SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Dizajnérka mobilov: Pre Áziu funkcie, pre Európu štýl

Mobilný telefón len zriedkavo spôsobí rozruch svojim dizajnom. Tento rok sa to podarilo čiernemu telefónu s magickou červenou dotykovou klávesnicou, ktorý kórejský elektronický gigant LG nazval Chocolate (čokoláda). JIN KIM stála na čele vývojárov dizajno

vého centra LG Electronics, ktorí telefon vytvorili. Získala niekoľko prestížnych dizajnérskych ocenení a sama navrhla niekoľko mobilných telefónov, DVD prehrávač kombinovaný s videom, ale napríklad aj originálny stereo­prehrávač.


Koľko ľudí sa zvyčajne podieľa na vývoji mobilného telefónu?

„Ústredný tím zvyčajne tvoria štyria dizajnéri, ktorí vedú vývoj. Samozrejme, je tu aj množstvo podporných dizajnérov a tímov, ktorí im pomáhajú pri finalizácii dizajnu.“

Ako dlho trvá vývoj úplne nového modelu?

„Zvyčajne kratšie ako rok, aj keď to záleží aj od konkrétneho mo­delu.“

Aké prekážky musí vývojár prekonať, aby sa jeho myšlienka presadila do finálnej verzie telefónu?

„Dizajn každého výrobku predstavuje zhmotnenie životného štýlu jeho potenciálnych používateľov. Dizajnér by sa teda mal zameriavať na to, ako reálne premietnuť život daného používateľa do navrhovaného produktu. Dizajn by nemal len vyjadrovať nejaký bizarný umelecký nápad. Kľúčom je vždy kreativita. Paradoxne však často platí, že kreatívna povaha samotného dizajnéra je jeho najhorším nepriateľom.“

Aký vplyv na finálnu verziu telefónu majú ekonomické kritériá? Máte vopred danú výrobnú cenu telefónu, do ktorej sa musíte zmestiť, alebo vymyslíte telefón, ktorého náklady na výrobu sa optimalizujú dodatočne?

„To závisí od konkrétneho prípadu. U niektorých modelov úzko sledujeme aj cieľ v podobe vopred stanovených výrobných nákladov. Ale u väčšiny z našich modelov sa najprv inžinieri snažia naplniť kritéria dizajnu.“

Existuje rozdiel vo vývoji telefónov pre ázijský a európsky trh?

„Vo všeobecnosti platí, že ľudí v Ázii viac fascinujú nové funkcie, kým Európania sa viac zaujímajú o štýl. Ale tieto rozdiely sa pomaly strácajú.“

Majú ešte čo vývojári povedať v čase, keď sa na trhu presadzuje len málo nových konceptov?

„Osudom a povinnosťou každého dizajnéra je rozmýšľať nekonvenčne. Každý trh skôr alebo neskôr dosiahne stav saturácie a začne trpieť nadbytkom nudných výrobkov, ktoré sa navzájom podobajú ako vajce k vajcu. Ak sa tak stane, dizajnér by mal hľadať inšpiráciu niekde mimo daného trhu. Ako príklad môžem uviesť, že v rámci nášho výskumu už nehovoríme o „trendoch v dizajne mobilných telefónov“ ale o „trendoch v oblasti módneho dizajnu“ alebo o „výskume na poli životného štýlu“. Kreativita je o tom vidieť veci z iného uhla pohľadu.“

Ako bude podľa vás vyzerať módny telefón o 10 rokov?

„Nazdávam sa, že sa veci vyvinú, ako vidíme v sci-fi filmoch. Niekedy naozaj platí, že filmy povzbudzujú kreativitu. Môžem vám s určitosťou povedať, že technológia aplikovaná v mobilných telefónoch zmení naše životy oveľa rýchlejšie, ako si to dokážeme dnes predstaviť.“


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Astronautka: Byť prvou ženou na Mesiaci by bolo ohromné

Jeanette Eppsová bude na Noci výskumníkov.

Astronautka Jeanette Epps.
Technici vo vnútri detektoru Borexino, ktorý zachytil nepolapiteľné častice.

Vyskúšali sme, ako sa hrá na jednej z najrýchlejších grafických kariet

Počítačové hry sa konečne dočkajú filmovej grafiky, aj vďaka herným konzolám.