FlatOut 2 - totálna deštrukcia!

Isto sa teraz pýtate: „Je dvojka lepšia ako jednotka?” Ako sa to vezme. Koho zaujal prvý FlatOut hlavne kvôli závodeniu, môže byť mierne sklamaný. No ten, kto si užíval najmä deštrukciu, bude nadmieru spokojný. Obal hry to vystihuje najlepšie: FlatOut 2 j

Závodná hra, v ktorej je oveľa zábavnejšie protivníka z trate zostreliť, ako klasicky predbehnúť. To je FlatOut 2. Zostreliť, otrieskať o stenu, vytlačiť do stromu, otočiť na strechu, prípadne všetko dokopy. Samozrejme, že závod sa dá vyhrať aj čestne, pokojnou cestou a jazdeckým umením, ale keď si už niekto dal tú prácu s vynikajúcim modelom poškodenia, bola by škoda to nevyužiť. Navyše, čestnosť sa nemusí vždy vyplatiť – to, že vy budete jazdiť čestne, neznamená, že tak isto budú zmýšľať aj ostatní. Najistejšie je z áut protivníkov narobiť konzervy šrotu, to sa im potom bude už ťažko predbiehať. Za tých pár kôl, čo preteky trvajú, sa ale všetci takto odstaviť nedajú, takže bude treba využiť aj nejaké tie jazdecké schopnosti + malú pomôcku v podobe nitra. To sa doplňuje pri skoku, po náraze do protivníka alebo do všetkého, čo na trati „zavadzia“. A že tých harabúrd bude - zle zaparkované autá, motorky, zle postavené benzínové stanice, výklady obchodov, dopravné značky, nočné osvetlenie, ploty, kopy pneumatík, dokonca lietadlo. Ako by niekto nevedel, že tu sa bude závodiť! Prvé kolo sa to ešte dá zniesť, ale druhé už vyzerá, ako keby sa na tom mieste prehnalo tornádo. Motorku zaparkovanú v polovičke trate je teraz možné nájsť pri štarte a podobne. Čo ostalo na svojom mieste, nevydrží v kole treťom. Aby toho nebolo málo, občas sa na trať zosype kopa kameňov z blízkej skalnej steny. S postupom času sa mení nielen trať, ale aj prostriedky, ktoré na nej závodia, pri štarte nazývané automobily. Počas preteku, s pomocou všetkých tých súbojov a skokov, sa na ne aplikuje takzvaný on-the-fly tunning, čiže odľahčovanie vozidla o rôzne, často úplne nepotrebné časti karosérie počas jazdy. To čo, pretína na konci cieľovú čiaru (ak vôbec), by sa dalo popísať ako štvorkolesové-dymiace-a-vrčiace-niečo, prípadne jeho trojkolesová variácia. Je to proste starý dobrý FlatOut.

Dvojka sa nič nehrá, jej cieľ je jasný – pobaviť ešte viac ako predchádzajúci diel. Prináša teda vylepšenú grafiku, zjednodušené ovládanie, ešte lepší model poškodenia, adrenalínovejšie závodenie na šialenejších tratiach a s novými autami. A opäť vynikajúcu hrateľnosť.

GRAFIKA 8 / 10
Už je to nejaká doba, konkrétne 2 roky, od vydania prvého dielu a aj keď FlatOut 1 ani teraz nevyzerá najhoršie, predsa sa musel grafický engine prispôsobiť novej dobe. Novinkou je pridanie bloom efektu (post-processingové filtre sú jednoducho v móde), ktorý rozžiari svetlé miesta v scéne a výrazne tak celú grafiku oživí. Niekedy sa obraz rozsvieti až príliš, ale takých miest je málo (štart v noci pod neónmi, zapadajúce slnko). Komu by to prekážalo, môže si ho nakoniec vypnúť. Na vyleštených vozoch sa už odráža okolie, teda aspoň kým sa má od čoho odrážať. Pribudlo polygónov a časticových efektov, takže zrážky vyzerajú ešte pôsobivejšie. Lietajú iskry a kúsky skla i karosérie (pri extra tvrdých nárazoch aj vodiči). Blato, prach a dym, vychádzajúci od pneumatík pri šmykoch či brzdení, prešli tiež pozitívnou obnovou. Nešetrilo sa ani na tratiach, kde teraz nájdete oveľa viac interaktívnych predmetov. Prejazd staveniskom alebo výkladom obchodu je proste lahôdka. Trate sú rozmanité, od vrakoviska lietadiel, cez vodný kanál, po okruhy v meste. Prázdnotu tu rozhodne nepocítite, všade je niečo, čo čaká na zdemolovanie. Takúto interaktivitu prostredia by ste v inej závodnej hre márne hľadali. A pri tomto všetkom ostal engine veľmi rýchly a nenáročný, resp. je iba o trochu náročnejší ako v jednotke.

INTERFACE 7 / 10

Začal som s klávesnicou, presedlal na gamepad s analógovým joystickom a skončil pri volante. Z toho by sa dalo zostaviť poradie pre najvhodnejší ovládač. Ak máte po ruke volant, tak berte jednoznačne ten, ale postačí aj gamepad a bez problémov si zahráte aj s klávesnicou. Pamätáte, ako ste si mohli v jednotke vybrať typ ovládania medzi Professional a Arcade? Nič také tu už nenájdete. Ostal jeden fyzikálny model, ktorý síce pôsobí niekedy dosť nerealisticky, ale k arkádovitému poňatiu hry sa hodí. Zmizla aj manuálna prevodovka, čo je škoda, pretože v prvom dieli bola dobrou pomôckou pri prechádzaní ostrých zákrut.

Správanie vozidla ale závisí predovšetkým od typu pohonu. Na výber sú autá s pohonom predných, zadných alebo všetkých štyroch kolies. Tie 4X4 sú najstabilnejšie, no zároveň najpomalšie, ale to pár tuningových úprav spraví. Zvýšená arkádovitosť napadla aj model poškodenia, a tam kde ste v prvom dieli po pár nárazoch strácali kontrolu nad vozidlom, v dvojke s kľudom ostatných predbiehate bez viditeľného vplyvu na rýchlosť. S troma kolesami to už je iná káva, ale ani vtedy nie je ešte všetko stratené. Nie je veľa zákrut, pred ktorými treba brzdiť, väčšina sa dá prejsť s vypusteným plynom a ani sa nemusíte báť, že sa auto dostane do šmyku, keď vytočíte volant naplno. Toto je najslabšia časť nového FlatOutu (no pre niekoho to platiť nemusí), z ktorej som bol trochu sklamaný, no hre to až tak neublížilo a nakoniec som sa bavil ešte viac ako pri tom starom.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Hlavným módom je opäť akási kariéra, v ktorej jazdíte o peniaze a je rozdelená na 3 časti podľa troch tried automobilov. V triede Derby nájdete približne to, s čím sa závodilo vo FlatOut 1, ďalšie triedy sú vlastne akýmsi upgradom týchto vozov. Začínate teda s polorozpadnutými kárami a na konci už jazdíte v ich moderných ekvivalentoch. Peniaze získavate nielen za vyhrané závody, ale aj za všetky karamboly a rany, ktoré uštedríte súperom. Ničiť sa teda oplatí, nielenže to poteší hráčovu dušu, ale aj virtuálnu peňaženku - niekedy sa tým dá totiž zarobiť viac ako je cena za prvé miesto). Navyše, ak už máte v šampionáte toľko bodov, že vás nik nedostihne, prečo všetkých neroztrieskať na márne kúsky? Protivníkov môžete úplne rozšrotovať tak, že závod nedokončia, čo je veľmi dobrý taktický ťah. Samozrejme, že to isté sa môže stať aj vám, a to už je nepríjemnejšie. Našťastie je teraz ničenie férové, a tak miera poškodenia platí pre všetkých rovnako a závisí od váhy a rýchlosti auta. Opravená je tiež katapultácia vodiča pri sebemenšom náraze – žeby kvalitnejšie bezpečnostné pásy? Zarobené peniaze míňate na nové autá či tunning. Je ich tak akurát, aby sa dalo kúpiť auto každej triedy a plne vylepšiť. Posledná trieda závodov je totiž Veľké finále, kde na každý závod treba voz z inej kategórie.

Okrem „klasických“ tratí nemôžu chýbať minihry, špeciálne závody a deštrukčné derby. Ako sa na dobré pokračovanie patrí, v každom druhu sa ich počet rozrástol. Medzi minihry pribudol napríklad baseball, skok na lyžiach (bez lyží), hádzanie žabiek, či skok cez horiace ohne. Všetky sú absolútne šialené. A prudko zábavné. Treba povedať, že tak ako celá hra. Pri novom FlatOute som sa bavil od začiatku do konca. Užíval som si každý závod, pretože nikdy neviete, ako dopadne, až kým neprejdete cieľom. Poradie sa neustále mení a o prvom mieste sa niekedy rozhoduje v poslednej zákrute (takto by mala vyzerať F1!). Zatúlaný sud na ceste alebo odhodený kužeľ môžu auto tak rozhodiť, že o chvíľu iba s padnutou sánkou pozeráte, kam to vaše auto letí. Aj keď prídete o pekných pár pozícii, nie je nič stratené, to isté sa môže stať aj súperom. Nie je tu treba žiadnu catch-up vychytávku, tak, ako v niektorých ostatných hrách, tu sa vždy niečo deje. Každú chvíľu niekto niečo rozmláti, predmety lietajú naokolo v takom počte, že som si uvedomil, že bez fyzikálneho akcelerátoru sa môj počítač ešte nejakú dobu obíde. Závody majú skvelú atmosféru aj vďaka protivníkom, ktorí nie sú iba anonymnými jazdcami, každý má svoju tvár a charakteristické auto. No nedokáže to nahradiť:

MULTIPLAYER 9 / 10
Po tom, čo som ho okúsil, myslím, že u mňa FlatOut 2 ostane ešte dlho nainštalovaný. Každá rozdaná rana poteší ešte viac, keď viete, že udierate „do živého“. A že tá osoba sediaca pred monitorom musí teraz poriadne nadávať. Nemal som síce možnosť hrať plnú hru, teda 8 ľudí naraz, ale aj tak to stálo za to. Môj internet nie je bohvieako rýchly, ale odozva nerobila žiadne problémy, žiadny trhaný pohyb alebo podobne. Trochu mi tu chýbal chat, takže toho moc nedohodnete a ste odkázaní hrať to, čo vyberie zakladateľ hry. To však nie je problém, keď ste ním vy. Oproti jednotke je tu možnosť nechať si zobraziť všetky dostupné vytvorené hry a na niektorú sa pripojiť. A že ich je dosť. Hra sa predáva veľmi dobre (v tejto chvíli je u nás jedna z najžiadanejších), keďže stojí iba 3 stovky, takže si myslím, že hráčov bude ešte pribúdať. Dajú sa hrať všetky typy podujatí, závody, derby, špeciálne trate aj minihry (tie dokonca aj v hot-seat móde na jednom PC).

ZVUKY 8 / 10
Zvuky musel Bugbear nahrávať hádam pri crash testoch. Ten rachot, keď do niekoho vpálite v dvesto kilometrovej rýchlosti, rinčanie rozbitého skla... proste paráda. Takisto zkosenie pouličnej lampy, návšteva obchodu cez výkladné sklá, demolácia dreveného zábradlia – to všetko sú okamihy, keď každé uško zaplesá. Keď sa rútite po poľnej ceste, počuť štrk narážajúci na podvozok. Ani zvuky burácajúcich motorov nevybočujú z vysokého štandardu. Spolu s hudbou tvoria zvuky hotovú symfóniu deštrukcie.

HUDBA 9 / 10

A tu ju máme. Symphony of destruction – skladba od Megadeth, ktorá dobre vystihuje štýl FlatOutu (škoda, že ju počuť iba počas pobytu v menu). Aj ostatné skladby sa nesú v tomto duchu a žánri a pri závode dokážu poriadne vyhecovať, napr. Demon Speeding (Rob Zombie) alebo Your Time Has Come (Audioslave). Autori siahli po známejších kapelách ako minule, v soundtracku sa objavuje aj Papa Roach, Nickelback a iné. Všetky sa do hry parádne hodia, až vás to núti demolovať a demolovať. Bez takejto hudby by to nebolo ono. Asi si zoženiem soundtrack.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Už som spomínal, že každý počítačom riadený jazdec má svoje meno, tvár a typické auto. Závodiť s takýmito protivníkmi baví potom oveľa viac ako s nejakými anonymami. Osobnosť jazdcov sa prejavuje aj v AI, ale nečakajte zázraky. Tak napr. Sofia Martinez je takmer vždy medzi prvými troma a ide jej hlavne o umiestnenie. Podobne Jack Benton, ktorý je ale málinko agresívnejší, a potom sú tu takí, čo vás zostrelia takmer vždy. Na druhej strane, nájdu sa aj outsideri, ktorí často závod ani nedokončia alebo sú na posledných priečkach. Nikto z nich ale nejazdí ako stroj, často do niečoho narazia, alebo nevytočia zákrutu, nedržia sa slepo ideálnej stopy (ťažko tu aj o nejakej hovoriť), ničia okolie ako vy, aby získali nitro, čím pôsobia celkom ľudsky. Latka obtiažnosti je nastavená primerane, žiadne extra ťažké alebo ľahké závody sa nekonajú. Závody sú rozdelené do troch častí, ktoré predstavujú obtiažnosť – začiatočník, amatér a profesionál. Po zvládnutí všetkých šampionátov (stačí skončiť do 3. miesta) na jednej obtiažnosti sa sprístupní ťažšia, ale s ňou aj nové autá, čím sa udržuje rovnováha. Nemal som pri hraní pocit, že vyhrať je zrovna ľahké, ale v konečnom dôsledku, všetky šampionáty s výnimkou jedného som prešiel na prvýkrát. Takže nejakú extra výzvu nečakajte.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9,0 / 10
Skvelá arkáda ktorá pobaví celý čas, čo ju budete hrať. A vďaka vylepšenej podpore multiplayeru vydrží ešte dlhšie. Druhý diel je viac o deštrukcii ako o závodení, ale to nie je vôbec na škodu. Vlastne je to celé o zábave a to predsa od hry chceme. Keď ešte niekto rozmýšľa, tak dodám, že FlatOut 2 stojí iba 3 stovky.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

PLUS

Zločin po slovensky: Ako zomrela Mária?

Temný zločin zo 60. rokov ožíva vďaka novinárovi Jánovi Čomajovi.

DOMOV

Kotlebovci bohatli, teraz môžu prísť o milióny

Po vstupe do župy sa im začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SPIŠ KORZÁR

Pri Hrabušiciach horel balón, 12 cestujúcich stihlo ujsť

Teplovzdušný balón sa zachytil na elektrickom vedení.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 471
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 428
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 285
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 10 233
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 128
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 407
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 388
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 328
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 789
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 217