Dvojka sa nič nehrá, jej cieľ je jasný – pobaviť ešte viac ako predchádzajúci diel. Prináša teda vylepšenú grafiku, zjednodušené ovládanie, ešte lepší model poškodenia, adrenalínovejšie závodenie na šialenejších tratiach a s novými autami. A opäť vynikajúcu hrateľnosť.
GRAFIKA 8 / 10
Už je to nejaká doba, konkrétne 2 roky, od vydania prvého dielu a aj keď FlatOut 1 ani teraz nevyzerá najhoršie, predsa sa musel grafický engine prispôsobiť novej dobe. Novinkou je pridanie bloom efektu (post-processingové filtre sú jednoducho v móde), ktorý rozžiari svetlé miesta v scéne a výrazne tak celú grafiku oživí. Niekedy sa obraz rozsvieti až príliš, ale takých miest je málo (štart v noci pod neónmi, zapadajúce slnko). Komu by to prekážalo, môže si ho nakoniec vypnúť. Na vyleštených vozoch sa už odráža okolie, teda aspoň kým sa má od čoho odrážať. Pribudlo polygónov a časticových efektov, takže zrážky vyzerajú ešte pôsobivejšie. Lietajú iskry a kúsky skla i karosérie (pri extra tvrdých nárazoch aj vodiči). Blato, prach a dym, vychádzajúci od pneumatík pri šmykoch či brzdení, prešli tiež pozitívnou obnovou. Nešetrilo sa ani na tratiach, kde teraz nájdete oveľa viac interaktívnych predmetov. Prejazd staveniskom alebo výkladom obchodu je proste lahôdka. Trate sú rozmanité, od vrakoviska lietadiel, cez vodný kanál, po okruhy v meste. Prázdnotu tu rozhodne nepocítite, všade je niečo, čo čaká na zdemolovanie. Takúto interaktivitu prostredia by ste v inej závodnej hre márne hľadali. A pri tomto všetkom ostal engine veľmi rýchly a nenáročný, resp. je iba o trochu náročnejší ako v jednotke.
INTERFACE 7 / 10
Správanie vozidla ale závisí predovšetkým od typu pohonu. Na výber sú autá s pohonom predných, zadných alebo všetkých štyroch kolies. Tie 4X4 sú najstabilnejšie, no zároveň najpomalšie, ale to pár tuningových úprav spraví. Zvýšená arkádovitosť napadla aj model poškodenia, a tam kde ste v prvom dieli po pár nárazoch strácali kontrolu nad vozidlom, v dvojke s kľudom ostatných predbiehate bez viditeľného vplyvu na rýchlosť. S troma kolesami to už je iná káva, ale ani vtedy nie je ešte všetko stratené. Nie je veľa zákrut, pred ktorými treba brzdiť, väčšina sa dá prejsť s vypusteným plynom a ani sa nemusíte báť, že sa auto dostane do šmyku, keď vytočíte volant naplno. Toto je najslabšia časť nového FlatOutu (no pre niekoho to platiť nemusí), z ktorej som bol trochu sklamaný, no hre to až tak neublížilo a nakoniec som sa bavil ešte viac ako pri tom starom.
HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Hlavným módom je opäť akási kariéra, v ktorej jazdíte o peniaze a je rozdelená na 3 časti podľa troch tried automobilov. V triede Derby nájdete približne to, s čím sa závodilo vo FlatOut 1, ďalšie triedy sú vlastne akýmsi upgradom týchto vozov. Začínate teda s polorozpadnutými kárami a na konci už jazdíte v ich moderných ekvivalentoch. Peniaze získavate nielen za vyhrané závody, ale aj za všetky karamboly a rany, ktoré uštedríte súperom. Ničiť sa teda oplatí, nielenže to poteší hráčovu dušu, ale aj virtuálnu peňaženku - niekedy sa tým dá totiž zarobiť viac ako je cena za prvé miesto). Navyše, ak už máte v šampionáte toľko bodov, že vás nik nedostihne, prečo všetkých neroztrieskať na márne kúsky? Protivníkov môžete úplne rozšrotovať tak, že závod nedokončia, čo je veľmi dobrý taktický ťah. Samozrejme, že to isté sa môže stať aj vám, a to už je nepríjemnejšie. Našťastie je teraz ničenie férové, a tak miera poškodenia platí pre všetkých rovnako a závisí od váhy a rýchlosti auta. Opravená je tiež katapultácia vodiča pri sebemenšom náraze – žeby kvalitnejšie bezpečnostné pásy? Zarobené peniaze míňate na nové autá či tunning. Je ich tak akurát, aby sa dalo kúpiť auto každej triedy a plne vylepšiť. Posledná trieda závodov je totiž Veľké finále, kde na každý závod treba voz z inej kategórie.
MULTIPLAYER 9 / 10
Po tom, čo som ho okúsil, myslím, že u mňa FlatOut 2 ostane ešte dlho nainštalovaný. Každá rozdaná rana poteší ešte viac, keď viete, že udierate „do živého“. A že tá osoba sediaca pred monitorom musí teraz poriadne nadávať. Nemal som síce možnosť hrať plnú hru, teda 8 ľudí naraz, ale aj tak to stálo za to. Môj internet nie je bohvieako rýchly, ale odozva nerobila žiadne problémy, žiadny trhaný pohyb alebo podobne. Trochu mi tu chýbal chat, takže toho moc nedohodnete a ste odkázaní hrať to, čo vyberie zakladateľ hry. To však nie je problém, keď ste ním vy. Oproti jednotke je tu možnosť nechať si zobraziť všetky dostupné vytvorené hry a na niektorú sa pripojiť. A že ich je dosť. Hra sa predáva veľmi dobre (v tejto chvíli je u nás jedna z najžiadanejších), keďže stojí iba 3 stovky, takže si myslím, že hráčov bude ešte pribúdať. Dajú sa hrať všetky typy podujatí, závody, derby, špeciálne trate aj minihry (tie dokonca aj v hot-seat móde na jednom PC).
ZVUKY 8 / 10
Zvuky musel Bugbear nahrávať hádam pri crash testoch. Ten rachot, keď do niekoho vpálite v dvesto kilometrovej rýchlosti, rinčanie rozbitého skla... proste paráda. Takisto zkosenie pouličnej lampy, návšteva obchodu cez výkladné sklá, demolácia dreveného zábradlia – to všetko sú okamihy, keď každé uško zaplesá. Keď sa rútite po poľnej ceste, počuť štrk narážajúci na podvozok. Ani zvuky burácajúcich motorov nevybočujú z vysokého štandardu. Spolu s hudbou tvoria zvuky hotovú symfóniu deštrukcie.
HUDBA 9 / 10
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Už som spomínal, že každý počítačom riadený jazdec má svoje meno, tvár a typické auto. Závodiť s takýmito protivníkmi baví potom oveľa viac ako s nejakými anonymami. Osobnosť jazdcov sa prejavuje aj v AI, ale nečakajte zázraky. Tak napr. Sofia Martinez je takmer vždy medzi prvými troma a ide jej hlavne o umiestnenie. Podobne Jack Benton, ktorý je ale málinko agresívnejší, a potom sú tu takí, čo vás zostrelia takmer vždy. Na druhej strane, nájdu sa aj outsideri, ktorí často závod ani nedokončia alebo sú na posledných priečkach. Nikto z nich ale nejazdí ako stroj, často do niečoho narazia, alebo nevytočia zákrutu, nedržia sa slepo ideálnej stopy (ťažko tu aj o nejakej hovoriť), ničia okolie ako vy, aby získali nitro, čím pôsobia celkom ľudsky. Latka obtiažnosti je nastavená primerane, žiadne extra ťažké alebo ľahké závody sa nekonajú. Závody sú rozdelené do troch častí, ktoré predstavujú obtiažnosť – začiatočník, amatér a profesionál. Po zvládnutí všetkých šampionátov (stačí skončiť do 3. miesta) na jednej obtiažnosti sa sprístupní ťažšia, ale s ňou aj nové autá, čím sa udržuje rovnováha. Nemal som pri hraní pocit, že vyhrať je zrovna ľahké, ale v konečnom dôsledku, všetky šampionáty s výnimkou jedného som prešiel na prvýkrát. Takže nejakú extra výzvu nečakajte.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9,0 / 10
Skvelá arkáda ktorá pobaví celý čas, čo ju budete hrať. A vďaka vylepšenej podpore multiplayeru vydrží ešte dlhšie. Druhý diel je viac o deštrukcii ako o závodení, ale to nie je vôbec na škodu. Vlastne je to celé o zábave a to predsa od hry chceme. Keď ešte niekto rozmýšľa, tak dodám, že FlatOut 2 stojí iba 3 stovky.
Autor: Boris Kudlač