Kupujeme zložité veci, používame jednoduché

Zložitosť predáva. Zákazníci sú často ohúrení funkciami navyše. Ich nálada sa môže rýchlo zmeniť, keď budú musieť kúpený produkt skutočne používať.

Komplexnosť versus jednoduchosť – čo vás viac láka? Hore zosilňovač Pioneer s veľavravným názvom VSX-AX4ASi-S, dole svojou jednoduchosťou preslávený MP3 prehrávač iPod aj s reproduktorom. »FOTO ARCHÍV

Pamätám si, ako som ešte počas dot-com horúčky predsedal konferencii o webových prezentáciách v oblasti turistického ruchu v San Franciscu. Jeden z prednášajúcich predvádzal trojrozmernú postavičku, ktorá vás mohla previesť po stránke a pomôcť vám rozhodnúť sa, kam ísť na dovolenku.

Prezentácia však veľmi dobre nefungovala a pôsobila na mňa trochu komicky. Počas prestávky sa napriek tomu autor ocitol v hlúčiku nadšených ľudí žiadajúcich jeho vizitku. Vystrelili zo svojich sedadiel, ako keby sa pred nimi objavil reinkarnovaný Elvis Presley. Nablýskané, veľkolepé, s kudrlinkami – to je to, po čom ide trh.

Na inej konferencii o manažmente informácií som sa raz sťažoval, ako firmy predávajúce redakčné systémy a content management softvér neustále pridávajú nové a nové funkcie. Ak by sa sústredili na vylepšenie tých základných, peniaze by boli oveľa lepšie investované, vysvetľoval som.

Po prednáške za mnou prišiel manažér jednej takejto firmy. Súhlasil s mojím postrehom, ale povedal mi, že som naivný. Zákazníci môžu vyhlasovať, že chcú jednoduché produkty, ale nakoniec si aj tak kúpia to, čo má viac tlačidiel.

„Ľudia radšej kupujú veci, ktoré majú viac funkcií. V prípade, ak s nimi pred kúpou môžu chvíľu aj pracovať, sú však v skutočnosti oveľa spokojnejší s ich jednoduchšími verziami,“ píše sa v štúdii Marylandskej univerzity nazvanej Únava z funk­cií, ktorá vyšla v časopise Harvard Business Review.

„Produkt s mnohými funk­ciami vyzerá pre zákazníkov atraktívny v obchode, ale to ho zároveň robí zložitejším na používanie, čo vedie k nespokojnosti s výrobkom a neskôr dokonca k negatívnemu názoru na firmu, ktorá ho vyvinula,“ pokračuje štúdia. „Hoci teda zákazníci nové funkcie požadujú, firmy by mali vyvážiť túžbu produkt hneď predať so svojím dlhodobým záujmom, aby zákazník zostal spokojný,“ píšu vedci.

Je ťažké všetkým tým novým funkciám a lákadlám odolať. Ako niekto, kto už v živote nakúpil množstvo audiotechniky, som však za tie dlhé roky napríklad pochopil, že čím modernejšie niečo vyzerá a čím viac to má špeciálnych tlačidiel typu „super basy“, tým horšie to znie, a rozhodne sa to tým rýchlejšie pokazí. Kvalita sa zriedka musí predvádzať v zložitom šate.

Existuje množstvo tlakov na vytváranie komplexných webových stránok. Dizajnéri majú radi veľké výzvy, zložitá technológia zabezpečuje IT oddeleniam prácu a váš šéf bude množstvom no­vých funkcií ohúrený. A prvý dojem zákazníka môže byť, že vyzerajú naozaj cool.

Jednoduchosť sa veľmi ťažko predáva, lebo komplikované výrobky lahodia oku. Až keď zač­neme vec skutočne používať, pochopíme, nakoľko po nej v skutočnosti túžime.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 485
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 9 441
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 002
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 896
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 310
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 240
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 111
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 903
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 807
  10. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 071

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predražené predsedníctvo a kauzu Evka prešetrí NAKA

Na polícii bola desiateho januára vypovedať Zuzana Hlávková. Stalo sa tak ešte predtým, ako bol prípad posunutý elitným policajtom.

KOMENTÁRE

V politike, tak ako v hazarde, je výsledok vopred jasný

Aké osoby sú v pozadí hazardu?

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Neprehliadnite tiež

Jedinečné mikróby prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Objavené organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop