SME

FlatOut 2 - totálna deštrukcia!

Isto sa teraz pýtate: „Je dvojka lepšia ako jednotka?” Ako sa to vezme. Koho zaujal prvý FlatOut hlavne kvôli závodeniu, môže byť mierne sklamaný. No ten, kto si užíval najmä deštrukciu, bude nadmieru spokojný. Obal hry to vystihuje najlepšie: FlatOut 2 j

Závodná hra, v ktorej je oveľa zábavnejšie protivníka z trate zostreliť, ako klasicky predbehnúť. To je FlatOut 2 . Zostreliť, otrieskať o stenu, vytlačiť do stromu, otočiť na strechu, prípadne všetko dokopy. Samozrejme, že závod sa dá vyhrať aj čestne, pokojnou cestou a jazdeckým umením, ale keď si už niekto dal tú prácu s vynikajúcim modelom poškodenia, bola by škoda to nevyužiť. Navyše, čestnosť sa nemusí vždy vyplatiť – to, že vy budete jazdiť čestne, neznamená, že tak isto budú zmýšľať aj ostatní. Najistejšie je z áut protivníkov narobiť konzervy šrotu, to sa im potom bude už ťažko predbiehať. Za tých pár kôl, čo preteky trvajú, sa ale všetci takto odstaviť nedajú, takže bude treba využiť aj nejaké tie jazdecké schopnosti + malú pomôcku v podobe nitra. To sa doplňuje pri skoku, po náraze do protivníka alebo do všetkého, čo na trati „zavadzia“. A že tých harabúrd bude - zle zaparkované autá, motorky, zle postavené benzínové stanice, výklady obchodov, dopravné značky, nočné osvetlenie, ploty, kopy pneumatík, dokonca lietadlo. Ako by niekto nevedel, že tu sa bude závodiť! Prvé kolo sa to ešte dá zniesť, ale druhé už vyzerá, ako keby sa na tom mieste prehnalo tornádo. Motorku zaparkovanú v polovičke trate je teraz možné nájsť pri štarte a podobne. Čo ostalo na svojom mieste, nevydrží v kole treťom. Aby toho nebolo málo, občas sa na trať zosype kopa kameňov z blízkej skalnej steny. S postupom času sa mení nielen trať, ale aj prostriedky, ktoré na nej závodia, pri štarte nazývané automobily. Počas preteku, s pomocou všetkých tých súbojov a skokov, sa na ne aplikuje takzvaný on-the-fly tunning, čiže odľahčovanie vozidla o rôzne, často úplne nepotrebné časti karosérie počas jazdy. To čo, pretína na konci cieľovú čiaru (ak vôbec), by sa dalo popísať ako štvorkolesové-dymiace-a-vrčiace-niečo, prípadne jeho trojkolesová variácia. Je to proste starý dobrý FlatOut.

Dvojka sa nič nehrá, jej cieľ je jasný – pobaviť ešte viac ako predchádzajúci diel. Prináša teda vylepšenú grafiku, zjednodušené ovládanie, ešte lepší model poškodenia, adrenalínovejšie závodenie na šialenejších tratiach a s novými autami. A opäť vynikajúcu hrateľnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 8 / 10
Už je to nejaká doba, konkrétne 2 roky, od vydania prvého dielu a aj keď FlatOut 1 ani teraz nevyzerá najhoršie, predsa sa musel grafický engine prispôsobiť novej dobe. Novinkou je pridanie bloom efektu (post-processingové filtre sú jednoducho v móde), ktorý rozžiari svetlé miesta v scéne a výrazne tak celú grafiku oživí. Niekedy sa obraz rozsvieti až príliš, ale takých miest je málo (štart v noci pod neónmi, zapadajúce slnko). Komu by to prekážalo, môže si ho nakoniec vypnúť. Na vyleštených vozoch sa už odráža okolie, teda aspoň kým sa má od čoho odrážať. Pribudlo polygónov a časticových efektov, takže zrážky vyzerajú ešte pôsobivejšie. Lietajú iskry a kúsky skla i karosérie (pri extra tvrdých nárazoch aj vodiči). Blato, prach a dym, vychádzajúci od pneumatík pri šmykoch či brzdení, prešli tiež pozitívnou obnovou. Nešetrilo sa ani na tratiach, kde teraz nájdete oveľa viac interaktívnych predmetov. Prejazd staveniskom alebo výkladom obchodu je proste lahôdka. Trate sú rozmanité, od vrakoviska lietadiel, cez vodný kanál, po okruhy v meste. Prázdnotu tu rozhodne nepocítite, všade je niečo, čo čaká na zdemolovanie. Takúto interaktivitu prostredia by ste v inej závodnej hre márne hľadali. A pri tomto všetkom ostal engine veľmi rýchly a nenáročný, resp. je iba o trochu náročnejší ako v jednotke.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 7 / 10

Začal som s klávesnicou, presedlal na gamepad s analógovým joystickom a skončil pri volante. Z toho by sa dalo zostaviť poradie pre najvhodnejší ovládač. Ak máte po ruke volant, tak berte jednoznačne ten, ale postačí aj gamepad a bez problémov si zahráte aj s klávesnicou. Pamätáte, ako ste si mohli v jednotke vybrať typ ovládania medzi Professional a Arcade? Nič také tu už nenájdete. Ostal jeden fyzikálny model, ktorý síce pôsobí niekedy dosť nerealisticky, ale k arkádovitému poňatiu hry sa hodí. Zmizla aj manuálna prevodovka, čo je škoda, pretože v prvom dieli bola dobrou pomôckou pri prechádzaní ostrých zákrut.

Správanie vozidla ale závisí predovšetkým od typu pohonu. Na výber sú autá s pohonom predných, zadných alebo všetkých štyroch kolies. Tie 4X4 sú najstabilnejšie, no zároveň najpomalšie, ale to pár tuningových úprav spraví. Zvýšená arkádovitosť napadla aj model poškodenia, a tam kde ste v prvom dieli po pár nárazoch strácali kontrolu nad vozidlom, v dvojke s kľudom ostatných predbiehate bez viditeľného vplyvu na rýchlosť. S troma kolesami to už je iná káva, ale ani vtedy nie je ešte všetko stratené. Nie je veľa zákrut, pred ktorými treba brzdiť, väčšina sa dá prejsť s vypusteným plynom a ani sa nemusíte báť, že sa auto dostane do šmyku, keď vytočíte volant naplno. Toto je najslabšia časť nového FlatOutu (no pre niekoho to platiť nemusí), z ktorej som bol trochu sklamaný, no hre to až tak neublížilo a nakoniec som sa bavil ešte viac ako pri tom starom.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Hlavným módom je opäť akási kariéra, v ktorej jazdíte o peniaze a je rozdelená na 3 časti podľa troch tried automobilov. V triede Derby nájdete približne to, s čím sa závodilo vo FlatOut 1, ďalšie triedy sú vlastne akýmsi upgradom týchto vozov. Začínate teda s polorozpadnutými kárami a na konci už jazdíte v ich moderných ekvivalentoch. Peniaze získavate nielen za vyhrané závody, ale aj za všetky karamboly a rany, ktoré uštedríte súperom. Ničiť sa teda oplatí, nielenže to poteší hráčovu dušu, ale aj virtuálnu peňaženku - niekedy sa tým dá totiž zarobiť viac ako je cena za prvé miesto). Navyše, ak už máte v šampionáte toľko bodov, že vás nik nedostihne, prečo všetkých neroztrieskať na márne kúsky? Protivníkov môžete úplne rozšrotovať tak, že závod nedokončia, čo je veľmi dobrý taktický ťah. Samozrejme, že to isté sa môže stať aj vám, a to už je nepríjemnejšie. Našťastie je teraz ničenie férové, a tak miera poškodenia platí pre všetkých rovnako a závisí od váhy a rýchlosti auta. Opravená je tiež katapultácia vodiča pri sebemenšom náraze – žeby kvalitnejšie bezpečnostné pásy? Zarobené peniaze míňate na nové autá či tunning. Je ich tak akurát, aby sa dalo kúpiť auto každej triedy a plne vylepšiť. Posledná trieda závodov je totiž Veľké finále, kde na každý závod treba voz z inej kategórie.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem „klasických“ tratí nemôžu chýbať minihry, špeciálne závody a deštrukčné derby. Ako sa na dobré pokračovanie patrí, v každom druhu sa ich počet rozrástol. Medzi minihry pribudol napríklad baseball, skok na lyžiach (bez lyží), hádzanie žabiek, či skok cez horiace ohne. Všetky sú absolútne šialené. A prudko zábavné. Treba povedať, že tak ako celá hra. Pri novom FlatOute som sa bavil od začiatku do konca. Užíval som si každý závod, pretože nikdy neviete, ako dopadne, až kým neprejdete cieľom. Poradie sa neustále mení a o prvom mieste sa niekedy rozhoduje v poslednej zákrute (takto by mala vyzerať F1!). Zatúlaný sud na ceste alebo odhodený kužeľ môžu auto tak rozhodiť, že o chvíľu iba s padnutou sánkou pozeráte, kam to vaše auto letí. Aj keď prídete o pekných pár pozícii, nie je nič stratené, to isté sa môže stať aj súperom. Nie je tu treba žiadnu catch-up vychytávku, tak, ako v niektorých ostatných hrách, tu sa vždy niečo deje. Každú chvíľu niekto niečo rozmláti, predmety lietajú naokolo v takom počte, že som si uvedomil, že bez fyzikálneho akcelerátoru sa môj počítač ešte nejakú dobu obíde. Závody majú skvelú atmosféru aj vďaka protivníkom, ktorí nie sú iba anonymnými jazdcami, každý má svoju tvár a charakteristické auto. No nedokáže to nahradiť:

MULTIPLAYER 9 / 10
Po tom, čo som ho okúsil, myslím, že u mňa FlatOut 2 ostane ešte dlho nainštalovaný. Každá rozdaná rana poteší ešte viac, keď viete, že udierate „do živého“. A že tá osoba sediaca pred monitorom musí teraz poriadne nadávať. Nemal som síce možnosť hrať plnú hru, teda 8 ľudí naraz, ale aj tak to stálo za to. Môj internet nie je bohvieako rýchly, ale odozva nerobila žiadne problémy, žiadny trhaný pohyb alebo podobne. Trochu mi tu chýbal chat, takže toho moc nedohodnete a ste odkázaní hrať to, čo vyberie zakladateľ hry. To však nie je problém, keď ste ním vy. Oproti jednotke je tu možnosť nechať si zobraziť všetky dostupné vytvorené hry a na niektorú sa pripojiť. A že ich je dosť. Hra sa predáva veľmi dobre (v tejto chvíli je u nás jedna z najžiadanejších), keďže stojí iba 3 stovky, takže si myslím, že hráčov bude ešte pribúdať. Dajú sa hrať všetky typy podujatí, závody, derby, špeciálne trate aj minihry (tie dokonca aj v hot-seat móde na jednom PC).

SkryťVypnúť reklamu

ZVUKY 8 / 10
Zvuky musel Bugbear nahrávať hádam pri crash testoch. Ten rachot, keď do niekoho vpálite v dvesto kilometrovej rýchlosti, rinčanie rozbitého skla... proste paráda. Takisto zkosenie pouličnej lampy, návšteva obchodu cez výkladné sklá, demolácia dreveného zábradlia – to všetko sú okamihy, keď každé uško zaplesá. Keď sa rútite po poľnej ceste, počuť štrk narážajúci na podvozok. Ani zvuky burácajúcich motorov nevybočujú z vysokého štandardu. Spolu s hudbou tvoria zvuky hotovú symfóniu deštrukcie.

HUDBA 9 / 10

A tu ju máme. Symphony of destruction – skladba od Megadeth, ktorá dobre vystihuje štýl FlatOutu (škoda, že ju počuť iba počas pobytu v menu). Aj ostatné skladby sa nesú v tomto duchu a žánri a pri závode dokážu poriadne vyhecovať, napr. Demon Speeding (Rob Zombie) alebo Your Time Has Come (Audioslave). Autori siahli po známejších kapelách ako minule, v soundtracku sa objavuje aj Papa Roach, Nickelback a iné. Všetky sa do hry parádne hodia, až vás to núti demolovať a demolovať. Bez takejto hudby by to nebolo ono. Asi si zoženiem soundtrack.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Už som spomínal, že každý počítačom riadený jazdec má svoje meno, tvár a typické auto. Závodiť s takýmito protivníkmi baví potom oveľa viac ako s nejakými anonymami. Osobnosť jazdcov sa prejavuje aj v AI, ale nečakajte zázraky. Tak napr. Sofia Martinez je takmer vždy medzi prvými troma a ide jej hlavne o umiestnenie. Podobne Jack Benton, ktorý je ale málinko agresívnejší, a potom sú tu takí, čo vás zostrelia takmer vždy. Na druhej strane, nájdu sa aj outsideri, ktorí často závod ani nedokončia alebo sú na posledných priečkach. Nikto z nich ale nejazdí ako stroj, často do niečoho narazia, alebo nevytočia zákrutu, nedržia sa slepo ideálnej stopy (ťažko tu aj o nejakej hovoriť), ničia okolie ako vy, aby získali nitro, čím pôsobia celkom ľudsky. Latka obtiažnosti je nastavená primerane, žiadne extra ťažké alebo ľahké závody sa nekonajú. Závody sú rozdelené do troch častí, ktoré predstavujú obtiažnosť – začiatočník, amatér a profesionál. Po zvládnutí všetkých šampionátov (stačí skončiť do 3. miesta) na jednej obtiažnosti sa sprístupní ťažšia, ale s ňou aj nové autá, čím sa udržuje rovnováha. Nemal som pri hraní pocit, že vyhrať je zrovna ľahké, ale v konečnom dôsledku, všetky šampionáty s výnimkou jedného som prešiel na prvýkrát. Takže nejakú extra výzvu nečakajte.

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9,0 / 10
Skvelá arkáda ktorá pobaví celý čas, čo ju budete hrať. A vďaka vylepšenej podpore multiplayeru vydrží ešte dlhšie. Druhý diel je viac o deštrukcii ako o závodení, ale to nie je vôbec na škodu. Vlastne je to celé o zábave a to predsa od hry chceme. Keď ešte niekto rozmýšľa, tak dodám, že FlatOut 2 stojí iba 3 stovky.

Autor: Boris Kudlač

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 068
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 003
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 987
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 557
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 474
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 975
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 426
SkryťZatvoriť reklamu