže dym z ohnísk sa ľahko rozptyľuje a priestor dobre vetrá. To ju v praveku robilo lákavým sídlom.

V súhrne Finlaysonov tím po zohľadnení možných nepresností dospel k nečakanému záveru. Neandertálci, nositelia mousteriánskej technológie výroby kamenných nástrojov, jaskyňu naposledy obývali pred 28-tisíc rokmi, ba možno ešte pred 24-tisíc rokmi. Geochemické analýzy potvrdili, že datovanú vrstvu zhora nekontaminoval mladší materiál.

Najprv sa zdalo, že neandertálci a anatomicky moderní ľudia Homo sapiens (my) koexistovali v Európe vyše 10-tisíc rokov. Nedávne prehodnotenie rádiouhlíkového datovania (je citlivé na klimatické kolísania v druhej polovici doby ľadovej, ktoré ovplyvnili chémiu ovzdušia) viacerých kľúčových lokalít čas spolunažívania znížilo na 2-tisíc rokov. Nové datovanie z Gibraltáru vec vracia do pôvodného stavu.

Ako v komentári pre Nature napísali Eric Delson z Amerického múzea prírodnej histórie v New Yorku a Katerina Harvatiová z Ústavu Maxa Plancka pre evolučnú antropológiu v Lipsku, znamená to "návrat posledných neandertálcov". Vtedajšie okolie Gibraltáru im očividne poskytovalo dosť obživy aj počas vrcholiacej doby ľadovej. Takže shakespearovská otázka opäť znie: Ak sme vedľa neandertálcov v Európe žili tak dlho, hoci veľmi rozptýlene, prečo napokon oni zmizli zo scény a my sme na nej zostali? (urb)

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Mária Kolíková
 Presvedčí Kristen Stewart v úlohe princeznej Diany?

Klik: Radíme, ako vybrať slúchadlá, mobil či notebook pod stromček