Darkstar One - vesmír nám leží pri nohách

Všade vôkol vládne takmer dokonalé ticho, len občas prehlušené vzdialeným zvukom motorov imperiálnych transportérov. V nákladnom priestore mi drieme tovar, hodný niekoľko tisíc kreditov, ale radar neomylne ukazuje prítomnosť pirátov. Boj o prežitie sa zač

ína...

Ťažko sa zabúda na krásne chvíle, hoc strávene i vo svete vytvorenom z jednotiek a núl. Každá spomienka príjemne elektrizuje, častokrát i výrazne skresľuje a poctivo vymazáva to nedobré. Na prastarý simulátor vesmírneho života Elite si pamätá málokto. Ja som okolo neho len prefrčal a s oveľa väčším entuziazmom som si užíval Privateera alebo dnes už zabudnutý Wing Commander. Lenže čas striedania sa stráži prišiel nečakane, no s o to prekvapujúcejším vyvrcholením. Dnes hrajú prím na poli vesmírnych simulátorov nemecké firmy, ak postavíme do ústrania pomaly starnúceho Freelancera. Egosoft sa vytiahli svojim kvalitným (a hlavne kvalitne zabugovaným) tretím X-kom a prekvapujúco zabodoval aj Ascaron, hráčom prevažne známy vďaka akčnému RPG Sacred alebo korzárskou sériou Port Royal. Lenže zmena je život, Darkstar One priletel ako z jasného neba, neblahé myšlienky na priemernú zábavu zanechal v diaľke hviezdneho prachu a keby nebolo zbytočných chýb, mohli sme sa všetci zatvoriť do kajút organicky žijúcej lode a tráviť desiatky hodín v chladnom vesmíre, poletujúc naprieč sústavami.

Aj keď to píšem nerád, navyše takto na začiatku článku, recenzia na Darkstar Oneby sa dala odpinknúť zopár vetami, ktoré všetci dobre poznáme, na konci streliť číslo blízke osmičke a spokojne sa usmievať nad kvalitným hodnotením. Lež vesmírnych simulátorov spojených s obchodovaním je príšerne málo. A čo je tak trochu zlé, Darkstar One neprináša nič nové, všetky princípy sme si už mohli ohmatať v akejkoľvek inej podobnej hre. Navyše sú všetky vlastnosti zjednodušené na maximálnu možnú mieru, takže stačí sadnúť do kokpitu, za pár minút spraviť job a nikomu nič nebráni vrátiť sa do šedej reality, v ktorej hmloviny a pohľad z vesmíru na planéty exituje maximálne tak vo fantázii. Pre sci-fi panicov nastáva trápna chvíľa, kedy treba s pravdou von a pozorne čítať nasledujúci text, aby sa navnadili na veci nasledujúce, postupne evokujúce „chcem to hneď a teraz“ efekt. Príťažlivý a otrepaný koncept dostal mnohých, avšak berte ohľad na zásadnú vec – úniku niet.

Ako každý správny pilot dostane hráč do rúk loď, vesmírne plavidlo, ku ktorému si postupne vypestuje zvláštny vzťah. Je to dané i spôsobom prevzatia plavidla. V hrách už býva zvykom, že na začiatku zomrie hlavnému hrdinovi niekto blízky, neinak je tomu i v Darkstar One, keď sa nekonečným vesmírom pomaly plaví rakva s otcom hlavnej postavy – Kayrona Jarvisa. Spočiatku všetko nasvedčuje tomu, že Karyonov otec zomrel viac-menej normálne, veď povolanie pilota rozhodne nepatrí medzi najbezpečnejšie, no o pár desiatok minút hrania vyplávajú na povrch nové skutočnosti, ktoré bez akýchkoľvek dohadov poukazujú na vraždu. Po otcovi zdedil Kayron loď, široko ďaleko nevídanú – zbieraním špeciálnych artefaktov si ju totiž môže vylepšovať v troch rôznych smeroch, pričom plavidlo postupne rastie, akoby bolo organické. Jednoduchý princíp upgradu do kabíny, trupu a motorov postupne diferencuje a dáva hráčovi voľnosť s minimálnymi RPG prvkami vo vlastnom napredovaní. K rýchlejšiemu plavidlu totiž nestačí len nakúpiť silné motory, treba ich vedieť aj ovládať a prispôsobiť im loď. Verím, že tento jednoduchý princíp je každému jasný. Rovnako sa postava vylepšuje aj v nových možnostiach ovládania zbraní. Spočiatku je človek rád, že zvláda základné fľusadlo, avšak postupom času prídu na rad vylepšenia nielen už poznaných zbraní (čiže postup na vyššiu úroveň), ale objavovanie nových, pričom postupné odomykanie nových možností je vytvorené pomocou klasického stromu s kvázi vetvami (novými možnosťami).

To som už však zabehol trochu ďalej od príbehu, ktorý vyzerá spočiatku na klasické prahnutie po pomste, ale k tomu je nutné ešte priradiť i postupné vyhladzovanie ľudskej rasy podivnou formou biomechanickej rasy zvanej Thu! Postupne sa linky príbehu prelínajú, obsahujú niekoľko klišé zvratov, ale všetko sa to príjemne vstrebáva a hoci som pri odhaľovaní pozadia nesedel na zadku so zatajeným dychom, podobné príbehy žeriem a ak sa necháte unášať podobným sci-fi rytmom, postupné vábenie otrepanými melódiami nik nespozoruje. Nechýbajú tu samozrejme zrady a keďže je náš geroj polygónový fešáčisko, zavesí sa mu na plece i pohľadná mačička, ktorú je však nutné najprv zachrániť. Space opera ako vyšitá, no mne ako fanúšikovi Star Gate, Battlestar Galactica alebo Firefly (vrelo odporúčam tento menej známy mix westernu a sci-fi, ktorý má žiaľbohu len 14 častí plus jeden celovečerák, ktorý možno poznáte pod názvon Serenity – škoda, že bolo natáčanie pozastavené kvôli nabúravaniu ideálov tradičnej seriálovej šablóny, poukazujúcej na čestnosť všetkého amerického) podobné námety vyhovujú. Dosť však zbytočných kecov okolo, vráťme sa k podstate veci.

Medzi dôležité vlastnosti sci-fi strieľačiek patrí vytvorenie vlastnej osobnosti, respektíve jej vyprofilovanie. Každý z mnohých vesmírnych systémov sa skladá z väčšieho počtu planét a jej blízkeho okolia – a ako už bolo spomínané, medzi nimi cestujete systémom hviezdnych brán, ktoré máte od začiatku k dispozícií. Každý tento vnorený systém obsahuje tradične Trade Station a nemnoho civilných, policajných, súkromných alebo obchodných či pirátskych plavidiel. Okrem toho natrafíte na asteroidy (artefakty, spomínate si?), Výskumné Stanice alebo vraky lodí, ukrývajúce v sebe lákadlo na jednej a pirátov na druhej strane. Výber vlastnej cesty je jednoduchý. Dáte sa na obchodovanie a budete prevážať tovar z jednej Obchodnej stanice do druhej a postupne zarábať? Druhov tovarov je dosť, niektoré sú dokonca na niektorých planétach nelegálne, takže pri skenovaní úložného priestoru ochráncami zákona je lepšie mať čistý štít, inak sa bez milosti stávate štvancom. Netreba dodávať, že na podobných zakázaných zložkách sa dá riadne zarobiť, a to už za riziko stojí. Alebo sa vrhnete na lov pirátov, ochranu lodí niektorej z korporácií alebo budete stále len robiť poslíčka ako prepravca nákladu? To je všetko krásne, ale na výber máte samozrejme aj odvrátenú stranu zákona, môžete pirátiť a prepadávať kdekoho. Príbeh tak nie je problém odhodiť na druhú koľaj a len tak si užívať pokojný vesmírny život. A o to predsa ide.

GRAFIKA 7 / 10
Možno ste čítali pochvalné slová na grafické spracovanie Darkstar One, ktoré vskutku na prvý pohľad okúzli, lenže podľa mňa sa za lákavou pozlátkou skrýva niečo mierne skazené, prečo si nezaslúži slastné ochkanie a výbuchy orgazmu.

Prvý dojem skrz-naskrz kladný, aj keď ma zamrazilo pri HW požiadavkách, ktoré sú až nepríjemne vysoké, hoci výsledný dojem ťažko priradiť k nutnému železu. Čo tak výrazne zaťažuje procesor a grafickú kartu, skutočne netuším. Pre majiteľov 128 MB graf. karty odporúčam maximálne strednú úroveň detailov a i pri tomto pomerne priemernom nastavení poklesne občas frame rate na menej únosnú hranicu. Nevravím, že pohľad na planétu, prelet morom úlomkov asteroidov či kúskov vrakov, prípadne ostré svetlo jasnej hviezdy nestojí za hriech, ale nech mi nik nevraví, že sa nároky na hardvér museli vyšplhať až tak vysoko. Detailne prevedené modely lodí patria len medzi lepší priemer, veľmi chýbalo niečo väčšie – honosnejšie, veľkolepejšie plavidlo. Je síce pekné, že som natrafil na mnoho druhov vesmírnych lodí, dokonca rozdielnych podľa príslušnosti k rase, avšak nech mi nik nevraví, že sa nedal vymodelovať jeden riadny vesmírny krížnik, ktorý by ma prinútil k otvoreniu úst a poklesu sánky!

Keď som sa už tak rozbehol, zasadím Darkstar One ranu z milosti – väčšina systémov vyzerá rovnako. Rovnako vyzerá ľudská vesmírna stanica vo všetkých systémoch, občas sa zmení farba hviezdneho prachu,

na pozadí sa strieda zopár planét, ktoré však po pár prechodoch bránou stratia svoje čaro, a ani tie šutre, lietajúce okolo vás, nebudú vzbudzovať dojem masívnosti. Variabilita prostredia, respektíve jej slabosť, dáva pocítiť nepríjemnú pachuť nudy. Tu nejde o otrepané používanie rovnakých textúr – čo bol kameň úrazu pre FEAR a mnohí ho za to zatracovali ako fádnu hru. Hnite si vo svojej predstave všemožných farebných textúr a ligotavých svetielok. Vyššie uvedená strieľačka si zakladala na reálnom prostredí, lež Darkstar One by mal rozvíjať fantáziu. Nielen našu, dalo sa pohnúť aj myšlienkami tvorcov, ktorí jednoducho vytvorili schému a už len kopírovali a kopírovali. Nevravím, že je to nevyhnutne odsúdeniahodné, len ma to veľmi mrzí, pretože si to každý všimne po hodinke hrania a verte mi, dokáže to znechutiť ďalšie hranie, dokonca nútenie sa k ďalšiemu lietaniu. Ak si chcem totiž len tak užívať kozmické lety, chcem sa niečím kochať, neustále niečím novým, zaujímavým.

Všetko, čo však k dispozícii máme, vidno na obrázkoch, takže smútok netreba dávať až tak okato najavo. Príjemne vyzerajú aj animované sekvencie, ktoré síce nepatria svojou dĺžkou medzi eposy, ale krátkych úryvkov sa počas hrania dočkáme vcelku veľkého počtu, dosahujúcich dokonca takmer hodinku čistého času. Nepočítal som to so stopkami v rukách, ale nemám dôvod Ascaronu neveriť.

INTERFACE 8 / 10
Ovládanie je jednoché, primitívne, čo sa hráčovi odkojenému X -kom nechce veriť. Ono, ako bude vysvetlené v hodnotení Hrateľnosti, Darkstar One sa vydal trochu tak inou cestou, než jeho konkurent rovnakej národnosti. Úvodný tutorial, spracovaný formou predávania skúseností a postupným odhaľovaním tajov lode, zvládnete za pár minút, žiadne tápanie v zložitom systéme ovládania sa nekoná. Na obrazovke hrá prím obrovský výhľad, bez zbytočného zobrazenia interiéru lode, ktorý v našom prípade zahŕňa len trojrozmerný model mapy (prehľadná), podrobnosti o vybranom objekte, model poškodenia lode s možnosťou presúvania energie do jednotlivých častí a samozrejme HUD – rýchlosť, prídavné spaľovanie a v prípade vyznačeného cieľa i jeho pozíciu vrátane vzdialenosti.

Loď reaguje pružne, najpohodlnejšie sa mi zdalo využitie klávesnice plus myšky,

príliš veľa ovládacích prvkov totiž hra nepobrala. Ak sa vám nechce učiť zopár klávesových skratiek, všetko máte dostupné po stlačení medzerníku na hlavnej obrazovke. V tomto móde prestávate ovládať loď, na obrazovke sa zjaví kurzor a manuálne si zvolíte hviezdnu mapu, denník, skok do hyperpriestoru, zrýchlenie času alebo vyslanie špeciálneho robota, ktorý sa prisaje na kontajner, predstavujúci tovar. Alebo kontajner pustí. Lenže načo sa trápiť zbytočným šmejdením kurzoru, keď tých zopár kláves vám prejde pod ruku behom minútky. Systém jednotlivých menu vsádza na spojenie prehľadnosti a estetickosti, hoc nevyniká ani jedna zo snáh, spoločne držia pohyb v tabuľkách na zvládnuteľnej úrovni a k informáciám sa dostanete po zopár kliknutiach.

Treba však upozorniť na chybičky krásy. Veľmi mi chýbala možnosť nastavenie vlastnej citlivosti myšky. Uznávam, že ak mám naložený koráb, zmena smeru trasy sa nastavuje obtiažnejšie, no ja som zvyknutý na citlivejšie pohyby i pri prázdnom nákladnom priestore, zodratie podložky pod myš nepatrí k mojich vlhkým snom. Okrem základného pohľadu z kokpitu máte možnosť nazrieť na svoju loď i zvonku, avšak kamera snímajúca dianie je krajne nepoužiteľná z dvoch hľadísk. Počas externého pohľadu nemôžete nič ovládať a intenzita myšky je nastavená až príliš vysoko, takže snaha o zmenu náhľadu privodí skôr epileptický záchvat než filmový zážitok. Posledný štipanec je uštedrený za trochu zohavené ovládanie. Uznávam, že v rámci zachovania arkádového poňatie hry je nemožné, aby výčet knoflíkov zabral viac ako stránku, avšak kto pozná možnosť „target target´s target“, vie koľká bije, a teda vie aj to, ako napríklad tento ovládací prvok uľahčí plnenie úloh.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Spočiatku nenormálne nadšenie, spojené s ilúziou nekonečného bádania hlbokého vesmíru, vystriedala skepsa a nuda. Možno je to i mnou, ale príliš akčný model, ktorý odhalí všetky svoje vnady okamžite po pár minútach, mi jednoducho nesedí.

Nie som zástancom drsných hardcore simulácií, pri ktorých musíte minimálne hodinku dve stráviť nad manuálom, aby ste vôbec spojazdnili ten pekelný stroj, ale akcia je v Darkstar One zastúpená až príliš. Súboje sú síce prehľadné, svojim spôsobom až na výskyt bossov i jednoduché, obchod prehľadný a úlohy jednoznačné, ale všetko odhalíte okamžite. Potom nastáva čas na obchodovanie, zarábanie peňazí, avšak prihlási sa monotónnosť prostredia, opakovanie stále tých istý situácií. Keby boli aspoň náročné... Akčný vesmírny simulátor pre (veľmi) širokú verejnosť. Stačí sadnúť a hrať. Paradoxne to je i výhodou, pretože na pár minút som neodolal ani raz, čo mám hrateľnú verziu dva týždne doma. To sa cení, pretože väčšine projektov dávam zbohom po poslednom písmenku v recenzii. Lenže hier ako Darkstar One nemáme príliš veľa, hoci je letový model príliš primitívny (nech si v nemenovanom českom plátku píšu čokoľvek, napríklad základ v podobe zotrvačnosti je pre hru len skromným snom), pre mňa je vesmír tajomným miestom, ktoré stojí za jeho brázdenie, hoc v jednoduchom štýle. Napriek tomuto poškvrneniu žánru (spomínate si vôbec niekto na až pomerne nehrateľný Lander?), napriek tomu, že pri dokovaní stačí trafiť do „diery“ (spŕšku dvojzmyslov som si radšej nechal pre seba), napriek tomu, že pri obchodovaní nevyjednávate o nižšej cene a celé to pôsobí príliš škrobene, stále je to zábava.

Niekomu sa možno bude zdať predošlý odsek ako súbor žvástov, avšak ako inak mám popísať vesmírny simulátor, ktorému podobných tu boli mraky, a to mnoho kvalitnejšie, ale i tak sa hrá dobre? Síce len maximálne hodinku denne, ale predsa. Všetky činnosti uvedené v opisnej časti sú zastúpené vo veľkom štýle, takže len tak pre potechu ducha je let v Darkstar One ľúbezným pohladením duše vesmírneho korzára.

MULTIPLAYER
Hra ho neobsahuje, čo tvorcovia propagovali už dávno. Nemohli by sa mu venovať naplno, tak ho radšej hneď na začiatku rozhodli hodiť za hlavu.

ZVUKY 7 / 10

Hučiace motory vo vesmíre ťažko začujete, rovnako to je s klasickým ozvučením laserových zbraní. Ono počúvať ticho je možno fajn vec pri meditovaní, avšak v tomto bode mám radšej holywoodskejší ráz, keď to okolo mňa správne hučí a počas súbojov sa z reproduktorov ozýva riadna mela. Okrem hlukov okolia si užijete i hovoreného slova pri komunikácií s ostatnými loďami alebo stanicami. Hoci sa v hre strieda len niekoľko fráz, nahovoranie rozličnými hlasmi a ich výškami, dáva dianiu okolo akú-takú hodnovernosť a ak sa nezameriate práve na tento menší hendikep, ani si tohto faktu nepovšimnete. Ženský hlas na vesmírnej stanici znie správne chladne a strojovo (železničná stanica hadr), alienovský sajrajt je správne nechutný a hlavný hrdina so svojim chlapčenským zafarbením hlasu je úplný „klaďas“.

HUDBA 7 / 10
Hudobné motívy sa automaticky spúšťajú len v dôležitých momentoch, čo sú v našom prípade vesmírne bitky. Inak málokedy zaznie z reproduktorov niečo podmanivé, a to je rozhodne škoda. Keď si už niekto dal prácu s nahraním podmanivých skladieb, ktoré sa snažia pôsobiť pompézne, mohol investovať aj do pokojnejších melódií pre hráčov, vyžívajúcich sa v pokojnej plavbe v roji meteoritov. Asi som príliš náročný.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10

Vždy, keď píšem recenziu, ku každej hodnotiacej položke si zapíšem niekoľko základných bodov, nad ktorými sa budem zamýšľať. Pri hodnotení náročností by som po cenzúre mohol na prvé miesto jednoznačne napísať: sakra dlhé. Nielenže je príbeh roztiahnutý do mnohých hodín, obmedzenia v podobe získavania financií nútia hráča poctivo zbierať kredity a venovať každej činnosti nejednu a nemalú chvíľu. Pokiaľ patríte medzi charaktery a snažíte sa každý titul čo najviac užiť, čistý herný čas sa sakom-prásk vyšplhá nad niekoľko desiatok hodín. Pričom vás nikto nenúti vydať sa po príbehovej línii, môžete sa do sýtosti vyblázniť v mnohých planetárnych systémoch. Znepríjemňovať obchodné cesty vám budú piráti, prípadne lovci odmien, pokiaľ chránite náklad spoločnosti, na ktoré majú zálusk ako zástupcovia konkurencie. Mela nastáva často, ale súboje s radovými stíhačkami sú vcelku triviálne, samozrejme pokiaľ ste investovali do zbraňových systémov počas vylepšovania vlastného korábu. Stačí sa naučiť vhodne narábať s rýchlosťou a hlavne spätným chodom a protivníci padajú ako muchy. Až do momentu, kedy natrafíte na prvého bossa – vydržia mnoho, ich zbrane sú účinnejšie a hlavne získali na presnosti a nedarujú vám ani jedno zaváhanie. Možnosť rozdeľovenia energie medzi štíty (v rôznych miestach) a zbrane je v týchto prípadoch nutnosťou.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8,0 / 10
Všetko má svoj začiatok, všetko má i svoj koniec. Úvodné chvíle boli s Darkstar One úchvatné, ale keď na povrch vyplávala pravda skôr o akčnej hre ako o simulátore, začínal tento vesmírny epos strácať dych. Opakovanie rovnakých spôsobov neudrží pozornosť každého hráča niekoľko hodín denne, až kým si nevydýchne pri záverečných titulkoch. O to možno ani nejde, obrovský prínos tejto vesmírnej arkády vidím skôr v dávkovanom hraní – hodinka denne vo vesmíre pôsobí výborne a obchodovanie s nelegálnym tovarom, zadržiavanie dychu pri skúmaní vrakov alebo ničenie návalu pirátov predsa nezažívame každý deň. Darkstar One je akčná hra. Avšak akčné sci-fi, ktorého je poskromne a hoci moje nadšenie postupne opadlo, nemôžem titul neodporučiť, ale ani ísť s hodnotením vyššie.

Neprehliadnite videá, vytvorené počas hrania - zabalený súbor obsahuje 6 ukážok.

DOWNLOAD REVIEW VIDEOS (118 MB)

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

ŠPORT

Kozák má problém. Príde Slovensko o svoju jednotku?

Slovákov čaká 10. júna v Litve kvalifikačný zápas o postup na MS 2018.

Neprehliadnite tiež

Antarktída môže byť v budúcnosti zelená, naznačuje štúdia

Rekordné teplotné zmeny v minulom storočí podstatne zrýchlili rast machov.

Umelá inteligencia a laser. Vytvorili múdru hračku pre mačky

Felik chce zabávať zvieratá, ktoré zostali samy doma.

Objavili ďalšie gény inteligencie. Môžu viesť k liekom na zlepšenie IQ

Rovnaké gény súvisia aj s dlhovekosťou a autizmom.

Natiahnuté aj preliačené. Samsung chce displeje ohýbať v dvoch smeroch

Samsung má nápad, ako zmeniť svet zobrazovacích panelov. Dostanú nové vlastnosti.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 107
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 581
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 645
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 202
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 871
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 655
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 333
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 325
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 636
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 218