SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Kupujeme zložité veci, používame jednoduché

Zložitosť predáva. Zákazníci sú často ohúrení funkciami navyše. Ich nálada sa môže rýchlo zmeniť, keď budú musieť kúpený produkt skutočne používať.

Komplexnosť versus jednoduchosť – čo vás viac láka? Hore zosilňovač Pioneer s veľavravným názvom VSX-AX4ASi-S, dole svojou jednoduchosťou preslávený MP3 prehrávač iPod aj s reproduktorom. »FOTO ARCHÍV

Pamätám si, ako som ešte počas dot-com horúčky predsedal konferencii o webových prezentáciách v oblasti turistického ruchu v San Franciscu. Jeden z prednášajúcich predvádzal trojrozmernú postavičku, ktorá vás mohla previesť po stránke a pomôcť vám rozhodnúť sa, kam ísť na dovolenku.

Prezentácia však veľmi dobre nefungovala a pôsobila na mňa trochu komicky. Počas prestávky sa napriek tomu autor ocitol v hlúčiku nadšených ľudí žiadajúcich jeho vizitku. Vystrelili zo svojich sedadiel, ako keby sa pred nimi objavil reinkarnovaný Elvis Presley. Nablýskané, veľkolepé, s kudrlinkami – to je to, po čom ide trh.

Na inej konferencii o manažmente informácií som sa raz sťažoval, ako firmy predávajúce redakčné systémy a content management softvér neustále pridávajú nové a nové funkcie. Ak by sa sústredili na vylepšenie tých základných, peniaze by boli oveľa lepšie investované, vysvetľoval som.

Po prednáške za mnou prišiel manažér jednej takejto firmy. Súhlasil s mojím postrehom, ale povedal mi, že som naivný. Zákazníci môžu vyhlasovať, že chcú jednoduché produkty, ale nakoniec si aj tak kúpia to, čo má viac tlačidiel.

„Ľudia radšej kupujú veci, ktoré majú viac funkcií. V prípade, ak s nimi pred kúpou môžu chvíľu aj pracovať, sú však v skutočnosti oveľa spokojnejší s ich jednoduchšími verziami,“ píše sa v štúdii Marylandskej univerzity nazvanej Únava z funk­cií, ktorá vyšla v časopise Harvard Business Review.

„Produkt s mnohými funk­ciami vyzerá pre zákazníkov atraktívny v obchode, ale to ho zároveň robí zložitejším na používanie, čo vedie k nespokojnosti s výrobkom a neskôr dokonca k negatívnemu názoru na firmu, ktorá ho vyvinula,“ pokračuje štúdia. „Hoci teda zákazníci nové funkcie požadujú, firmy by mali vyvážiť túžbu produkt hneď predať so svojím dlhodobým záujmom, aby zákazník zostal spokojný,“ píšu vedci.

Je ťažké všetkým tým novým funkciám a lákadlám odolať. Ako niekto, kto už v živote nakúpil množstvo audiotechniky, som však za tie dlhé roky napríklad pochopil, že čím modernejšie niečo vyzerá a čím viac to má špeciálnych tlačidiel typu „super basy“, tým horšie to znie, a rozhodne sa to tým rýchlejšie pokazí. Kvalita sa zriedka musí predvádzať v zložitom šate.

Existuje množstvo tlakov na vytváranie komplexných webových stránok. Dizajnéri majú radi veľké výzvy, zložitá technológia zabezpečuje IT oddeleniam prácu a váš šéf bude množstvom no­vých funkcií ohúrený. A prvý dojem zákazníka môže byť, že vyzerajú naozaj cool.

Jednoduchosť sa veľmi ťažko predáva, lebo komplikované výrobky lahodia oku. Až keď zač­neme vec skutočne používať, pochopíme, nakoľko po nej v skutočnosti túžime.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

6 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

4 h

Neprehliadnite tiež

O biobezpečnosti a spôsoboch, akými bioinžinieri geneticky upravené bunky robia bezpečnými.

8 h

Práve prebieha veľká demokratizácia vesmíru.

8 h

Rastliny by mohla byť užitočná aj pre ľudí.

8 h

Ako veľmi vám záleží na fotografiách?

13 h