Na predaj: zábava v mobile

Napriek rýchlemu vývoju v oblasti mobilnej zábavy ešte stále jedna dôležitá vec operátorom chýba. Zákazníci.

foto - ap photo/manu fernandez(čtk/ap)

Operátori na celom svete sa predbiehajú v uzatváraní dohôd a partnerstiev s firmami, ktoré sú im schopné dodávať mobilný obsah – obrázky, hudbu, informácie. Bol to nevyhnutný krok v rozvoji mobilnej zábavy, ale sily sa teraz presúvajú do novej oblasti – ako získaný obsah predať?

„Obsah už existuje a je ho množstvo na výber,“ hovorí Richard Siber, konzultant, ktorý predtým viedol divíziu pre mobilné informácie v Accenture. „Pre ľudí ale nie je vôbec ľahké objaviť ho a kúpiť. To by sa malo výrazne zjednodušiť.“

Podľa spoločnosti M:Metrics sú v súčasnosti zďaleka najpopulárnejším obsahom, ktorý ľudia z mobilov nakupujú, zvonenia. Aj tie si však niekedy zaobstaralo len 10 percent všetkých majiteľov mobilov v USA. Ďalšie 2 percentá si kúpili do mobilu hru, 3,5 percenta si predplatilo službu umožňujúcu pravidelné získavanie zvonení alebo si stiahlo do mobilu nové obrázkové pozadie. Len jeden z dvesto ľudí si pozrel platené video a 2 promile užívateľov stiahlo celú pieseň.

„Ľudia hádžu všetky nápady na stenu a čakajú, čo sa prilepí, namiesto toho, aby urobili krok späť a spýtali sa, akým spôsobom by vlastne zákazníci chceli mobilný obsah používať,“ hovorí DP Vankatesh, riaditeľ firmy mPortal poskytujúcej mobilné služby.

Jedným z problémov je, že rôzne služby – zvonenia, hry či video – sú predávané každá samostatne. Ľudia, ktorí si kúpia napríklad zvonenie od konkrétneho umelca, sa nedozvedia, že je k dispozícii aj hra s podobným motívom či videoklip.

Nahrávacie firmy by preto chceli ponúkať niečo, čo viceprezident EMI nazýva „mobilným albumom“ – balík aplikácií súvisiacich s jedným umelcom zabalený do jedného produktu. Tomu však zatiaľ bráni viacero technických aj obchodných bariér.

Viacero firiem ako JumpTap či Medio dnes pracuje na vývoji technológie, ktorá by umožňovala vyhľadávať cez mobily súvisiaci obsah – napríklad po zadaní mena speváka ponúknuť jeho obrázky i videá.

V Európe sa experimenty začali skôr ako v Amerike, ale ani tu zatiaľ predaj výrazne neodštartoval – mnohí ľudia boli navyše v úvodných fázach znechutení, keď nakúpili videá či obrázky, ktoré neboli správne preformátované pre veľkosť mobilných obrazoviek.

Ďalším nebezpečenstvom je, že priveľa firiem predávajúcich priamo zákazníkom vytvorí neprehľadnú zmäť ponúk. V Japonsku bol priekopníkom predaja operátor NTT DoCoMo, ktorý ponúkol šancu predávať cez mobily svoju hudbu komukoľvek. Výsledkom je 65-tisíc rôznych stránok s ponukou, ktoré väčšinu zákazníkov dokonale zmätú.

„Teraz tu sú starosti, ako to celé zorganizovať a ako ľudia stránky nájdu,“ hovorí Richard Siber. „Hrozí vážne riziko, že ak sa zákazník touto cestou vyberie, bude sklamaný a už ho nikdy nakupovať cez mobil nenapadne.“

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 452
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 382
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 378
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 010
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 928
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 095
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 990
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 522
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 906
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 549

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop