čoch digitálneho vysielania a mobilných telefónov.
Silným signálom, že sú spotrebitelia hnacou silou pokroku v technológiách, je skutočnosť, že sa veľtrh tento rok zmenil z bienále v každoročnú prehliadku. Veľtrh IFA bol po dekády miestom, kde sa predvádzali nové technológie - napríklad digitálny videodisk DVD pred 11 rokmi.
Pozornosť na tohtoročnom veľtrhu ale skôr zaujmú bitky a vojny medzi osvedčenými výrobkami ako prevratné novinky. Vojna formátov silnie medzi dvoma technológiami budúcej generácie DVD, čo bráni digitálnemu videodisku s vysokým rozlíšením v expanzii na trhu, spotrebiteľov to mätie a s nákupy vyčkávajú.
Popri tom všetkom sa výrobcovia mobilov snažia pripraviť americkú spoločnosť Apple o prvenstvo na trhu s prehrávačmi digitálnej hudby a dodávajú na trh telefóny so zabudovanými prehrávačmi.
Medzi novinkami budú na tohtoročnej berlínskej show napríklad svetielkujúce bundy od koncernu Philips Electronics, ktorý chce technológiu uplatniť u výrobcov textilu pre reklamy na odevoch. Predstavia sa tiež počítače v rôznych dizajnoch namiesto šedých škatúľ. Jednou z ponúkaných variantov je tvar pripomínajúci pochromovaný osemvalcový motor.
Predpokladá sa, že veľtrh tento rok navštívi približne štvrť milióna ľudí. Vystavovateľov bude viac ako tisíc zo štyroch desiatok krajín. Len na výstave samotnej nakúpia maloobchodníci tovar až za 2,5 miliardy eur.
"Rozhodnutie usporiadať IFA každoročne zvýšilo medzinárodnú prestíž tejto udalosti," povedal prevádzkový riaditeľ areálu berlínskych veľtrhov Christian Göke. Každý z odvetvia tým ale nadšený nie je, pretože sa podobný veľtrh Consumer Electronic Show koná v Las Vegas len štyri mesiace nato.
V minulosti bol veľtrh IFA i priestorom pre politické názory. Albert Einstein napríklad pred druhou svetovou vojnou na veľtrhu propagoval rozhlas ako nástroj demokracie a minister nacistickej propagandy Joseph Göbbels tu v 30. rokoch volal po nemeckej nadvláde. Dnes je ale IFA čisto komerčnou záležitosťou, dodáva agentúra Reuters.