Tales of Eternia - prvé japonské RPG pre PSP

Všetko v živote sa odohrá po prvýkrát len raz. Prvé krôčiky, príchod do školy, prvý bozk či prvé zamestnanie.. Dnes máme tu česť vám predstaviť prvé japonské RPG – Tales of Eternia, základ každej konzoly, pre PSP.

Všetko v živote sa odohrá po prvýkrát len raz. Prvé krôčiky, príchod do školy, prvý bozk či prvé zamestnanie.. Dnes máme tu česť vám predstaviť prvé japonské RPG – Tales of Eternia, základ každej konzoly, pre PSP.

Japonské RPG pre handheld od Sony? Tak to musí jednoznačne súvisieť so spoločnosťou Square Enix. Omyl. Namco Bandai u nás prevažne známe sériami Tekken, Soul Calibur a Ace Combat je okrem iného aj otcom populárnej „Tales of...“ RPG série. Avšak práve ona na našom území rozhodne nepatrí medzi najznámejšie. Nemusím vari pripomínať prečo. Podobný osud vďaka ignorancii vydavateľov stihol mnoho hier. V poslednej dobe sa ale našťastie prelomili niektoré ľady. Samotná séria už čo nevidieť zažije obrovský boom a chladnými nenechá nielen PS dvojku, ale ani jednu zo súčasných konzol do ruky.

Tales of Eternia (ďalej ToE) nie je originálny počin, ale už viac než šesť rokov starý port z PS One, v Amerike známy pod názvom Tales of Destiny 2. Tento diel sa stal natoľko populárny, že o rok neskôr vyšiel aj trinásťdielny animovaný seriál, vysielaný iba v Japonsku. Išlo v poradí o tretí diel série, pričom prvý uzrel svetlo sveta ešte na staručkej konzole spoločnosti Nintendo, SNES. Mnohí ho však dodnes považujú za najlepší.

Tales of Eternia - anime

Tales of Eternia Už od nepamäti sa stalo pravidlom, akýmsi sprievodným javom vydania prvých hier, že s príchodom niektorého z filmových hitov alebo seriálov prichádzajú aj rôzne maličkosti a v neposlednom rade aj hry. Producenti sa totižto iba málokedy uspokoja s čisto filmovým zárobkom. Opačný jav však už nebýva tak bežný. Seriál Tales of Eternia sa po (ne)čakanom úspechu rovnomennej hry v rodnom Japonsku stal realitou. Kto by ale čakal nekonečnú sériu à la Dallas, alebo nebodaj vysielanie v našich TV staniciach, bude sklamaný. Trinásť dielov priamo nadväzuje na hru. Hlavnými hrdinami sa opäť stali Reid Hershel, Farah Oersted, Meredy a Keele Zeibel. Okrem nich sa na obrazovke objavia aj ďalšie známe postavy a samozrejme nesmie chýbať ani hŕstka nových tvári.

Seriál začína spomienkami na udalosti, ktoré celé to dobrodružstvo odštartovali. Charaktery postáv presne kopírujú herný scenár. Úvod takmer okamžite naberie na spáde, no krátko na to akoby začal prešľapovať na jednom mieste, aby tak nakoniec záver opäť nabral na obrátkach. Okrem rovnakých profilov postáv sa v seriáli stretnete aj so situáciami, inak prislúchajúcimi hrám. Tak napríklad počas súboja s obrým krabom zaznie z úst vodného démona, že jeho účinky na vodných nepriateľov budú oslabené o polovicu. Málokedy sa stáva, aby seriál alebo film pôsobil rovnakou atmosférou ako hra, avšak tvorcom seriálu ToE sa to podarilo. Absolútne v každej časti sa niečo zomelie. Dalo by sa povedať, že ide o kombináciu klasickej fantasy a rabukome (populárny subžáner v anime, (v japončine skrátene z “rabu kome“ - v preklade “láska - komédia“), zaoberajúci sa rôznymi vzťahmi medzi pohlaviami s romanticko-humorným obsahom so zameraním primárne na chlapcov).

Po sklamaní z Final Fantasy Unlimited predstavuje seriál Tales of Eternia doslova vykúpenie pre všetkých fanúšikov japonských RPGčiek. Začo vďačíme nielen skvelým animáciám, ale aj takmer dokonalému hernému zážitku – veď kto vám bráni držať počas sledovania ovládač v ruke? Ostatným, ktorí nemali to šťastie, aby si hu zahrali, môže ToE pripadať zvláštne, rozhodne nejde o seriál pre všetkých.
Perlička na záver: Hongkonská DVD verzia seriálu v titulkoch prekrstila dva svety rútiace sa proti sebe (Inferia – Celestia) na Československo a Juhosláviu. Čo dodať, sme slávnejší ako sme si mysleli.

Príbeh začína vo svete Inferia, kde ľudia pri pohľade na nebo môžu okrem iného zazrieť aj ďalší svet, Celestia. Oba svety rozdeľuje bariéra nazývaná Orbus. Ľudia obývajúci Inferiu nemajú Celesitiu v láske, čo pramení ešte z čias poslednej vojny medzi týmito svetmi, ktorá sa odohrala pred stáročiami. Samotný dej do bodky kopíruje osnovu väčšiny jRPG. V úvode sa predstaví partia mladých hrdinov, ktorí ani prinajmenšom netušia, že už čoskoro budú zachraňovať svet a čeliť nielen blížiacemu sa koncu sveta, ale aj nepochopeniu zo strany obyčajných ľudí. Hlavnou postavou je 17 ročný červenovlasý mladík menom Reid Hershel. Plný žalúdok považuje za jednu z najpodstatnejších vecí dňa. V boji predstavuje oporu celého tímu a jeho unikátne bojové techniky mu dokážu vyvážiť i jeho najväčší hendikep. Reid totiž neovláda mágiu. Nikdy nevyhľadáva konfliktné situácie, no vďaka svojej priateľke Farah sa do väčšiny z nich tak či tak dostane.

Jedného dňa na vežičke neďaleko rodnej dedinky zazrie Farah zvláštnu zmenu farieb na bariére a tiež akoby sa niečo rútilo priamo jej smerom. Nakoľko sa schyľuje k problémom, Reid pri tom nesmie chýbať. Spočiatku si jej táranie nevšíma, no v momente, kedy záhadne blížiace sa teleso dopadne priamo na vežu, sa s ňou vydáva zistiť, čo sa vlastne stalo. Nájdu mladé dievča odeté do netypických šiat a hovoriace rečou, ktorú nikdy nepočuli. Zmätení sa vrátia do dediny pohovoriť si o posledných udalostiach s náčelníkom, u ktorého ale nenájdu pochopenie, pretože Meredy by podľa jeho slov iba privolala nešťastie. Čo sa v podstate aj okamžite stane skutočnosťou. Do príbytku si doslova prerazí cestu neznámi muž, hovoriaci tou istou rečou ako dievčina. Reid s pomocou Farah ho síce odoženú, ale ak chcú Meredy pomôcť, musia opustiť dedinu. Ich jediným záchytným bodom sa stáva kamarát z detstva študujúci na vzdialenej univerzite.

GRAFIKA 7 / 10
Hru otvára anime animácia akoby vystrihnutá zo seriálu. Po nej už nasleduje nádherný 2D svet plný miest, domov, lesov a dungeonov. Všade, kde sa pohnete, rezonuje cit, s akým bolo pristupované k vytvoreniu rôznych lokalít a kvalitný displej PSPčka tento pocit ešte znásobuje. O poznanie horšie sú na tom súboje, kamera sa priblíži a na 2D pozadí sa rozpúta boj s nie príliš vyvedenými postavami. Ak zoberieme do úvahy silu PSP, ktorá s kúskom námahy umožňuje zobraziť aj na oko skvostnú Final Fantasy XII, nahlodanie zubom času sa stane viac než len na prvý pohľad zrejmé. Koniec koncov ToE nebola primárne vyvíjaná pre PSP, ale ako som už spomínal v úvode, ide o port dnes už staršej klasiky z PS One. Malým vykúpením z dvojrozmerného prostredia sú prechody medzi jednotlivými mestami. Herný svet je kompletne v 3D a pripomenie vám staré časy z éry RPGčiek pre šedého PlayStationa.

INTERFACE 7 / 10
Hlavná obrazovka zastrešuje iba základne voľby. Naopak herné menu je bohaté na rôzne nastavenia a možnosti. Škoda len, že jeho grafická úprava už vari ani biednejšia nemohla byť. Zvyčajne sme pri jRPG zvyknutý na farebné menu pripomínajúce starú knihu a nie na niečo tak nevkusné a odpudzujúce. To isté platí aj o bublinkách s textom počas rozhovorov. Svoj účel ale plnia a navigácia v menu je absolútne jednoduchá. Za najväčšie plus však možno považovať možnosť ukladania pozície kedykoľvek a kdekoľvek. Čo v prípade handheldu predstavuje vítanú novinku. Druhou potešujúcou správou je upravená štruktúra kódu hry, vďaka ktorej sa nahrávacie časy okresali na minimum.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Priateľné ovládanie, bohaté menu a tradičné RPG elementy sú tými správnymi ingredienciami pre hráčov milujúcich tento žáner a ToE v tomto prípade nie je žiadnou výnimkou. Poďme ale poporiadku. Reid nie je limitovaný iba jedným druhom zbrane. Hru síce začína s malým mečom a obyčajným štítom, časom však získa prístup k sekerám či kópiám a nejde pritom len o grafickú úpravu v jednotlivých súbojoch. Na rôzne typy nepriateľov platia rôzne typy zbraní. Od čoho sa potom odvíjajú aj naučené schopnosti. Farah zase naopak využíva silu vlastných pästí, teda aby som bol presnejší – rukavíc.

V hre nesmie chýbať čierna a biela mágia, ako aj schopnosť privolávať mytologické božstvá. Čarovanie a používanie rôznych bojových techník je pomerne jednoduché. Stačí, ak jednému z vopred vybraných tlačidiel priradíte tú či onú schopnosť. Súboje sú v ToE podobné predošlým dielom série. Kamera sníma boj zo strany. Ak si predstavíte ktorúkoľvek bojovku, hneď vám bude jasné, o čom hovorím. Tomu sú prispôsobené aj pohyby a možnosti postáv. Súboje sa síce odohrávajú v pomyselných arénach a nepriatelia sú rovnako ako aj vy na vopred rozostavených pozíciách, no od zahájenia súboja sa môžete voľne pohybovať po celej ploche arény. Širokouhlý displej PSP sa k tomuto systému až neuveriteľne hodí.

Pôvodný diel pre PS One bol okrem iného charakteristický takmer nezvládnuteľnými bossmi a náročnými dungeonmi. Utiecť zo súboja však nie je žiaden problém a pokiaľ sa nachádzate priamo na svetovej mape, môžete kedykoľvek zložiť hlavu do stanu bez toho, aby ste o čokoľvek prišli, na rozdiel od rovnakej možnosti v sérii Final Fantasy. Navyše ak si chcete od neustáleho taktizovania oddýchnuť, v menu nájdete možnosť prepnúť boje na automatické, poloautomatické a manuálne. Ako už samotné názvy napovedajú, pri prvom z nich prenecháte celý priebeh boja na AI postáv, načo sa naozaj obráťte len v krajnom prípade, kedy únava prevyšuje túžbu dostať sa ďalej. Mne osobne vyhovovala čiastočná výpomoc AI, pri ktorej som bol odbremenený od rôznych maličkostí. Plná kontrola nad súbojom sa zase hodí v prípade, ak chcete mať všetko pod kontrolou.

MULTIPLAYER
Hru pre viacerých hráčov hra neobsahuje.

ZVUKY 7 / 10
Sekanie, čarovanie a víťazné pokriky by samé o sebe neznamenali nič, ak by neboli doprevádzané dabingom. Hry na PSP sú našťastie uložené na vysokokapacitných UMD diskoch, na ktoré nie je problém dopasovať ani k rozsiahlemu RPG nahovorenie. Pôvodne tak trojdisková hra sa teraz pokojne rozvaľuje na jednom disku. Dabing je prebraný z americkej verzie pre PS One, ktorý žiaľ už v tej dobe nepatril medzi najkvalitnejšie. Celkovo však môžeme byť radi, že vôbec nejaký je. Veď skúste spočítať koľko nahovorených RPGčiek ste na handheldoch hrali.

HUDBA 8 / 10
Hudba by v tvrdej konkurencii kvalitných herných soundtrackov neobstála. Veľkolepé orchestrálne skladby sa tentoraz nekonajú, avšak pár svetlých výnimiek sa predsa len nájde. Veď za hudobný doprovod bol zodpovedný samotný Motoi Sakuraba (Star Ocean, Baten Kaitos).

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Súboje rozhodne nie sú statické a môžete si byť istí, že si ani na okamih neoddýchnete. Dobre načasovanie útoku, obrany, sledovanie hladiny HP (a to už nehovorím o bossoch, na zdolanie ktorých okrem iného budete potrebovať aj poriadnu dávku šťastia) poriadne precvičí vašu obratnosť a pohotovosť. No možnosť oddychu na viacerých miestach, save prakticky kdekoľvek a navyše nejaké tie liečivá pri sebe do istej miery uľahčujú postup. Avšak časom, s príchodom neustále náročnejších dungeonov, pochopíte, o čom ToE naozaj je. I tu ale platí zásada – rýchle napredovanie zabezpečí tak akurát časté zobrazenie obrazovky s nápisom load.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7,5 / 10
Zdá sa, že príchod prvého jRPG naplnilo očakávania a majitelia PSP sa môžu tešiť na skutočné fantasy dobrodružstvo. Tales of Eternia však nie je jednooký kráľ medzi slepými. Ak si zoberiete do hlavy pozbierať všetky tajne predmety a splniť rozmanité minihry, čaká vás zábava na viac než len pár víkendov.

Tales of Eternia na recenziu zapožičal Brloh.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

TECH_FM

NASA oznámila obrovský objav, prečo sú vedci takí nadšení

Veď je to „len“ ďalšia hviezdna sústava. Tak prečo toľko kriku? Vysvetľuje podcast TECH_FM.

RECENZIA

Nové Razer slúchadlá ocení milovník hudby aj náročný hráč

Razer Kraken Pro V2 sú dobré herné slúchadlá, ktoré môžete kedykoľvek vytiahnuť aj na cesty.

Pluto a jeho mesiace budú oficiálne ríšou mŕtvych

Nové názvoslovie pre systém trpasličej planéty sa inšpiruje aj mytológiou.

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 371
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 082
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 667
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 225
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 763
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 496
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 208
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 498
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 711
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 567

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop