CivCity: Rome - nuda v Ríme

Ďalší pokus priblížiť sa k slávnej sérií Caesar, tentokrát z dielne Sida Meiera. Caesar IV je však za dverami, je preto rozumné investovať do niečoho, čo je len kópiou, alebo radšej počkať na originál?

Sida Meiera, tvorcu dnes už legendárnych klasík ako Civilizácia či Kolonizácia netreba zvlášť predstavovať. Jeho meno sa roky objavuje pri množstve rôznych hier, prevažne budovateľských či strategických žánrov, a býva akou-takou zárukou kvality hry. Najnovšie sa meno 52-ročného Meiera neobjaví priamo v názve hry, ako bývalo zvykom, ale tentokrát stojí v pozadí, zaštítený spoločnosťou Firaxis. Tá sa dala dokopy s Firefly Studios (Stronghold, Space Colony, Stronghold 2), aby spolu vyvinuli jednu z ďalších budovateľských stratégií zameraných na staroveký Rím. S takto orientovanými hrami sa akoby vrece roztrhlo – za posledných pár mesiacov sme tu mali Glory of The Roman Empire, onedlho nás čaká Caesar IV, nuž a do tretice je tu práve recenzované CivCity:Rome.

Že CivCity, rovnako ako aj Glory of The Roman Empire, sú len bohapustými kópiami Caesara III, je úplne evidentné. Ich načasovanie tesne pred dátum vydania štvrtého dielu slávnej série malo pravdepodobne za cieľ vytiahnuť nejaké tie káčerovky z peňaženiek hráčov nadržaných práve na Caesara IV – aj za cenu vydania nie celkom dokončenej hry. V prípade GoRE dopadol tento ťah relatívne dobre, no CivCity je na tom už podstatne horšie. Hra na prvý pohľad javí známky nedoladenosti spôsobené pravdepodobne predčasným vydaním. Keby však CivCity vyšlo až po vydaní Caesara IV, myslím, že by po ňom ani pes neštekol... Pozrime sa teda, ako vyzerá ďalšia z kópií originálu.

Nemyslím, že treba veľa vravieť o hernom systéme. Každý, čo i len trochu budovateľského žánru znalý hráč vie, o čo ide. V role nedoceneného guvernéra musíte šplhať spoločenským rebríčkom až na samý vrchol. Vaša sláva je podmienená slávou provincie, ktorú spravujete – podľa vašich vladárskych schopností budete stúpať alebo klesať v očiach samotného vládcu Ríma. Aby to nebolo celkom jednoduché – pán a vládca vám v každej z misii dáva nejaké príkazy, ktoré musíte splniť, aby ste si zachovali akú-takú priazeň. Niekedy ide o uspokojenie Caesarových materialistických túžob (dodať Rímu určitý počet nejakej vzácnej komodity), inokedy zasa budete musieť rozvinúť upadajúcu, horiacu a morom sužovanú provinciu do krásneho, prosperujúceho a zdravého mesta, schopného plniť požiadavky vlády.
Keďže Rím rozhodne nebol celkom mierumilovným impériom, príde občas aj na boj. V budovateľských stratégiách býva zvykom, že bojový model je extrémne zjednodušený a pre hru viac-menej nepodstatný. Rovnako je na tom aj CivCity. Do bojov veľmi zasahovať nebudete – prebiehajú vyslaním armády prostredníctvom mapy na nepriateľské mesto.

Ako je na tom samotná výstavba a správa vašej provincie? Nuž, nebudem to tajiť, poviem to rovno – nemastno-neslano... Uplatňujú sa tu prapodivné princípy, chýba množstvo kľúčových prvkov, máte nulovú možnosť nastavovania ekonomiky.

Na začiatok musíte samozrejme postaviť dobre známe „town center“, teda akúsi hlavnú budovu mesta. Ďalší krok je však celkom nejasný. Vzhľadom na to, že v CivCity sa nemusíte starať o komodity, ktoré sú potrebné na stavbu budov, môžete okamžite stavať čokoľvek. Rozumný Hráč® samozrejme okamžite začne s výstavbou budov, ktoré zabezpečia pravidelný prísun potravín do mestských sýpok, ale hra vás nijako neobmedzí a môžete napríklad hneď postaviť obrovský chrám, obstavať ho akvaduktom, nejakými-tými sochami a záhradami, a potom porozmýšľať, či náhodou nebude treba aj ľudí, ktorí by sa tam chodili modliť. Lenže to hra rieši za vás. Tu sa uplatní spomínaný prapodivný princíp migrácie ľudí do mesta. Po postavení akejkoľvek budovy, ktorá potrebuje zamestnancov – sa ich do mesta nahrnie určitý počet. Z ničoho nič. Väčšinou však viac, než daná budova stihne zamestnať. Až potom musíte pre prichodivších robotníkov stavať ubytovanie a starať sa o ich spokojnosť. Je to trochu postavené na hlavu, veru tak. Vaše mesto sa preto nikdy nebude potýkať s problémom chýbajúcich zamestnancov – ako bývalo zvykom napríklad v Caesarovi III, zato budete viesť nekonečný boj s nezamestnanosťou, ktorý nakoniec vždy prehráte (ostatne, ako v skutočnom živote...).

“Vďaka” tomuto systému sa budete musieť pri stavbe mesta zaoberať aj problémami bezdomovectva. Ak má mesto dajme-tomu 5000 obyvateľov (mimochodom, vedeli ste, že dva-tri stany môžu poskytnú ubytovanie tak pre 2-3 tisíc ľudí?), minimálne polovica z nich bude neubytovaná. Keď sa však pozriete do štatistík, zistíte, že spokojnosť obyvateľov mesta stúpa aj vďaka dobrej situácii v oblasti ubytovania! Bratislavskí bezdomovci by tiež mohli byť takí zhovievaví...
Ďalšou vážnou chybou je nemožnosť nastavovať ekonomiku podľa potreby. Pravdepodobne bol tento prvok vynechaný kvôli jednoduchšiemu priblíženiu hry k mainstreamu, no to bol chybný krok. Budovateľské stratégie nikdy nebudú mainstreamovou záležitosťou, a takto sa autori pripravili o množstvo fanúšikov verných žánru.

Caesar III bol v tomto ohľade veľmi komplexný, mohli ste nastavovať napr. aj koľko z celkového počtu pracujúcich bude zamestnaných v danom odvetví – a meniť toto nastavenie poďla potreby. CivCity nič také neponúka – môžete jedine ovplyvňovať dĺžku pracovnej doby, výšku platov a ešte zopár ukazovateľov – z toho jeden pre mňa nepochopiteľný – tzv. „Rations“, čo malo po zvýšení priaznivý vplyv na spokojnosť, no nevšimol som si žiadny iný efekt. Priamy vplyv nemáte dokonca ani na výšku daní, čo je podľa mňa kľúčový faktor...

Aby som však len nekrivdil – CivCity prináša aj niečo zaujímavé a hru spestrujúce. Je to technologický strom. Počas hry môžete/musíte vynaliezať rôzne technológie, ktoré priaznivo ovplyvnia chod mesta. Takto si môžete zvýšiť príjem z daní, vydobyť si nejaké zľavy pri stavbe budov či ovplyvniť chod zdravotníctva. Príjemné, no bohužiaľ jediné osvieženie.

GRAFIKA 6 / 10
Klamal by som, keby som povedal, že grafika nie je pekná. Naopak, je celkom príjemná, no zároveň je veľmi pochmúrna. Hodí sa mi na ňu bonmot z jedného filmu – asi ho poznáte – „Je to celé ňáke takové posrané...“ Všetko je ladené do tmavo-žlto-zelena, žiadna pestrosť farieb, žiadna výraznosť. Skrátka nuda.
Úroveň detailov je však výborná, rovnako ako aj kvalita modelov. Môžete zoomovať až do úrovne interiérov budov. Keby však autori radšej venovali svoj čas stránke hrateľnosti, ako takýmto nevyužiteľným grafickým vychytávkam... Tie majú napokon aj neblahý vplyv na hardwarovú náročnosť, ktorá nepatrí k najnižším – vysoké detaily si nebude môcť dovoliť len tak hocikto. Ako sa vaša provincia začína viac a viac rozprestierať po mape, začne rapídny pokles framerate, ktorý sa zdá byť nezastaviteľný.

V pomyselnom boji Glory of The Roman Empire vs. CivCity vs. Caesar IV sa CivCity dostáva na krásne tretie, no bohužiaľ posledné miesto. Asi už viete, kto boj pravdepodobne vyhrá, že?

INTERFACE 6 / 10
Ďalší problematický aspekt hry. Samotný interface je zvládnutý tak na 70 % (s prižmúrením oka nad absenciou klávesových skratiek), no prepad v hodnotení spôsobuje veľmi problematické a nedoladené ovládanie, ktoré nesie známky nepríjemných bugov. Tak napríklad označovanie budov je na dlhé lakte – pri kliknutí na budovu, sa vám väčšinou podarí označiť inú – a keď chcete označiť tú svoju, musíte kurzorom nájsť správnu polohu. Tá sa nachádza cca 3 cm nižšie a 2 cm vpravo od označovanej budovy. Spôsobuje to problémy najmä pri búraní budov, pri ktorom musíte postupovať veľmi opatrne, aby ste si nezbúrali aj to, čo nechcete...

HRATEĽNOSŤ 6 / 10
CivCity napriek svojim veľkým nedostatkom nie je úplne zlá hra. Hrá sa vcelku príjemne a oddychovo, no bohužiaľ nestačí ani na svojho menšieho konkurenta (Glory of The Roman Empire), nieto na slávneho Caesara. Kampaň je celkom pútavá, no ja osobne viac fandím voľným misiám, kde môžete stavať bez obmedzení a zväčša aj bez nejakých konkrétnych úloh. Pre takéto prípady je k dispozícií okrem desiatky voľných máp aj editor, s ktorým si môžete ďalšie vytvoriť. Či to však niekoho, po dohraní aspoň základného balíka, bude baviť, je otázne.

MULTIPLAYER
Samozrejme, neexistuje.

ZVUKY 7 / 10
Povedal by som, že zvuková stránka hry je asi jediný viac vydarený prvok. Nie je to samozrejme nič extra zaujímavé, ani pútavé, no rozhodne si reproduktory vypínať nebudeme. Poteší celkom kvalitný a zrozumiteľnou angličtinou nahovorený dabing (najmä tutorialu), poteší tiež „plný“ zvuk, ktorý dokresľuje ruch provincie.

HUDBA 5 / 10
Hudobné kvality opäť nesú známky „rýchlokvasenia“. Samotná hudba nie je až taká zlá (áno, je nudná, ako väčšina hry), problémom je však jej neustále vypínanie. Pravdepodobne za to môže ďalší z množstva bugov – skrátka hudba sa po skončení tracku neprepne na ďalší, ale prestane hrať. Väčšinou si to nevšimnete, ale občas to zamrzí, keď je všade akosi príliš ticho. Nenašiel som spôsob, ako ju zapnúť znova – stačí chvíľu počkať, ono sa to spraví...

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
O inteligencii sa veľmi rozpisovať nebudem, pretože v podstate neexistuje, no o náročnosti sa oplatí prehodiť pár slov. Na výber je z troch stupňov, v rámci recenzovania som skúsil zlatú strednú cestu a môže povedať, že CivCity je veľmi jednoduchá hra. Do začiatku dostanete obrovské množstvo hotovosti a nestihnete minúť ani tretinu, kým začne byť provincia vďaka obchodu a príjmu z daní sebestačná. Nuž a keby ste boli z tých slabších hráčov, ešte stále sú tu pôžičky (áno, nemusíte ich vrátiť... keby to tak aj v skutočnosti fungovalo), vďaka ktorým získate ešte raz toľko peňazí. Prehrať misiu je skrátka ťažšie, ako ju vyhrať.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6,3 / 10
Táto hra ukážkovo dokumentuje starú známu „prupovídku“ nemastný-neslaný. Všetkým dôležitým aspektom, bohužiaľ vrátane hrateľnosti, chýba šťava. Autori nepochybne odviedli kus práce, no z hry cítiť, že nebola vyvíjaná s láskou, ba ani so štipkou radosti. To sa jednoducho nepodarí skryť a musíme to brať do úvahy. Odporúčam počkať na Caesara IV, alebo siahnuť po Glory of The Roman Empire, ktoré síce nebolo bez chýb, no rozhodne bolo zábavnejšie a doladenejšie ako CivCity: Rome. Sid Meier tentokrát trochu sklamal...

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli "umývačku"

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa na to ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 565
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 171
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 895
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 468
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 432
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 139
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 552
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 426
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 357
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 106