![]() Komplexnosť versus jednoduchosť – čo vás viac láka? Hore zosilňovač Pioneer s veľavravným názvom VSX-AX4ASi-S, dole svojou jednoduchosťou preslávený MP3 prehrávač iPod aj s reproduktorom. »FOTO ARCHÍV |
Pamätám si, ako som ešte počas dot-com horúčky predsedal konferencii o webových prezentáciách v oblasti turistického ruchu v San Franciscu. Jeden z prednášajúcich predvádzal trojrozmernú postavičku, ktorá vás mohla previesť po stránke a pomôcť vám rozhodnúť sa, kam ísť na dovolenku.
Prezentácia však veľmi dobre nefungovala a pôsobila na mňa trochu komicky. Počas prestávky sa napriek tomu autor ocitol v hlúčiku nadšených ľudí žiadajúcich jeho vizitku. Vystrelili zo svojich sedadiel, ako keby sa pred nimi objavil reinkarnovaný Elvis Presley. Nablýskané, veľkolepé, s kudrlinkami – to je to, po čom ide trh.
Na inej konferencii o manažmente informácií som sa raz sťažoval, ako firmy predávajúce redakčné systémy a content management softvér neustále pridávajú nové a nové funkcie. Ak by sa sústredili na vylepšenie tých základných, peniaze by boli oveľa lepšie investované, vysvetľoval som.
Po prednáške za mnou prišiel manažér jednej takejto firmy. Súhlasil s mojím postrehom, ale povedal mi, že som naivný. Zákazníci môžu vyhlasovať, že chcú jednoduché produkty, ale nakoniec si aj tak kúpia to, čo má viac tlačidiel.
„Ľudia radšej kupujú veci, ktoré majú viac funkcií. V prípade, ak s nimi pred kúpou môžu chvíľu aj pracovať, sú však v skutočnosti oveľa spokojnejší s ich jednoduchšími verziami,“ píše sa v štúdii Marylandskej univerzity nazvanej Únava z funkcií, ktorá vyšla v časopise Harvard Business Review.
„Produkt s mnohými funkciami vyzerá pre zákazníkov atraktívny v obchode, ale to ho zároveň robí zložitejším na používanie, čo vedie k nespokojnosti s výrobkom a neskôr dokonca k negatívnemu názoru na firmu, ktorá ho vyvinula,“ pokračuje štúdia. „Hoci teda zákazníci nové funkcie požadujú, firmy by mali vyvážiť túžbu produkt hneď predať so svojím dlhodobým záujmom, aby zákazník zostal spokojný,“ píšu vedci.
Je ťažké všetkým tým novým funkciám a lákadlám odolať. Ako niekto, kto už v živote nakúpil množstvo audiotechniky, som však za tie dlhé roky napríklad pochopil, že čím modernejšie niečo vyzerá a čím viac to má špeciálnych tlačidiel typu „super basy“, tým horšie to znie, a rozhodne sa to tým rýchlejšie pokazí. Kvalita sa zriedka musí predvádzať v zložitom šate.
Existuje množstvo tlakov na vytváranie komplexných webových stránok. Dizajnéri majú radi veľké výzvy, zložitá technológia zabezpečuje IT oddeleniam prácu a váš šéf bude množstvom nových funkcií ohúrený. A prvý dojem zákazníka môže byť, že vyzerajú naozaj cool.
Jednoduchosť sa veľmi ťažko predáva, lebo komplikované výrobky lahodia oku. Až keď začneme vec skutočne používať, pochopíme, nakoľko po nej v skutočnosti túžime.