Kupujeme zložité veci, používame jednoduché

Zložitosť predáva. Zákazníci sú často ohúrení funkciami navyše. Ich nálada sa môže rýchlo zmeniť, keď budú musieť kúpený produkt skutočne používať.

Komplexnosť versus jednoduchosť – čo vás viac láka? Hore zosilňovač Pioneer s veľavravným názvom VSX-AX4ASi-S, dole svojou jednoduchosťou preslávený MP3 prehrávač iPod aj s reproduktorom. »FOTO ARCHÍV

Pamätám si, ako som ešte počas dot-com horúčky predsedal konferencii o webových prezentáciách v oblasti turistického ruchu v San Franciscu. Jeden z prednášajúcich predvádzal trojrozmernú postavičku, ktorá vás mohla previesť po stránke a pomôcť vám rozhodnúť sa, kam ísť na dovolenku.

Prezentácia však veľmi dobre nefungovala a pôsobila na mňa trochu komicky. Počas prestávky sa napriek tomu autor ocitol v hlúčiku nadšených ľudí žiadajúcich jeho vizitku. Vystrelili zo svojich sedadiel, ako keby sa pred nimi objavil reinkarnovaný Elvis Presley. Nablýskané, veľkolepé, s kudrlinkami – to je to, po čom ide trh.

Na inej konferencii o manažmente informácií som sa raz sťažoval, ako firmy predávajúce redakčné systémy a content management softvér neustále pridávajú nové a nové funkcie. Ak by sa sústredili na vylepšenie tých základných, peniaze by boli oveľa lepšie investované, vysvetľoval som.

Po prednáške za mnou prišiel manažér jednej takejto firmy. Súhlasil s mojím postrehom, ale povedal mi, že som naivný. Zákazníci môžu vyhlasovať, že chcú jednoduché produkty, ale nakoniec si aj tak kúpia to, čo má viac tlačidiel.

„Ľudia radšej kupujú veci, ktoré majú viac funkcií. V prípade, ak s nimi pred kúpou môžu chvíľu aj pracovať, sú však v skutočnosti oveľa spokojnejší s ich jednoduchšími verziami,“ píše sa v štúdii Marylandskej univerzity nazvanej Únava z funk­cií, ktorá vyšla v časopise Harvard Business Review.

„Produkt s mnohými funk­ciami vyzerá pre zákazníkov atraktívny v obchode, ale to ho zároveň robí zložitejším na používanie, čo vedie k nespokojnosti s výrobkom a neskôr dokonca k negatívnemu názoru na firmu, ktorá ho vyvinula,“ pokračuje štúdia. „Hoci teda zákazníci nové funkcie požadujú, firmy by mali vyvážiť túžbu produkt hneď predať so svojím dlhodobým záujmom, aby zákazník zostal spokojný,“ píšu vedci.

Je ťažké všetkým tým novým funkciám a lákadlám odolať. Ako niekto, kto už v živote nakúpil množstvo audiotechniky, som však za tie dlhé roky napríklad pochopil, že čím modernejšie niečo vyzerá a čím viac to má špeciálnych tlačidiel typu „super basy“, tým horšie to znie, a rozhodne sa to tým rýchlejšie pokazí. Kvalita sa zriedka musí predvádzať v zložitom šate.

Existuje množstvo tlakov na vytváranie komplexných webových stránok. Dizajnéri majú radi veľké výzvy, zložitá technológia zabezpečuje IT oddeleniam prácu a váš šéf bude množstvom no­vých funkcií ohúrený. A prvý dojem zákazníka môže byť, že vyzerajú naozaj cool.

Jednoduchosť sa veľmi ťažko predáva, lebo komplikované výrobky lahodia oku. Až keď zač­neme vec skutočne používať, pochopíme, nakoľko po nej v skutočnosti túžime.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 161
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 381
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 155
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 065
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 253
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 088
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 983
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 908
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 357
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 144

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník hovorí, že oligarchovia médiá skupujú kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

Neprehliadnite tiež

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú

Na plánované fungovanie ciest je dnes už príliš teplo.

YouTube končí s platenými kanálmi, ľudí nezaujali

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové projekty.