Baktériám v mori chutí aj oxid uhličitý

Život existuje aj na veľmi zvláštnych miestach našej Zeme. Znovu sa o tom presvedčili japonskí a nemeckí vedci, ktorí objavili miliardy baktérií a iných mikroorganizmov v sedimentoch, zachytávajúcich oxid uhličitý na morskom dne. Život v takýchto nehostin

Podmorské hydrotermálne "komíny" (tento, veľký iba 35 cm, leží na morskom dne 2 200 metrov hlboko pri pobreží Oregonu) môžu byť zdrojom netradičného života.

ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS

ných podmienkach naznačuje, že niečo podobné by sme mohli očakávať aj na iných planétach. Pravda, ak by sme takéto zvláštne "náleziská" mikrobiálneho života dokázali preskúmať tak podrobne, ako to urobili vedci blízko Tajwanu.

Fumio Inagaki z Japonskej agentúry vied o mori a Zemi v Jokosuke pre New Scientist povedal, že ak je voda a kysličník uhličitý aj pod povrchom v polárnych oblastiach, zrejme sa aj tam nájdu známky života, ktorý bude na svoj rast využívať kysličník uhličitý a iné chemické zlúčeniny.

Jeho tím spolu s vedcami z Inštitútu morskej biológie Maxa Plancka v Brémach prehľadáva oblasť na južnom konci Okinawy, približne v hĺbke 1400 metrov pod Východočínskym morom. Tu sa uvoľňuje horúca látka plná síry z dvoch podmorských hydrotermálnych komínov (prieduchov), známych pod menom Tiger a Lev. Toto vzrušujúce predstavenie zachytili vedci na video.

Mikróby objavili 50 metrov južne od komínov vo vzorkách z kôry sedimentov pokrývajúcich jazero, vytvorené z tekutého kysličníka uhličitého. Pri odbere vzoriek vedci nakrútili aj unikanie unikátnych bublín, vytvorených z tohto skleníkového plynu. Uvideli to, čo doteraz iba zopár ľudí na celej planéte. Kenneth Nealson z Univerzity Južnej Karolíny v Los Angeles povedal, že to vyzerá "takmer surrealisticky", čím vyjadril svoj obdiv k originálnemu podmorskému výskumu, ktorý sa objaví v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Inagaki dúfa, že výskum jeho tímu by mohol byť určitým kompasom pri hľadaní mimozemského života. Pomôže tiež pri odhaľovaní spôsobov, ako ukladať kysličník uhličitý na morské dno. Táto nová technológia by mohla znížiť jeho vplyv na prebiehajúcu zmenu globálnej klímy. Treba sa však najskôr ubezpečiť, že skleníkový plyn, ktorý okysľuje prostredie, nepoškodí okolité ekosystémy, povedal pre New Scientist Inagaki.

(der)